Pagina 5 van 8

Geplaatst: 19.04.2012 - 09:26
door Fore
Zegge schreef:Maar blijft de vraag, waar zit het verschil met de 0.02 cm (=micrometer) en de berekende 0.22 (=millimeter)........

Als je dan wil weten wat het verschil is in het aantal omwentelingen bij bv een afstand van 100 km levert dit toch leuke getallen op.

3,141592654(is PI) x 63,46 = 199,37 is het aantal cm in omtrek voor 195/65/15
3,141592654(is PI) x 63.68 = 200,06 is het aantal cm in omtrek voor 225/45/17

100000 / 199.37 = 501,58 omwentelingen
100000 / 200.06 = 499.85 omwentelingen

Dit zijn dus voor de 17" 1,73 omwentelingen minder....

Pas echt leuk wordt het als je de km stand van mijn auto hier op los laat.

307000000 / 199.37 = 1539850,53 omwentelingen
307000000 / 200.06 = 1534539,64 omwentelingen

Dit betekent dat mijn 17" dus 5311 omwentelingen minder gemaakt heeft. Dit is weer 1062 km. Dus eigenlijk klopt mijn kmstand niet :oops:

Zo, je kan het maar leuk vinden....

Dit is idd een interessante! Ervan uitgaande dat je berekening klopt, dan is het verschil dus te verwaarlozen qua kilometers.

Geplaatst: 19.04.2012 - 13:42
door Oceanracer
VolvoFaBulous schreef:Oceanracer,
De velgenmaat wijkt weliswaar af, maar dit wordt gecompenseerd door de hoogte van de bijbehorende banden met verschillende hoogte-breedte verhoudingen. Uiteindelijk is de totale hoogte van de velg met band voor iedere velgenmaat nagenoeg dezelfde. Dat bij de zomer-winter en winter-zomer wissel de auto extra moet worden opgekrikt om de 'nieuwe' velg te plaatsen dat heb ik ook. Dit komt volgens mij door het verder uitzakken van de assen, veren of schokbrekers in de tijd, dus als je langer wacht zakken deze verder uit. Ik dacht zelf eerst eigenlijk dat dit kwam door mijn zelfnivellerende achterzijde.

M.vr.gr.,

Fred
Haha, maar zo lang doe ik er nou ook weer niet over hoor! Ik haal er een wiel af en zet gelijk het andere wiel erop. Dan kan er in die tijd (Wat zal het zijn, 20 seconden?) niet veel uit-/in-/doorzakken.

Enniehoe, leuk dat het jou ook al is opgevallen. :D

Geplaatst: 19.04.2012 - 13:52
door Oceanracer
Zegge schreef:Maar blijft de vraag, waar zit het verschil met de 0.02 cm (=micrometer) en de berekende 0.22 (=millimeter)........

Als je dan wil weten wat het verschil is in het aantal omwentelingen bij bv een afstand van 100 km levert dit toch leuke getallen op.

3,141592654(is PI) x 63,46 = 199,37 is het aantal cm in omtrek voor 195/65/15
3,141592654(is PI) x 63.68 = 200,06 is het aantal cm in omtrek voor 225/45/17

100000 / 199.37 = 501,58 omwentelingen
100000 / 200.06 = 499.85 omwentelingen

Dit zijn dus voor de 17" 1,73 omwentelingen minder....

Pas echt leuk wordt het als je de km stand van mijn auto hier op los laat.

307000000 / 199.37 = 1539850,53 omwentelingen
307000000 / 200.06 = 1534539,64 omwentelingen

Dit betekent dat mijn 17" dus 5311 omwentelingen minder gemaakt heeft. Dit is weer 1062 km. Dus eigenlijk klopt mijn kmstand niet :oops:

Zo, je kan het maar leuk vinden....
Dat klopt! Hij geeft eigenlijk minder km's aan dan je in werkelijkheid hebt gereden... :lol:

Geplaatst: 19.04.2012 - 15:09
door VolvoFaBulous
Ergo conclusio:
Het verschil in diameter/hoogte door het gebruik van winter-/zomervelgen met verschillende velgmaten is dus te verwaarlozen ten opzichte van de hoogte-/diameterverschillen die je krijgt bij de aanschaf van nieuwe banden met profieldieptes van 8 tot 12 mm. Dit scheelt een factor 4 tot 6.
Op banden rijden met veel profieldiepte geeft een gunstige kilometerstand. :P

Geplaatst: 19.04.2012 - 15:32
door VolvoFaBulous
Beste Zegge,
Je berekening klopt niet.

De 15' velgen met banden hebben een hoogte van 38,1 cm + 2x 0,65 x 19,5 cm = 63,45 cm.
De 17' velgen met banden hebben een hoogte van 43,18 + 2x 0,45 x 22,5 cm= 63,43 cm.
Dus een verschil van slechts 0,02 cm = 2 micrometer = 0,2 millimeter.

Dan scheelt het al dan niet aanschaffen van nieuwe banden dus een factor 40 tot 60.
En de velgdiameter is dan van verwaarloosbare invloed!


