piotrV70 schreef:Jammer dat je steeds met dat ozon verhaal aan komt. Met ozon verdrijf je idd de rooklucht voor een groot deel maar je krijgt er een andere rot-lucht voor terug. Auto's waarin gerookt is laat ik staan, het blijven namelijk altijd auto's met een luchtje.V70/2.4D/2003 schreef:Nachtje vol met Ozon en dat is weg. De prof. poetser heeft daar dus geen moeite mee.De tweede was in gerookt (kun je niet ruiken vanaf een foto, de teleurstelling kwam toen ik erin stapte).
Het valt me trouwens op dat jij echt _alles_ weet. Hoe komt dat zo ?[/quote]
Het valt mij op dat jij een hekel hebt aan autodealers, je auto's in Dld koopt en altijd twijfelt aan wat anderen zeggen.
Hoe komt dat zo??
Sta vlak voor aankoop gebruikte V70: - Gelukt.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
diesel01 schreef:Daar kun je inderdaad je twijfels bij hebben.piotrV70 schreef:Jammer dat je steeds met dat ozon verhaal aan komt. Met ozon verdrijf je idd de rooklucht voor een groot deel maar je krijgt er een andere rot-lucht voor terug. Auto's waarin gerookt is laat ik staan, het blijven namelijk altijd auto's met een luchtje.V70/2.4D/2003 schreef: Nachtje vol met Ozon en dat is weg. De prof. poetser heeft daar dus geen moeite mee.
Het valt me trouwens op dat jij echt _alles_ weet. Hoe komt dat zo ?[/quote]
Het valt mij op dat jij een hekel hebt aan autodealers, je auto's in Dld koopt en altijd twijfelt aan wat anderen zeggen.
Hoe komt dat zo??
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
piotrV70, amice: geur is een bacterie. Een bacterie leeft en heeft daar zuurstof voor nodig. Neem je de zuurstof lang genoeg weg, dan gaat de bacterie deaud en aldus verdwijnt de geur. Gewoon dat apparaat een nacht in de afgeplakte auto laten staan en de stinkerij is pleite.
Ik zelve ben niet zo snugger. Ik heb mij dat uit laten leggen door een profpoetser die, net als zovele profpoetsers, deze methode gebruikt. Mocht iemand de geur van ozon niet zo lekker vinden, zie dan het alternatief onder de link. De meest heerlijke geur die je maar kunt ruiken als petrolhead.
Lekker geurtje:
http://www.driven2shine.nl/new-car-smell.html
Revieuws voor ozon:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,3756178
En voor de rest: google is my guide
Ik zelve ben niet zo snugger. Ik heb mij dat uit laten leggen door een profpoetser die, net als zovele profpoetsers, deze methode gebruikt. Mocht iemand de geur van ozon niet zo lekker vinden, zie dan het alternatief onder de link. De meest heerlijke geur die je maar kunt ruiken als petrolhead.
Lekker geurtje:
http://www.driven2shine.nl/new-car-smell.html
Revieuws voor ozon:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,3756178
En voor de rest: google is my guide
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
V70/2.4D/2003 geur is een bacterie. Juist.
Geur wordt veroorzaakt door de inwerking op het reukorgaan in de neus van van aerosolen of gassen, dat zijn kleine moleculaire deeltjes die verdampen uit een stof.
Je stelling dat ozon wordt gebruikt om geur te verdrijven klopt maar ozon zelf heeft ook een ongename geur. Een doorrookt interieur krijg je nooit meer schoon, de nicotine trekt overal in. Bovendien zitten er in een rokersauto ook vaak brandgaten in de bekleding.
@Diesel01 wat heb ik jou misdaan ?
Geur wordt veroorzaakt door de inwerking op het reukorgaan in de neus van van aerosolen of gassen, dat zijn kleine moleculaire deeltjes die verdampen uit een stof.
Je stelling dat ozon wordt gebruikt om geur te verdrijven klopt maar ozon zelf heeft ook een ongename geur. Een doorrookt interieur krijg je nooit meer schoon, de nicotine trekt overal in. Bovendien zitten er in een rokersauto ook vaak brandgaten in de bekleding.
@Diesel01 wat heb ik jou misdaan ?
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Helemaal niets..
Ik vond/vindt je vraagstelling naar V70etc..niet getuigen van respect, klaarblijkelijk ben jij jezelf daar wel bewust van want anders zou jij mij niet vragen wat jij mij hebt aangedaan.
Ger probeerde TS op het juiste spoor te zetten.
Ik vond/vindt je vraagstelling naar V70etc..niet getuigen van respect, klaarblijkelijk ben jij jezelf daar wel bewust van want anders zou jij mij niet vragen wat jij mij hebt aangedaan.
