Pagina 5 van 8

Geplaatst: 15.12.2011 - 18:12
door Iroll
Goed idee om eerst via de zakelijke markt de kinderziektes eruit te filteren. Ik zou als particulier sowieso eerst minimaal een jaartje wachten totdat er meer bekend is over praktijk gebruik en storings gevoeligheid. Op papier is het meestal mooier als in de praktijk.

Geplaatst: 15.12.2011 - 18:18
door Oceanracer
Als iemand tijd/zin heeft om het uit te zoeken:

- Wat kost deze auto in dezelfde uitvoering, maar met D2 motor
- Hoeveel km's moet je maken om de meerprijs van de Hybrid eruit te halen
- Waarom zou iemand dan toch zo'n auto kopen/leasen

Geplaatst: 15.12.2011 - 18:39
door bart simpson
V70/2.4D/2003 schreef:Mag zo'n electrisch Volvotje überhaupt een sleurhutje trekken?
mag 1800kg trekken

Geplaatst: 15.12.2011 - 18:41
door 945i
Daar zakt je broek toch van af... of niet soms... tsjongejonge...

Geplaatst: 15.12.2011 - 18:44
door V70/2.4D/2003
bart simpson schreef:
V70/2.4D/2003 schreef:Mag zo'n electrisch Volvotje überhaupt een sleurhutje trekken?
mag 1800kg trekken
:shock: En dat heet dan hybride? Enniehoe, ik rol voorlopig door in mijn dieseltje, zonder roetfilter, een verbuik van 1 :18 en heul veul plezier.

Geplaatst: 15.12.2011 - 18:46
door bart simpson
Oceanracer schreef:Als iemand tijd/zin heeft om het uit te zoeken:

- Wat kost deze auto in dezelfde uitvoering, maar met D2 motor
- Hoeveel km's moet je maken om de meerprijs van de Hybrid eruit te halen
- Waarom zou iemand dan toch zo'n auto kopen/leasen
Een V60 Drive Powershift Momentum in een identieke spec (alleen daar geen must!) kost € 48.900,--
Geen bijtelling mag wat kosten, een bijtellingsvrije V60 van €65.000,-- is beschikbaar voor de groep die de bijtelling het best kan trekken

Geplaatst: 15.12.2011 - 18:46
door 945i
Ik begin het langzamerhand een Asociale auto te vinden..

Geplaatst: 15.12.2011 - 18:48
door V70/2.4D/2003
Waarom zou iemand dan toch zo'n auto kopen/leasen
Om hem te gaan gebruiken als lesauto?

Geplaatst: 15.12.2011 - 18:49
door 945i
Met automaat... dan ben je snel failliet. :)

Geplaatst: 15.12.2011 - 18:54
door Ben
Voor elke auto is er een doelgroep John.
En dat weet jij als geen ander.

Geplaatst: 15.12.2011 - 18:55
door bart simpson
Ben schreef:Voor elke auto is er een doelgroep John.
En dat weet jij als geen ander.
:lol:

Geplaatst: 15.12.2011 - 18:55
door V70/2.4D/2003
Voor elke auto is er een doelgroep John.
En dat weet jij als geen ander.
BRILJANT!

Geplaatst: 15.12.2011 - 19:01
door 945i
Tja, ik behoor tot veel doelgroepen.... :? :oops: :D

Maar een vorm van belastingontduiking zie ik hier wel in, eerlijk gezegd...

Geplaatst: 15.12.2011 - 19:09
door Ben
Ik ga op basis van de prijs die nu bekend is geen uitvoerige calculatie voor mezelf maken maar als ik mijn persoonlijke gebruik bekijk...
Afstand naar kantoor is ca. 18 km
Per dag dus 36 km woon-werk Op kantoor heb ik m'n eigen P-plek met stopcontact, net als thuis.
Gedurende de dag wat bezoekjes in de buurt, stel nog eens 40 km
Dan rij ik op een kantoordag een kleine 80 km electrisch en dus bijna gratis qua brandstof
Een paar keer per maand moet ik naar klanten in het land, dan rij ik op diesel en als het in de stad is, weer elektrisch
Naar leveranciers in Europa rij ik ook gemengd, grote weg diesel, stad elektrisch
En dat alles in een prachtige auto die helemaal naar mijn zin is. Wat wil ik nog meer.

