Pagina 5 van 7
Geplaatst: 03.10.2012 - 17:08
door Jers3n
bart simpson schreef:de verwarrning die men schept vanuit Volvo om een model in een reeks te zetten en er dan weer een min of meer gelijk genaamd model naast te willen getuigt van grote besluiteloosheid welke koers te gaan varen.
Die verwarring zal ook pas wegvallen als er een echte XC40 komt.
En of het besluiteloosheid is of dat ze heel goed waar ze heen willen durf ik niet te zeggen, maar het schept wel ruimte voor meer modellen cq van styling pakketten voorziene versies, denk aan bv. een V60 XC (naast de S60, V60 en XC60) en op termijn wellicht de 80-serie, S80, V80, V80 XC, XC80 oid? (ter vervanging van de S80, V70, XC70 en XC90?). Er is een tijd geleden al gezegd dat de benaming en op de schop gaan, dat zal enige tijd en modellen duren voordat het geheel doorgevoerd is, daar zijn ze m.i. mee bezig.
Als er dan ook nog een S40 komt en wellicht een C-model van de 40 en 60 (of juist 30 of 50 of70) zitten we al op 9 nieuwe modellen, kijk aan, welke mis ik dan nog?
Wat kan speculeren (ook van mij uiteraard) toch leuk zijn, maar de tijd zal het ons leren....
P.s. vergelijkbare benaming bestaan immers ook bij andere merken. (b.v. BMW 3, 3GT en X3 of 5, 5GT en X5)
Geplaatst: 03.10.2012 - 17:14
door Walter
Wat is er niet echt XC aan de V40 XC? Vergelijk de XC70 eens met de V70, volgens mij hetzelfde concept...
Geplaatst: 03.10.2012 - 19:47
door Thom
Het is een trend bij veel merken, de Q serie van Audi en de X serie van BMW zijn ook niet meer enkel AWD's.
Men zoekt steeds meer de niche op, en vooralsnog scoort het nog altijd. Ik vind het dus helemaal niet zo raar van Volvo! Wat wel ietwat vreemd is, dat Volvo tot de komst van deze V40 CC nimmer die term meer gebruikte in haar communicatie, maar wél accessoires (Scuff Plates XC60, XC70) ermee versiert.. :?
Geplaatst: 03.10.2012 - 20:26
door BlackcurrantV70
Op de XC60 en XC70 scuff plates staat toch alleen "XC" en niet "Cross Country" ?
Geplaatst: 03.10.2012 - 21:20
door Jers3n
Walter schreef:Wat is er niet echt XC aan de V40 XC? Vergelijk de XC70 eens met de V70, volgens mij hetzelfde concept...
Klopt, zeker met de huidige FWD versies is het concept vergelijkbaar. Maar dan kun je je ook afvragen, in vergelijking met de XC60 & XC90, welke dan de 'verkeerde' benaming heeft... Wellicht dat V.. XC logischer is of wordt voor dit concept?
Geplaatst: 03.10.2012 - 21:22
door bart simpson
er is een V40 XC AWD beschikbaar (waar ik niet op rekende)
Geplaatst: 03.10.2012 - 21:45
door BlackcurrantV70
Idd, in vergelijking met de XC60 typeaanduidingen houdt dit geen steek.
Het wordt lasting om FWD en AWD uit elkaar te houden.
Geplaatst: 03.10.2012 - 22:41
door Thom
BlackcurrantV70 schreef:Op de XC60 en XC70 scuff plates staat toch alleen "XC" en niet "Cross Country" ?
http://www.volvocars.com/imageweb/13555 ... 779b05.jpg
Voilá

!
Geplaatst: 04.10.2012 - 07:24
door bart simpson
X = Cross C = country
Geplaatst: 04.10.2012 - 12:29
door v0lv0freak
Wat een heerlijk topic dit om te lezen
De klachten over de type aanduiding kloppen wel. Als je kijkt naar audi en BMW, daar is het ook al jaren heel simpel te volgen. Alhoewel die nu naar mijn mening ook een beetje in de fout gaan (een 3 serie coupe wordt een 4 serie? / A4 coupe is een A5?)
Geplaatst: 04.10.2012 - 12:48
door V480-S60
@volvofreak
Volledig mee eens over dat heerlijk te lezen topic.
Maar ach ik zie wel wat er komt. Voorlopig toch niet in staat een eerstehands exemplaar aan te schaffen. Het zal volgend jaar gewoon een ongeveer 5 jaar oud exemplaar worden.
Geplaatst: 04.10.2012 - 14:34
door Ben
Jongens we vergeten de elektrieke auto's helemaal.
Er zal toch vast wel een stroomaangedreven uitvoering van andere modellen dan de V60 komen.
Geplaatst: 04.10.2012 - 18:21
door Maurice Pierik
Jers3n schreef:bart simpson schreef:de verwarrning die men schept vanuit Volvo om een model in een reeks te zetten en er dan weer een min of meer gelijk genaamd model naast te willen getuigt van grote besluiteloosheid welke koers te gaan varen.
Die verwarring zal ook pas wegvallen als er een echte XC40 komt.
En of het besluiteloosheid is of dat ze heel goed waar ze heen willen durf ik niet te zeggen, maar het schept wel ruimte voor meer modellen cq van styling pakketten voorziene versies, denk aan bv. een V60 XC (naast de S60, V60 en XC60) en op termijn wellicht de 80-serie, S80, V80, V80 XC, XC80 oid? (ter vervanging van de S80, V70, XC70 en XC90?). Er is een tijd geleden al gezegd dat de benaming en op de schop gaan, dat zal enige tijd en modellen duren voordat het geheel doorgevoerd is, daar zijn ze m.i. mee bezig.