Ger probeerde TS op het juiste spoor te zetten.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Een auto die meurt is niet echt aantrekkelijk,maar daar is veel tegen te doen gelukkig,maar goed dat een dikke scheet niet zo lang blijft hangen,anders blijf je auto,s kopen. 

-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Er zijn ook bacterien die stiekem doorlevenV70/2.4D/2003 schreef:piotrV70, amice: geur is een bacterie. Een bacterie leeft en heeft daar zuurstof voor nodig. Neem je de zuurstof lang genoeg weg, dan gaat de bacterie deaud en aldus verdwijnt de geur.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Dat is dan wat we noemen "een rotbacterie"
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Vapor cloud explosion
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 08.12.2012 - 10:58
- Locatie: Randstad
Ik dank alle leden van het forum voor hun hulp en tips. Dat heeft mij zeker over de streep getrokken, want sinds eind 2012 ben ik eigenaar van een V70.
Allereerst: wat is het geworden?
V70 2.4, 170 pk handgeschakeld, MY2007
Kleur: Magic Blue pearl
Aanvullende opties: park assist achter, regensensor, koplampsproeiers, lederen interieur, stoelverwarming, automatisch dimmende binnenspiegel, dakrails, afneembare trekhaak, instapverlichting in buitenspiegels, bagagerolhoes en bagagenetten.
Mijn eerdere vragen zijn helemaal bovenaan aan het begin van deze post te vinden. De antwoorden op de vragen (en meer) staan hieronder.
1. Afrolgeluiden banden en velgmaat
Afrolgeluiden blijken sterk van de banden en de bandenmaat af te hangen. Het 225/40 R18 schoeisel waar ik de wagen mee kocht liet duidelijk van zich horen. Dat heeft niet alleen te maken met het type band maar ook met de breedte van de band en de hoogte van de wang van de band. Bij een 16 inch velg zit er gewoon meer rubber tussen het asfalt en de velg en dat vermindert afrolgeluiden. Ook maken smallere banden minder herrie dan bredere. Sinds kort ben ik overgestapt op winterbanden met 16 inch stalen velgen van 205 breed. Daarmee is het merkbaar rustiger geworden op het niveau dat ik van Volvo verwachtte.
Lichtmetalen (LM) velgen zijn erg kwetsbaar. Er zijn (vinex) wijken in de Randstad waar de stoepranden 25 cm hoog zijn (anti-parkeerbeleid heet dat). Je wil niet weten wat dat met je LM velgen kan doen. De enige remedie tegen (kras)schade op LM is staal.
2. Reflecties van het dashboard in voorruit
Het lichte dashboard reflecteert zoals ik verwachtte iets in de voorruit. In ieder geval meer dan de zwarte dashboards die ik tot nu toe gewend was. Je ziet het, maar hinderlijk is het niet. Overigens zijn Volvo’s met een licht dashboard tegenwoordig ook met een donkere bovenkant te krijgen.
3. Garantie
Ik heb besloten om zelf het risico te dragen en de auto te kopen voor “meeneemprijs”. Meeneemprijs is: geen garantie, geen afleveringskosten, geen onderhoudsbeurt of APK, geen poetsbeurt, geen inruil. De meeneemprijs ligt al gauw 1000 – 2000 euro lager dan de gemiddelde vraagprijs en daar kun je aardig wat reparaties voor laten uitvoeren. Bijkomend voordeel is dat ik dan zelf bepaal hoe en door wie de reparatie wordt uitgevoerd: wie betaalt, bepaalt.
Een losse BOVAG garantie kost tussen de 600 – 1000 euro wat ik eigenlijk geen garantie meer noem, maar eerder een fors bedrag aan vooruitbetaalde reparatiekosten waarvan het maar afwachten is of deze binnen een half jaar nodig zijn en of deze vakkundig worden uitgevoerd met originele onderdelen. Zeker wanneer je de auto koopt bij een niet-Volvo dealer waar je naderhand geen relatie meer mee hebt is dat maar afwachten. Vandaar mijn keuze. Dat geld houd ik nu in mijn zak en reserveer dit voor noodzakelijke reparaties en dealeronderhoud. Wel heb ik een dubbele keuring laten uitvoeren (zie hieronder).
3a. ANWB aankoopkeuring of aankoopkeuring door de dealer?
Ik heb bij wijze van test beide instanties een keuring laten uitvoeren. Ook voldoe ik hiermee in geval van non-conformiteit aan mijn onderzoeksplicht als koper omdat ik de auto zonder garantie koop. Een aankoopkeuring door de Volvo dealer kost ongeveer 95 euro. Die doet de standaard zaken en checkt de onderhoudshistorie zodat je geen kat in de zak koopt.
