Pagina 5 van 6

Geplaatst: 04.06.2012 - 12:52
door M@rcel
Oceanracer schreef:Nee, dat weet ik. Maar veel meer weet ik er dan weer niet van. :D
Een goede voorbereiding is het halve werk: http://www.parts4swedes.nl/nl/cms/links ... tievideos/

Geplaatst: 04.06.2012 - 12:54
door Oceanracer
Die heb ik al twee keer bekeken! Goed hè?

Geplaatst: 04.06.2012 - 12:56
door M@rcel
Oceanracer schreef:Die heb ik al twee keer bekeken! Goed hè?
Eerlijk gezegd verwacht ik van een professionele instructeur niet anders. ;)

Maar dan zie je dus waar vet/pasta gebruikt wordt. Beetje minder mag ook wel, trouwens.

Geplaatst: 04.06.2012 - 13:05
door Oceanracer
Dan heb ik zeker een ander filmpje bekeken, want ik heb hem niks zien schoonmaken en/of zien invetten.

Edit: Ik had de links van voorste remmen bekeken, nu ook die van achter. Die is veel duidelijker!

Geplaatst: 04.06.2012 - 15:30
door M@rcel
Oceanracer schreef:Dan heb ik zeker een ander filmpje bekeken, want ik heb hem niks zien schoonmaken en/of zien invetten.

Edit: Ik had de links van voorste remmen bekeken, nu ook die van achter. Die is veel duidelijker!
:) Die bedoel ik.

Geplaatst: 04.06.2012 - 15:56
door Gast
MarioC70 schreef:maar er worden inderdaad ook fouten mee gemaakt,zoals bij het monteren van nieuwe schijven eerst kopervet op de naaf doen en dan de schijf monteren,helemaal fout dus,die moet je droog op de naaf monteren na het spul goed gereinigd te hebben,je kunt er een beetje op doen na het monteren van de schijf,zodat de velgen er makkelijker op en af gaan.
Oke maar mij is geleerd om, voor het "zetten" van de schijven, er ietsie-pietsie kopervet op te doen.

Geplaatst: 04.06.2012 - 16:06
door edraket
Kopervet is te dik, en daardoor kunnen er hoogte verschillen ontstaan waardoro de schijf op de naaf gaat slingeren. Ik doe er altijd wat wit (multipurpose)vet op. Dat blijft de naaf in elk geval roestvrij.

De term remmenvet wordt meestal gebruikt om de zuigertjes in de remklauw te monteren/smeren. Dat is heel iets anders dan het vet wat wordt gebruikt om de blokken te monteren.
Keramisch vet is een vervanger voor kopervet. Doet in feite hetzelfde. Dat wordt bij Volvo dealers tegenwoordig meestal gebruikt. Gebruik al jaren kopervet, iets anders heeft me nog niet kunnen overtuigen, althans niet in de zin dat het beter is dan kopervet.

Geplaatst: 04.06.2012 - 16:25
door Gast
edraket schreef:Kopervet is te dik, en daardoor kunnen er hoogte verschillen ontstaan waardoro de schijf op de naaf gaat slingeren. Ik doe er altijd wat wit (multipurpose)vet op. Dat blijft de naaf in elk geval roestvrij.
Vreemd dat men bij Parts4Sweden dit zegt:
- Kopervet op remschijf
De flens dient goed schoon te zijn. Ongerechtigheden op de flens kunnen trilling van de remmen veroorzaken.
Gebruik een staalborstel en verwijder het stof met een poetsdoek.
* Nooit het stof met perslucht wegblazen.
Er zit weliswaar geen asbest meer in frictiemateriaal, maar gezond of goed voor het milieu is het niet!
Smeer daarna het raakvlak van de remschijf met de flens in met kopervet.
In plaats van kopervet wordt soms ook met keramisch vet gewerkt.

Bron: http://www.parts4swedes.nl/nl/cms/faq/-remschijven/

De schrijver is waarschijnlijk van dezelfde studietijd.... :P

Geplaatst: 04.06.2012 - 16:45
door Oceanracer
Dat wordt nog leuk op de Klusdag. :D

Geplaatst: 04.06.2012 - 17:22
door M@rcel
Ik zet een laagje vet op de flens.

Goed schoonmaken is het allerbelangrijkste!

Geplaatst: 04.06.2012 - 18:26
door jee-bee
Hahaha, ik heb er helemaal geen verstand van, maar een beetje filmpjes zitten kijken en dan zie je elke keer wat anders. Zoveel mensen, zo veel meningen denk ik dan maar of .... er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden....

Geplaatst: 04.06.2012 - 19:11
door MarioC70
Ik denk dat mensen vanuit de praktijk die dit vaak doen, de voor en nadelen van het gebruik en zeker verkeerd gebruik wel zullen weten.
Volvo monteerd de schijven zonder ook maar een krumeltje vet er tussen.
Het is ook simpel te verklaren,maar dat heeft Ed Raket al aangegeven.

Geplaatst: 04.06.2012 - 20:23
door Oceanracer
Samengevat:

- Gewoon de naaf goed schoonmaken met remmenreiniger icm staalborsteltje en de nieuwe remschijven monteren. Daarna wat kopervet op de naaf om corrosie van de LM-velgen te voorkomen
- Beide zuigers in de remklauw ook reinigen met remmenreiniger en terugplaatsen met een weinig kopervet.

Correct?

Geplaatst: 04.06.2012 - 20:31
door M@rcel
Ik neem aan dat je niet bedoeld dat je de zuigers eruit haalt. Als de rubbers nog in orde zijn, niet aankomen. De zuigers gewoon rustig terugduwen om ruimte te maken voor de nieuwe (dikkere) remblokken. Terugduwen kan heel goed met een lijmtang en een blokje hout.

Alles schoonmaken zodat alles vrij kan gewegen.

Raakvlakken tussen blokken en zuiger(s) invetten tegen piepen. Glijvlakken van de blokken invetten. Glijstiften invetten.

Remslangen controleren op beschadigingen en droogtescheurtjes. Bij twijfel vervangen. Remvloeistof elke twee jaar vervangen (spoelen).

Geplaatst: 04.06.2012 - 20:43
door Oceanracer
Klinkt aannemelijk! En dan laten we de zuigers voor wat ze zijn. Trouwens, ik zag dat je die ook met de oude remblokken kunt terug drukken?

Geplaatst: 04.06.2012 - 20:45
door Gast
Ik neem wel een grote tang mee.

Geplaatst: 04.06.2012 - 21:22
door Oceanracer
Mooi!

Geplaatst: 04.06.2012 - 22:40
door Oceanracer
Zou één van de deskundigen wellicht even naar mijn remmen willen kijken? >>klik<<

Geplaatst: 05.06.2012 - 00:01
door MarioC70
Die schijven zijn dus op.

Geplaatst: 05.06.2012 - 09:52
door Oceanracer
Dank je wel! Bestelling voor nieuwe gaat vandaag de deur uit.