Volgens mij is dit inderdaad precies wat er aan zit te komen. De klacht van Jacoby was dat de naamgeving van Volvo veel te onduidelijk is.
Toen Volvo bij de introductie van de eerste generatie S80 juist slim dacht te doen door sedans even-10-tallen (S40, S60, S80) en vijfdeursmodellen oneven-10-tals aanduidingen mee te geven (V50, V70) ontstond de ellende. Bij Volvo dacht men waarschijnlijk op deze manier de illuie te wekken van een groot modellenaanbod. Maar feitelijk was de V70 de stationcarversie van de S60, en tegenwoordig juist de stationcarversie van de S80.
Met de introductie van de XC90 werd snel de V70 XC omgedoopt in XC70.
Het resultaat is onduidelijkheid.
Met de nieuwe leiding is het de bedoeling dat Volvo zich eindelijk helder gaat richten op de bekende marktsegmenten. Dus voortaan 40, 60 en waarschijnlijk 80-series die concurreren met bijvoorbeeld BMW's 1, 3 en 5-series.
De modellen met XC voor het getal zullen dan voortaan een hoge carrosserie hebben, en een V .. Cross Country is een opgeruigde variant van een auto met lagere vijfdeurskoets.
Nu nog hopen dat de motorenaanduiding eens wat logischer gaan worden. Met de geschuif met D2, D3, D4 enz. schiet het ook niet echt op. Ook T3, T4 is niet al te helder.
Waarom niet D120, D150, D180, T150, T180 of D12, D15, D18, T15, T18 enz.? Het motorvermogen kun je al direct raden in zo'n geval.
Geplaatst: 04.10.2012 - 18:59
door Ben
Daar is wat voor te zeggen
Geplaatst: 04.10.2012 - 19:05
door bart simpson
een V70 is toch echt de estate van de S80, dus de naam V80 had zeer voor de hand gelegen, zeker nu we een S60 en V60 hebben
Geplaatst: 04.10.2012 - 19:57
door V480-S60
Bart, dat zegt Casper in principe toch ook over de huidige V70/135 en S80
Maar de V70/285 was toch echt de stationcarversie van de vorige S60.
En ik hoop inderdaad dat wat Casper zegt over de benaming nu inderdaad zo zal gaan worden. We wachten af.
Geplaatst: 04.10.2012 - 20:08
door bart simpson
eensch met casper (dat gebeurd niet zo heel vaak)
Geplaatst: 04.10.2012 - 20:13
door V480-S60
Oops, het is Maurice Pierik zie ik nu. foutje...... Maar ik ben het daar dus ook mee eens.
Geplaatst: 04.10.2012 - 20:16
door bart simpson
ik schrok al...
Geplaatst: 04.10.2012 - 21:09
door John Vermeulen
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... S80__.html
Hebben jullie dit al gezien? Kennelijk opnieuw een uitspraak van de hierboven al genoemde hoogste marketingman van Volvo Cars. Ik schrik toch wel van de mededeling van "ingrijpende" facelift van de S60; pas circa 2 jaar op de markt (introductie maart 2010 in Geneve). Ik ben nog niet zo lang Volvorijder, maar ik heb de stellige indruk dat een facelift na 2 jaar nog niet eerder is vertoond; bijna altijd is het na 4 jaar, halverwege de levenscyclus van het model (8 jaar). Als het echt klopt weet ik niet exact wat de motieven zijn. Ik heb geen verkoopcijfers van de S60/V60 bij de hand, maar ik heb wel eens gehoord dat de verkoopaantallen wereldwijd niet de verwachtingen die men had/heeft waarmaken. Maar of dit nou komt door de altijd zo veel besproken vormgeving van de neus of het dashboard e.d. betwijfel ik.
Ik blijf erbij dat Volvo Cars in de laatste fase van de marketingcampagne rondom de introductie van de S60 een gigantische fout heeft gemaakt, door van de daken te schreeuwen dat de S60 de "Sportiefste Volvo ooit" zou zijn. Iets later aangevuld met het in mijn beeld totaal niet passende "Naughty Volvo". In Nederland vertaald als "stout"en in Belgie met "straf". Ik rij zelf een S60, het is echt een geweldige auto, vooral voor de langere ritten, comfortabel met een vleug dynamiek, maar ik heb werkelijk geen enkel idee wat "Naughty" in dit verband zou moeten betekenen. Totale marketing flauwekul allemaal.
Door de autopers is dit "Sportiefste ooit" vertaald als "Owh, de sportiefste in zijn klasse, dus beter dan de BMW3 of de Audi A4, nou dat zullen we nog wel eens zien!". Vervolgens zijn de vermeende sportiefste rij-eigenschappen behoorlijk fel onderuitgehaald, door diezelfde autopers, Autoweek voorop.
Kijk eens naar de marktintroductie van de veelgeprezen V40: veel rustiger, zonder specifiek een of enkele eigenschappen heel dominant te promoten en opgebouwd rondom de nieuwe merkwaarde/designfilosofie van het "Designed Around You" concept.
En wat zien we dan in de autopers over de V40: lof alom, met name voor de dynamische rij-eigenschappen (!), terwijl het onderstel in de basis ook aan Ford ontleend wordt, alleen heeft vrijwel niemand het daar in dit geval over.