Pagina 5 van 6

Geplaatst: 12.07.2011 - 22:57
door toppertje
Bakboord1 schreef:Een goede stabilisator kan ook helpen bij het rijden.
Daardoor ligt de caravan beter achter de auto. Deze tip had ik nog niet gelezen in het geheel.
dit is dan ook niet zo,n beste tip.

Geplaatst: 12.07.2011 - 23:16
door Gast
toppertje schreef:
Bakboord1 schreef:Een goede stabilisator kan ook helpen bij het rijden.
Daardoor ligt de caravan beter achter de auto. Deze tip had ik nog niet gelezen in het geheel.
dit is dan ook niet zo,n beste tip.
Niet?
Toch wel, maar goed beladen blijft een must.
Tevens een goed controle of de koppeling nog goed stabiliseerd. Dus wel even nieuwe schoentjes kopen à ± € 40,-
Bijstellen is dan leuker zoals bij de www.stabifix.nl alleen jammer dan ze bijna niet meer te krijgen zijn. :cry:
Zag ze op markplaats al voorbij komen, € 100,- duurder dan de nieuwprijs. :roll:

Geplaatst: 13.07.2011 - 07:44
door Patsim
Ik heb een S60 2.0 T met een Hobby 500 KMFe (stapelbed achterin) van dik 1400 kg beladen. Deze caravan hangt er goed achter. Al 2 keer mee op en neer naar Spanje geweest. Geen problemen in de "bergen".
Heb trouwens geen last van loslatende kastjes en deuren. Bed zit er trouwens ook nog perfect in, ligt nog op dezelde plaats en hoogte.
Zelfs de stapelbedden.
Heb in Spanje trouwens wel mensen gesproken die in hun caravan (geen Hobby) wel last hadden van loslatende spullen, en omdat Hobby idd hierom bekend staat, bij mij spottend kwamen vragen, dat ik daar natuurlijk ook last van had. Niet dus. Maar een beetje met beleid met je spullen omgaan scheelt ook wel. Ik zie wel eens caravanners de hoek om vliegen en drempels op en af butsen, dat ik er niet raar van opkijk, dat er in de caravan het een en ander is losgelaten.

Re: ervaringen caravan trekken.

Geplaatst: 13.07.2011 - 09:11
door ferenc
Laguna-S60 schreef:Na al enkele jaren alleen maar auto's te hebben gehad die niks tot weinig mochten trekken, mag de Volvo S60 1600 kg trekken.

Dus we zijn er nu over aan het nadenken om volgend seizoen een Caravan aan te schaffen.

De auto mag dus 1600 KG trekken en het betreft een: Volvo S60 2.4 (140pk handbak)

model hebben we nog niet echt in het hoofd, maar in welke gewichtsklasse raden jullie een caravan aan!?

eentje die max 1600 kg weegt bijvoorbeeld, is dat aan te raden!?

alvast bedankt!

Heb zelf een S60 D5 met een FENDT SAPHIR 470, ttm.. 1360 kg. Trekt het zeer goed. Heb wel een mover. Brandtofverbruik ligt rond de 10 km per liter, gewoonlijk 17,5 km per liter. Een caravan van 1600 kg is wel het maximum. Ik weet niet wat het koppel is van jouw Volvo maar dat is het belangrijkste voor het trekken van een caravan. Hoog koppel bij een laag toerental is het beste. Succes ermee.

Geplaatst: 13.07.2011 - 09:53
door piotrV70
@Patsim: hoeveel kilo fiets staat er op het dak ? Ga je de maximale daklast niet te boven op deze manier ?

Geplaatst: 13.07.2011 - 09:56
door 945i
Een paar hulpveren zou deze S60 niet misstaan.

Geplaatst: 13.07.2011 - 10:08
door Thijs
Zo zou ik er dus niet mee willen rijden... Er zit nog niemand in en hij hangt al zo op de grond...

Geplaatst: 13.07.2011 - 10:48
door Hans oet Twent
Gents, nivomats? Die gaan pas na een paar km aan het werk.....

Geplaatst: 13.07.2011 - 12:16
door Thijs
Han, dat zou kunnen, maar als de auto al zo hangt zonder enig persoon in de auto is hij mijns inziens wel wat "over belast" qua gewicht. Nivomats of niet...

Geplaatst: 13.07.2011 - 12:40
door Hans oet Twent
Geloof ik niet in. Gevalletje nivomats die nog niet zijn 'opgepompt'.

Geplaatst: 13.07.2011 - 18:43
door Bakboord1
toppertje schreef:
Bakboord1 schreef:Een goede stabilisator kan ook helpen bij het rijden.
Daardoor ligt de caravan beter achter de auto. Deze tip had ik nog niet gelezen in het geheel.
dit is dan ook niet zo,n beste tip.
Verklaar je antwoord nader svp.

Geplaatst: 13.07.2011 - 19:38
door Thijs
Hans oet Twent schreef:Geloof ik niet in. Gevalletje nivomats die nog niet zijn 'opgepompt'.
Mee eens, in die zin dat idd de nivomats nog op niveau moeten komen. Maar zonder mensen erin al zo op de buik moet je met me eens zijn dat de auto dan toch wel aan de zware kant is?

Geplaatst: 13.07.2011 - 20:47
door V70/2.4D/2003
Bakboord1, daarrrr komt ie dan:

De anti-slinger is voor niets meer en niets minder dan dat. Het opvangen/afremmen van een slingerbeweging.

Wil je het goed doen, dan ga eerst een stukje rijden met de beladen caravan zonder de stabi-koppeling er op. Dan voel je of het ding last heeft van een slingerneiging tgv onjuiste- of overbelading.

In dezelfde rit ga je door naar de weegbrug en gaat daar even geijkt vaststellen of er geen sprake is van een gewichtsoverschrijding op enige as of de koppeling, er geen sprake is van te veel of juist een negatieve koppelingdruk en de gewichtverdeling links en rechts gelijk is.

De banden had je al voor die tijd op de juiste spanning en je hebt natuurlijk zorg gedragen voor een juiste gewichtsverhouding tussen het trekkende voertuig en de aanhanger ( 100-80)

Als dit allemaal is zoals het zou moeten zijn: Deur van die sleurhut op slot, sleutel in de zak en moeders er niet meer in! Zodra die meiden weten/voelen/ruiken dat er nog ergens ruimte is om iets in te stoppen, neem van mij dan maar aan dat het gaat gebeuren. En aldus denk je veilig te gaan rijden maar heeft moeders de gewichtsverdeling etc volledig om zeep geholpen.

En wat ze er dan in hebben gestopt kom je meestal bij het uitpakken na thuiskomst tegen omdat het een volstrekt onzinnig iets is wat niemand heeft hoeven of moeten gebruiken.

Geplaatst: 13.07.2011 - 21:22
door toppertje
@ v70/2.4D/2003,
+1 heb hier niets meer aan toe te voegen.
oh ja toch wel,al had jij het ook al vermeld,met name de gewichtsverdeling
li/re is voor een caravan zeer essentieel.
mijn mening is dan ook dat dit soms erg lastig is,maar zeer belangrijk,mischien
nog wel belangrijker dan iets overbeladen te zijn.

Geplaatst: 13.07.2011 - 22:12
door arjen
komend weekend naar zuid Frankrijk met onze combi.
S60 2.4 140 pk en burstner belcanto 455. LG+LV caravan = 1350 kg.
Ik let altijd goed op de belading en vind deze combinatie prima werken. Maar is het blijft een lel van een combinatie met bijbehorend gewicht! Meer hoeft het voor de auto ook echt niet te zijn om tussen de 90 en 110 km/h te rijden. Zo kan je nog lekker met het verkeer meekomen zonder je helemaal gek te hoeven schakelen en de auto onnodig te belastig.

En als we aankomen heeft de s60 3 weekjes pauze om vervolgens weer alles terug te brengen naar NL.

Geplaatst: 13.07.2011 - 22:34
door V70/2.4D/2003
Maar is het blijft een lel van een combinatie met bijbehorend gewicht!
Tja, wat is een lel van een combinatie.

Hobby 495 UK met een TMM van 1500 kg, lengte 7,10 mtr vanaf het hart van de koppeling en als ik de 131 paardjes de sporen geef dan wil hij nog aardig rap vooruit ook en dusdanig dat volstrekt illegale snelheden tot de mogelijkheden behoren.

Maar goed, de CC op 100 en rollen met die hap.

Geplaatst: 13.07.2011 - 22:37
door arjen
het type 455 heeft ook een lengte van iets meer dan 7 meter. 455 doet anders vermoeden.
En tuurlijk kan de auto meer hebben maar zelf vind ik dit voldoende. Meer hebben wij en de auto echt niet nodig grijnz.

Maar bij een diesel zal het nog lekkerder lopen denk ik toch.

Geplaatst: 13.07.2011 - 23:02
door Hans oet Twent
Ik ga nooit meer met de caravan naar de weegbrug. Qua gewicht zal het er altijd om hangen....... Hoeveel ik in de zomer vakantie te zwaar ben dan......
Voor de weekenden hebben we alles onder controle.

Geplaatst: 14.07.2011 - 14:17
door Bakboord1
V70/2.4D/2003 Je aanbevelingen kloppen maar je conclusie wat mij betreft niet.
Je aanbevelingen helpen slingeren voorkomen.
De stabilisator helpt de caravan achter de auto te houden als deze gaat slingeren.

In hetzelfde rijtje heeft mijn auto abs, esp, gordels, kreukelzone en airbags. Als het goed is heb je het nooit nodig maar als je het nodig hebt ben je verdomd blij als je het hebt.

Geplaatst: 14.07.2011 - 14:34
door EVV
Bakboord1 schreef:V70/2.4D/2003 Je aanbevelingen kloppen maar je conclusie wat mij betreft niet.
Je aanbevelingen helpen slingeren voorkomen.
De stabilisator helpt de caravan achter de auto te houden als deze gaat slingeren.

In hetzelfde rijtje heeft mijn auto abs, esp, gordels, kreukelzone en airbags. Als het goed is heb je het nooit nodig maar als je het nodig hebt ben je verdomd blij als je het hebt.
Je hebt mensen die doodleuk gewoon door blijven rijden tijdens regen/sneeuw alsof het droog is "want ze hebben toch abs en esp, dat red me toch als het mis gaat" in plaats van het als laatste redmiddel te zien.

Een stabilisator is handig, maar is niet meer dan een hulpmiddel, je kunt beter zorgen dat de combinatie zonder stabilisator goed rijdt en hem er daarna op zet, pas dan vergroot je inderdaad de veiligheid.