\:D/

Geplaatst: 19.04.2012 - 15:53
door Jers3n
Oceanracer schreef:
VolvoFaBulous schreef:Oceanracer,
De velgenmaat wijkt weliswaar af, maar dit wordt gecompenseerd door de hoogte van de bijbehorende banden met verschillende hoogte-breedte verhoudingen. Uiteindelijk is de totale hoogte van de velg met band voor iedere velgenmaat nagenoeg dezelfde. Dat bij de zomer-winter en winter-zomer wissel de auto extra moet worden opgekrikt om de 'nieuwe' velg te plaatsen dat heb ik ook. Dit komt volgens mij door het verder uitzakken van de assen, veren of schokbrekers in de tijd, dus als je langer wacht zakken deze verder uit. Ik dacht zelf eerst eigenlijk dat dit kwam door mijn zelfnivellerende achterzijde.

M.vr.gr.,

Fred
Haha, maar zo lang doe ik er nou ook weer niet over hoor! Ik haal er een wiel af en zet gelijk het andere wiel erop. Dan kan er in die tijd (Wat zal het zijn, 20 seconden?) niet veel uit-/in-/doorzakken.

Enniehoe, leuk dat het jou ook al is opgevallen. :D
Het is mij ook wel opgevallen, maar ik schreef dat weer toe aan het vervormen van de banden als gevolg van het rijden/het dragen van de auto en de 'rondere' cq. 'minder/anders vervormde' onbelast opgeslagen gelegen wielen/banden.

Voor wat betreft de afgelegde kilometers is het dan natuurlijk ook weer van belang wat de fabrikant aanheeft gehouden als omtrek bij het instellen van de computers in de auto.
En of ze rekening houden met de affabriek geleverde wielen en hoe precies ze dit af zouden kunnen stellen...
Ik bedoel we hebben het nu over tienden van millimeters verschil, als de afstandscomputer slechts per hele mm (of per 5 mm oid) in te stellen is, loopt de hele berekening spaak.

Geplaatst: 19.04.2012 - 17:05
door VolvoFaBulous
Ik vind sowieso dat je de auto zeer hoog moet opkrikken en dat de ruimte tussen bovenzijde band en wielkast enorm groot is als je de auto opkrikt. Ik heb zelf dit jaar bij de winter-zomer wissel opgemerkt dat de as als je het wiel eraf hebt gehaald nog steeds langzaam verder zakt (gedurende de seconden dat je wisselt) en dat je dus 'bij' moet krikken. Komt dit nu alleen of is dit erger omdat ik een zelf nivellerende achteras heb of is dit met alle V70's? :-k

Geplaatst: 19.04.2012 - 17:44
door Oceanracer
Doet hij dat "zakken" bij de voortrein niet dan?

Geplaatst: 19.04.2012 - 19:49
door Fore
zijn LM velgen die veel stoeprandjes gezien hebben en dus op de rand de nodige beschadigingen hebben opgelopen nog optisch mooi te krijgen of is het een kwestie van: jammer de bammer en vooral andere kopen?

Iemand nog een adres waar men dit eventueel kan doen??

Geplaatst: 19.04.2012 - 19:56
door VolvoFaBulous
@Oceanracer,

Inderdaad je hebt gelijk. dat doet ie ook bij de voortrein. :roll:
Niet bij stilgestaan eigenlijk; dus ligt het niet aan de nivomat.

Maar als je oplet bij het wisselen, zie je de assen zelfs door blijven zakken. Het gaat dus best wel snel.

Geplaatst: 19.04.2012 - 20:20
door Oceanracer
Fore schreef:zijn LM velgen die veel stoeprandjes gezien hebben en dus op de rand de nodige beschadigingen hebben opgelopen nog optisch mooi te krijgen of is het een kwestie van: jammer de bammer en vooral andere kopen?

Iemand nog een adres waar men dit eventueel kan doen??
Er zijn handige lieden hier die het zelf hebben aangepakt. Google anders even op velgendokter o.i.d. Het is meestal voordeliger andere sets (bijvoorbeeld via de forumsponsor hier) aan te schaffen en de eigen set via Marktplaats te verkopen.

Geplaatst: 19.04.2012 - 20:21
door Oceanracer
VolvoFaBulous schreef:@Oceanracer,

Inderdaad je hebt gelijk. dat doet ie ook bij de voortrein. :roll:
Niet bij stilgestaan eigenlijk; dus ligt het niet aan de nivomat.

Maar als je oplet bij het wisselen, zie je de assen zelfs door blijven zakken. Het gaat dus best wel snel.
Ik zal er in het najaar eens op letten. Schroom niet om mij er tegen die tijd even aan te herinneren.... :D

Geplaatst: 19.04.2012 - 20:28
door Zegge
VolvoFaBulous schreef:Beste Zegge,
Je berekening klopt niet.

De 15' velgen met banden hebben een hoogte van 38,1 cm + 2x 0,65 x 19,5 cm = 63,45 cm.
De 17' velgen met banden hebben een hoogte van 43,18 + 2x 0,45 x 22,5 cm= 63,43 cm.
Dus een verschil van slechts 0,02 cm = 2 micrometer = 0,2 millimeter.

