Pagina 5 van 24

Geplaatst: 19.02.2013 - 15:18
door Jers3n
Is dat zo dat de XC90 het eerstvolgende nieuwe model is? Of is de XC90 de eerstvolgende op het nieuwe SPA-platform?

Geplaatst: 19.02.2013 - 15:19
door V70/2.4D/2003
gsx750r, dat lijkt er wel eentje uit het huis der Bayrische Motoren Werke. Ik zie VOLVO op het kontje maar het had evengoed een 5-er Reihe of 7-er Reihe of zelfs een Jaguar kunnen zijn na een facelift (of nieuw model)

* Weemoed modus aan*
Ik wil de 240 en 740 terug!
* Weemoed modus uit*

Geplaatst: 19.02.2013 - 16:06
door Thom
Ben benieuwd wat voor automaat de achttraps is.. Op de interieur foto's zie je de + en - zitten!
Huh? Heb ik iets gemist? Wordt de nieuwe GT met flippers (eindelijk) een achttraps?

Geplaatst: 19.02.2013 - 16:17
door Paul
Heb het nergens langs zien komen hoor.

Geplaatst: 19.02.2013 - 16:25
door Marc Apeldoorn
Jawel, daar is wel over bericht, namelijk dat Volvo in de toekomst nog maar 2 handbakken en 1 8 traps automaat gaat aanbieden en tevens flippers voor de automaat aan het stuur..

Geplaatst: 19.02.2013 - 16:46
door Paul
Ohw had ik nog niet gezien, ben benieuwd.

Geplaatst: 19.02.2013 - 16:55
door gsx750r

Geplaatst: 19.02.2013 - 17:01
door gsx750r
Paul schreef:Ohw had ik nog niet gezien, ben benieuwd.
In dit artikel is er over bericht.

‘Nieuwe Volvo coupé op komst’

Rob

Geplaatst: 19.02.2013 - 17:04
door Paul
Mening tsja... is toch echt schitterend die nieuwe!

Geplaatst: 19.02.2013 - 17:04
door Walter
wat een dwaas die auteur. Ietwat overdreven? Mwah... Hebben mensen tegenwoordig geen geduld meer tot je een auto in het echie gezien hebt? En is het niet zo dat een facelift altijd wennen is omdat je iets ziet wat anders is. Stel dat ik mijn kop kaal scheer (voor degene die mij niet kennen; bos zwarte krullen) dan hoeft dat niet lelijk te zijn, is wennen. En daarom vind je het in het begin misschien lelijk. En nee, dat is geen uitnodiging :D

Ik vind de facelift geslaagd! Hopelijk is dat Droopie-neusje nu een beetje glad gestreken. Nu is het wachten tot Volvo eindelijk eens met iets officieels komt... Ook Volvo SE heeft nog geen persbericht verstuurd.

Geplaatst: 19.02.2013 - 17:10
door Walter
edit: persberichten komen net binnen!!

Volvo vernieuwt modellengamma
S80, V70, XC70, S60, V60 en XC60 gewijzigd

Volvo Car Corporation maakte zojuist de wijzigingen aan de S80, V70 en XC70, S60, V60 en XC60 bekend. Wijzigingen in onder andere exterieur, interieur en high tech systemen. Maar ook sterke brandstofbesparingen en CO2-reducties, waardoor verschillende modellen (S80, V70, S60 en V60, zowel handgeschakeld áls automaat) op de Nederlandse markt in aanmerking komen voor het 20% bijtellingstarief. Én voor het eerst bij Volvo, schakelpeddels, bij de versies met automatische transmissie.

