Pagina 5 van 6
Re: Motorolie Castrol of Shell
Geplaatst: 12.06.2016 - 11:08
door volvo355
Een D5 euro 4 kan ook heel goed op een goede 5W30. Inderdaad regelmatig verversen, 15-20.000 km.
Re: Motorolie Castrol of Shell
Geplaatst: 12.06.2016 - 11:19
door MartijnAbel
Mart van der Steeg schreef:
Olieverbruik is nihil bij 0w30, juist de dunne eigenschappen zijn van belang voor goede smeereigenschappen. Bij een D5 euro 4 moet je er geen appelstroop in gooien. En regelmatig verversen, 2 x per jaar.
Volvo is er in iedergeval bij de 5 cilinder benzine motoren op teruggekomen dat er 0W30 in moet en dat ze dan toch echt 5W30 aanraden. :p
Re: Motorolie Castrol of Shell
Geplaatst: 12.06.2016 - 12:23
door Mart van der Steeg
In mijn motorcompartiment staat een af fabriek sticker 0W30 a5/b5. Zo simpel is het.
Re: Motorolie Castrol of Shell
Geplaatst: 12.06.2016 - 14:28
door dbosker
Volvo schrijft ook voor de D5 5W30 voor
Ter vergelijking in mijnn XC90 D5 - 0W20 (over dun gesproken).
Re: Motorolie Castrol of Shell
Geplaatst: 12.06.2016 - 14:48
door MartijnAbel
dbosker schreef:
Volvo schrijft ook voor de D5 5W30 voor
Ter vergelijking in mijnn XC90 D5 - 0W20 (over dun gesproken).
Klopt. Ze zijn er later allemaal op terggekomen dat 0W30 de norm zou moeten zijn voor die blokken. Bleek alleen maar zo te zijn om de emissiewaardes te halen en domweg niks anders.
De latere boekjes is het ook in aangepast naar mijn weten.
Re: Motorolie Castrol of Shell
Geplaatst: 12.06.2016 - 15:34
door edraket
De dunnere olie wordt inderdaad alleen toegepast voor de emissie eisen, een blok is simpelweg zuiniger met dunne olie (minder inwendige weerstand).
Zo hebben de VEA motoren een 0W-20 olie, extreem dun. Het grappige is dat voor deze motoren voor alle markten de 0W-20 olie wordt voorgeschreven, behalve voor de USA. Hier moet dus nog de ouderwetste 0W-30 A5/B5 olie in (diesel). Dat heeft te maken dat er in Amerika open markt moet zijn, en je als fabrikant geen olie mag voorschrijven die alleen maar door jezelf kan worden geleverd. Vandaar de 0W-30. De blokken draaien daar probleemloos op, alleen wellicht een fractie mider zuinig.
Re: Motorolie Castrol of Shell
Geplaatst: 12.06.2016 - 17:36
door BlackSpider
En weer zo'n olie topic:) hahah
Viscositeit minder belangrijk dan specifacties. zie de andere olie topics.
Daarnaast heeft de esther in de genoemde ARDECA ook nadelen t.o.v van andere basis-olie.
Aditieven maken een olie tot wat het is. Een dure basis olie gebaseerd op esther met mindere specificaties zal ten alle tijden minder zijn dan een HC met betere specificaties.
Re: Motorolie Castrol of Shell
Geplaatst: 13.06.2016 - 20:53
door JPV70
Even de feiten checken... heeft iemand dan een link naar waar Volvo 5w30 voorschrijft en dus is teruggekomen op 0w30?
