Sluit ik me volledig bij aan!The Soldier schreef:Ik ken beide motoren uit ervaring goed. Een 2.0 D is een prima motor. Een D5 is een motor die past bij de uitstraling van een grote Volvo. De psa diesel kom je ook tegen in auto's als de c5, 407 en mondeo die als occasion voor veel schappelijker prijzen worden aangeboden dan een V70.
Als ik de auto start geniet ik elke keer weer van de D5 sound. De 2.0 begon me na een tijdje te vervelen qua dieselbrom.
Ik vergelijk het met een A6, daar hoort ook geen 2.0 tdi in te liggen, maar een 6 pitter....
Het blijft een persoonlijke mening natuurlijk, maar ook edraket zelf heeft hierboven al het een en ander aangegeven dat in het voordeel van de volvo motor spreekt.
Overweging V70 2.0d/D3/D5
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat had ik dus gedaan, maar ik zie heel erg weinig tot niets terug op problemcar mbt de 2 liter diesel motoren in wat nieuwere auto's (zeg vanaf 2007). Dat is dan volgens mij hetzelfde blok als in de Volvo's. De HDI motoren (t/m 2006) zijn volgens mij heel anders.MarioC70 schreef:Als je de problemen met die diesel motoren bekijkt op het problemcar forum onder Peugeot,dan wordt je daar niet vrolijk van!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Als je éénmaal leistung bent gewend zou ik niet meer zonder willen.
In 90% gebruik ik het vermogen niet maar soms kan het makkelijk zijn dat het op afroep beschikbaar is.
Of dat dan een 5 cylinder of een 4 is zou mij om het even zijn, de grote van de auto vraagt om een blok met vermogen.
Just my 2 cents.
In 90% gebruik ik het vermogen niet maar soms kan het makkelijk zijn dat het op afroep beschikbaar is.
Of dat dan een 5 cylinder of een 4 is zou mij om het even zijn, de grote van de auto vraagt om een blok met vermogen.
Just my 2 cents.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 17.04.2007 - 15:56
@edraket: De 2.0D blokken zijn goed, over alle motoren is wel iets te vinden. Ook over een D5 kun je dingen lezen/vinden.
Zelf heb ik 140.000 km probleemloos gestuurd met de 2.0D in een nieuwe V50 van 2004. Maar het is beslist geen D5.........
Wat ik wil aangeven is dat de D5 een echte Volvo motor is die past in een grote Volvo als de V70.
Ik wil je nogmaals adviseren om ook in een D5 van het meest recente model V70 te gaan proefrijden. Als je dit hebt gedaan kun je denk ik een complete en gefundeerde mening vormen en niet eerder.
Ik mis de reden waarom je een 2.0D wilt gaan rijden en geen D5. Misschien mis ik iets?
Zelf heb ik 140.000 km probleemloos gestuurd met de 2.0D in een nieuwe V50 van 2004. Maar het is beslist geen D5.........
Wat ik wil aangeven is dat de D5 een echte Volvo motor is die past in een grote Volvo als de V70.
Ik wil je nogmaals adviseren om ook in een D5 van het meest recente model V70 te gaan proefrijden. Als je dit hebt gedaan kun je denk ik een complete en gefundeerde mening vormen en niet eerder.
Ik mis de reden waarom je een 2.0D wilt gaan rijden en geen D5. Misschien mis ik iets?
V70 D5 Momentum 2008 M6
- wtr_s60
- 4th Gear member
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58
De 2.0 psa-dieselmotor mag dan niet het leukste karakter hebben (nogal nerveus, beetje opgefokt 4-pitter gevoel), onbetrouwbaar zijn ze niet. De enige heikelpunten bij deze motor zijn de koppeling (bij tweedehands dus zeer goed controleren) en ten tweede is 't belangrijk dat 't onderhoud van de DPF altijd tijdig werd gedaan ('t product die de dpf reinigt moet op tijd worden bijgevuld).MarioC70 schreef:Als je de problemen met die diesel motoren bekijkt op het problemcar forum onder Peugeot,dan wordt je daar niet vrolijk van!
