Pagina 5 van 7
Geplaatst: 10.02.2013 - 14:22
door OGA244
Led aan is "iets van" licht aan, dat kan stadslicht zijn, dimlicht zijn, of auto licht zijn.
Op mijn S60 met auto licht staat er na het aan de grootlichthandel trekken een lichtbundeltje met een A erdoor, wat er daarna brand is volkomen onduidelijk, soms gaat in het stikkedonker het grote licht wel aan, dat is met het bijbehorende blauwe lampje wel goed zichtbaar, dimt het door een naderende tegenligger gaat het blauwe lampje ook weer uit
Geplaatst: 10.02.2013 - 14:28
door HakanC
OGA244 schreef:Led aan is "iets van" licht aan, dat kan stadslicht zijn, dimlicht zijn, of auto licht zijn.
Op mijn S60 met auto licht staat er na het aan de grootlichthandel trekken een lichtbundeltje met een A erdoor, wat er daarna brand is volkomen onduidelijk, soms gaat in het stikkedonker het grote licht wel aan, dat is met het bijbehorende blauwe lampje wel goed zichtbaar, dimt het door een naderende tegenligger gaat het blauwe lampje ook weer uit
Ok maar we hebben het hier over een V40 en werkt zoals ik het heb omschreven.. Dus er brandt niet 'iets'.. Dat iets is altijd dimlicht bij een v40. (met LED op lichtschakelaar aan op auto stand)
Geplaatst: 10.02.2013 - 14:39
door OGA244
We hebben het hier bovenaan de topic 30/40/50 over LED dagrijverichting in zijn algemeenheid
Er lijkt mij sprake van een gebrek aan uniformiteit (binnen alleen Volvo) en een gebrek aan "weten hoe het werkt", dat blijkt dan weer uit de grote hoeveelheid aan de achterzijde onverlichte auto's in sneeuw en regenbuien
Geplaatst: 10.02.2013 - 14:44
door HakanC
Dat is weer een andere discussie

Heb het nu puur over dat ledje op lichtschakelaar van een v40 en de werking ervan.. Maar bij andere Volvo modellen wijkt dit dus af.. Goed om te weten inderdaad. Maar je begrijpt me wel hoop ik dat ik even moest uitleggen hoe het bij een v40 werkt