Re: Motorolie Castrol of Shell
Geplaatst: 13.06.2016 - 21:23
door MartijnAbel
JPV70 schreef:
Even de feiten checken... heeft iemand dan een link naar waar Volvo 5w30 voorschrijft en dus is teruggekomen op 0w30?
http://www.volvohowto.com/volvo-s40-v50 ... 4-to-2013/
http://new.volvocars.com/ownersdocs/200 ... 50_12a.htm
Bij de tweede link even een klein stukje doorscrollen, daar staat ook 5W30
Wat me wel opvalt is dat er overal A5/B5 voorgeschreven wordt, maar ik heb er nu A3/B4 in zitten van Valvoline. Is dat een hele grote ramp? Neem aan van niet?
Re: Motorolie Castrol of Shell
Geplaatst: 13.06.2016 - 21:41
door Mart van der Steeg
Dus voor o.a. de D5 5 pits idd. 0W30 a5/b5.
Re: Motorolie Castrol of Shell
Geplaatst: 13.06.2016 - 22:00
door JeroenSpock
Oke, maar... Wat is nou het verschil tussen ACEA en CEA?
Niets bijzonders, gewoon die Helix Ultra in de S60?
Ik vraag het namelijk omdat de motor begint te tikken, waarschijnlijk de klepstoters.
Iemand vroeg of ik er verkeerde olie in had gedaan, vandaar.
Re: Motorolie Castrol of Shell
Geplaatst: 13.06.2016 - 22:12
door MartijnAbel
Mart van der Steeg schreef:
Dus voor o.a. de D5 5 pits idd. 0W30 a5/b5.
Klopt, zat er in dit geval helemaal naast. Excuus

In iedergeval voor mijn T5 wel van 0W30 naar 5W30 gegaan
Re: Motorolie Castrol of Shell
Geplaatst: 13.06.2016 - 22:19
door Mart van der Steeg
JeroenSpock schreef:
Oke, maar... Wat is nou het verschil tussen ACEA en CEA?
Niets bijzonders, gewoon die Helix Ultra in de S60?
Ik vraag het namelijk omdat de motor begint te tikken, waarschijnlijk de klepstoters.
Iemand vroeg of ik er verkeerde olie in had gedaan, vandaar.
Foutje op etiket? Zie geen CEA:
Shell Helix Ultra 5W-40 biedt:
Een onovertroffen bescherming tegen sludge – geen andere motorolie helpt uw motor haast fabrieksschoon te houden
Uitzonderlijke bescherming en reiniging, zelfs bij de langste onderhoudsinterval zoals aanbevolen door de fabrikant
Goedgekeurd voor gebruik door tal van fabrikanten van motoren waarvan hoge prestaties worden gevraagd; de enige motorolie die door Ferrari gebruikt wordt
Specificaties:
API SN/CF;
ACEA A3/B3, A3/B4;
http://www.tribolex.nl/acea.html
Re: Motorolie Castrol of Shell
Geplaatst: 13.06.2016 - 22:45
door BlackSpider
Dus gaat het hier om specificaties.
De 0W30 heeft/haalt betere resultaten in de testen bij een koude motor. 5w30 of 0w30, beide met een A5/B5 specificaties zullen op bedrijfstemparatuur allebei voldoen.
Is een A3/B4 slecht? Nee, met de A3/B4 zul je alleen niet de brandstofbesparing realiseren die je onder ideale omstandigheden wel met een A5/B5 kan behalen. Sterker nog, op het gebied van voorkomen van slijtage zal een A3/B4 over het algemeen beter presteren.
De blokken waar we het hier over hebben kunnen over het algemeen prima op een A3/B4 draaien. Let wel, bij de aller nieuwste blokken ligt dit iets genuanceerder en komen in sommige gevallen ook de ACEA "C" eisen om de hoek kijken en kan het ook zijn dat je echt een A5/B5 moet hebben, dan wel C1, C2 of C3.
Re: Motorolie Castrol of Shell
Geplaatst: 13.06.2016 - 22:46
door JeroenSpock
Hmm, ik keek op
oil-center.de
Spezifikationen:
API SN / CF
CEA A3 / B3 / B4
Maar op de foto van het flesje staat inderdaad toch ACEA...