Het ANWB keuringsrapport is uitgebreider, maar ook duurder (250 euro). Ook loop je op het eind samen met de inspecteur om en onder de auto en vertelt hij wat hij heeft gevonden. Tip: wanneer je toch onder de auto loopt, maak dan meteen wat foto’s van de onderkant. De ANWB ontdekte dat de deuren L+R waren overgespoten maar dat verder geen enkele schade te ontdekken was. De deuren sloten nog haarfijn aan (geen verschillen in de naden). Het zullen dus wel krassen of deukjes zijn geweest. De onderkant van het motorblok, stuurhuis en versnellingsbak was nog kurkdroog, met de complimenten van de ANWB keurmeester. Zelfs geen zweetspoortjes. Hij wees mij op de draagarmrubbers die over niet al te lange tijd aan vervanging toe zijn (één ervan begint nu kleine scheurtjes te vertonen). Dit is een bekend euvel van de V70. De dealer deed dat ook (draagarmrubbers) maar vertelde niets over de overgespoten deuren. Puntenwinst voor de ANWB dus.
Er zijn nog maar twee ANWB keuringsstations over: Den Haag en Utrecht, maar een ANWB keuring is de moeite waard. Sommige verkopers willen je echter de auto niet voor een halve of hele dag meegeven voor een ANWB aankoopkeuring in Den Haag of Utrecht. Let daar dus op! Een keuring bij een andere dealer in de directe omgeving is ook niet altijd mogelijk omdat dealers vaak regionaal werken. Zo kan de dichtstbijzijnde dealer tot dezelfde dealergroep behoren. De DEKRA (TÜV) heb ik niet overwogen maar kan een tussenoplossing zijn wanneer de verkoper de auto niet wil meegeven. De DEKRA keuring wordt ter plekke bij de dealer uitgevoerd en kost rond de 195 euro.
3b. Onderhoudshistorie
Een goed onderhouden Volvo voorkomt verrassingen achteraf. Deze Volvo had een leeg ouderhoudsboekje maar via de Volvo dealer heb ik toch de volledige onderhoudshistorie kunnen achterhalen. Dat zag er verder goed uit.
4. Audio / dashboard / navigatie
De Volvo is qua dashboard voor een deel 13 jaar terug in de tijd. Dat is niet noodzakelijkerwijs een nadeel. Persoonlijk vind ik het oude dashboard (tot 2007) mooier/ergonomischer dan het nieuwe vanaf 2008 maar dat is een kwestie van smaak. Ik vind nu eenmaal dat dashboards groen licht moeten uitstralen en niet wit (Mercedes), blauw (Volkswagen) of – godbetert – rood (Audi, BMW).
De CD speler kan geen MP3’s kan afspelen. Voorlopig opgelost door een deel van mijn MP3 verzameling op een aantal audio CD’s te branden. Voor de rest is er genoeg vervangend speelgoed te koop voor wie wil betalen.
Dat er geen navi in zat vond ik geen probleem. Na 6 jaar zijn navi’s sowieso toegetreden tot het rijk der dinosaurussen. Een navi van 200 euro die je anno 2012 bij de Mediamarkt koopt kan ondertussen veel meer dan een Volvo navi van 3000 euro uit 2006. Navigatiesystemen zijn eigenlijk net als computers: na een jaar of 6 zijn ze verouderd en moet je ze vervangen, of eerder.
Voor de rest: wat er niet in zit kost niets, kan niet kapot gaan en heeft geen onderhoud nodig (vrij naar Henry Ford).
5. Mobiliteitsgarantie
Wanneer de Volvo voor regulier onderhoud is geweest zit er gewoon weer een Volvo card met mobiliteitsgarantie op. Totdat de auto 10 jaar oud is.
6. De draaicirkel
De draaicirkel van iedere auto is afhankelijk van twee dingen: de wielbasis (afstand tussen de voor- en achterwielen) en de wielhoek (hoe ver je de voorwielen kunt draaien). Dat laatste o.a. is weer afhankelijk van hoe groot de wielkasten zijn en de breedte/diameter van de wielen. Kleine(re) wielkasten, bredere/grotere banden en een langere wielbasis dragen bij aan een grotere draaicirkel. Daarom heeft een Smart Fortwo een draaicirkel van 8.80 meter en een Maybach 62 een draaicirkel van bijna 15 meter.
Volgens “de boekjes” loopt de draaicirkel van een Volvo uiteen van 10.90 meter tot 13.50 meter (V70 R). Daardoor heeft een V70 R een nog grotere draaicirkel als een Rolls Royce Phantom (13.10 meter) om maar eens iets te noemen. Ik vind dat de draaicirkel van mijn huidige V70 al richting slagschipgrootte oploopt met 12 meter. Dat blijkt in de praktijk tamelijk onhandelbaar omdat de manoeuvres die ik vroeger in één keer uitvoerde (bv. keren op de weg, achteruit inparkeren op een krappe parkeerplaats of met een scherpe bocht wegrijden uit de uitrit) nu ineens een extra handeling vereisten.
