Pagina 5 van 8

Geplaatst: 12.10.2012 - 22:42
door toppertje
Jers3n schreef:Dat klopt inderdaad, maar de reden dat hij bijspringt en mee helpt de motor/het koelwater sneller op te warmen is dat daardoor het interieur sneller opgewarmt kan worden.
dat het interieur sneller opgewarmd word,is een prettige bijkomstigheid
maar niet de hoofdreden.

Geplaatst: 13.10.2012 - 00:32
door Jers3n
Citaat instructieboekje:
"Hulpverwarming (diesel) (bepaalde landen)
Bij koud weer kan hulpverwarming nodig zijn om de passagiersruimte voldoende te verwarmen.
De hulpverwarming wordt automatisch ingeschakeld als extra warmte nodig is als de motor loopt. Deze wordt automatisch uitgeschakeld wanneer het voldoende warm is of de motor wordt uitgezet."

You tell me...
Bij mijn weten duurt het bij een moderne diesel na een koude start te lang voordat het interieur verwarmt kan worden, vandaar dus de hulpverwarming zodat dit sneller kan.
Daarnaast als het puur de motor zou zijn, zou het dan niet bij alle normale buitentemperaturen moeten gebeuren. Immers ligt de bedrijfstemperatuur zo goed als altijd boven de buitentemperatuur.

Geplaatst: 13.10.2012 - 13:10
door w.stif
Dank voor de kennis jongens.
Het nut van dit bewijst zich maar weer.

Vanmorgen de dealer gebeld, en die vertelde wat hier boven allemaal staat.
Geweldig!
Later vroeg ik me wel af bij welke temp, en of het ook instelbaar was/is.
Het gebeurde bij mij met 11 graden op m'n display en dat is naar mijn idee een graad of 4 te hoog.
Is dit eventueel te veranderen?

De functies direkt verwarmen en de timer moet ik nog even testen proberen.
Word vervolgd dus.

Als ik het trouwens wil proberen maakt dan de buiten temp ook uit, ik kan me nml voorstellen dat bij +15 het hele gebeuren dienst weigert.

Geplaatst: 13.10.2012 - 18:38
door Jers3n
Ehh, RTFM?? Staat in het instructieboekje, ook in de online exemplaren (www.volvocars.nl -> documentatie etc.).

Re: Verrassing: een standkachel !

Geplaatst: 14.10.2012 - 20:30
door Voorn
Mart van der Steeg schreef:
Turbotom schreef:Ik wil de standkachel uiteraard kunnen gebruiken. De koninklijke weg bestaat uit het opnieuw laden van de software door de dealer, maar dat kost een aardig bedrag.
Tom
Standkachel Volvo is al gauw rond de 1500-2000 euro. Ik zou het graag willen hebben.
Die softwarekosten zullen toch wel meevallen?
Ik heb hem in 2010 in mijn auto laten zetten en dat kostte € 1530,--. En ik heb eens gelezen dat software laden voor de kachel maar € 80,-- kost. Dus dat is een stuk goedkoper :P

Geplaatst: 14.10.2012 - 21:27
door JeroenSpock
Waar heb je dat gedaan Voorn?

Geplaatst: 14.10.2012 - 21:37
door bart simpson
en wanneer?

Geplaatst: 15.10.2012 - 13:23
door BlackcurrantV70
Mijn standkachel inbouw kostte me in 2010 exact 2200 euro....

Geplaatst: 15.10.2012 - 14:19
door w.stif
En vanmorgen was het weer zover, ik parkeerde de auto bij school, staat die standkachel te loeien te blazen en te roken...een gemeentewerker die daar in de tuin bezig was kwam verschrikt aanlopen.

Leuk hoor een stand kachel, maar niet bij elf graden en op korte stukjes.
Vanaf een graad of 3 mag hij wel beginnen.
Is dit te regelen?

Ik heb dan wel een 800A accu aan boord maar mijn ochtend situatie vergt nogal wat van de accu.
Lees maar.

Starten, lichten branden dan al zoals je weet, maar ook een hele berg andere verbruikers.
Na 1,5 km motor uit.
Na 10 min motor aan.
1.0 km rijden, motor uit.
Na 10 min motor aan.
1.0 km rijden motor uit.
Dit herhaalt zich 4x op een dag en dt ongeveer 3 dagen in de week.
Als dan ook nog de stand kachel gaat werken, neem ik mijn petje af voor de accu.
De overige dagen rijd hij op de plek waar die hoort...de snelweg!

Geplaatst: 15.10.2012 - 15:52
door C.Igar
Juist met al die korte stukjes zou je willen dat je motor al lekker een beetje op temperatuur is. Al die koude starts zijn echt niet bevorderlijk voor je motor. Ik heb even zitten kijken, maar volgens mij is het niet mogelijk om daar iets aan in te stellen, enige dat ik heb gevonden is dat je de snelheid van de fan van de heater kunt regelen.