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Helemaal mee eens. Dat was ook een van de redenen om naar de 2.0d te kijken. Ik vind deze motor veel rustiger dan de D5, maar het gebrek aan emotie is de andere kant van het verhaal. Het wordt wel erg tam met de 2.0d. Zie ook opmerking hieronder als reactie op Hans...Thom schreef:Die 185pk is en blijft een bromtor; het is niet voor niets dat per MY2010 die motor behalve wat extra vermogen en koppel ook op andere fronten (geluid) flink is aangepakt. Wel heeft de huidige serie een betere isolatie, maar rauw blijft 'ie.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Hans, dat snap ik niet helemaal wat je zegt. Ik vind juist de 2.0d veel rustiger dan de D5 motor. Zoals Thom ook zegt is de D5 wel een bromtor. Gisteren viel me op dat de auto met 2 liter motor zoveel rustiger is als mijn eigen auto. Wellicht dat Volvo andere motorsteunen en zeker isolatie gebruikt als Ford. Denk het wel eigenlijk. Vaak wordt alleen het blok gekocht, maar steunen en alle rand apparatuur wordt zelf geleverd (versnellingsbak ook bijvoorbeeld).Hans oet Twent schreef:@Ed,
Ik rij nu de 140PK 2.0D in een Mondeo. En privé de 2.4D GT. De Volvo is niet zuinig, op de lange weg 1 op 14/15 haalbaar.
Vwb de PSA motor, geen vergelijk met de 5 cylinder. De 2.0D is wat rauwer en rumoeriger. Echter in het dagelijkse verkeer zeker geen straf om mee te rijden. Komt rete goed mee in het verkeer en kan de Mondeo flink de sporen geven.
Verbruik ca 1 op 15/16, bij hoge snelheden in Duitsland 1 op 9/10.
Ik zou zelf wel voor een 2.0D willen gaan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Dat rauwe verschilt per motor. Onlangs in de XC70 van forum lid Ewout Schalkwijk meegereden en die loopt echt heel erg stil en mooi en dat voor een 185 pk D5
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De reden is dat ik de onderhoudskosten van een D5 gewoon erg hoog vind. Er gaat nogal eens wat aan stuk. Dat wordt voor mij bevestigd door het aantal problemen wat je hier leest met de D5 motoren, dat staat niet in verhouding met die van de 2.0d problemen.The Soldier schreef:@edraket: De 2.0D blokken zijn goed, over alle motoren is wel iets te vinden. Ook over een D5 kun je dingen lezen/vinden.
Zelf heb ik 140.000 km probleemloos gestuurd met de 2.0D in een nieuwe V50 van 2004. Maar het is beslist geen D5.........
Wat ik wil aangeven is dat de D5 een echte Volvo motor is die past in een grote Volvo als de V70.
Ik wil je nogmaals adviseren om ook in een D5 van het meest recente model V70 te gaan proefrijden. Als je dit hebt gedaan kun je denk ik een complete en gefundeerde mening vormen en niet eerder.
Ik mis de reden waarom je een 2.0D wilt gaan rijden en geen D5. Misschien mis ik iets?
Zelf heb ik ook nogal wat vervangen afgelopen jaar. Er is maar liefst voor 3200 euro aan onderdelen in een jaar in mijn auto verdwenen! Daarnaast stoort het onrustige van de D5 me wat. Het is wel een heel fijn blok kwa vermogensontplooiing (zoals dat heet), maar het rumoer vind ik minder. Dat wordt er overigens zeker niet beter op naarmate de kms oplopen. De rust in de 2.0d viel me gisteren echt op.
Ik vind het een lastige keuze.
Misschien moet ik het anders stellen. Zijn er mensen die ervaring hebben met de onderhoudskosten van zowel de 2.0d en D5? Ik kan me haast niet voorstellen dat de 2.0d niet een heel stuk goedkoper is in onderhoud.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- mehrzahl
- 3rd Gear member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
- Locatie: Etten-Leur
Bij aanschaf van een nieuwe(re) auto zou ik geen onderscheid maken in onderhoud tussen een 2.0d, D3 of D5. Het is gewoon geluk hebben.
Zelfs het verbruik van deze motoren is denk ik niet wezenlijk verschillend. (Wellicht valt de 2.0d in een lagere MRB klasse, maar hoeveel scheelt dat nou per jaar!) Blijft over het motorkarakter en -geluid. Heb je ook al eens gereden in een D3? Lijkt me ook een fijne motor.
