Pagina 5 van 7
Geplaatst: 14.01.2011 - 22:04
door lemmer
Hans oet Twent schreef:Wat is de status nu? IS men al an het project begonnen?? Wellicht wat pics?
Ze zijn al een heel stuk op weg. De zijstijl is vervangen, motorkap, portier en al het plastiek komen nieuw.
Het dak is blijven zitten en ze deuken die vouw uit, ben ik persoonlijk wel blij mee.
Ik heb alleen een discussie over het overspuiten, ben van mening dat ze hem helemaal moeten spuiten om kleurverschil te voorkomen, alleen de linkerkant zit nog zonder schade in de lak.
Geplaatst: 14.01.2011 - 22:09
door 945i
Aha, kijk eens aan, dat scheelt een slok op een borrel!
Geplaatst: 14.01.2011 - 22:23
door Discovery
lemmer schreef:Ik heb alleen een discussie over het overspuiten, ben van mening dat ze hem helemaal moeten spuiten om kleurverschil te voorkomen, alleen de linkerkant zit nog zonder schade in de lak.
Hoeveel % moeten ze dan spuiten? Worden de nieuwe delen in kleur geleverd?
Geplaatst: 14.01.2011 - 22:29
door 945i
Kan helemaal, rechterkant,dak en motorkap en uitspuiten op het linker voorscherm kan ook, zie je niets meer van.
Geplaatst: 14.01.2011 - 22:32
door bart simpson
hij is te recent om echt bang voor kleurverschil te hoeven zijn
Geplaatst: 14.01.2011 - 23:03
door Max
bart simpson schreef:hij is te recent om echt bang voor kleurverschil te hoeven zijn
dat verwacht ik ook
Geplaatst: 14.01.2011 - 23:45
door DawnBlueED
Dat zier er al weer een stuk beter uit

Geplaatst: 15.01.2011 - 00:50
door chris_zweden
Ze zullen hem wel uitspuiten denk ik zo?
Geplaatst: 15.01.2011 - 08:14
door V70/2.4D/2003
Ik zeg: helemaal spuiten!
Het metallic-effect van de lak zal anders zijn en dus, ondanks dat er geen sprake hoeft te zijn van kleurverschil, kun je zien welke delen opnieuw gespoten zijn. Zoals reeds eerder geroepen: heb zelf die ervaring gehad.
Geplaatst: 15.01.2011 - 11:25
door Rick H
Voor het mooie moet de auto in het geheel overgespoten worden. Doe je het niet dan krijg "als je het weet dan zie je het" effect. Het kleurverschil mag dan minimaal zijn echter het nevel effect kan totaal anders uitpakken.
Wat ik ervan begrijp is dat alleen de linkerkant nog goed is en waarschijnlijk de achterkant, wil je het netjes doen en een mooie uitloop creeren met de nieuwe kleur dan moet er toch een stuk op het nog goede gedeelte uitgespoten worden, is dit stuk als geheel van de auto minimaal dan ben ik van mening dat je net zo goed de auto als geheel kan spuiten. Tevens moet je de uitloop van de kleur weer extra dekken door de lak er weer ruim over te spuiten, kortom hoeveel % blijft dan nog ongespoten.
Geplaatst: 15.01.2011 - 12:25
door lemmer
Rick H schreef:Voor het mooie moet de auto in het geheel overgespoten worden. Doe je het niet dan krijg "als je het weet dan zie je het" effect. Het kleurverschil mag dan minimaal zijn echter het nevel effect kan totaal anders uitpakken.
Wat ik ervan begrijp is dat alleen de linkerkant nog goed is en waarschijnlijk de achterkant, wil je het netjes doen en een mooie uitloop creeren met de nieuwe kleur dan moet er toch een stuk op het nog goede gedeelte uitgespoten worden, is dit stuk als geheel van de auto minimaal dan ben ik van mening dat je net zo goed de auto als geheel kan spuiten. Tevens moet je de uitloop van de kleur weer extra dekken door de lak er weer ruim over te spuiten, kortom hoeveel % blijft dan nog ongespoten.
Zelfs de achterkant moet worden gespoten, de hand van de spuiter dus het metallic effect zal anders zijn aan de "originele kant", en wat kan het nou extra kosten op het gehele bedrag?
Ga hier echt mijn poot stijf houden, accepteer het niet.
Geplaatst: 15.01.2011 - 13:04
door V70/2.4D/2003
lemmer, 100% helemaal gelijk (afhankelijk van de extra kosten voor het spuiten van de linkerportieren en het achterscherm zou ik aan het einde zelf wel bij willen lappen, als het de mijne was.) Voor mij eens maar nooit weer en ik sluit mij dan ook helemaal aan bij de stelling van Rick H, dat is voor mij namelijk de irritatie ten top.
Geplaatst: 16.01.2011 - 01:25
door DawnBlueED
Ik zie hierboven een paar keer "uitspuiten" voorbijkomen.
Maar uitwazen (uitspuiten) met 2-componentenlak, kan dat dan? :s
Geplaatst: 16.01.2011 - 10:35
door Rick H
Je spuit de metallic (kleur) uit, over de nog goede delen. Vervolgens dek je met de lak (HS 2K premium clear, van lesonal bijv.) het uitgespoten metallic af.