De nieuwe Volvo S80:
De Volvo S80 D2 komt in aanmerking voor het 20% bijtellingstarief bij zakelijk gebruik.
De sterke viercilinder D2-motor 85 kW (115 pk) in de nieuwe S80 met handgeschakelde versnellingsbak is verlaagd tot een toonaangevende 4,1l/100 km Dit resulteert in een CO2-uitstoot van slechts 108 g/km.
Voor de versie met automaat zijn de cijfers achtereenvolgens 4,1l/100 km en 109 g/km (ook 20% bijtellingscategorie)
De S80 D4 (120 kW/163 pk) heeft een CO2-uitstoot van 129 g/km (4,9 l/100km).
De S80 T4 (132 kW/180 pk), met de 1,6-liter GTDi-motor (Gasoline Turbocharged Direct Injection) en automatische transmissie, heeft een brandstofverbruik van 7,1 l/100 km (165 g/km).
Exterieurwijzigingen onder andere:
nieuw ontworpen voor- en achterbumper, die de auto optisch breder en lager maken.
vernieuwde rechthoekig vormgegeven dagrijverlichting
de nieuwe S80 is leverbaar met lichtmetalen 19-inchwielen
verbreding grille
chromen details

De vernieuwde Volvo V70:
de nieuwe Volvo V70 D2 heeft een verbruik van slechts 4,2 l/100km (111 g/km) (automaat 4,3 l/100km en 112 g/km)
de V70 D2 komt hiermee zowel voor de handgeschakelde als de automaat versie ook in aanmerking voor het 20% bijtellingstarief.
voor de V70 D4 zijn deze cijfers 130 g/km (4,9 l/100 km).
voor de V70 T4 is dit 7,2 l/100 km (168 g/km).

Exterieurwijzigingen onder andere:
Verbreding grille
de nieuwe V70 is voorzien van dagrijverlichting en verchroomde accenten
de achterkant van de vernieuwde V70 is voorzien van een nieuwe bumper, een andere uitlaat en opnieuw ontworpen achterlichten.
de nieuwe V70 is leverbaar met lichtmetalen 19-inchwielen.

De vernieuwde Volvo XC70:
In de nieuwe Volvo XC70 heeft de D5 (158 kW/215 pk) met handgeschakelde transmissie en All-Wheel Drive, een brandstofverbruik van 5,3 l/100 km (139 g/km). De XC70 D4 Geartronic (120kW/163pk) heeft een brandstofverbruik van 5,9 l/100 km (154 g/km).

Exterieurwijzigingen onder andere:
gewijzigde, bredere grille met een groter logo, nieuwe dagrijverlichting en enkele mat zilverkleurige accenten.
de XC70 is leverbaar met wielen tot en met 19 inch
enkele nieuwe elementen, zoals beschermplaten die de carrosserie zowel voor als achter aan de onderkant beschermen.
de beschermende zwarte afwerking op onderste helft van de carrosserie loopt nu aan de voorkant door tot en met de mistlampen.
nieuw ontworpen achterlichten.

De vernieuwde Volvo S60:
zowel de handgeschakelde S60 D2 viercilinder (met 84 kW (115 pk), 4,0 l/100 km met een CO2-emissie van 106 g/km) als de D2 met automatische transmissie (verbruik gemiddeld 4,1 l/100 km, CO2-emissie van 107 g/km) komen in aanmerking voor het 20% bijtellingstarief.
de D4-dieselmotor met 120 kW (163 pk) noteert een CO2-emissie van 129 g/km (4,9 l/100 km).

Exterieurwijzigingen onder andere:
nieuw frontdesign
de horizontale lijnen aan de voor- en achterzijde extra geaccentueerd
bredere grille, dagrijverlichting en nieuw ontworpen koplampen met led-techniek

De vernieuwde Volvo V60:
Zowel de handgeschakelde V60 D2 (met een verbruik van 4,1 l/100 km (109 g/km CO2) als de versie met automatische transmissie (4,2 l/100 km en een CO2-emissie van 110 g/km) komen in aanmerking voor het 20% bijtellingstarief
De D4-dieselmotor met 120 kW (163 pk) noteren in de S60 en V60 een CO2-emissie van 129 g/km (4,9 l/100 km).
Exterieurwijzigingen onder andere (Idem als de S60):
nieuw frontdesign
de horizontale lijnen aan de voor- en achterzijde extra geaccentueerd
bredere grille, dagrijverlichting en nieuw ontworpen koplampen met led-techniek