7. Einddemper
Die zag er nog puik uit. Alleen een klein ophangbeugeltje dat voor de einddemper zit was bijna doorgeroest. Is inmiddels vervangen voor de somma van 31,66 euro bij een Duitse Volvo dealer.
8. De computer
Moderne auto’s zitten vol sensoren en de computers fungeren tevens als een soort ‘black box’ die van alles registreren en vastleggen en achteraf kan worden uitgelezen. In de eerste instantie dient dat de bedrijfszekerheid van de auto maar kan ongewild leiden tot Big Brother-achtige taferelen. Ter kennisgeving, enkele interessante passages uit het Volvo V70 instructieboekje (MY13):
(…) Bepaalde computers leggen mogelijk ook gegevens vast [bij registratie van een storing] tijdens normale ritten. (…) De gegevens kunnen informatie bevatten over de rijstijl van de bestuurder, zoals de rijsnelheid, het gebruik van het rem- of gaspedaal en de stuuruitslag en het wel of niet dragen van de veiligheidsgordel door bestuurder en eventuele passagier(s). (…) Volvo Car Corporation kan [echter] op last van de nationale wet- en regelgeving gedwongen worden om dergelijke gegevens te verstrekken aan instanties, zoals de politie, of anderen die krachtens de wet de gegevens kunnen opeisen.
Volvo dixit. Punt.
9. Onderhoudsinterval
Is voor mijn Volvo om de 30.000 km. Dat haal ik niet in een jaar, dus gewoon 1x per jaar naar de dealer. Blijft ie ook in de Volvo assistance.
10. Te verwachten onderhoud
Behalve het reeds vervangen beugeltje van het uitlaatsysteem en het preventief vervangen van de draagarmrubbers verwacht ik niets bijzonders. De getande riem hoeft pas na 180.000 km.
11. Uitvoeringsniveau’s, Lines en Editions …
Er wordt er niet altijd even zorgvuldig geadverteerd waardoor opties waarmee in de advertentie wordt geadverteerd nog wel eens niet fysiek aanwezig zijn in de auto. Verder het blijkt zelfs voor Volvo dealers lastig om de ene Edition van de andere te onderscheiden. Ik heb Volvo’s gezien die als Edition-2 werden geadverteerd maar uiteindelijk een Editon-1 of minder (Basis met wat opties) bleken te zijn. Bovendien verschillen de Editions nog wel eens per uitvoeringsjaar. Voor MY05 was een achterspoiler (dakspoiler?) onderdeel van Edition-2. Daarna niet meer, maar wel weer van de edition sport, het sportsline pakket of als losse optie. Uiteindelijk heb ik uit pure noodzaak voor mijzelf een checklist gemaakt waar alle belangrijke opties op stonden die ik kon afvinken. Op basis daarvan heb ik bepaald of het aanbod interessant genoeg voor mij was.
12. Rijcomfort
De stoelen hebben een hoge rugleuning en zitten breed en goed. Maar ik heb het ook idee dat ze ook al wat dóórzitten (ik voel af en toe het metalen binnenwerk). Zal binnenkort een van de twee eens een nieuwe vulling geven. Heb ik al eerder gedaan met aan andere auto. Beviel goed.
De motor laat nauwelijks van zich horen, de auto is mooi stil en comfortabel geveerd. Had ik ook niet anders verwacht. Als ik zuinig rijd is 9 liter per 100 km haalbaar. Wat rondtoeren in de omgeving komt op 1:10.
Is er dan toch nog wat aan te merken? Wel... in de kaartenbakken in de deuren passen geen kaarten meer. Die zijn te kort. Dat komt door de in de deuren ingebouwde luidsprekers. En ik hoor wat meer windgeruis dan ik verwacht had. Kan liggen aan de aërodynamisch wat minder gunstige vorm van een stationcar.
13. Overbrengingsverhoudingen
De duivel zit in de details, vandaar dat ik dit als punt 13 behandel. Nadat ik de V70 met handgeschakelde 2.4 motor met 140 pk had geselecteerd omdat deze bij 120 km/h een relaxte 2800 toeren draaide, bleek de 170 pk versie bij 120 km/u weer net wat meer toeren (3000) te maken dan de 140 pk versie. Heeft te maken met zijn hogere topsnelheid (220) waardoor het maximum vermogen bij 5900 toeren moet pieken. De 140 pk versie piekt bij 5100 toeren en heeft een top van 205 km/u. De top van 220 km/u wordt bereikt door een langere koppelkromme (en dus een hoger vermogen) en wat kleinere overbrengingsverhouding in de versnellingsbak. Niet dat de 170 pk V70 daardoor meteen een lawaaipapegaai wordt, maar evengoed jammer dat dit soort fundamentele technische informatie steeds meer naar de achtergrond verdwijnt ten gunste van allerlei moderne lifestyle dingetjes en andere toeters en bellen.
