Pagina 5 van 5

Geplaatst: 10.09.2012 - 10:07
door BlackSapphire
Ik kom bij het googlen heel wat merken auto's tegen, ook premium merken, die op hol slaan. Onder de 'juiste' randvoorwaarden kan, vrees ik, elk merk auto hier last van krijgen.

Geplaatst: 10.09.2012 - 10:11
door OGA244
Dit kwam jaren terug (> 40 jaar) ook al voor op niet Turbo diesels, en toen was van een RPF nog helemaal geen sprake..

Geplaatst: 10.09.2012 - 13:30
door 360Degreez
+1 voor Irol. Dan zou er op zijn minst een lampje moeten gaan branden of een melding op het display zodat de bestuurder actie kan ondernemen.

Geplaatst: 10.09.2012 - 13:39
door EVV
Hoe had je gedacht dit te laten werken? Dit kan ontstaan doordat de turbo lager het begeeft waardoor olie de luchtinlaat gezogen wordt, hoe zou je dit ruim van te voren aan willen geven?

Het op hol slaan is overigens wel te voorkomen door de fabrikanten door een klep in de luchtinlaat te monteren die afsluit bij het uitzetten van de motor, immers geen lucht is geen verbranding. Alleen wegen de kosten voor de fabrikant niet op tegen de baten.

Geplaatst: 10.09.2012 - 15:42
door Iroll
Ik bedoelde een waarschuwing voor een te hoog oliepeil door het maar doorgaan met regeneren van het roetfilter waardoor diesel in het carter komt. Een van de oorzaken van het op hol slaan.
Waar baseer je trouwens op dat een klep in het luchtinlaattraject zo duur zou zijn? Misschien te simpel gedacht van mij maar dat moet toch vrij simpel en voor redelijke kosten realiseerbaar zijn? Bijv. een electromagnetische vlinderklep in de lucht toevoer buis van het luchtfilter zou al volstaan lijkt mij.

Geplaatst: 12.09.2012 - 08:41
door rovinge
Voor wat het waard is: een collega van me (net terug) verteld me dat ie precies hetzelfde heeft gehad met z'n V50 op z'n vakantie!

R

Geplaatst: 12.09.2012 - 10:14
door Jers3n
Naar wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is het additief, dat automatisch per tankbeurt in de tank komt, er voor om de verbrandingstemperatuur van het roet te verlagen zodat er minder diesel hoeft te worden na-ingespoten. Er vind dus wel diesel na-inspuiting plaats bij de 2.0D naast het additief.

Wellicht dat een melding "regeneratie-vloeistof op" (het additief) een handige optie zou zijn? Of dat er een melding "motor service vereist" komt indien de auto herhaaldelijk binnen een laag aantal km's (te) vaak regenereert oid.
Ik blijf het overigens vreemd vinden dat er zoveel diesel in de olie zou kunnen komen dat het peil binnen 4000 km te hoog zou kunnen zijn.

Geplaatst: 12.09.2012 - 10:59
door bart simpson
is de motor qua oliehoeveelheid niet te vol geweest? (hoeveel olie stond er op de factuur?)

Geplaatst: 12.09.2012 - 12:23
door dutchlimits
rovinge schreef:Voor wat het waard is: een collega van me (net terug) verteld me dat ie precies hetzelfde heeft gehad met z'n V50 op z'n vakantie!

R
En hoe is dat afgelopen?

Geplaatst: 12.09.2012 - 12:36
door rovinge
dutchlimits schreef:En hoe is dat afgelopen?
Resultaat was hetzelfde - een motor die volledig in de soep is gedraaid; vooralsnog moet ie dit nog verder bespreken met zijn dealer of specialist waar z'n auto in onderhoud is aangezien ie net terug is. Dat is alles wat ik weet.

R

Geplaatst: 12.09.2012 - 12:54
door dutchlimits
Ik weet het wel; ik koop geen V50 diesel!