De vernieuwde Volvo XC60:
De D5 met 158 kW (215 pk) verbruikt, in combinatie met een handgeschakelde transmissie en vierwielaandrijving, slechts 5,3 l/100 km met een CO2-uitstoot van 139 g/km.
Exterieurwijzigingen onder andere:
vernieuwd front/grille met een nieuw ontworpen motorkap
gehele auto nu in 1 kleur uitgevoerd (geen zwarte exterieurdetails meer)
nieuwe koplampen

Schakelpeddels
Bij de versies met automatische transmissie is het driespaaksstuurwiel uit te rusten met schakelpeddels om handmatig te kunnen schakelen.

Geplaatst: 19.02.2013 - 17:10
door Walter
De vernieuwde Volvo S80, V70 en XC70



Exclusiviteit en verfijning op hoog niveau



- Elegant design met veel aandacht voor detail
- Beste brandstofverbruik in zijn klasse voor de Volvo S80: 4,1l/100 km
- Nieuw Sensus Connected Touch-systeem makkelijk in gebruik
- Verbeterde IntelliSafe-veiligheidssystemen
- Active High Beam Control voor een ontspannen rijden in het donker
‘Bij de ontwikkeling van de nieuwe Volvo's S80, V70 en XC70 hebben wij de mens centraal gesteld. Deze werkwijze is al 85 jaar kenmerkend voor Volvo. Hierdoor zijn onze topmodellen verfijnder dan ooit', vertelt Lex Kerssemakers, Senior Vice President, Product Strategy & Vehicle Line Management bij Volvo Car Group. Hij vervolgt: ‘Het design van deze drie nieuwe modellen ligt dichter bij elkaar. Dit familiegezicht zet dan ook de toon voor het uiterlijk van onze gehele toekomstige modellenlijn. Dit is een van de grootste vernieuwingen in onze geschiedenis. De belangrijkste pijlers daarbij zijn de verbeterde kwaliteit en meer aandacht voor detail.'



De nieuwe Volvo S80 - exclusief en verfijnd

Het ontwerp van de nieuwe Volvo S80 trekt de aandacht met een aantal subtiele designkenmerken. Bijvoorbeeld de nieuw ontworpen voor- en achterbumper, die de auto optisch breder en lager maken. Verder geeft de rechthoekig vormgegeven dagrijverlichting de neus een eigentijdser aanzien, terwijl de afgeronde vorm van de klassiek ogende achterlichten de auto visueel lager maken. Voor een dosis expressiviteit is de nieuwe S80 leverbaar met lichtmetalen 19-inchwielen, die geen afbreuk doen aan het comfortabele rijgedrag. ‘Al deze kenmerken bij elkaar geven de S80 een verfijnde elegantie', zegt Fedde Talsma, Design Director, Exterior. ‘Ook is de grille verbreed en hebben we door enkele details in chroom uit te voeren, de auto een chique uitstraling gegeven.'

De aandacht voor detail zorgt voor een meer verfijnde uitstraling van de S80. Het Executive-designpakket zorgt bovendien voor het hoogste niveau van luxe. Hiermee smelten vakmanschap en technologie samen. Verder kan de koper uit het Inscription-programma een keur aan opties kiezen om de auto naar eigen smaak te personaliseren. ‘We zijn bijvoorbeeld heel trots dat onze uitstekende, met leder beklede stoelen worden geleverd door de Schotse fabrikant Bridge of Weir. De huiden die zij gebruiken, zijn minder behandeld dan die in de auto's van andere premium merken. Hierdoor voelen onze stoelen zachter en natuurlijker aan', vertelt Lena Jiseborn, Design Director, Colour en Trim. ‘Door de hoge kwaliteit van de stoelen en de andere materialen die we in het interieur hebben toegepast, ademt de S80 ook binnenin een echte Scandinavische sfeer.'

Ook onderhuids heeft Volvo voor het beste van het beste gekozen, want aan de basis van een goede rijervaring staat een uitstekend onderstel. Kopers van de S80 kunnen kiezen uit drie typen onderstel: Comfort, een verlaagd Sport Chassis en Four-C (Continuously Controlled Chassis Concept).