14. De occasionmarkt anno 2012
Het viel mij op dat merkdealers zich steeds nadrukkelijker bezig zijn gaan houden met de occasionhandel dan pakweg 10 jaar geleden. Zo vroeg ik mij al eens af hoe een V70 bij een Opel dealer terecht kon komen. De verklaring bleek simpel: de Opel dealer koopt een Volvo in via het B2B circuit (bv. een leasemaatschappij) en biedt deze te koop aan via het B2C dealercircuit aan de particulier. Zo kwam ik op het achterterrein van een relatief kleine Opeldealer ooit eens 200(!) occasions tegen, waaronder ook fors aantal V70s, XC90’s en Audi’s A6. Dat heeft dus niets meer te maken met inruil op een Astraatje of Insigna. Voor ex-Saab dealers is dat zelfs bittere noodzaak: Er worden immers geen Saabs meer gemaakt maar er moet wel omzet/winst gemaakt worden. Menig Saab dealer verkoopt nu tweedehands Volvo’s.
15. Samenvattend
Ik heb deze eerste week een kleine 1000 km gereden. Het comfort bevalt goed. De cruise control is een zinvolle optie en de regensensor werkt prima. De rust is weldadig met de andere banden. De park assist werkt gevaarlijk verslavend (je kijkt niet meer achter je) en in combinatie met het leer staat de stoelverwarming in deze tijd van het jaar op standje 1. Al met al verwacht ik hier veel plezier aan te beleven.
Allereerst: wat is het geworden?
V70 2.4, 170 pk handgeschakeld, MY2007
Kleur: Magic Blue pearl
Aanvullende opties: park assist achter, regensensor, koplampsproeiers, lederen interieur, stoelverwarming, automatisch dimmende binnenspiegel, dakrails, afneembare trekhaak, instapverlichting in buitenspiegels, bagagerolhoes en bagagenetten.
Mijn eerdere vragen zijn helemaal bovenaan aan het begin van deze post te vinden. De antwoorden op de vragen (en meer) staan hieronder.
1. Afrolgeluiden banden en velgmaat
Afrolgeluiden blijken sterk van de banden en de bandenmaat af te hangen. Het 225/40 R18 schoeisel waar ik de wagen mee kocht liet duidelijk van zich horen. Dat heeft niet alleen te maken met het type band maar ook met de breedte van de band en de hoogte van de wang van de band. Bij een 16 inch velg zit er gewoon meer rubber tussen het asfalt en de velg en dat vermindert afrolgeluiden. Ook maken smallere banden minder herrie dan bredere. Sinds kort ben ik overgestapt op winterbanden met 16 inch stalen velgen van 205 breed. Daarmee is het merkbaar rustiger geworden op het niveau dat ik van Volvo verwachtte.
Lichtmetalen (LM) velgen zijn erg kwetsbaar. Er zijn (vinex) wijken in de Randstad waar de stoepranden 25 cm hoog zijn (anti-parkeerbeleid heet dat). Je wil niet weten wat dat met je LM velgen kan doen. De enige remedie tegen (kras)schade op LM is staal.
2. Reflecties van het dashboard in voorruit
Het lichte dashboard reflecteert zoals ik verwachtte iets in de voorruit. In ieder geval meer dan de zwarte dashboards die ik tot nu toe gewend was. Je ziet het, maar hinderlijk is het niet. Overigens zijn Volvo’s met een licht dashboard tegenwoordig ook met een donkere bovenkant te krijgen.
3. Garantie
Ik heb besloten om zelf het risico te dragen en de auto te kopen voor “meeneemprijs”. Meeneemprijs is: geen garantie, geen afleveringskosten, geen onderhoudsbeurt of APK, geen poetsbeurt, geen inruil. De meeneemprijs ligt al gauw 1000 – 2000 euro lager dan de gemiddelde vraagprijs en daar kun je aardig wat reparaties voor laten uitvoeren. Bijkomend voordeel is dat ik dan zelf bepaal hoe en door wie de reparatie wordt uitgevoerd: wie betaalt, bepaalt.
Een losse BOVAG garantie kost tussen de 600 – 1000 euro wat ik eigenlijk geen garantie meer noem, maar eerder een fors bedrag aan vooruitbetaalde reparatiekosten waarvan het maar afwachten is of deze binnen een half jaar nodig zijn en of deze vakkundig worden uitgevoerd met originele onderdelen. Zeker wanneer je de auto koopt bij een niet-Volvo dealer waar je naderhand geen relatie meer mee hebt is dat maar afwachten. Vandaar mijn keuze. Dat geld houd ik nu in mijn zak en reserveer dit voor noodzakelijke reparaties en dealeronderhoud. Wel heb ik een dubbele keuring laten uitvoeren (zie hieronder).
