Pagina 5 van 6

Geplaatst: 19.11.2010 - 13:28
door Fredhead
Vooruit, omdat jij het bent :razz:

Geplaatst: 19.11.2010 - 13:40
door edraket
Fijn dat het is opgelost. Inderdaad gewoon veel km's maken om het vertrouwen terug te winnen.

Overigens kan een turbo niet ingereden worden door de constructie van het lager. Is dus een beetje vreemde opmerking van de dealer. Gewoon even lekker doorblazen om alle olieresten eruit te krijgen.

Geplaatst: 19.11.2010 - 13:45
door Fredhead
Goed om dat te weten.
Dan gaat bij de eerstvolgende keer dat alles netjes op temperatuur is het gaspedaal weer wat verder naar beneden om dan inderdaad de laatste olieresten eruit te rijden.

Heb nu 150 kilometer rustig aan gedaan met 2000 tot maximaal 2200 toeren en dan netjes doorschakelen.

Geplaatst: 25.11.2010 - 22:58
door driessie
vind idd een beetje onzin met de rustig aan doen verhaal als ik een turbo vervang zorg je bij de eerste start dat de motor niet aanslaat zodat de drukleiding vol motorolie zit vervolgens voer ik een test uit eerst zorgen dat de motor op bedrijfstemperatuur is en vervolgens afknijpen met de vermogens rem
even de verf en de olie er afbranden

Geplaatst: 26.11.2010 - 11:16
door Fredhead
Ik heb echt 0 verstand van turbo's en hoe je ermee om moet gaan als zo'n ding net nieuw is, dus mij kan je alles wijs maken.

Heb de eerste +/- 150 kilometer rustig aan gedaan en ben daarna voorzichtig meer gas gaan geven.
Ondertussen komt er na ruim 500 kilometer geen olie meer uit de uitlaat en "rookt" hij ook niet meer als vroeger met volgas geven.

Kan wel goed merken dat de oude turbo waarschijnlijk al langer niet helemaal fris meer was, heb echt merkbaar meer motorvermogen en het rijd nu ook een heel stuk soepeler.
Als ik nu vanaf een stationair toerental gas geef is het turbogat ook een stuk kleiner en hij blijft tot een hoger toerental echt "doorduwen"

Geplaatst: 26.11.2010 - 14:16
door Gait
mij werd aangeraden om de auto na een rit niet gelijk uit te zetten, maar nog ff stationair te laten lopen, dit ivm de turbo.
Ik dacht dat dat achterhaald was maar voor de zekerheid probeer ik er toch maar zoveel mogelijk aan te denken. Kwaad kan het in ieder geval niet.

Geplaatst: 26.11.2010 - 16:17
door Frederik Welvaert
fredhead schreef:Kan wel goed merken dat de oude turbo waarschijnlijk al langer niet helemaal fris meer was, heb echt merkbaar meer motorvermogen en het rijd nu ook een heel stuk soepeler.
Als ik nu vanaf een stationair toerental gas geef is het turbogat ook een stuk kleiner en hij blijft tot een hoger toerental echt "doorduwen"
Komt me bij de mijne ook bekend voor, turbogat tot net voor de 1800 toeren, vanaf dan gaat ie als een speer, maar iets voorbij de 3000rpm is het beste eruit. Was dat hoe het vroeger bij jou ook was?
Lijkt me best aannemelijk dat de turbo van een diesel behoorlijk vuil kan worden en dus wat minder snel reageert met al het roet dat erdoor gaat...

Geplaatst: 26.11.2010 - 16:47
door Fredhead
Zo was het bij mij ook inderdaad, onderin gaf hij totaal niet thuis en vanaf +/- 1800 toeren schoot je er vandoor en tegen de 3000 toeren was dat wel afgelopen.
Nu pakt hij echt vanaf stationair goed op en vanaf zeg 1500 toeren heb je echt al aardig wat koppel waardoor je ook lager in z'n toeren prima kan rijden.
Hij is nu wel minder "explosief", maar ontzettend veel soepeler geworden, maar ook op de snelweg gaat hij vanaf hogere snelheid gewoon lekker door.
Gait schreef:mij werd aangeraden om de auto na een rit niet gelijk uit te zetten, maar nog ff stationair te laten lopen, dit ivm de turbo.
Ik dacht dat dat achterhaald was maar voor de zekerheid probeer ik er toch maar zoveel mogelijk aan te denken. Kwaad kan het in ieder geval niet.
Dit deed ik altijd al.
Het advies is om de motor nog minimaal een halve minuut na te laten draaien voordat je hem uit zet en ook met warmrijden moet je eraan denken dat de turbo meer tijd nodig heeft om op temperatuur te komen

Geplaatst: 14.12.2010 - 16:22
door Fredhead
Je zou het haast niet geloven, maar....


Vanmorgen schoot de V50 weer in de noodloop, morgen maar bellen om hem uit te laten lezen en te laten repareren.
De kogel is daarmee wel "door de kerk", voor eind dit jaar is de V50 ingeruild/verkocht en staat er hopelijk wat anders voor de deur.
Tot die tijd rijden we maar met de 205 op en neer.

Hoogstwaarschijnlijk wordt het ook een wat kleinere auto en (helaas, of toch niet?) geen Volvo meer.
Blijf het merk een warm hard toe dragen en wellicht dat er in de toekomst weer iets met hetzelfde logo voor de deur staat maar ben er nu even klaar mee.
Mocht ik het Volvo rijden toch missen kan ik alsnog stiekem de S60 af en toe meenemen

Geplaatst: 14.12.2010 - 17:55
door Thijs
Erg jammer dat het zover komt Ferdi! Jammer dat je net het pech geval getroffen hebt.

Succes morgen met uitlezen...

Geplaatst: 14.12.2010 - 20:29
door Gait
das vervelend zeg, is het nu helemaal zeker dat je hem wegdoet of toch nog een beetje afhankelijk van wat er aan de hand blijkt te zijn?

Ik kan me wel voorstellen dat je er klaar mee bent hoor, ik had dat met mijn vorige auto. Meest aparte is nog wel dat die tot nog toe feitelijk veel betrouwbaarder blijkt te zijn geweest dan de volvo.

Geplaatst: 14.12.2010 - 20:30
door Fredhead
Ik weet voor 100% zeker dat hij deze keer echt weg gaat.
Ben er nu gewoon helemaal klaar mee, heb nog een oude Peugeot staan en die heeft in de ruim 4 jaar dat ik die heb nog niet eens zoveel problemen gegeven als de V50 in het laatste jaar

Geplaatst: 14.12.2010 - 20:31
door sanco
Hoi Ferdi, dat is slecht nieuws, maar een probleem komt vaak nooit alleen.
Heb je het stuk uit de AMT gelezen, waar hier elders op het forum naar werd verwezen? Niet dat dit je per direkt een oplossing aan de hand doet...maar wie weet ...

http://www.amt.nl/Achtergrond/Oorzaken- ... -20094.htm

Heel veel succes met de zoektocht naar iets nieuws en hopelijk nog een redelijk deal. Je blijft toch wel af en toe om het hoekje kijken hier he?

Geplaatst: 14.12.2010 - 20:37
door Fredhead
Een turbo heeft een gemiddelde levensduur van 150.000 tot 200.000 km.
Dat heb ik al doorbroken :razz:

Ik blijf zeker af en toe langs komen op het forum, zit er al een poosje en het blijft nog altijd zeer gezellig

Geplaatst: 14.12.2010 - 22:16
door Gait
zoals gezegd, ik snap wel dat je er klaar mee bent. Hopelijk kun je hem geschikt inruilen voor een auto die beter bevalt!

Geplaatst: 14.12.2010 - 23:27
door Ramon&Ramon
fredhead schreef:
Een turbo heeft een gemiddelde levensduur van 150.000 tot 200.000 km.
Dat heb ik al doorbroken :razz:

Ik blijf zeker af en toe langs komen op het forum, zit er al een poosje en het blijft nog altijd zeer gezellig

Ik ken turbo volvo,s met dik 5 ton er op,dus die stelling gaat niet op.
Is ook duidelijk een broodje aap verhaal,er zijn volkswagens met vier ton zonder problemen,

Geplaatst: 15.12.2010 - 20:39
door Thijs
Ramon&Ramon schreef:
fredhead schreef:
Een turbo heeft een gemiddelde levensduur van 150.000 tot 200.000 km.
Dat heb ik al doorbroken :razz:

Ik blijf zeker af en toe langs komen op het forum, zit er al een poosje en het blijft nog altijd zeer gezellig

Ik ken turbo volvo,s met dik 5 ton er op,dus die stelling gaat niet op.
Is ook duidelijk een broodje aap verhaal,er zijn volkswagens met vier ton zonder problemen,
Mee eens R&R! Als je er netjes mee omgaat kan een turbo net zo lang mee als de motor zelf. Ik denk dat ze in dezelfde frequentie stuk gaan als bv versnellingsbakken, bijna nooit dus!

Geplaatst: 15.12.2010 - 22:24
door sanco
Ramon, wat ik bedoelde te zeggen is dat er bij Fredhead mogelijk nog iets anders aan de hand is. Als de zaak is gerepareerd terwijl er bijvoorbeeld nog veel troep in het egr systeem aanwezig is etc. etc. ik geloof stellig dat veel zaken duidelijk met elkaar verband houden.
Mijn vorige HDI heeft overigens ook ruim 3 ton gedraaid zonder enig turbo of wat voor probleem dan ook... in die zin ben ik het eens met Thijs dat ook eigen gedrag veel uitmaakt, maar dat geeft geen garantie.

Geplaatst: 15.12.2010 - 22:37
door Thamar
Veel mensen hebben turbo problemen omdat ze ofwel te weinig gas geven, motor die nooit toeren maakt. Of enkel maar stadsverkeer doen. En misschien nog het meest vanal, direct volgas gaan met ijskoude motor.

Geplaatst: 16.12.2010 - 20:34
door Thijs
En misschien nog het meest vanal, direct volgas gaan met ijskoude motor.
Ik denk dat hard aanrijden en dan de motor uit zetten voor de turbo meer kwaad kan, nl geen oliedruk meer met een zeer hard draaiende turbo....