Volvo 460 2.0i 1994

Restaurantieprojecten en verfraaingen van de 440 / 460
Plaats reactie
Shockwave
5th Gear member

Ik heb zeker wel zin om dat zelf te doen, maar zoals als je terug leest naar de vorige bladzijde zie je dat de kwikfit garage zo leuk was om de auto af te melden terwijl dat niet de bedoeling was. Er zit dus niets anders op dan de auto voor volgende week donderdag klaar te hebben. En in die tijd heb ik het zelf helaas te druk voor sleutelen en het is er nu ook het weer niet voor....

Ah, weet ik dat ook weer, zo'n gebroken leiding wil ik dus niet meemaken... :-)

Daar hou ik ook een beetje rekening mee, dan kan het altijd nog meevallen...
Ik heb nog overwogen een andere 400 serie te kopen voor de reparatiekosten (en dan deze inruilen) maar ik heb er ondertussen toch wat tijd en geld ingestoken om hem mooier te maken. Daarnaast weet je nooit wat je in huis haalt met een andere 400 serie, dat weet ik bij deze wel. Dus ik kies toch maar voor zekerheid.

En weetje: de auto brengt ook een hoop gemak en heel veel lol. Die ene grote reparatie in het jaar is dat het eigenlijk ook wel waard.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Guidooo
3rd Gear member

Aha dat had ik niet allemaal helemaal doorgelezen ;) Weer is er idd niet voor nee :P

Ja ik vind het ook niet zo gek, je weet wel wat je hebt nu en dat je er hopelijk weer een jaar tegenaan kan. Nou succes ermee!
Shockwave
5th Gear member

Vanmorgen was de auto klaar. APK weer voor een jaar erbij.
Het totaal bedrag kwam toch nog uit op 650 euro, fikse hap geld, maar dan zijn er ook een hoop problemen opgelost, zoals daar zijn:
-RV stadslicht
-RV dimlicht
-R&L voor knipperlichten
-RA knipperlicht
-Ruitenwissers 2x
-Vocht verwijdert uit linker achterverlichting (was helemaal vastgevroren)
-Nieuw uitlaatrubber
-Nieuw middendemper rubberring (waar hij aan hangt)
-2 plekken de voorpijp gelast (nieuwe was niet nodig blijkbaar)
-LV de band omgewisseld
-Remleiding vervangen, was totaal verrot
-L&R achter de remblokken vervangen
-L&R achter remschijven schoongeborsteld en geolied
-Banden op spanning gebracht

Voor de rest geen gebreken geconstateerd en ook geen 'net niet' problemen, dus hopelijk gaat de APK volgend jaar iets makkelijker :p

Tot maandag op de meeting!
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
kip88
3rd Gear member

Mooi dat het weer opgelost is, zie je wrs wel op de meeting!
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Shockwave
5th Gear member

Net even de volgende dingen besteld om mijn spoiler in de juiste te kleur te krijgen:
-P400 schuurpapier, geschikt voor natschuren.
-Grondlak
-240 Turkisch Green lak
-Blanke lak

Ik ga van de week toch maar beginnen, want het lijkt eventjes iets warmer te worden. In een schuur waar het bijna vriest is het niet lekker werken...
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Shockwave
5th Gear member

Ondertussen heb ik mijn spoiler volledig in de 240 Green lak zitten. Alleen de blanke lak moet er nog overheen. Maar dat doe ik morgen. Hierbij vast wat foto's. Als hij op de auto zit volgen er uiteraard nog een paar.

Ik begon met een donkerblauwe spoiler:
Afbeelding

Deze werd eerst goed geschuurd met water en P400 schuurpapier.
Vervolgens ging er een aantal lagen grondlak overheen:
Afbeelding

Doen die droog was de eerste dunne laag groene lak, de grondlak schemert er nog goed doorheen:
Afbeelding

Een paar lagen verder (ik spuit in hele dunne lagen):
Afbeelding

En bijna klaar, je ziet dat hij al mooi egaal donkergroen is geworden. Jammer van de flits, maar zonder flits zie je het helemaal niet goed:
Afbeelding

Morgenochtend doe ik de blanke lak erop. Dat is toch wel nodig, want hij heeft nu te weinig glans. De kleur is wel exact goed (heb hem al naast de auto gehouden), maar je kunt er nog niet je haren in kammen, wat bij de auto wel kan :wink:

RobsterS70R, bedankt voor je hulp :D
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Guidooo
3rd Gear member

Wordt netjes hoor, dunne lagen blijft vaak beter zitten ook. Gaat een stuk beter glimmen met blanke lak! Wel eerst goed laten drogen he, want met blanke lak sluit je de ondergaande lak zegmaar af dus moet dat wel goed droog zijn...