De nieuwe Volvo V70 - elegant en eigentijds

‘Volvo maakt al sinds 1953 stationwagons. In dat jaar introduceerden we de Volvo Duett, die de voordelen van twee autotypen in één model verenigde. Zes decennia later zetten we deze traditie, waarin vorm de functie volgt, op prachtige wijze voort met de nieuwe Volvo V70', vertelt Fedde Talsma. Deze ultieme, ruime gezinsauto biedt families comfort en stijl, gecombineerd met een indrukwekkende 575 liter grote bagageruimte. De achterbank is in de verhouding 40/20/40 gedeeld neerklapbaar, waardoor de binnenruimte op vele manieren te gebruiken is. Met de hele achterbank neergeklapt groeit de bagageruimte bovendien tot een enorme 1.600 liter. De elektrisch te bedienen (via de sleutel of een knop op het dashboard) achterklep is nog zo'n handig, op de gebruikers afgestemd detail. Praktisch is ook dat op de achterbank twee kinderstoeltjes op verschillende hoogten gemonteerd kunnen worden. Met één simpele beweging is de zitting van de achterbank te verhogen, zodat kinderen van drie jaar en ouder op een veilige en comfortabele zithoogte kunnen meerijden.

Het verfijnde ontwerp benadrukt de elegante, eigentijdse uitstraling van de V70. ‘We hebben de grille verbreed en enkele details in het ontwerp aangepast. Ook hebben we de nieuwe V70 voorzien van dagrijverlichting en verchroomde accenten toegevoegd om het model een luxueuzere uitstraling te geven', legt Talsma uit. "De nieuwe auto ziet er door deze aanpassingen verfijnder uit en heeft een stoerdere uitstraling.'

De achterkant van de vernieuwde V70 is voorzien van een nieuwe bumper, een andere uitlaat en opnieuw ontworpen achterlichten. Net als de S80 is de nieuwe V70 leverbaar met lichtmetalen 19-inchwielen.

Het onderscheidende karakter van de V70 komt ook naar voren in de keuze uit diverse interieurpakketten. Het Executive-pakket biedt het hoogste niveau van luxe, waarin het de inzittenden aan niets ontbreekt. Bij het Inscription-pakket kan de klant kiezen uit een serie opties zodat hij de auto geheel naar eigen smaak en inzicht kan uitrusten.



De nieuwe Volvo XC70 - robuust en geraffineerd

Volvo heeft sinds 1997 met de V70 Cross Country de weg geplaveid voor een totaal nieuw type auto. ‘Met de doorontwikkeling van de XC-modellen combineren we een comfortabel rijgedrag met uitstekende off-roadcapaciteiten. Het robuuste, maar verfijnde hedendaagse design reflecteert de kracht en de mogelijkheden van de XC70. Hij is vergelijkbaar met een exclusieve jas van ganzendons, ontworpen voor wie avontuur met een gevoel voor verfijning wil opluisteren', zegt Lex Kerssemakers. De XC70 vervult met systemen als All-Wheel Drive en het optionele Hill Descent Control de beloften die zijn stoere uiterlijk doet.

Met een aantal nieuwe designelementen tilt Volvo het design van de XC70 naar een hoger niveau. Hieronder vallen de gewijzigde, bredere grille met een groter logo, nieuwe dagrijverlichting en enkele mat zilverkleurige accenten. De XC70 is leverbaar met wielen tot 19 inch in diameter. ‘De vernieuwde XC70 combineert een premium uitstraling met een robuuste vormgeving. Hierdoor past hij naadloos in iedere omgeving, of het nu midden in de natuur is of op de parkeerplaats van een country club', aldus Fedde Talsma.
Volvo heeft het design van de XC70 voorzien van enkele nieuwe elementen, zoals beschermplaten die de carrosserie zowel voor als achter aan de onderkant beschermen. De beschermende zwarte afwerking op onderste helft van de carrosserie loopt nu aan de voorkant door tot en met de mistlampen. Voorts zijn de achterlichten opnieuw ontworpen.