Dan scheelt het al dan niet aanschaffen van nieuwe banden dus een factor 40 tot 60.
En de velgdiameter is dan van verwaarloosbare invloed!


\:D/

Beste VolvoFaBulous,

Je hebt echt helemaal gelijk. Ik schaam me diep maar vond het wel leuk om eens te berekenen.....

Geplaatst: 19.04.2012 - 20:56
door VolvoFaBulous
Beste Zegge,

Geen probleem, maar 2 micrometer verschil in hoogte had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht. Verrassend weinig eigenlijk.
Het zat me alleen niet lekker dat de opgegeven site van jers3n op 0,02 cm kwam en jij en ik in tweede instantie op 0,22 cm uitkwamen. Vandaar dat ik de berekening over wilde doen.
:)

M.vr.gr.,

Fred

Geplaatst: 19.04.2012 - 21:26
door Zegge
Blijft mijn rekensom nog over hoeveel dat nu scheelt in omwentelingen.... Gewoon leuk om te weten.

Ik heb jou uiteraard ook nog nagerekend en je hebt echt gelijk. Blijf het byzonder vinden. Ook omdat als je van een 15 naar 17 gaat (volgens diverse forumleden) de afstand van band naar scherm groter lijkt te zijn. Dit zou dan ook niet kunnen toch?

Geplaatst: 19.04.2012 - 22:02
door toppertje
diesel01 schreef:Ik heb vroeger met een truck gereden die zogenaamde kleine wielen had op de trekas doordat de hoogte verschilde konden daar zogenaamde jumbo opleggers achter met een binnen hoogte van 2.35m.
Erg makkelijk want op die manier konden er 71kuub keukens geladen worden waarme we in Frankrijk cabotage ritten uitvoerde maar ook een lijn Frankrijk-Nederland onderhielden.
Het verschil was duidelijk zichtbaar in de klim waarbij ik minder snelheid verloor dan de collega's terwijl die minder kilo's te trekken hadden.
en hoe ging dat dan bij de tachograaf kontrole.
of bij een evt. politie kontrole?
de bandenmaat (omtrek)is hier nl. vermeld, ivm de ijking
van je tachograaf.

Geplaatst: 19.04.2012 - 22:17
door diesel01
toppertje schreef:
diesel01 schreef:Ik heb vroeger met een truck gereden die zogenaamde kleine wielen had op de trekas doordat de hoogte verschilde konden daar zogenaamde jumbo opleggers achter met een binnen hoogte van 2.35m.
Erg makkelijk want op die manier konden er 71kuub keukens geladen worden waarme we in Frankrijk cabotage ritten uitvoerde maar ook een lijn Frankrijk-Nederland onderhielden.
Het verschil was duidelijk zichtbaar in de klim waarbij ik minder snelheid verloor dan de collega's terwijl die minder kilo's te trekken hadden.
en hoe ging dat dan bij de tachograaf kontrole.
of bij een evt. politie kontrole?
de bandenmaat (omtrek)is hier nl. vermeld, ivm de ijking
van je tachograaf.
De auto was op deze manier op kenteken gezet en ook gekeurd met inbegrip van de tacho.
De eerste 50k op nieuwe banden was even opletten want in die tijd werd je aangehouden in Dld als je harder ging dan 92km/h, met nieuwe banden deed ik 95km/h.
Na verloop van tijd kwamen de banden weer binnen de marge.
Met name in de bulten bij Kassel maar ook in de buurt van Nancykon je het verschil in kracht merken..

Geplaatst: 19.04.2012 - 22:24
door VolvoFaBulous
Beste Zegge,
Het spijt me om het je te moeten zeggen, maar in de berekening van je km-stand zat ook een 'foutje'. Een factor 100 eigenlijk.
5311 omwentelingen x 2 m = 10622 m = 10,6 km namelijk.

Maar volgens mij de echt goede berekening moet zijn:
Voor 15' omtrek = 199,33 cm geeft op een km-stand van 307.000km 1540159,53 omwentelingen.
Voor 17' omtrek = 199,27 cm geeft op een km-stand van 307.000km 1540623,27 omwentelingen.

Verschil 463,74 omwentelingen x 2 m = ongeveer 927 m op 307.000 km.

Afwijking teller valt dus wel mee door velgenmaat.

M.vr.gr.,

Fred

Geplaatst: 20.04.2012 - 08:49
door Walter
heren, zullen we weer verder gaan met het bespreken van de voors en tegens van 16" of 17" velgen, zoals TS gevraagd heeft?

Geplaatst: 20.04.2012 - 13:09
door lapland
Vond de berekening toch intressant ,heb net nieuwe orgineel volvo velgen 17 met Michelin 225x50x17 onder de v70 laten zetten (de winterband om de oude velgen) de V70 rijd voor ons super met deze band+velg combinatie.
de v70 is door ons Juni 2011 gekocht,geenmomet spijt gekregen ,verheug mij er nu weer op de rit voor morgenvroeg :-)Ps heb me tot mijn schaamte nog niet voor gesteld bij deze dus .woon in het hoge noorden met mijn Lief
nikname Lapland