3a. ANWB aankoopkeuring of aankoopkeuring door de dealer?
Ik heb bij wijze van test beide instanties een keuring laten uitvoeren. Ook voldoe ik hiermee in geval van non-conformiteit aan mijn onderzoeksplicht als koper omdat ik de auto zonder garantie koop. Een aankoopkeuring door de Volvo dealer kost ongeveer 95 euro. Die doet de standaard zaken en checkt de onderhoudshistorie zodat je geen kat in de zak koopt.
Het ANWB keuringsrapport is uitgebreider, maar ook duurder (250 euro). Ook loop je op het eind samen met de inspecteur om en onder de auto en vertelt hij wat hij heeft gevonden. Tip: wanneer je toch onder de auto loopt, maak dan meteen wat foto’s van de onderkant. De ANWB ontdekte dat de deuren L+R waren overgespoten maar dat verder geen enkele schade te ontdekken was. De deuren sloten nog haarfijn aan (geen verschillen in de naden). Het zullen dus wel krassen of deukjes zijn geweest. De onderkant van het motorblok, stuurhuis en versnellingsbak was nog kurkdroog, met de complimenten van de ANWB keurmeester. Zelfs geen zweetspoortjes. Hij wees mij op de draagarmrubbers die over niet al te lange tijd aan vervanging toe zijn (één ervan begint nu kleine scheurtjes te vertonen). Dit is een bekend euvel van de V70. De dealer deed dat ook (draagarmrubbers) maar vertelde niets over de overgespoten deuren. Puntenwinst voor de ANWB dus.
Er zijn nog maar twee ANWB keuringsstations over: Den Haag en Utrecht, maar een ANWB keuring is de moeite waard. Sommige verkopers willen je echter de auto niet voor een halve of hele dag meegeven voor een ANWB aankoopkeuring in Den Haag of Utrecht. Let daar dus op! Een keuring bij een andere dealer in de directe omgeving is ook niet altijd mogelijk omdat dealers vaak regionaal werken. Zo kan de dichtstbijzijnde dealer tot dezelfde dealergroep behoren. De DEKRA (TÜV) heb ik niet overwogen maar kan een tussenoplossing zijn wanneer de verkoper de auto niet wil meegeven. De DEKRA keuring wordt ter plekke bij de dealer uitgevoerd en kost rond de 195 euro.
3b. Onderhoudshistorie
Een goed onderhouden Volvo voorkomt verrassingen achteraf. Deze Volvo had een leeg ouderhoudsboekje maar via de Volvo dealer heb ik toch de volledige onderhoudshistorie kunnen achterhalen. Dat zag er verder goed uit.
4. Audio / dashboard / navigatie
De Volvo is qua dashboard voor een deel 13 jaar terug in de tijd. Dat is niet noodzakelijkerwijs een nadeel. Persoonlijk vind ik het oude dashboard (tot 2007) mooier/ergonomischer dan het nieuwe vanaf 2008 maar dat is een kwestie van smaak. Ik vind nu eenmaal dat dashboards groen licht moeten uitstralen en niet wit (Mercedes), blauw (Volkswagen) of – godbetert – rood (Audi, BMW).
De CD speler kan geen MP3’s kan afspelen. Voorlopig opgelost door een deel van mijn MP3 verzameling op een aantal audio CD’s te branden. Voor de rest is er genoeg vervangend speelgoed te koop voor wie wil betalen.
Dat er geen navi in zat vond ik geen probleem. Na 6 jaar zijn navi’s sowieso toegetreden tot het rijk der dinosaurussen. Een navi van 200 euro die je anno 2012 bij de Mediamarkt koopt kan ondertussen veel meer dan een Volvo navi van 3000 euro uit 2006. Navigatiesystemen zijn eigenlijk net als computers: na een jaar of 6 zijn ze verouderd en moet je ze vervangen, of eerder.
Voor de rest: wat er niet in zit kost niets, kan niet kapot gaan en heeft geen onderhoud nodig (vrij naar Henry Ford).
5. Mobiliteitsgarantie
Wanneer de Volvo voor regulier onderhoud is geweest zit er gewoon weer een Volvo card met mobiliteitsgarantie op. Totdat de auto 10 jaar oud is.
6. De draaicirkel
De draaicirkel van iedere auto is afhankelijk van twee dingen: de wielbasis (afstand tussen de voor- en achterwielen) en de wielhoek (hoe ver je de voorwielen kunt draaien). Dat laatste o.a. is weer afhankelijk van hoe groot de wielkasten zijn en de breedte/diameter van de wielen. Kleine(re) wielkasten, bredere/grotere banden en een langere wielbasis dragen bij aan een grotere draaicirkel. Daarom heeft een Smart Fortwo een draaicirkel van 8.80 meter en een Maybach 62 een draaicirkel van bijna 15 meter.
