Pagina 5 van 5

Geplaatst: 23.05.2012 - 21:10
door ovlov058
Maar dit is wel volgens de boordcomputer? zul je toch nog iets mogen bijrekenen.

Geplaatst: 23.05.2012 - 21:27
door Turbodesk
Dit is een hele mooie pagina waar alles haarfijn word uitgelegd.

http://www.squadra-tuning.nl/dpf-roetfilter.html

Geplaatst: 23.05.2012 - 22:13
door Jers3n
Dat is inderdaad een hele duidelijke uitleg! Had ik het toch juist dat het regenereren laatst net was afgelopen (110km/h met opvallend hoger verbruik op BC tot vlak voor bestemming) Toen ik die verbrande rubberlucht rook achter de auto....

@ 4wielen: dat was inderdaad mijn punt, theoretisch vergelijkbaar, maar niks zeggend over praktijkverbruik.
Al kom ik (wij), met een normale rijstijl en 7,7 l/100Km (berekend, Roadtrip-app) toch aardig dicht bij de 7,6 l/100Km van de fabrieksopgave. BC is duidelijk gunstiger gestemd....

Ook ik ben toch wel verbaasd over die 11 Km. Ik wist dat het een korte test was maar zo kort, dat wist ik ook niet. Hecht ik er nog minder waarde aan. Een of dezelfde test met acceleraties op een bepaald vermogenspercentage (bv. 75%) zou wellicht al realistischer zijn?

Geplaatst: 23.05.2012 - 22:17
door ovlov058
Ja, hele mooie pagina, waar men met geen woord over de NOX uitstoot rept bij hogere temperaturen. Eigenbelang?

Dieselgeur is slecht zegt men, maar mensen sterven thuis aan uitstoot die je niet riekt.

Geplaatst: 23.05.2012 - 22:42
door 4wielen
ovlov058 schreef:Maar dit is wel volgens de boordcomputer? zul je toch nog iets mogen bijrekenen.
Boordcomputer (6,0 L) én werkelijk (6,5 L) gebruik.

Geplaatst: 23.05.2012 - 23:11
door sbv
AlexV70 schreef:Mijn roetfilter haal ik er binnenkort onderweg, zo'n achteraf ding. Ik heb namelijk het idee dat ik vermogen mis.
Het roetfilter heeft er nu zo'n 70d km onder gezeten, waarvan ook veel korte stukjes.
Mijn APK-garage gaf aan dat hij er niet op hoeft te letten. Door de keuring (roetmeting) komt ie sowieso wel.
Ik was ook een beetje verbaasd, maar het staat niet in de APK reglementen.
Kom je daarmee weg ? Er staat bij RDW dacht ik Retrofit roetfilter aanwezig, deze zal er dan moeten zijn(al is het een hollebuis en de cat eruit gehaald)

Geplaatst: 23.05.2012 - 23:29
door MarioC70
Als hij aangemeld is als retrofilter bij rdw is het afkeur als hij gedemonteerd wordt.
Bij de APK wordt niet gekeken of een voertuig ( diesels ) uitgevoerd is met een roetfilter of katalisator. Het enige controlepunt is of de uitlaat over het hele gedeelte gasdicht is en of deze deugdelijk bevestigd is. Er staat ook geen vermelding op je kentekenbewijs.maar wel bij rdw is hij aangemeld.
Het verwijderen van je roetfilter is echter wel strafbaar. Als je ooit een controle krijgt onderweg van douane of verkeersinspectie wordt er wel naar gekeken. Er is immers subsidie van de overheid voor uitgegeven.

Geplaatst: 23.05.2012 - 23:44
door Gast
MarioC70 schreef:1) Als hij aangemeld is als retrofilter bij rdw is het afkeur als hij gedemonteerd wordt.
2) Bij de APK wordt niet gekeken of een voertuig ( diesels ) uitgevoerd is met een roetfilter of katalisator. Het enige controlepunt is of de uitlaat over het hele gedeelte gasdicht is en of deze deugdelijk bevestigd is. Er staat ook geen vermelding op je kentekenbewijs.maar wel bij rdw is hij aangemeld.
Volgens mij spreek jij jezelf tegen. Bij 2 vertel je het verhaal van mijn APK-man.
Zou jij hem afkeuren zonder roetfilter?
MarioC70 schreef:Het verwijderen van je roetfilter is echter wel strafbaar. Als je ooit een controle krijgt onderweg van douane of verkeersinspectie wordt er wel naar gekeken. Er is immers subsidie van de overheid voor uitgegeven.
Zou kunnen en dan nog vraag ik mij af of de heren hem herkennen cq niet herkennen.
Ik ben al meer dan 25 jaar in het bezit van een rijbewijs en in die tijd ben ik nog nooit zo gecontroleerd.