Pagina 5 van 8

Geplaatst: 15.09.2011 - 20:56
door Rippie V70
Ik heb wel een vermoeden van het 160/180k onderscheid.

Volgens mij loopt een D5 met een 6 bak bij 120 in de 6 veel minder toeren dan in 5 bij een 5bak. Gemiddel genomen zal de motor in die 160k bij de 5 bak dus ongeveer evenveel omwentelingen gemaakt hebben als een motor met een 6bak bij 180K.

lijkt me een logische verklaring :roll:

Geplaatst: 15.09.2011 - 21:03
door BlackcurrantV70
En de geartonic versies dan ?

Mijn MY06 heeft een 6 traps GT en een MY07 heeft net dezelfde bak, mijn auto moet op 150k een riemwissel en een MY07 op 180k....

Ach wat maakt het ook uit op een autoleven

Geplaatst: 16.09.2011 - 08:10
door ajschot
BlackcurrantV70 schreef:En de geartonic versies dan ?

Mijn MY06 heeft een 6 traps GT en een MY07 heeft net dezelfde bak, mijn auto moet op 150k een riemwissel en een MY07 op 180k....

Ach wat maakt het ook uit op een autoleven
Niet veel haha... ik ga het toch eens vragen bij de dealer! Want ook 5 of 6 bak maakt niet uit want die 6 bak kan ook in de modellen tussen 2005 en 2006 zitten en dan is het ook bijvoorbeeld een D5244T5 met MA66 net als die van mij... lekker vaag dus. Hetzelfde geld dus ook voor de GT dat is leuk! Ik denk toch dat ze het hebben aangepast bij Volvo.
Maar ik moet nog wel wennen aan de 6bak... volgende wagen een 7bak ;-)

Geplaatst: 16.09.2011 - 08:51
door V70/2.4D/2003
Rippie V70, voor de filosofie: +1.

Geplaatst: 16.09.2011 - 08:57
door BlackcurrantV70
Ik wacht op de Concept You estate met 8 traps GT :-)

Geplaatst: 16.09.2011 - 09:00
door 945i
Voordat die er is heb jij waarschijnlijk al een paar distri-riempjes moeten laten vervangen. :)

Geplaatst: 16.09.2011 - 09:09
door BlackcurrantV70
Ik heb geduld :-)

Ik heb nog maar 111.000km op de V70 dus die zou nog heeeel lang mee moeten kunnen

Geplaatst: 16.09.2011 - 18:53
door sbv
Rippie V70 schreef:Ik heb wel een vermoeden van het 160/180k onderscheid.

Volgens mij loopt een D5 met een 6 bak bij 120 in de 6 veel minder toeren dan in 5 bij een 5bak. Gemiddel genomen zal de motor in die 160k bij de 5 bak dus ongeveer evenveel omwentelingen gemaakt hebben als een motor met een 6bak bij 180K.

lijkt me een logische verklaring :roll:
Een MY 06 of later heeft altijd een 6-bak of het nu een GT is of een handbak.

Enkel de 130(126) pk versie heeft een 5-bak

Geplaatst: 16.09.2011 - 18:54
door 945i
Wat is het toerental bij 120 km/h dan, van een 5 resp.6 bak?

Geplaatst: 16.09.2011 - 18:57
door sbv
Bij mij GT is 3000 toeren ca 163 op de teller. Ik weet dat de 5 bak GT rond de 200 ca 300 toeren meer draait

Geplaatst: 16.09.2011 - 19:06
door Thijs
6M doet bij 120 2100 RPM.

Ik rij nooit 163, dus weet ook niet hoeveel toeren die dan maakt..

Geplaatst: 17.09.2011 - 06:56
door V70/2.4D/2003
6M doet bij 120 2100 RPM.
Grapping, in mijn 131 paardjes sterke en van een 5 bak voorziene voiture draai ik het zelfde aantal RPM bij 120 km/h.

Geplaatst: 17.09.2011 - 11:16
door Thijs
Hmmm

Geplaatst: 17.09.2011 - 15:22
door jpwg001
Andere bakken met andere verhoudingen.

Geplaatst: 17.09.2011 - 16:52
door 945i
V70/2.4D/2003 schreef:
6M doet bij 120 2100 RPM.
Grapping, in mijn 131 paardjes sterke en van een 5 bak voorziene voiture draai ik het zelfde aantal RPM bij 120 km/h.
Dus dat kan de reden niet zijn.....

Geplaatst: 17.09.2011 - 22:10
door Rippie V70
Citeer:6M doet bij 120 2100 RPM.


Grapping, in mijn 131 paardjes sterke en van een 5 bak voorziene voiture draai ik het zelfde aantal RPM bij 120 km/h.
Da's apart dan!!!! de mijne loopt bij 120 toch echt 2450 rpm. een 130PK MY2005 V70, origneel. Ik heb al meer D5 gereden en ie zitten allemaal (M5) op hetzelfde toerental!

Geplaatst: 18.09.2011 - 00:13
door Voorn
V70/2.4D/2003 schreef:Het is óf bij 160 óf bij 180, afhankelijk van de motor.

Even los van wat de fabriek voorschrijft: Een tijdige wissel van de distrubutie verdient ten alle tijde de voorkeur. Als dat ding knapt ben je heel veel verder van huis!
Mijn wissel is gedaan bij 135.000 (aankoop) en ik heb nu nog een ton te gaan. Tijd zat om er voor te sparen zeg maar.
Mijn wissel is gedaan bij 160.000 km bij aankoop. 2 jaar later staat de km teller op 268000. En na de vakantie en nog een vakantie en nog een vakantie dan staat de teller in december (2 1/2 jaar later na aankoop) op 275.000. Dus volgend jaar mei bij de grote beurt, kan na 3 jaar er weer een nieuwe distrubutieriem op. :P

Geplaatst: 18.09.2011 - 00:16
door Voorn
Waarom zit er eigenlijk geen ketting op? Onderhoudsvrij. Net als toen bij mijn Opel Omega 2.5 TD.............

Geplaatst: 18.09.2011 - 08:09
door 945i
Die Opel motor was eigenlijk een geknepen BMW 3/5/725TDS motor, maar doe overleden ook nog wel eens vroegtijdig aan iets anders... :)

Geplaatst: 18.09.2011 - 08:49
door toppertje
Voorn schreef:Waarom zit er eigenlijk geen ketting op? Onderhoudsvrij. Net als toen bij mijn Opel Omega 2.5 TD.............
kostentechnisch is een riem voor de fabrikant goedkoper
dan een ketting.
vwb. de levensduur en betrouwbaarheid,is de ketting superieur aan de riem.