Volgens “de boekjes” loopt de draaicirkel van een Volvo uiteen van 10.90 meter tot 13.50 meter (V70 R). Daardoor heeft een V70 R een nog grotere draaicirkel als een Rolls Royce Phantom (13.10 meter) om maar eens iets te noemen. Ik vind dat de draaicirkel van mijn huidige V70 al richting slagschipgrootte oploopt met 12 meter. Dat blijkt in de praktijk tamelijk onhandelbaar omdat de manoeuvres die ik vroeger in één keer uitvoerde (bv. keren op de weg, achteruit inparkeren op een krappe parkeerplaats of met een scherpe bocht wegrijden uit de uitrit) nu ineens een extra handeling vereisten.
7. Einddemper
Die zag er nog puik uit. Alleen een klein ophangbeugeltje dat voor de einddemper zit was bijna doorgeroest. Is inmiddels vervangen voor de somma van 31,66 euro bij een Duitse Volvo dealer.
8. De computer
Moderne auto’s zitten vol sensoren en de computers fungeren tevens als een soort ‘black box’ die van alles registreren en vastleggen en achteraf kan worden uitgelezen. In de eerste instantie dient dat de bedrijfszekerheid van de auto maar kan ongewild leiden tot Big Brother-achtige taferelen. Ter kennisgeving, enkele interessante passages uit het Volvo V70 instructieboekje (MY13):
(…) Bepaalde computers leggen mogelijk ook gegevens vast [bij registratie van een storing] tijdens normale ritten. (…) De gegevens kunnen informatie bevatten over de rijstijl van de bestuurder, zoals de rijsnelheid, het gebruik van het rem- of gaspedaal en de stuuruitslag en het wel of niet dragen van de veiligheidsgordel door bestuurder en eventuele passagier(s). (…) Volvo Car Corporation kan [echter] op last van de nationale wet- en regelgeving gedwongen worden om dergelijke gegevens te verstrekken aan instanties, zoals de politie, of anderen die krachtens de wet de gegevens kunnen opeisen.
Volvo dixit. Punt.
9. Onderhoudsinterval
Is voor mijn Volvo om de 30.000 km. Dat haal ik niet in een jaar, dus gewoon 1x per jaar naar de dealer. Blijft ie ook in de Volvo assistance.
10. Te verwachten onderhoud
Behalve het reeds vervangen beugeltje van het uitlaatsysteem en het preventief vervangen van de draagarmrubbers verwacht ik niets bijzonders. De getande riem hoeft pas na 180.000 km.
11. Uitvoeringsniveau’s, Lines en Editions …
Er wordt er niet altijd even zorgvuldig geadverteerd waardoor opties waarmee in de advertentie wordt geadverteerd nog wel eens niet fysiek aanwezig zijn in de auto. Verder het blijkt zelfs voor Volvo dealers lastig om de ene Edition van de andere te onderscheiden. Ik heb Volvo’s gezien die als Edition-2 werden geadverteerd maar uiteindelijk een Editon-1 of minder (Basis met wat opties) bleken te zijn. Bovendien verschillen de Editions nog wel eens per uitvoeringsjaar. Voor MY05 was een achterspoiler (dakspoiler?) onderdeel van Edition-2. Daarna niet meer, maar wel weer van de edition sport, het sportsline pakket of als losse optie. Uiteindelijk heb ik uit pure noodzaak voor mijzelf een checklist gemaakt waar alle belangrijke opties op stonden die ik kon afvinken. Op basis daarvan heb ik bepaald of het aanbod interessant genoeg voor mij was.
12. Rijcomfort
De stoelen hebben een hoge rugleuning en zitten breed en goed. Maar ik heb het ook idee dat ze ook al wat dóórzitten (ik voel af en toe het metalen binnenwerk). Zal binnenkort een van de twee eens een nieuwe vulling geven. Heb ik al eerder gedaan met aan andere auto. Beviel goed.
De motor laat nauwelijks van zich horen, de auto is mooi stil en comfortabel geveerd. Had ik ook niet anders verwacht. Als ik zuinig rijd is 9 liter per 100 km haalbaar. Wat rondtoeren in de omgeving komt op 1:10.
Is er dan toch nog wat aan te merken? Wel... in de kaartenbakken in de deuren passen geen kaarten meer. Die zijn te kort. Dat komt door de in de deuren ingebouwde luidsprekers. En ik hoor wat meer windgeruis dan ik verwacht had. Kan liggen aan de aërodynamisch wat minder gunstige vorm van een stationcar.