Zelfs het verbruik van deze motoren is denk ik niet wezenlijk verschillend. (Wellicht valt de 2.0d in een lagere MRB klasse, maar hoeveel scheelt dat nou per jaar!) Blijft over het motorkarakter en -geluid. Heb je ook al eens gereden in een D3? Lijkt me ook een fijne motor.
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Nee D3 nog niet geprobeerd. Ik denk wel dat je gelijk hebt, elke motor kent zijn problemen, en je moet ook geluk hebben.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 19.12.2010 - 09:21
Let op :
PSA motor moet alle 20.000km binnen voor onderhoud (olie + oliefilter).
D5 alle 30.000km (voor olie + oliefilter)
Rekening houdend met uurloon en kostprijs van de olie kom je in principe goedkoper uit met de D5.
Voorwaarde: voldoende kilometers vreten per jaar, anders klopt dit plaatje niet meer, want om het jaar dien je bij beiden oliewissel uit te voeren.
Diesel zal dan waarschijnlijk ook niet meer rendabel zijn..
PSA motor moet alle 20.000km binnen voor onderhoud (olie + oliefilter).
D5 alle 30.000km (voor olie + oliefilter)
Rekening houdend met uurloon en kostprijs van de olie kom je in principe goedkoper uit met de D5.
Voorwaarde: voldoende kilometers vreten per jaar, anders klopt dit plaatje niet meer, want om het jaar dien je bij beiden oliewissel uit te voeren.
Diesel zal dan waarschijnlijk ook niet meer rendabel zijn..
Volvo S60 D3 GT, MY 2011
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 17.04.2007 - 15:56
Diesel is al bij ca. 12000 km per jaar break even aan benzine. Dit wordt momenteel alleen maar lager omdat de prijs van benzine harder stijgt dan diesel. Huidig verschil is ca. € 0,36 / liter.
V70 D5 Momentum 2008 M6
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 17.04.2007 - 15:56
@edraket € 3200,- onkosten in een jaar? Alleen aan motorblok verwante reparatie's, of spreek je aan kosten aan de auto als geheel?
Mijn ervaring: een 2008 D5 is echt stiller dan de 2.0D in mijn ex V50. Ga eens in een nieuw type sturen...
Mijn ervaring: een 2008 D5 is echt stiller dan de 2.0D in mijn ex V50. Ga eens in een nieuw type sturen...
V70 D5 Momentum 2008 M6
- mehrzahl
- 3rd Gear member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
- Locatie: Etten-Leur
Ik zou ivm roetfilter regeneraties nooit langer dan 20.000 km tot een oliewissel rijden. Bovendien scheelt het maar ee paar tientjes per 10000 km...verkeerde zuinigheid m.i..Let op :
PSA motor moet alle 20.000km binnen voor onderhoud (olie + oliefilter).
D5 alle 30.000km (voor olie + oliefilter)
Bovendien vallen deze kosten in het niet als het DPF vervangen moet worden (elke 120 of 150dkm). Dus ws. is de D5 even duur in (regulier) onderhoud.
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
- Ponstir
- 2nd Gear member
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 19.03.2012 - 10:07
- Locatie: Olst
Toen wij (nou ja, 'ik' danDiesel is al bij ca. 12000 km per jaar break even aan benzine. Dit wordt momenteel alleen maar lager omdat de prijs van benzine harder stijgt dan diesel. Huidig verschil is ca. € 0,36 / liter.


Ben nu heel tevreden met de D5 motor.
XC40 T3 GT Inscription MY2022, Denim Blue, met bijna alle opties aangevinkt.
XC40 T3 GT Inscription MY2020, Pebble Grey, Winter Line, Park Assist Line, Versatility Line, Intellisafe Pro Line, Luxury Line, El. verstelbare stoelen, Alarm, DAB+, Verwarmbare voorruit, Trekhaak.
XC70 D3 Summum MY2012
V70 D5 Summum MY2008
Ford Focus 1.6 tdci 2008
Renault Scenic, Megane
Opel Zafira
Ford Mondeo, Sierra, Escort, Fiesta
XC40 T3 GT Inscription MY2020, Pebble Grey, Winter Line, Park Assist Line, Versatility Line, Intellisafe Pro Line, Luxury Line, El. verstelbare stoelen, Alarm, DAB+, Verwarmbare voorruit, Trekhaak.