Je kunt de lak net zoals de metallic (kleur) ook uitspuiten, Hierbij is het heel erg belangrijk dat je de lak iig verder uitspuit dan de metallic anders dekt het geheel niet. Tevens heb je bij de lak-uitspuit techniek de bijkomstigheid dat je de overspray moet wegpoetsen. Ik vind het netter staan om gewoon het complete "autodeel" vol in de lak mee te nemen. (dit kan echter niet altijd)
Geplaatst: 16.01.2011 - 12:41
door lemmer
bart simpson schreef:hij is te recent om echt bang voor kleurverschil te hoeven zijn
Bart, hij is van 2008. Het is meer dat je de hand van de spuiter ziet. Gaat mij meer om het principe, we hebben het bijna over 80% wat nieuw moet worden gespoten, dan kan die 20% niet de besparing zijn.
Het is toch zowiezo netter dat alles overgespoten gaat worden?? of is het mooier dat niet te doen? geloof ik niet in.
Geplaatst: 16.01.2011 - 14:10
door Discovery
Kan je de wagen ook nog in een andere kleur laten spuiten

Hoewel El. Silver natuurlijk al een prachtige kleur is.
Geplaatst: 16.01.2011 - 19:45
door DawnBlueED
Rick H schreef:Je spuit de metallic (kleur) uit, over de nog goede delen. Vervolgens dek je met de lak (HS 2K premium clear, van lesonal bijv.) het uitgespoten metallic af.
Je kunt de lak net zoals de metallic (kleur) ook uitspuiten, Hierbij is het heel erg belangrijk dat je de lak iig verder uitspuit dan de metallic anders dekt het geheel niet. Tevens heb je bij de lak-uitspuit techniek de bijkomstigheid dat je de overspray moet wegpoetsen. Ik vind het netter staan om gewoon het complete "autodeel" vol in de lak mee te nemen. (dit kan echter niet altijd)
Ok, het is dus i.i.g. minder simpel dan even een extra strookje kleur over de nog goede delen spuiten. En ook bij deze techniek zullen er misschien nog wel problemen optreden? Immers metallic lak is enigszins doorzichtig en de delen waarover uitgewaast word staan niet in de primer. Vroeger verkleurde de afdek lak ook nog eens met de jaren, ik weet niet of dat inmiddels al opgelost is.
Geplaatst: 16.01.2011 - 20:48
door emanje
Er gaat niets boven Electric Silver!
Geplaatst: 16.01.2011 - 21:25
door Rick H
DawnBlueED schreef:
Ok, het is dus i.i.g. minder simpel dan even een extra strookje kleur over de nog goede delen spuiten. En ook bij deze techniek zullen er misschien nog wel problemen optreden? Immers metallic lak is enigszins doorzichtig en de delen waarover uitgewaast word staan niet in de primer. Vroeger verkleurde de afdek lak ook nog eens met de jaren, ik weet niet of dat inmiddels al opgelost is.
Vergeling van de blanke lak komt nog steeds voor, echter niet meer bij premium merken (lees: DuPont & Lesonal). Ik zou ten alle tijden wegblijven bij Kristal lakken, Dit is een Nederlands product welke ik vorige zomer als proef meekreeg van mijn verfboer. Ik ben er niet over te spreken, het is duidelijk lichtgelig al met mengen en droogt ietswat "galblaserig" op, prijs is daarintegen wel spot on...
Hoewel pas 20 ben ik nog opgegroeid met de thinner verven, kortom een conventionele spuiter, tegenwoordig is het meer waterbasis. Vroeger werd er gebruik gemaakt van inkt-lakken deze "candy" kleuren zijn doorzichtig en hebben een metallic onderlaag nodig voor de structuur, kortom doorzichtig.
Een conventionele metallic van vandaag is niet doorzichtig mits dekkend gespoten, kleurbepaling is wel afhankelijk van de ondergrond, zwart of wit heeft een invloed op de uiteindelijke kleurbeleving.
Geplaatst: 16.01.2011 - 22:55
door Automatic-freak
Rick H schreef:Je spuit de metallic (kleur) uit, over de nog goede delen. Vervolgens dek je met de lak (HS 2K premium clear, van lesonal bijv.) het uitgespoten metallic af.
Je kunt de lak net zoals de metallic (kleur) ook uitspuiten, Hierbij is het heel erg belangrijk dat je de lak iig verder uitspuit dan de metallic anders dekt het geheel niet. Tevens heb je bij de lak-uitspuit techniek de bijkomstigheid dat je de overspray moet wegpoetsen. Ik vind het netter staan om gewoon het complete "autodeel" vol in de lak mee te nemen. (dit kan echter niet altijd)
Eindelijk een mening die ik deel !!
Vind het volledig in kleur zetten (bij een zilvergrijze zeker) vaak veel mooier dan uitspuiten ivm de 'banen' die je dan vaak ziet ... heb liever een tint verschil in aanliggende delen, dan een zichtbare uitspuitzone !!
Mvg Erik