Geplaatst: 10.02.2013 - 15:17
door Denief
En is er nu iemand die weet welke kleurtemperatuur de leds hebben? :p
Geplaatst: 11.02.2013 - 09:22
door v70bio
OGA244 schreef:We hebben het hier bovenaan de topic 30/40/50 over LED dagrijverichting in zijn algemeenheid
Er lijkt mij sprake van een gebrek aan uniformiteit (binnen alleen Volvo) en een gebrek aan "weten hoe het werkt", dat blijkt dan weer uit de grote hoeveelheid aan de achterzijde onverlichte auto's in sneeuw en regenbuien
Bij het aanzetten van de ruitenwissers gaan de dimlichten aan.... ziet het hele probleem niet. Als je de voorganger niet meer ziet dan lijkt het mij beter om naar Hans Anders/Pearle of zo'n soort winkel te gaan!
Geplaatst: 17.03.2013 - 21:40
door Quinternet
Denief schreef:En is er nu iemand die weet welke kleurtemperatuur de leds hebben? :p
Ik heb geen feiten, maar ik gok zo 6000-6500k
Geplaatst: 18.03.2013 - 10:00
door ex-Mooseman
4000 K lijkt me...
witwit = 4000 k
geelwit = 2000 k
blauwwit = 6000 k
paarswit = 8000 k
Geplaatst: 19.03.2013 - 10:04
door Fmol11
Het is toch eigenlijk onbegrijpelijk dat in een tijd waarin je 7 kleuren interieurverlichting kan instellen, het niet ook mogelijk is zelf te bepalen of je wel of niet je achterlichten wilt laten branden als de dagrijverlichting is ingeschakeld. Dat moet toch simpel op te lossen zijn in de boordcomputer.
Voor zover ik het lees is hiervoor geen regelgeving, enkel voor de voorzijde. Het is dus gewoon toegestaan. Het argument dat het zuiniger is zonder achterlichten te rijden is op zich begrijpelijk, maar aan de andere kant dwingt het mensen die graag hun achterlichten aan willen hebben ook hun voorlichten aan te hebben, hetgeen weer meer energie kost. Dat schiet het dus zijn doel voorbij.
Geplaatst: 19.03.2013 - 11:05
door HakanC
Ok maar dan kan ik ondanks het uitleggen toch niet begrijpen waarom je met helder weer per se je achterlichten aan zou willen hebben? Vind de feiten die genoemd worden erg zwak.
Geplaatst: 19.03.2013 - 11:13
door Timmy
HakanC schreef:Ok maar dan kan ik ondanks het uitleggen toch niet begrijpen waarom je met helder weer per se je achterlichten aan zou willen hebben? Vind de feiten die genoemd worden worden erg zwak.
Om dezelfde reden waarom Zweedse auto's vroeger standaard de verlichting aan hadden: zichtbaarheid/veiligheid.
Geplaatst: 19.03.2013 - 11:41
door HakanC
Dat was voordat er geen Drl's waren dus moest het wel. Bij helder weer heeft de ingeschakelde achter verlichting 'naar mijn mening' geen toegevoegde waarde. Anders hadden de zo veel onderzoek doende auto fabrikanten allang dit ook gedaan.
Daarnaast ga je hierdoor veroorzaken (ook al heel klein effect) dat je remlichten minder snel zullen opvallen.
Geplaatst: 19.03.2013 - 12:12
door Fredhead
En daar is het 3e remlicht weer dat dan op valt.
Vind zelf een lichtsensor en dagrijdverlichting allebei niet heel geweldig. Auto's mee gehad die het wel hadden maar uiteindelijk zat ik zelf wel aan de lichtschakelaar.
Zelf 1 keer in een extreem geval trouwens een Duitser met een Mondeo langs de kant van de weg gekregen. In het donker en de stromende regen had meneer alleen een paar ledjes aan de voorkant aan...
Een regen van grootlicht, lampen kort uit en weer aan, ervoor gaan rijden met knipperende remlichten en weer lampen uit en aan deed schijnbaar geen "lampje" branden.
Uiteindelijk ging hij de vluchtstrook op en toen ik hem daar vertelde dat hij totaal niet te zien was van achteren schrok hij wel flink....
Daarom zouden van mij de achterlichten wel mee mogen branden zodat je bij schemer, etc dat de boel nog niet over schakelt wel gewoon zichtbaar bent van achteren
Geplaatst: 19.03.2013 - 12:22
door HakanC
Dat is weer een andere discussie van wel en geen sensor en eigen verantwoordelijkheid.. Al eerder in dit topic (zie boven) over gehad.
Ik zou zeggen.. Zet gewoon je (dim)verlichting op 'aan' stand zonder sensor.
Dan heeft iedereen een zorg minder

Geplaatst: 07.04.2013 - 10:22
door Paul
Op de MY14 60 modellen, heb je zometeen met DRL wel lampjes achter branden...
Geplaatst: 07.04.2013 - 14:42
door Figaro
ex-Mooseman schreef:4000 K lijkt me...
witwit = 4000 k
geelwit = 2000 k
blauwwit = 6000 k
paarswit = 8000 k
6000K = daglicht = wit
jouw temperatuurschaal mag je overal +2000K doen

dan klopt ze.

Geplaatst: 07.04.2013 - 18:21
door Rutgerv40
Weet iemand hoe je kunt zien welke verlichting brand? Ik zat vanmorgen in de semi-mist en m'n verlichting stond op auto, maar mensen seinden naar me, dus ik heb hem maar 'overruled' en m'n xenon aangezet. Vanuit de cockpit van een v40 zie je niet welke stand aan staat, erg irritant! Zelf merk je het ook pas als je iemand even kleeft/ tegen iemand aan kruipt bij een stoplicht...
Geplaatst: 07.04.2013 - 18:31
door Patrickv
je kan zien of het ledje boven de auto stand aan is of niet..
wanneer het uit is alleen DRL Verlichting...
wanneer het aan is is de normale verlichting aan...
Geplaatst: 07.04.2013 - 18:32
door OGA244
Toch waan je je met drl te snel al veilig.
Geplaatst: 07.04.2013 - 18:35
door Patrickv
je blijft inderdaad te eenvoudig in de waan dat altijd alles goed staat...
let zelf altijd op bij twijfelachtig weer of m'n verlichting al dan niet brand...