XC70 D3 Summum MY2012
V70 D5 Summum MY2008
Ford Focus 1.6 tdci 2008
Renault Scenic, Megane
Opel Zafira
Ford Mondeo, Sierra, Escort, Fiesta
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 19.12.2011 - 09:33
Laat de berekening maar eens zien. Ben benieuwd welke aannames zijn gemaakt.Diesel is al bij ca. 12000 km per jaar break even aan benzine. Dit wordt momenteel alleen maar lager omdat de prijs van benzine harder stijgt dan diesel. Huidig verschil is ca. € 0,36 / liter.
Volvo XC40 T5 Recharge R-Design Automaat (2020)
BMW X1 E84 sDrive 20iA xLine Automaat (2014)
Volvo V70 T4 Momentum Handgeschakeld (2011)
BMW E91 325i Executive Handgeschakeld (2006)
BMW X1 E84 sDrive 20iA xLine Automaat (2014)
Volvo V70 T4 Momentum Handgeschakeld (2011)
BMW E91 325i Executive Handgeschakeld (2006)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 17.04.2007 - 15:56
Daar komt bij dat een diesel vaker wordt aangeboden omdat veel lease auto's gezien de hogere km standen vaak diesels zijn.
Ik had zelf het geluk een V70 full options te vinden met slechts 65000 km op de teller (NAP), maar was ook tevreden geweest met een auto met meer km.
Waar je bij aanschaf wel op moet letten is dat bij km standen rond 60.000,120.0000 of 180.000 km groter onderhoud moet worden gepleegd. Dit doen veel leasebedrijven meestal niet als het moment aanstaande is dat het contract voor de betreffende auto afloopt. Zo'n beurt gaat al snel richting de € 1000,-, als er al niet al teveel extra gebreken zijn.
Ik had zelf het geluk een V70 full options te vinden met slechts 65000 km op de teller (NAP), maar was ook tevreden geweest met een auto met meer km.
Waar je bij aanschaf wel op moet letten is dat bij km standen rond 60.000,120.0000 of 180.000 km groter onderhoud moet worden gepleegd. Dit doen veel leasebedrijven meestal niet als het moment aanstaande is dat het contract voor de betreffende auto afloopt. Zo'n beurt gaat al snel richting de € 1000,-, als er al niet al teveel extra gebreken zijn.
V70 D5 Momentum 2008 M6
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 17.04.2007 - 15:56
@CY325i
In de berekeningen moet je uitgaan van een gebruikte diesel anders kun je de 12000 km vergeten. Ik ga/ging uit van een gelijke aanschafprijs, en dat is mij prima gelukt. En dus hoef je slechts de voor jouw gebied geldende houderschapsbelasting en het brandstofverbruik te rekenen. Ik ging uit van 1:10 voor benzine en 1:14 voor diesel. Die 1:14 haal ik in de praktijk. De 1:10 weet ik niet, maar dat kun jij beter zeggen.
In de berekeningen moet je uitgaan van een gebruikte diesel anders kun je de 12000 km vergeten. Ik ga/ging uit van een gelijke aanschafprijs, en dat is mij prima gelukt. En dus hoef je slechts de voor jouw gebied geldende houderschapsbelasting en het brandstofverbruik te rekenen. Ik ging uit van 1:10 voor benzine en 1:14 voor diesel. Die 1:14 haal ik in de praktijk. De 1:10 weet ik niet, maar dat kun jij beter zeggen.
V70 D5 Momentum 2008 M6
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Ed,
Hoeveel 2.0d's kom je tegen met een hogere km stand. Zowel in de V50 als ook in de V70 zie ik ze niet, max een keer 250000 km ? Een V70 2.0d met meer dan 2 ton dan is er redelijk mee doorgereden, maar goed deze is ook al 4 jaar op de markt.
Een D5 heeft zich wel bewezen denk ik en die kan redelijk veel km's aan
Hoeveel 2.0d's kom je tegen met een hogere km stand. Zowel in de V50 als ook in de V70 zie ik ze niet, max een keer 250000 km ? Een V70 2.0d met meer dan 2 ton dan is er redelijk mee doorgereden, maar goed deze is ook al 4 jaar op de markt.
Een D5 heeft zich wel bewezen denk ik en die kan redelijk veel km's aan
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue