Led aan is "iets van" licht aan, dat kan stadslicht zijn, dimlicht zijn, of auto licht zijn.
Op mijn S60 met auto licht staat er na het aan de grootlichthandel trekken een lichtbundeltje met een A erdoor, wat er daarna brand is volkomen onduidelijk, soms gaat in het stikkedonker het grote licht wel aan, dat is met het bijbehorende blauwe lampje wel goed zichtbaar, dimt het door een naderende tegenligger gaat het blauwe lampje ook weer uit
Dagrijverlichting LED
- HakanC
- 3rd Gear member
Ok maar we hebben het hier over een V40 en werkt zoals ik het heb omschreven.. Dus er brandt niet 'iets'.. Dat iets is altijd dimlicht bij een v40. (met LED op lichtschakelaar aan op auto stand)OGA244 schreef:Led aan is "iets van" licht aan, dat kan stadslicht zijn, dimlicht zijn, of auto licht zijn.
Op mijn S60 met auto licht staat er na het aan de grootlichthandel trekken een lichtbundeltje met een A erdoor, wat er daarna brand is volkomen onduidelijk, soms gaat in het stikkedonker het grote licht wel aan, dat is met het bijbehorende blauwe lampje wel goed zichtbaar, dimt het door een naderende tegenligger gaat het blauwe lampje ook weer uit
- OGA244
- 8th Gear member
We hebben het hier bovenaan de topic 30/40/50 over LED dagrijverichting in zijn algemeenheid
Er lijkt mij sprake van een gebrek aan uniformiteit (binnen alleen Volvo) en een gebrek aan "weten hoe het werkt", dat blijkt dan weer uit de grote hoeveelheid aan de achterzijde onverlichte auto's in sneeuw en regenbuien
Er lijkt mij sprake van een gebrek aan uniformiteit (binnen alleen Volvo) en een gebrek aan "weten hoe het werkt", dat blijkt dan weer uit de grote hoeveelheid aan de achterzijde onverlichte auto's in sneeuw en regenbuien
- HakanC
- 3rd Gear member
Dat is weer een andere discussie
Heb het nu puur over dat ledje op lichtschakelaar van een v40 en de werking ervan.. Maar bij andere Volvo modellen wijkt dit dus af.. Goed om te weten inderdaad. Maar je begrijpt me wel hoop ik dat ik even moest uitleggen hoe het bij een v40 werkt 

V40 D2 SUMMUM | Ice white solid | Vasa leder espresso blond/blond | IntroLine | Dynamicline | 18 Atreus (Glossy Black/Glossy White) | Premiumsound | Panoramadak | HEICO frontspoiler | R-Design diffuser + uitlaat | Stylingpack zij-spoilers enz enz..
- Denief
- 2nd Gear member
- Contacteer:
En is er nu iemand die weet welke kleurtemperatuur de leds hebben? :p
Swedish Designer Drugs…
Volvo V40 / T3 / Electric Silver / Momentum / Motion Pack / Taranis (zomer) & Segomo (winter) velgen / Led dagrijverlichting / …
Volvo V40 / T3 / Electric Silver / Momentum / Motion Pack / Taranis (zomer) & Segomo (winter) velgen / Led dagrijverlichting / …
-
- 3rd Gear member
Bij het aanzetten van de ruitenwissers gaan de dimlichten aan.... ziet het hele probleem niet. Als je de voorganger niet meer ziet dan lijkt het mij beter om naar Hans Anders/Pearle of zo'n soort winkel te gaan!OGA244 schreef:We hebben het hier bovenaan de topic 30/40/50 over LED dagrijverichting in zijn algemeenheid
V40 D2 momentum,business pack pro '14
V70 D3 '11 GT, LE, Luxery Line, Driver Support Line, Comfort Pack, R-design styling Pack
V40 D3 my13 Intro
V70 2.5T '10 summum & C30 1.6 '10 momentum
V40 1.9 115pk
V40 1.9 102pk
850 2.5 20V
340 1.4
343 1.4
V70 D3 '11 GT, LE, Luxery Line, Driver Support Line, Comfort Pack, R-design styling Pack
V40 D3 my13 Intro
V70 2.5T '10 summum & C30 1.6 '10 momentum
V40 1.9 115pk
V40 1.9 102pk
850 2.5 20V
340 1.4
343 1.4
- Quinternet
- 1st Gear member
Ik heb geen feiten, maar ik gok zo 6000-6500kDenief schreef:En is er nu iemand die weet welke kleurtemperatuur de leds hebben? :p