Geplaatst: 12.09.2012 - 13:08
door Amlux
bart simpson schreef:het uitstellen (of verkeerd uit laten voeren) van onderhoud is een eigen keuze, de gevolgen daarvan dus ook
Ik vind het een beetje misplaatst om op dit voorval te reageren in de trant van 'eigen schuld dikke bult'.

Tuurlijk moet je je auto goed (laten) onderhouden, en als je dat niet doet moet je niet gaan zeuren als ie gaat haperen, uitvalt of problemen gaat vertonen. Maar op hol slaan zou gewoon nooit mogen gebeuren. Als dat een paar duizend km na het onderhoudsinterval al kan gebeuren (10000km eroverheen hoort niet, maar zal in de praktijk heus vaker voorkomen) dan is dat erg linke soep (en in een ongunstig geval kan het ook al een keer 5000km 'eerder' optreden). En erg star/zwart-wit om dan te reageren met een bericht met de strekking: je hebt het aan jezelf te danken.

Zelfs in het theoretische geval dat je je auto nooit een onderhoudsbeurt zou geven: ja, dan mag je verwachten dat je er op een gegeven niet meer fatoenlijk mee kunt rijden of het ding niet meer van z'n plaats komt. Maar op hol slaan (met alle levensgevaarlijke gevolgen van dien) zou zelfs dan niet mogen gebeuren naar mijn mening.

Een klein uitstapje:
Bij Philips bijvoorbeeld is in het verleden een terugroepactie geweest van de Senseo koffiezetters. Daarbij was in het geval van zeer zware kalkafzetting een hele kleine kans dat er een ventiel geblokkeerd zou worden waardoor opgebouwde druk niet weg zou kunnen en er een onderdeel van het apparaat zou kunnen losschieten. Er heeft zich in praktijk maar één geval voorgedaan en daarbij is geen letselschade opgetreden, maar (vanwege een kans van 3 op 1-miljoen per jaar) zijn alle apparaten toch teruggeroepen. En ook hier zou het probleem zich niet voordoen als men het apparaat zou ontkalken volgens de voorschriften. Tòch neemt de leverancier zijn verantwoordelijkheid en schuift deze niet af op de klant.
En dan gaat het in het geval van mijn voorbeeld nog maar om een relatief ongevaarlijk mankement.

Geplaatst: 12.09.2012 - 13:32
door diesel01
dutchlimits schreef:Ik weet het wel; ik koop geen V50 diesel!
was je dat van plan dan?

Geplaatst: 12.09.2012 - 14:55
door dutchlimits
Nog niks, maar me volgende auto wordt wel een Volvo, liefste een 5 cillinder. Maar deze kan nog jaren vooruit.

Geplaatst: 12.09.2012 - 16:37
door Jers3n
Kleine opmerking, het probleem bij de Senseo werd veroorzaakt door een combinatie van grote kalkafzetting èn een defecte temperatuursensor/haperend veiligheidsmechanisme. Dus was er wel degelijk sprake van een 'defect'.
Ook zijn er (wereldwijd) wel meer gevallen van ontplofte senseo-apparaten bekend.

Daarnaast is het natuurlijk een geheel ander apparaat met andere onderhoudseisen, andere productie aantallen en kosten. En Senseo is in principe enkel door Philips geproduceerd, er zijn iets meer dieselmotorproducenten en waarschijnlijk ook dieselmotoren (ondanks de ruim 25 miljoen verkochte Senseo's de afgelopen 11 jaar)

Daarnaast is het, wellicht op een eerder genoemde afsluiting van de zuurstof toevoer na, m.i. onmogelijk te voorkomen dat de mogelijkheid van het 'op hol zou kunnen slaan' van een dieselmotor bestaat. Door de opbouw cq. het functioneringsprincipe is dat niet uitsluiten, door slijtage/kapot gaan van onderdelen en de aanwezigheid van olie als smering en de mogelijkheid dat een dieselmotor op olie kan lopen zal het altijd kunnen gebeuren. Tenzij je tijdig de zuurstof wegneemt, maar hoe weet je dat of kun je die voor het gebeurt wegnemen zonder de motor te stoppen?
Als de motor al op de olie loopt is het hier door wel te stoppen (of dmv het af laten slaan door de weerstand plotseling te groot te maken).