Net als bij de V70 is de achterbank in de verhouding 40/20/40 gedeeld neerklapbaar. En net als bij dat model, groeit de bagageruimte bij een volledig neergeklapte achterbank van 575 naar 1.600 liter. Een ander detail voor maximaal gebruiksgemak is de elektrisch bedienbare achterklep. Op de achterbank kunnen twee kinderstoeltjes op verschillende hoogten gemonteerd worden. Met één simpele beweging is de zitting van de achterbank te verhogen zodat kinderen van drie jaar en ouder op een veilige en comfortabele zithoogte kunnen meerijden.



Verbeteringen voor zowel de V70, de XC70 als de S80



Lager brandstofverbruik

Volvo Car Group is toonaangevend op het gebied van zuinige en schone technologie.

Het brandstofverbruik van de 85 kW (115 pk) sterke viercilinder D2-motor in de nieuwe S80 met handgeschakelde versnellingsbak is verlaagd tot een toonaangevende 4,1l/100 km (voorlopige gegevens op basis van de gecombineerde EU-cyclus). Dit resulteert in een CO2-uitstoot van slechts 108 g/km. Tot een aantal jaren geleden was zo'n laag verbruik ondenkbaar voor een auto in deze klasse. Voor de versie met automaat zijn de cijfers achtereenvolgens 4,1l/100 km en 109 g/km (voorlopige gegevens). Dit is dezelfde lage CO2-uitstoot als die van de kleinste Volvo, de C30 DRIVe, die dat nog maar drie jaar geleden presteerde.



De nieuwe Volvo V70 D2 heeft met een verbruik van slechts 4,2 l/100km (111 g/km) eveneens het beste brandstofverbruik in zijn klasse (automaat 4,3 l/100km en 112 g/km, voorlopige gegevens). De S80 D4 automaat (120 kW/163 pk) heeft een CO2-uitstoot van 129 g/km (4,9 l/100km). Voor de V70 D4 zijn deze cijfers 130 g/km (4,9 l/100 km). In de nieuwe Volvo XC70 heeft de D5 (158 kW/215 pk) met handgeschakelde transmissie en All-Wheel Drive, een brandstofverbruik van 5,3 l/100 km (139 g/km).



De S80 T4 (132 kW/180 pk), met de 1,6-liter GTDi-motor (Gasoline Turbocharged Direct Injection) en automatische transmissie, heeft een brandstofverbruik van 7,1 l/100 km (165 g/km). Voor de V70 T4 is dit 7,2 l/100 km (168 g/km). Alle technische gegevens over de diverse motor- en transmissievarianten staan in de technische specificaties.



Sensus Connected Touch - nieuwe verbindingsmogelijkheden

De HMI (Human Machine Interface)-functionaliteit Sensus is uitgebreid met een intuïtief te bedienen en volledig nieuwe technologie die internet in de auto mogelijk maakt. Sensus Connected Touch vormt het 7-inch grote display om in een hightech infrarood touchscreen dat zelfs met handschoenen aan te bedienen is; een wereldprimeur in de auto-industrie.

De bestuurder kan via een in de auto gemonteerde 3G-/4G-aansluiting of een mobiele telefoon internet op. Het systeem biedt de volgende mogelijkheden:

- Het streamen van muziek

- Luisteren naar wereldwijde internetradiozenders zoals Tuneln en Orange Live Radio

- Surfen op internet (behalve wanneer de auto rijdt)

- Google Maps met Google Search

- Geïntegreerde Connected 3D-navigatie met online verkeersinformatie en waarschuwingen

- Zoekmogelijkheid voor beschikbare parkeerplaatsen

- Reisinformatie die gebruik maakt van Wikipedia voor interessante plekken langs de route

- Webapplicaties en een Appstore voor nieuwe functies en updates

- De weersverwachting

- Een dienst die de dichtstbijzijnde Volvo-dealer of servicelocatie vermeldt





Adaptive Digital Display

De Adaptive Digital Display die Volvo in de nieuwe V40 heeft geïntroduceerd, geeft de bestuurder persoonlijke informatie via een TFT-kristaldisplay.