- ex-Mooseman
- 4th Gear member
4000 K lijkt me...
witwit = 4000 k
geelwit = 2000 k
blauwwit = 6000 k
paarswit = 8000 k
witwit = 4000 k
geelwit = 2000 k
blauwwit = 6000 k
paarswit = 8000 k
-
- 1st Gear member
Het is toch eigenlijk onbegrijpelijk dat in een tijd waarin je 7 kleuren interieurverlichting kan instellen, het niet ook mogelijk is zelf te bepalen of je wel of niet je achterlichten wilt laten branden als de dagrijverlichting is ingeschakeld. Dat moet toch simpel op te lossen zijn in de boordcomputer.
Voor zover ik het lees is hiervoor geen regelgeving, enkel voor de voorzijde. Het is dus gewoon toegestaan. Het argument dat het zuiniger is zonder achterlichten te rijden is op zich begrijpelijk, maar aan de andere kant dwingt het mensen die graag hun achterlichten aan willen hebben ook hun voorlichten aan te hebben, hetgeen weer meer energie kost. Dat schiet het dus zijn doel voorbij.
Voor zover ik het lees is hiervoor geen regelgeving, enkel voor de voorzijde. Het is dus gewoon toegestaan. Het argument dat het zuiniger is zonder achterlichten te rijden is op zich begrijpelijk, maar aan de andere kant dwingt het mensen die graag hun achterlichten aan willen hebben ook hun voorlichten aan te hebben, hetgeen weer meer energie kost. Dat schiet het dus zijn doel voorbij.
- HakanC
- 3rd Gear member
Ok maar dan kan ik ondanks het uitleggen toch niet begrijpen waarom je met helder weer per se je achterlichten aan zou willen hebben? Vind de feiten die genoemd worden erg zwak.
V40 D2 SUMMUM | Ice white solid | Vasa leder espresso blond/blond | IntroLine | Dynamicline | 18 Atreus (Glossy Black/Glossy White) | Premiumsound | Panoramadak | HEICO frontspoiler | R-Design diffuser + uitlaat | Stylingpack zij-spoilers enz enz..
-
- 3rd Gear member
Om dezelfde reden waarom Zweedse auto's vroeger standaard de verlichting aan hadden: zichtbaarheid/veiligheid.HakanC schreef:Ok maar dan kan ik ondanks het uitleggen toch niet begrijpen waarom je met helder weer per se je achterlichten aan zou willen hebben? Vind de feiten die genoemd worden worden erg zwak.
Nu: V60 B5 Inscription 2022
Eerder: V60 D6 Summum 2016, V40 D4 Summum 2012
Eerder: V60 D6 Summum 2016, V40 D4 Summum 2012
- HakanC
- 3rd Gear member
Dat was voordat er geen Drl's waren dus moest het wel. Bij helder weer heeft de ingeschakelde achter verlichting 'naar mijn mening' geen toegevoegde waarde. Anders hadden de zo veel onderzoek doende auto fabrikanten allang dit ook gedaan.
Daarnaast ga je hierdoor veroorzaken (ook al heel klein effect) dat je remlichten minder snel zullen opvallen.
Daarnaast ga je hierdoor veroorzaken (ook al heel klein effect) dat je remlichten minder snel zullen opvallen.
- Fredhead
- Geartronic member
En daar is het 3e remlicht weer dat dan op valt.
Vind zelf een lichtsensor en dagrijdverlichting allebei niet heel geweldig. Auto's mee gehad die het wel hadden maar uiteindelijk zat ik zelf wel aan de lichtschakelaar.
Zelf 1 keer in een extreem geval trouwens een Duitser met een Mondeo langs de kant van de weg gekregen. In het donker en de stromende regen had meneer alleen een paar ledjes aan de voorkant aan...
