Pagina 5 van 34

Geplaatst: 06.10.2011 - 16:05
door Thijs
Toevallig, mijn extra bestelling is ook vanmiddag geleverd. Dit keer drie weken na betaling... Tot nu toe was het elke keer veel sneller.

Geplaatst: 08.10.2011 - 10:47
door xc-men
Heren, even een vraagje ik zie dat hier een hoop OIL specialisten zijn ,
Ik ben net terug van een 120.000km beurt en ze rijd weer als nieuw, nu gaan we de wagen veel minder gebruiken en maken niet meer de 30.000KM per jaar meer. Volgens de onderhouds boekje moet je nog steeds elk jaar een service beurt doen ook als je minder KM maak. Heb even de dealer gevraagd en zegt het zelfde, elk jaar oil vervangen of met 30.000KM . Is dit nu wel echt nodig, ik snap niet waarom?

Geplaatst: 08.10.2011 - 10:58
door Broabander
Olie word dun, vies, weekt vuil los van de motor, 'slijt' met name op korte ritjes, etc.

Stel je eens een frituurpan voor, puur hypothetisch dit. Bak er in een jaar 30x friet in en hij is vies, vol met stukjes friet en paneer van de kroketten etc. Maar als je nou maar 10x gefrituurd heb in dat jaar dan houd je de olie niet 3x zo lang dus 3 jaar in de pan toch? Dan heb je zoiets van 'jammer dan, maar je gezondheid gaat boven een paar euro besparen'. Hetzelfde geldt hier voor de motor.

Geplaatst: 08.10.2011 - 11:31
door xc-men
Mooi verhaal, maar je hebt toch een Oil-Filter in het system?
Verder gaan we de XC70 nu alleen voor lange reisen gebruiken zeg gemiddeld 10.000KM en mevrouw heeft een nieuwe auto gekocht voor het dagelijks werk, kids naar school brengen en boodschappen doen gemiddeld 20.000Km. Zou toch mooi zijn als ik nu elk 2 of 3 jaar pas naar de Volvo dealer moet voor een beurt a 500E.
Zal maar niet vertellen op dit Forum welke auto ze heeft gekocht want ik ben er nog steeds doodziek van.

Geplaatst: 08.10.2011 - 11:36
door 945i
Als ik een XC70 D5 GT van 2008 had, zou ik mij om andere dingen druk maken dan om een beurtje van €500 per jaar, dat is je afschrijving per maand bijna.. :D

Zou mij bijvoorbeeld druk maken om de vraag; hoe kom ik er zo snel mogelijk vanaf. :razz: :wink:

Wat heeft ze gekocht? Een Seat?

Geplaatst: 08.10.2011 - 13:20
door xc-men
Afschrijving is enorm, gekocht in Nov. 2007 voor 53.000E, krijg nu max 17.000E bij aanschaf van een nieuwe auto rond 50.000. Ik heb geen zin meer om elke 4 jaar rond 35.000E neer te leggen. Prive verkopen is ook erg moeilijk in Spanje. We houden nu de XC70 voor de Vakanties met de Caravan en lange reisen.
Zo kunnen we er nog vele jaren plezier van hebben tot ie helemaal op is.
Gaat ook niet echt om die 500E maar is gewoon een heel gedoe hier, de dealer is een dik uur rijden hier van daan en ben ook weer en dag kwijt. Ik vraag me nog steeds af of het wel nodig is de Oil te vervangen elk Jaar?

Geplaatst: 08.10.2011 - 13:26
door 945i
Als je hem zo gebruikt zoals jij zegt, dan zou ik elke 2 jaar een beurtje doen. Wel de olie regelmatig controleren.

De korte ritjes worden nu toch met een "ander" vehikel gedaan. :)

Geplaatst: 08.10.2011 - 13:37
door xc-men
Ja korte ritjes worden binnen kort met een nieuwe Leon gedaan, was niet mijn keuze maar de vrouw is erg sociaal en wil de Spaanse economie steunen. Snapt alleen niet dat alle winst van SEAT naar Duitsland gaat. :P :P :P

Geplaatst: 08.10.2011 - 13:44
door 945i
Toch is het een vrouw met cojones dat ze dat wil doen en het dan ook gewoon doet! 8) :wink:

Geplaatst: 08.10.2011 - 16:14
door Thijs
Er gaat ook vocht in de olie zitten. Die blijft dus ophopen als je niet jaarlijks ververst. En ik mag aannemen dat je weet wat vocht en metaal samen doen? Alleen olie verversen kost je de kop niet, en hoeft natuurlijk niet bij de dealer. Dan doe je het beurtje wel eens per twee jaar. In mijn optiek de beste keuze.

Geplaatst: 08.10.2011 - 18:46
door xc-men
Thijs, de wagen staat lekker droog in de garage maar je hebt een punt, alleen Oil verversen kost ook niet alles.
Ik ga ook wat goede oil bestellen en een paar filter ophalen bij de Volvo dealer en dan laat ik het wel doen bij een kleine garage hier in de buurt. Als ik zelf de juiste spullen mee neem moet het goed gaan.