Voor de weergave is keuze uit drie thema's: Elegance, Eco en Performance. De standaardinstelling Elegance heeft een klassieke indeling. De Eco-stand heeft groen als hoofdkleur en is ontworpen om brandstofbesparend rijden te stimuleren. Daarom geeft de Eco-meter op de linkerdisplay het huidige en het totale brandstofverbruik weer. Bij milieuvriendelijk rijgedrag licht een groen E-licht op.
De Performance-stand heeft rode verlichting. In deze stand vervangt een toerenteller de snelheidsmeter die de Elegance- en de Eco-stand wel weergeven. In plaats daarvan wordt de snelheid digitaal getoond. Rechts geeft een vermogensindicator aan hoeveel motorvermogen beschikbaar is, een handige functie bij het inhalen.



Ontspannen rijden in het donker

Active High Beam helpt de bestuurder om het grootlicht efficiënter te gebruiken. Handig is bovendien dat het systeem automatisch schakelt tussen dim- en grootlicht. In het interieur past Volvo nieuwe binnenverlichting, de zogenaamde Ambient Light, toe wat het rijden in het donker vergemakkelijkt. De Ambient Light verlicht zaken als bekerhouders, deurgrepen, stoelbediening en bergvakken. Modellen voorzien van een automatische transmissie hebben een nieuwe versnellingspookknop, voorzien van zwarte pianolak.



Verwarmde voorruit

Auto's met een regensensor zijn nu ook leverbaar met een verwarmde voorruit, zodat deze in de winter snel ijsvrij gemaakt kan worden.



Verwarmbaar stuur en schakelflippers

Om bestuurders in een koud klimaat extra comfort te bieden, zijn de driespaakssturen nu leverbaar met elektrische verwarming. Verder zijn auto's met een automaat leverbaar met schakelflippers, zodat de bestuurder tijdens het schakelen beide handen aan het stuur kan houden.



IntelliSafe-systemen ondersteunen de bestuurder

IntelliSafe, Volvo's paraplu-aanduiding voor alle actieve veiligheidssystemen, is een belangrijk onderdeel van de nieuwe S80, V70 en XC70 dat de bestuurder centraal stelt. City Safety is standaard. Dit geavanceerde veiligheidssysteem werkt nu tot snelheden van 50 km/uur. De drie modellen zijn bovendien leverbaar met Pedestrian Detectionwith full auto brake. Dit systeem waarschuwt voor voetgangers die zich in de rijrichting van de auto bevinden. Road Sign Information ondersteunt de bestuurder tijdens het rijden doordat het verkeersborden weergeeft op de informatiedisplay. ‘Wij zijn toonaangevend op het gebied van veiligheid. Het is ons bijvoorbeeld gelukt om het risico van een ongeval of letsel in een van onze nieuwste modellen, vergeleken met het jaar 2000, met 50 procent te verminderen. Door continu nieuwe systemen te introduceren die zowel ongelukken helpen voorkomen als de inzittenden beschermen in het geval van een ongeluk, werken we toe naar ons doel: tegen 2020 mag niemand in een nieuwe Volvo omkomen of ernstig letsel oplopen', vertelt Thomas Broberg, Senior Safety Advisor bij Volvo Car Group.

Geplaatst: 19.02.2013 - 17:11
door Walter
Vernieuwde Volvo S60, V60 en XC60



Grondige update versterkt dynamische aantrekkingskracht

van Volvo ‘60-reeks'

Nieuw design gericht op kwaliteit en oog voor detail
Brandstofverbruik S60 teruggebracht tot toonaangevend lage 4,0 l/100 km met een CO2-emissie van 106 g/km
Nieuwe, extra comfortabele sportstoelen
Sensus Connected Touch-systeem met unieke online-mogelijkheden
Permanent grootlicht met baanbrekende dimtechnologie