De lak van de auto, is dat metallic? Want ik heb ook deze kleur zo gauw te zien, is dat standaard metallic? Want zitten bij mij krassen op en die krijg je er beter af als het geen metallic is.

Ik las dat je nog velgen zocht, ik heb nog volvo pictor velgen te koop binnenkort hoogstwaarschijnlijk. Kwam cetus velgen tegen met goeie banden zegt de eigenaar dus die koop ik waarschijnlijk en dan zijn m'n oude over... en mocht dat niet doorgaan, heb ook nog pictor velgen onder m'n sloper :P. Maar die moet eerst gesloopt zijn anders kan ik niet meer rijden :P

Verders nog plannen met dit ding?
Shockwave
5th Gear member

Ik laat hem inderdaad eerst goed drogen. Vanmiddag om 3 uur heb ik een laatste laag erop gespoten, hij heeft tot vanochtend (het is al weer 01:25...) de tijd om te drogen. Moet ruim voldoende zijn lijkt me.

Dan gaat de blanke lak er in een aantal dunne lagen overheen.

Ik dacht dat het geen metallic was omdat dat er niet bijstaat in de kleurbeschrijving. Er staat alleen 240 Turkish Green. Bij andere kleuren die sommige 400 series van voor '94 hebben, zoals 321 Green Metallic, staat het er wel bij vermeld. Het zou logisch zijn dat ze het dan door de hele serie doen. Maar zeker weten doe ik het niet.

Ik heb ondertussen nieuwe Cetus velgen er onder liggen (zie blz. 2 in dit topic), maar eventueel ben ik nog wel geïnteresseerd. Stuur daarover anders ff een PM met prijs en profiel van de banden die erom zitten.

Verdere plannen met de auto op korte termijn:
-Spoiler monteren natuurlijk :D
-Ik verwacht komende week dinsdag/woensdag een airbox. Die ga ik monteren. Ik verwacht er geen pk's van, maar ik ben nieuwsgierig of het nog
wat uitmaakt qua motorgedrag en/of geluid. En het ziet er iets mooier uit onder de kap.
-Vanmorgen heb ik in Duitsland nieuwe remschijven voor achter besteld. Verschillende mensen vonden toch dat ze wat dunnetjes waren, dus preventief vervangen.

Iets langere termijn:
-Nieuwe wielranden laten inlassen. Ik vind die wielkasten toch lelijk, en ben bang dat onderhuids nog erger is met de roest.

En verder kan ik soms ineens inspiratie krijgen voor een leuk plannetje met de auto en dan gaat dat gebeuren. Een goede tip daarbij is om volvo club websites over de hele wereld af te schuimen. Vaak kom je nog verrassend mooie 400 series tegen, waar je ideeën kan opdoen voor je eigen auto.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
kip88
3rd Gear member

Ik neem dat je de spoiler verwarmd laag drogen, dat geeft de beste kwaliteit verf.
Heb je die plastic dorpelbeschermers al een keer losgehad? Gaat met name om de 2 kapjes aan de achterkant. Daar zit ook 9 vd 10 keer een berg roest en vuiligheid.
Shockwave
5th Gear member

Met verwarmd bedoel je kamertemperatuur? Dat haal ik niet. Ik heb er wel een gloeilamp boven gehangen, maar 20 graden wordt het niet...

Die dorpelbeschermers heb ik al een keer los gehad. Zoals je weet zitten die o.a. vast met een schroef, rond die schroef is het ook aan het roesten. De schroef zit er niet echt stevig meer in. Voor de rest zijn ze nog goed.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
kip88
3rd Gear member

Bij kamertemperatuur krijg je de beste droging en kwaliteit. Rond de 20 graden is beste temperatuur.
Guidooo
3rd Gear member

Als de koop met de andere velgen doorgaat pb ik je wel even.

Aha der wordt weer geld uitgegeven :P. Gaat altijd meer in zitten dan je in eerste instantie denkt...

Ik had nog een vraagje, waar komt het stekkertje voor de stoelverwarming bij jou uit de stoel? Want er loopt bij mij wel een stekker heen, die ligt onder de stoel, knoppen op het dashboard enz, maar ik kan nergens een stekker vinden uit de stoel... Kan natuurlijk wezen dat het alleen voorbereiding is, maar zou mooi zijn als ik hem gewoon over het hoofd zie!
Shockwave
5th Gear member

Haha, geld wordt er altijd extra uitgegeven :-) Maar dat heb ik er ook ruimschoots voor over.