Een regen van grootlicht, lampen kort uit en weer aan, ervoor gaan rijden met knipperende remlichten en weer lampen uit en aan deed schijnbaar geen "lampje" branden.
Uiteindelijk ging hij de vluchtstrook op en toen ik hem daar vertelde dat hij totaal niet te zien was van achteren schrok hij wel flink....
Daarom zouden van mij de achterlichten wel mee mogen branden zodat je bij schemer, etc dat de boel nog niet over schakelt wel gewoon zichtbaar bent van achteren
Vind zelf een lichtsensor en dagrijdverlichting allebei niet heel geweldig. Auto's mee gehad die het wel hadden maar uiteindelijk zat ik zelf wel aan de lichtschakelaar.
Zelf 1 keer in een extreem geval trouwens een Duitser met een Mondeo langs de kant van de weg gekregen. In het donker en de stromende regen had meneer alleen een paar ledjes aan de voorkant aan...
Een regen van grootlicht, lampen kort uit en weer aan, ervoor gaan rijden met knipperende remlichten en weer lampen uit en aan deed schijnbaar geen "lampje" branden.
Uiteindelijk ging hij de vluchtstrook op en toen ik hem daar vertelde dat hij totaal niet te zien was van achteren schrok hij wel flink....
Daarom zouden van mij de achterlichten wel mee mogen branden zodat je bij schemer, etc dat de boel nog niet over schakelt wel gewoon zichtbaar bent van achteren
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- HakanC
- 3rd Gear member
Dat is weer een andere discussie van wel en geen sensor en eigen verantwoordelijkheid.. Al eerder in dit topic (zie boven) over gehad.
Ik zou zeggen.. Zet gewoon je (dim)verlichting op 'aan' stand zonder sensor.
Dan heeft iedereen een zorg minder
Ik zou zeggen.. Zet gewoon je (dim)verlichting op 'aan' stand zonder sensor.
Dan heeft iedereen een zorg minder

- Paul
- Geartronic member
Op de MY14 60 modellen, heb je zometeen met DRL wel lampjes achter branden...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
6000K = daglicht = witex-Mooseman schreef:4000 K lijkt me...
witwit = 4000 k
geelwit = 2000 k
blauwwit = 6000 k
paarswit = 8000 k
jouw temperatuurschaal mag je overal +2000K doen

-
- 2nd Gear member
Weet iemand hoe je kunt zien welke verlichting brand? Ik zat vanmorgen in de semi-mist en m'n verlichting stond op auto, maar mensen seinden naar me, dus ik heb hem maar 'overruled' en m'n xenon aangezet. Vanuit de cockpit van een v40 zie je niet welke stand aan staat, erg irritant! Zelf merk je het ook pas als je iemand even kleeft/ tegen iemand aan kruipt bij een stoplicht...
-
- 3rd Gear member
je kan zien of het ledje boven de auto stand aan is of niet..
wanneer het uit is alleen DRL Verlichting...
wanneer het aan is is de normale verlichting aan...
wanneer het uit is alleen DRL Verlichting...
wanneer het aan is is de normale verlichting aan...
V40 Summum, T4, Introline, Premium Audio, extra getint glas achterportieren, stoelverwarming, sport chassis, Black Sapphire Metallic, 18"; Taranis velgen
V60 Momentum - T3, Business Pack Pro
V60 R-Design, T4, Business Pack Pro, Premium Audio, Winter line, extra getint glas achterportieren, Black Sapphire Metallic, zilveren roofrails
V60 R-Design, T4, Business Pack Pro, Premium Audio, Winter line, extra getint glas achterportieren, Black Sapphire Metallic, zilveren roofrails
-
- 3rd Gear member
je blijft inderdaad te eenvoudig in de waan dat altijd alles goed staat...
let zelf altijd op bij twijfelachtig weer of m'n verlichting al dan niet brand...
let zelf altijd op bij twijfelachtig weer of m'n verlichting al dan niet brand...
V40 Summum, T4, Introline, Premium Audio, extra getint glas achterportieren, stoelverwarming, sport chassis, Black Sapphire Metallic, 18"; Taranis velgen