Geplaatst: 08.10.2011 - 18:51
door Thijs
Top! Goed en goedkoop!

(Besparen op olie is persoonlijk niet mijn ding, kennis heeft bij een motoren demontagebedrijf gewerkt, 99 v/d 100 waren stuk gelopen op vervuilingen door te laat/geen olie wisselen...)

Geplaatst: 08.10.2011 - 19:09
door DawnBlueED
xc-men,

Het lijkt mij beter om de olie toch maar tussentijds en om de 10.000 km te verversen, ik denk dan aan de hier op het forum gemelde problemen met door diesel verontreinigde olie.

Het deksel van het oliefilter is van kunststof, ik zou zelf het filter niet laten vervangen bij een garage die daar geen ervaring mee heeft. Alleen de olie dus en deze op een betrouwbaar adres bestellen.

Geplaatst: 08.10.2011 - 20:11
door Brambo67
Heb net ook mijn olie vervangen, moest volgens de specialist al ná 10k maar dat leek me onzin. De olie was pikzwart maar stonk niet en ook het filter zag er goed uit. Ik heb er nu Castrol Magnatec Diesel 5W-40 B4 in gedaan. Duur goedje trouwens... Er zat Q8 Formula Excel 5W-40 in. De Castrol is wel Long Life en de Q8 volgens mij niet.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vooral gedaan heb omdat ik het risico niet wil lopen dat er iets stuk gaat.Maar ik heb wel 'gezonde' twijfel of je al bij 10k km's moet vervangen... In ieder geval zit het er nu in. Binnenkort de bak nog en dan kan ie er weer een tijdje tegen.

Geplaatst: 09.10.2011 - 11:57
door wim de jong
Er blijven altijd verhalen rondwaren over de oliewissel, en om de hoeveelheid km je dat moet doen.
Ik heb nog nooit gevallen van motorschade zien ontstaan door niet of te laat olie verversen. Wel door oliegebrek, maar dat is wat anders. Oliepeilen staat los van olie verversen. Dan is er nog de sludge (dat is de drab die je soms onderaan je olievuldop ziet zitten), deze ontstaat wanneer de motor zelden tot nooit op temperatuur komt. Korte stadsritjes dus. Deze sludge kan ook makkelijk in nieuwe, verse olie ontstaan. In plaats van vaker olie verversen is het dan beter om af en toe een lange rit te maken. Dan verdampen gecondenseerde water- en brandstofresten vanzelf uit de olie (de hoofd oorzaak van sludgevorming).


Enkele frapante citaten uit dit artikel:
http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/ar ... redirected

"Het is een feit dat moderne auto's minder onderhoud nodig hebben"

"Deze chip (aan de uiteinde van de peilstok) meet de zuurgraad en het zoutgehalte van de olie. Zolang de kwaliteit daarvan in orde is, hoeft de olie niet te worden ververst. Het kan daardoor wel honderdduizenden kilometers of vele jaren duren voordat de chip duidelijk maakt dat de olie aan vervanging toe is."

"Wie vaak korte ritten met een koude motor maakt, moet zijn olie eerder vervangen dan iemand die alleen maar lange afstanden rijdt. En een agressieve rijstijl heeft een andere invloed dan een ontspannen rijgedrag."

Kortom: het is meestal geen ramp om wat langer door te rijden dan de fabrikant voorschrijft. Mits de olie goed op peil blijft,"


Zelf vervang ik al jaren rond de 30 duizend, als ik in die periode een vrije zaterdag heb, incl dat inlegfiltertje van een paar eurootjes.

Geplaatst: 09.10.2011 - 12:04
door 945i
Natuurlijk Wim, maar de leek/particulier gaat het liefst voor "zekerheid", en een garage/dealer voor omzet. Dan is die 10000km en/of elk jaar zo gek nog niet.... ;)

Geplaatst: 09.10.2011 - 12:07
door blastaway
Ik heb een collega met een Golf Cabrio van 2000 die nieuw is gekocht en na garantieperiode NOOIT een beurt heeft gehad. Hij gooit af en toe olie bij indien nodig, maar gelooft niet in beurten en rijdt vrolijk door. Nu 120.000 km en zonder dat de auto stukken heeft gehad. Ongelofelijk! Ik heb waardering dat hij het doet, maar ik zou het niet durven.

Geplaatst: 09.10.2011 - 12:10
door 945i
Als die auto maar goed warm wordt bij elke rit, dan kan het lang goed gaan hoor.
Of het verstandig is het filter zo lang te laten zitten is een tweede, maar toch....

Geplaatst: 09.10.2011 - 14:52
door Thijs
Benieuwd of zo'n auto ook de drie ton gaat halen..

Geplaatst: 09.10.2011 - 14:54
door Laguna-S60
Hij kan hem wel verkopen als "dealer onderhouden" :P