13. Overbrengingsverhoudingen
De duivel zit in de details, vandaar dat ik dit als punt 13 behandel. Nadat ik de V70 met handgeschakelde 2.4 motor met 140 pk had geselecteerd omdat deze bij 120 km/h een relaxte 2800 toeren draaide, bleek de 170 pk versie bij 120 km/u weer net wat meer toeren (3000) te maken dan de 140 pk versie. Heeft te maken met zijn hogere topsnelheid (220) waardoor het maximum vermogen bij 5900 toeren moet pieken. De 140 pk versie piekt bij 5100 toeren en heeft een top van 205 km/u. De top van 220 km/u wordt bereikt door een langere koppelkromme (en dus een hoger vermogen) en wat kleinere overbrengingsverhouding in de versnellingsbak. Niet dat de 170 pk V70 daardoor meteen een lawaaipapegaai wordt, maar evengoed jammer dat dit soort fundamentele technische informatie steeds meer naar de achtergrond verdwijnt ten gunste van allerlei moderne lifestyle dingetjes en andere toeters en bellen.
14. De occasionmarkt anno 2012
Het viel mij op dat merkdealers zich steeds nadrukkelijker bezig zijn gaan houden met de occasionhandel dan pakweg 10 jaar geleden. Zo vroeg ik mij al eens af hoe een V70 bij een Opel dealer terecht kon komen. De verklaring bleek simpel: de Opel dealer koopt een Volvo in via het B2B circuit (bv. een leasemaatschappij) en biedt deze te koop aan via het B2C dealercircuit aan de particulier. Zo kwam ik op het achterterrein van een relatief kleine Opeldealer ooit eens 200(!) occasions tegen, waaronder ook fors aantal V70s, XC90’s en Audi’s A6. Dat heeft dus niets meer te maken met inruil op een Astraatje of Insigna. Voor ex-Saab dealers is dat zelfs bittere noodzaak: Er worden immers geen Saabs meer gemaakt maar er moet wel omzet/winst gemaakt worden. Menig Saab dealer verkoopt nu tweedehands Volvo’s.
15. Samenvattend
Ik heb deze eerste week een kleine 1000 km gereden. Het comfort bevalt goed. De cruise control is een zinvolle optie en de regensensor werkt prima. De rust is weldadig met de andere banden. De park assist werkt gevaarlijk verslavend (je kijkt niet meer achter je) en in combinatie met het leer staat de stoelverwarming in deze tijd van het jaar op standje 1. Al met al verwacht ik hier veel plezier aan te beleven.
- Vapor cloud explosion
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 08.12.2012 - 10:58
- Locatie: Randstad
Bij deze.jpwg001 schreef:Foto???
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12906
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Netjes!
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2386
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Zo, mooie MY07! Proficiat!
Fraaie velgen, deze lijken zo op XC90 Camulus 18", maar dan zou er XC in moeten staan, zo niet, dan denk ik dat het geen OEM Volvo velgen zijn.
Fraaie velgen, deze lijken zo op XC90 Camulus 18", maar dan zou er XC in moeten staan, zo niet, dan denk ik dat het geen OEM Volvo velgen zijn.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Vapor cloud explosion
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 08.12.2012 - 10:58
- Locatie: Randstad
Dat zou best kunnen. Voor zover ik kan zien in de folder van de V70 van MY2007 waren deze velgen geen optie. Er zitten wel dopjes met het Volvo logo in.Jers3n schreef:Zo, mooie MY07! Proficiat!
Fraaie velgen, deze lijken zo op XC90 Camulus 18", maar dan zou er XC in moeten staan, zo niet, dan denk ik dat het geen OEM Volvo velgen zijn.
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1937
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Gefeliciteerd met de aanschaf! Veel plezier ermee en ik weet zeker dat het volvogevoel steeds meer zal groeien bij jou en dat de beslissing tot aanschaf en het rijdgenot wat je gaat beleven, de juistheid van jouw keuze meer en meer zal bevestigen zodat je verschoond zult blijven van welke vorm van cognitieve dissonantie dan ook!
Mooie auto (héééél mooie kleur!
) en ook gave velgen, die zie je niet vaak!
Heb je ook nog interieur foto's?
Gr. Edwin.
Mooie auto (héééél mooie kleur!
Heb je ook nog interieur foto's?
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1936
- Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
- Locatie: Duiven
Ziet er netjes uit, veel plezier ermee
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
- sappie
- 3rd Gear member
- Berichten: 363
- Lid geworden op: 12.06.2009 - 09:57
Mooie auto! Viel me alleen bij nummer 13 op dat de v70 met handbak 3.000 toeren draait met 120/kmh, mijn S80 met deze motor en automaat draait bij 140/kmh op de teller slechts 2.900 toeren. Bij 120kmh is dit 2.400. Was in mijn vorige S70 100 toeren meer, dus 2.500 om 3.000.
09-'12: S80 (2002), 2.4 (170pk), 5-traps aut., dynamic, 140.500km bij aanschaf in sept 2012. Huidige stand: 162.000km.
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Weloverwogen keuze zo te zien!
Veel plezier ermee!!!
Veel plezier ermee!!!
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.