Nogmaals het is heel zuur voor de TS dat dit voorgevallen is, maar ik heb nog geen vastgestelde oorzaak voorbij zien komen en zijn er dus nog meerdere mogelijke oorzaken.
Overigens was/is de 'discussie' in dit topic volgens mij ook niet zozeer over het uberhaupt niet op hol mogen slaan van een diesel maar over het op hol slaan van een diesel als mogelijk gevolg van het regenererende roetfilter of door iets anders

Geplaatst: 12.09.2012 - 16:53
door diesel01
Ik ken mensen die maling hebben aan onderhoudsintervallen en rustig duizenden kilometers over het onderhoudsschema heen gaan.
Onderhoud is alles, als ik mijn strijkijzer niet ontkalk houdt hij er ook mee op :wink:
Mijn auto ziet elk jaar de garage of om 30k km daar zit ik geen 1000km over heen.

Geplaatst: 12.09.2012 - 17:34
door bart simpson
Amlux schreef:
bart simpson schreef:het uitstellen (of verkeerd uit laten voeren) van onderhoud is een eigen keuze, de gevolgen daarvan dus ook
Ik vind het een beetje misplaatst om op dit voorval te reageren in de trant van 'eigen schuld dikke bult'.

Tuurlijk moet je je auto goed (laten) onderhouden, en als je dat niet doet moet je niet gaan zeuren als ie gaat haperen, uitvalt of problemen gaat vertonen. Maar op hol slaan zou gewoon nooit mogen gebeuren. Als dat een paar duizend km na het onderhoudsinterval al kan gebeuren (10000km eroverheen hoort niet, maar zal in de praktijk heus vaker voorkomen) dan is dat erg linke soep (en in een ongunstig geval kan het ook al een keer 5000km 'eerder' optreden). En erg star/zwart-wit om dan te reageren met een bericht met de strekking: je hebt het aan jezelf te danken.

Zelfs in het theoretische geval dat je je auto nooit een onderhoudsbeurt zou geven: ja, dan mag je verwachten dat je er op een gegeven niet meer fatoenlijk mee kunt rijden of het ding niet meer van z'n plaats komt. Maar op hol slaan (met alle levensgevaarlijke gevolgen van dien) zou zelfs dan niet mogen gebeuren naar mijn mening.
.
Tijdig en juist onderhoud bepaald de levensduur van een auto, daarbij laat ik nog in het midden wie dat onderhoud doet, die discussie moet je dan ook zeker niet aangaan.
Heb je een eigen idee over wat juist en tijdig is probeer dat dan eens aan een rechter voor te leggen, ik voorspel je nu al dat jouw definitie van e.e.a. niet de juiste zal blijken.

Geplaatst: 12.09.2012 - 22:37
door toppertje
diesel01 schreef: Onderhoud is alles, als ik mijn strijkijzer niet ontkalk houdt hij er ook mee op :wink:
ik ben met je eens dat (goed)onderhoud essentieel voor de levensduur
vd auto is.
maar,jou vergelijking met jou strijkijzer gaat hier mank.
de auto van de TS sloeg op hol,dat is iets wezenlijks anders dan dat
hij door gebrekkig onderhoud niet meer zou willen starten/rijden oid.

als jou strijkijzer vol met kalk zit,zal hij langzaam aan minder goed zijn werk doen,maar hij ontpoft echt niet,en slaat ook niet op hol :wink:

Geplaatst: 12.09.2012 - 22:40
door Ben
Zullen we ophouden over appels en peren?

Laten we het er op houden dat machines kapot kunnen.
De oorzaak is soms wel maar vaak ook niet te achterhalen.

Als iemand nog iets inhoudelijks heeft toe te voegen hoor ik het graag.