Geplaatst: 15.12.2011 - 19:11
door wdo
Niks, zo is de auto ook bedoeld.

Geplaatst: 15.12.2011 - 19:22
door 945i
Al zal hij daar het minst voor gebruikt gaan worden....

Lekker goedkoop planken op de linkerbaan, dat zullen die andere 9 dan gaan doen.. :D ;)

Geplaatst: 15.12.2011 - 19:48
door diesel01
945i schreef:Al zal hij daar het minst voor gebruikt gaan worden....

Lekker goedkoop planken op de linkerbaan, dat zullen die andere 9 dan gaan doen.. :D ;)
Niet naar anderen kijken maar uit gaan van jezelf :wink:
Doorgaans wordt je niet gelukkiger door te kijken naar wat anderen doen/hebben..

Geplaatst: 15.12.2011 - 19:50
door 945i
Breek me de bek niet open jong......;)

Geplaatst: 15.12.2011 - 20:02
door NielsPHEV
Ben schreef:Ik ga op basis van de prijs die nu bekend is geen uitvoerige calculatie voor mezelf maken maar als ik mijn persoonlijke gebruik bekijk...
Afstand naar kantoor is ca. 18 km
Per dag dus 36 km woon-werk Op kantoor heb ik m'n eigen P-plek met stopcontact, net als thuis.
Gedurende de dag wat bezoekjes in de buurt, stel nog eens 40 km
Dan rij ik op een kantoordag een kleine 80 km electrisch en dus bijna gratis qua brandstof
Een paar keer per maand moet ik naar klanten in het land, dan rij ik op diesel en als het in de stad is, weer elektrisch
Naar leveranciers in Europa rij ik ook gemengd, grote weg diesel, stad elektrisch
En dat alles in een prachtige auto die helemaal naar mijn zin is. Wat wil ik nog meer.
Electriciteit bijna gratis..... now way, wanneer je 50 km rijdt zou je daar zo'n 50 / 14 = 3,5 liter diesel voor nodig hebben bij € 1,40/l is dat zo'n 5 €

3,5 liter diesel komt overeen met ca 3,5 * 34,7 = 121 MJ, het rendement van de diesel motor is zo'n 30 % (inclusief de tramissie verliezen) met andere woorden bij 0,3 * 121 = 36,4 MJ is nodig om 50 km met de auto te rijden. Het rendement van de electromotor (incl transmissieverliezen) zal zo'n 85 % zijn je hebt dus 36,4 / 0,85 = 40,5 MJ aan electriciteit nodig.

40,5 MJ komt overeen met 40500 / 3600 = 11,9 kWh aan electriciteit bij 0,25 €/KWh dus zo'n 3 € voor dezelfde 50 km.

Inderdaad wat goedkoper maar zeker niet gratis al zal het met nachtstroom nog iets voordeliger kunnen !

Geplaatst: 15.12.2011 - 22:35
door Oceanracer
Kijk, met dit soort berekeningen komen we ergens! Er wordt ons dus weer gewoon een worst voorgehouden. Die "milieuvriendelijke" auto's zijn bovendien zeer milieuonvriendelijk gefabriceerd, geven enorm veel chemisch afval bij de verwerking na het gebruik van de wagen en zolang stroom nog niet overal duurzaam wordt opgewekt, is ook het rijden op stroom zelf helemaal niet zo milieuvriendelijk als iedereen ons wil doen geloven! Dit dus nog los van de stroomkosten.

Kort samen gevat zou je kunnen stellen dat je dus gewoon € 6.000,00 teveel betaalt, omdat je weinig voordeliger rijdt, vaker moet tanken (bovendien ook dubbel: diesel én stroom), net zo milieu(on)vriendelijk bezig bent als wanneer je een Drivé bestuurt en daar wel een belastingvoordeel voor terug krijgt. Maar voordat je die zes mille daarmee hebt terug verdient, moet je er wel flink wat jaren in rondsturen...

Zo blijft het antwoord op vraag twee dus onbeantwoord en zie ik dus ook geen goede reden om deze auto te kopen. Dus blijft ook vraag die open.