Zal er weer 20 liter van bestellen. Neemt niet weg dat ik binnenkort even bezig moet met de klepstoters. Over 30.000 km is de distributie weer aan de beurt, eens kijken of ik alles tegelijk kan doen.
Re: Motorolie Castrol of Shell
Geplaatst: 13.06.2016 - 22:52
door BlackSpider
@Jeroen, ik zie dat je een D5 uit 2003 hebt, hiervoor geldt "gewoon" de B4 specificatie, niet de B5.
Re: Motorolie Castrol of Shell
Geplaatst: 13.06.2016 - 23:35
door JeroenSpock
Klopt, dat lees ik in het boekje en op het etiket van de Shell olie, dus dat is in orde.
Had alleen niet goed gekeken maar het is dus ACEA olie ipv CEA, en daar ging het me om. Wat het verschil ook maar mag zijn.
Re: Motorolie Castrol of Shell
Geplaatst: 14.06.2016 - 07:33
door De Don
Bij hoge(re) km standen kan het wel eens raadzaam zijn om over te stappen op een ander olie viscositeit dan voorgeschreven.
Wij hebben met de Mercedesclub meerdere keren op technische dagen verschillende olieproducenten aangehoord,en ik kan jullie melden dat iedereen uiteraard zijn eigen merk aanprijst,maar dat ze ook allemaal het zelfde beweren.
Ook de garagehouders,dealers en (restauratie) specialisten zweren bij het door hun zelf gekozen merk,zo adviseert een autoriteit op het gebied van Mercedesrestauratie Jaap Havik het Amerikaanse merk Kendall.
De vertegenwoordiger van Kendall had de meest zinnige uitspraak die ik ooit over olie heb gehoord,"als je moet bijvullen en er is niets anders voorhanden gooi je gewoon de olie erin die er is,olie is olie,het smeert,beter de verkeerde olie,dan géén olie".
Er zijn zelfs mensen binnen "onze" Mercedesclub die zweren bij de olie van de Aldi,Lidel,Gamma of weet ik veel.
Ik zweer bij de olie van mijn schoonvader,hij is Vetus dealer (bootjes),uiteraard hebben die ook een "eigen" olie onder de naam Vetus.
Als ik die olie via mijn schoonvader koop in een witte 20L jerrycan dus zonder de merknaam erop,betaal ik de inkoopprijs van €2.50.- per liter voor mijn 15W40 minerale olie die mijn oude V8 nodig heeft.
Re: Motorolie Castrol of Shell
Geplaatst: 14.06.2016 - 07:36
door De Don

Nu wil ik overigens niet beweren dat mijn Mercedes van 1983 zo'n hoge km stand heeft als mijn Volvo,hij staat nu op 155000 aantoonbare km's.

Re: Motorolie Castrol of Shell
Geplaatst: 14.06.2016 - 09:19
door BlackSpider
Waarom zou het bij hogere KM-standen verstandiger zijn om over te stappen op een "dikkere" olie?
Wellicht dat er bij een blok uit de jaren 80 nog een voordeel aanzit, maar dan praat je vooral over het voordeel van een dikkere olie bij een koude start.
Een goed blok zal geen extra olie verbruiken bij een andere viscositeit (met gelijke Hths waardes, viscositeitsindex bij bijvoorbeeld 100 graden) dan bij de vorige viscositeit. Wel kan een ouder blok bij een dunne olie meer gaan verbruiken wanneer er spraken is van versleten pakkingen, zettingen, stoters etc etc.
Als je een 10w40, 5w40, 0w40 op bedrijfstemparatuur zal meten, er vanuit gaande dat het kwalitatief uitstekende olieen zijn, dan zal er weining verschil in dikte zitten. Wel kan de smeerfilm van de verschillende olieen anders zijn, maar dit heeft in beginsel niets te maken met de 10w40,5w40 of 0w40, maar wel met o.a. HThs waardes.