Geplaatst: 15.10.2012 - 16:40
door Gouwe
[quote="w.stif"]

Starten, lichten branden dan al zoals je weet, maar ook een hele berg andere verbruikers.
Na 1,5 km motor uit.
Na 10 min motor aan.
1.0 km rijden, motor uit.
Na 10 min motor aan.
1.0 km rijden motor uit.
Dit herhaalt zich 4x op een dag en dt ongeveer 3 dagen in de week.
Als dan ook nog de stand kachel gaat werken, neem ik mijn petje af voor de accu.
De overige dagen rijd hij op de plek waar die hoort...de snelweg![/quote]

Ik noem dit auto mishandelen, maar misschien dat je er een goede reden voor hebt om die 7km. per dag niet te fietsen of te lopen...........
In ieder geval is dit absoluut niet bevorderlijk voor de storingsvrije levensduur van de auto.

Geplaatst: 15.10.2012 - 17:11
door Ramon&Ramon
w.stif schreef:En vanmorgen was het weer zover, ik parkeerde de auto bij school, staat die standkachel te loeien te blazen en te roken...een gemeentewerker die daar in de tuin bezig was kwam verschrikt aanlopen.

Leuk hoor een stand kachel, maar niet bij elf graden en op korte stukjes.
Vanaf een graad of 3 mag hij wel beginnen.
Is dit te regelen?

Ik heb dan wel een 800A accu aan boord maar mijn ochtend situatie vergt nogal wat van de accu.
Lees maar.

Starten, lichten branden dan al zoals je weet, maar ook een hele berg andere verbruikers.
Na 1,5 km motor uit.
Na 10 min motor aan.
1.0 km rijden, motor uit.
Na 10 min motor aan.
1.0 km rijden motor uit.
Dit herhaalt zich 4x op een dag en dt ongeveer 3 dagen in de week.
Als dan ook nog de stand kachel gaat werken, neem ik mijn petje af voor de accu.
De overige dagen rijd hij op de plek waar die hoort...de snelweg!

800A accu in je auto,heb je er een accupakket van een Prius in gezet? :)

Geplaatst: 15.10.2012 - 17:13
door Mart van der Steeg
En al helemaal met een grote diesel is dit niet goed, een benzine komt al snel wat op temp. In die zin helpt de standkachel wel. Dergelijk gebruik past meer bij een kleine stadsauto.

Geplaatst: 15.10.2012 - 18:30
door JeroenSpock
BlackcurrantV70 schreef:Mijn standkachel inbouw kostte me in 2010 exact 2200 euro....
Dat herinner ik me nog ja, daarom ben ik zo benieuwd waar hij hem weg heeft.

Geplaatst: 15.10.2012 - 20:03
door Voorn
JeroenSpock schreef:Waar heb je dat gedaan Voorn?
Gewoon bij Volvo Scholten. Volvo dealer. Hoezo? :?:

Geplaatst: 15.10.2012 - 20:06
door Voorn
bart simpson schreef:en wanneer?
2010 heb ik geschreven. Om precies te zijn 24-09-2010 toen mijn auto 220.000 km had gereden (nu dus 315.000 km). Ik heb hiertoe besloten omdat ik elke ochtend om 05:30 uur in de auto stap en je moest eens weten hoe vaak ik moest krabben voordat ik de kachel had. Ik gebruik hem bij koud weer harstikke vaak. Vorige week nog ;-)

Geplaatst: 15.10.2012 - 20:36
door bart simpson
Vandaag is alles duurder dan in 2010

Geplaatst: 15.10.2012 - 20:41
door w.stif
Tja nee hoor geen prius accu, het volgende staat op mijn originele volvo accu.
12 volt 800A 170.
In het instruktie boekje is ook te lezen dat een D5 met standverwarming in het bezit moet zijn van een 800A accu!

Tja en dan die korte stukjes ik weet het het is natuurlijk niet goed te praten, maar ja moeders moet toch de kinders op hun plek brengen,nu gebeurt dit eigenlijk alleen bij slecht weer,en dan ook nog maar drie keer in de week.

Geplaatst: 15.10.2012 - 20:44
door Mart van der Steeg
consumenten elektronica heeft iha. toch de neiging om ofwel goedkoper te worden of meer te bieden voor hetzelfde geld...

Geplaatst: 27.10.2012 - 17:42
door jee-bee
Vanochtend stond ik bij de vuilstort om groenafval weg te brengen. Begon hij ook te roken als een gek. Die gasten allemaal kijken.....

Ik vind het nog steeds geweldig!