Ik zal zo even voor je kijken waar die stekkers lopen, want ik moet toch naar de auto om te kijken hoe ik de spoiler moet monteren :D
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Shockwave
5th Gear member

De stekker voor de stoelverwarming zit hier Guidooo, hij verdwijnt bijna direct na de leren bekleding in de onderkant van de stoel. Verder zie je op de vloer onder de stoel 3 sleuven zitten. In de rechtse verdwijnt de kabel:
Afbeelding

De spoiler heb ik even op de kofferbak klep gelegd om te kijken of de kleuren overeen komen. De auto was nog helemaal nat van een regenbui en de spoiler was kurkdroog, dus dat verschil kun je ietsje zien, maar voor de rest kan hij er zo wel op lijkt me? Of heeft iemand nog een suggestie dat hij nog meer blanke lak ofzo moet krijgen?
Afbeelding
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Guidooo
3rd Gear member

Dankje voor het maken van de foto! Ik vrees dat er dus bij mij geen verwarming in zit. Heb al wel een gespot op de sloop waar ik het verwarmingselementje uit mag halen :P, dus eens zoeken hoe dat in elkaar zit.

Ik denk dat je die kleur niet beter krijgt hoor, het is toch altijd een iets andere kleur, bovendien is de auto in de loop der jaren natuurlijk ook wat verkleurd...

Als hij netjes in de blanke lak staat zou ik er niet meer op spuiten, op gegeven moment ga je het zien dat er veel blanke lak op zit, meen ik me te herrinneren van eerdere beundingen van mij.
Shockwave
5th Gear member

Morgen gaat de auto naar de garage, waar de verrotte stukken wielkast eruit zullen worden gehaald en de nieuwe erin zullen worden gezet.

Voor iedereen die roest gaat controleren bij de auto, check ook even hoever het doorgeroest is onder kunststofstrips e.d. Bij mij bleek dat aan 1 kant al fors te zijn:
Afbeelding

De nieuwe wielkastranden:
Afbeelding

Zoals jullie weten heb ik een koplampwisser installatie op mijn auto gemonteerd, maar de druk viel nogal tegen bij de koplampen. Om dat probleem te tackelen heb ik op de sloop een nieuw ruitenwisser reservoir uit een 480 gehaald, met 2 pompen i.p.v. 1. Ik moet wel even uitzoeken hoe ik beide pompen ga aansluiten op de elektrische bediening, want er zit bij mij uiteraard maar 1 contact. Misschien maar de originele draden splitsen.

Afbeelding
Volvo 440 DL 1.8i CVT
duracell-konijntje
2nd Gear member

zo..hij is wel erg rot daar hea..??..:(..komen die nieuwe randen wel zover dat ze de roestplekken onder die strips ook mee pakken..??..of moet je daar nog een extra stukje laten lassen..??..
I want MY!! shiny volvo..
leip11
5th Gear member
Contacteer:

die 2de pomp is voor de achterruitwisser.

als ik jou was zou ik hem ook effe schoonmaken. 5 minuten werk met water en zeep:P

ik zit ook nog steeds met die druk te kloten. hoe ik dat nou goed op kan lossen ben ik ook nog steeds niet achter. extra pomp kan niet want heb achterruitwisser.
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
Shockwave
5th Gear member

komen die nieuwe randen wel zover dat ze de roestplekken onder die strips ook mee pakken..
Ik denk dat ze het niet halen. Dus daar komt nog een extra stukje metaal bij.
Maar dat is zo gebeurd, hoeft allemaal niet supernetjes omdat er toch een kunststofkapje overheen komt :p
ik zit ook nog steeds met die druk te kloten. hoe ik dat nou goed op kan lossen ben ik ook nog steeds niet achter. extra pomp kan niet want heb achterruitwisser.
Ja, ik vind het ook maar een raar probleem dat er te weinig druk is. Anyway, met een aparte pomp voor de voorruiten en een aparte pomp voor de koplampwissers zou je toch zeggen dat dat goed moet komen...
Volvo 440 DL 1.8i CVT
leip11
5th Gear member
Contacteer:

dat is zo maar ik weet alleen niet als je de pompen tegelijk aanstuurt vanaf de zelfde kabel de druk nog goed genoeg blijft. (waarschijnlijk ook afhankelijk hoe je hem aansluit
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 projekten”