‘Nooit eerder hebben we een reeks modellen zo grondig vernieuwd. Alle verbeterpunten zijn doorgevoerd om te voldoen aan de behoeften van onze klanten. We hebben ons gefocust op het verbeteren van de kwaliteit en aandacht voor detail. Met deze belangrijke impuls versterken wij de concurrentiepositie van deze modellen', vertelt Lex Kerssemakers, Senior Vice President Product Strategy & Vehicle Line Management bij Volvo Car Group. ‘De S60 en XC60 zijn de best verkocht Volvo-modellen in diverse belangrijke markten en de innovatieve V60 Plug-in Hybrid kent een vliegende verkoopstart. We hebben de ervaringen van onze klanten zeer serieus genomen om verbeteringen te kunnen doorvoeren die daadwerkelijk bijdragen aan de aantrekkingskracht van deze succesvolle modellen.'



Oog voor detail

Scandinavisch design onderscheidt zich door fraaie, eenvoudige en strakke vormen en oppervlakken zonder enige vorm van afleiding. Deze ontwerpstijl kenmerkt het in- en exterieur van de vernieuwde ‘60-reeks'. In het interieur is extra aandacht besteed aan de details, zijn natuurlijke materialen - zoals hout en leer - toegepast en het bedieningsgemak van alle functies draagt bij aan een intuïtieve rijervaring.



Comfortabele stoelen met voldoende steun - die zorgen voor een ontspannen rit, ook tijdens het afleggen van lange afstanden - zijn al decennialang een van de sterkste Volvo-eigenschappen. Kopers van een nieuwe S60, V60 of XC60 hebben de keuze uit nieuw ontworpen sportstoelen die dit traditionele gevoel van comfort combineren met extra steun wat volledig past bij een dynamisch rijdende auto. ‘De nieuwe sportstoelen bieden uitstekende steun, van de dijen tot aan de schouders en houden de bestuurder stevig op zijn plek in snel genomen bochten. We hebben deze stoel laten testen door zo'n honderd mensen van verschillend postuur. De reacties waren overweldigend positief. Ook hebben we de rugleuning zodanig aangepast dat achterin meer beenruimte is ontstaan', aldus Project Director Patrik Widerstrand.



Andere voorbeelden op het gebied van detail zijn de sproeikoppen voor de ruitenwisservloeistof, die nu onder de motorkap zijn geplaatst en dus uit het zicht zijn verdwenen. Het in de grille gemonteerde radarsysteem is nu afgewerkt in glanzend zwart, zodat dat nu veel minder zichtbaar is. Verder is de chromen rand rondom de grille verwijderd en versterkt het nieuwe, grotere Volvo-logo de zelfbewuste uitstraling van de vernieuwde Volvo 60-reeks.



De nieuwe, geïntegreerde uitlaateindstukken, die zijn te combineren met enkele motorvarianten, zijn een technische en visuele link naar de geavanceerde motoren. Het gaat hier echter niet alleen om het design, want het was voor de ontwerpers ook een uitdaging om ervoor te zorgen dat het uitlaatsysteem, dat tot 25 millimeter kan uitzetten op bedrijfstemperatuur, tijdens de rit wel perfect blijven passen. Ook dit is een voorbeeld van pure Scandinavische precisie.



De nieuwe S60, V60 en XC60 bieden keus uit een uitgebreide reeks wielen in allerlei designs, waarmee de personalisatiemogelijkheden verder worden uitgebreid. ‘Om de visuele aantrekkingskracht van de auto te versterken, hebben klanten de keuze uit 19-inchwielen met banden met dezelfde wanghoogte als die van 18-inchwielen. De krachtige uitstraling van deze wielmaat gaat dus niet ten koste van het comfort', zegt Patrik Widerstrand. Hetzelfde geldt voor de XC60. De wanghoogte van de optionele 20-inchwielen is gelijk aan die van 19-inchwielen.



Vernieuwde S60 - dynamischer en eleganter

Het vernieuwde design van de S60, met zijn doelgerichte en dynamische styling, accentueert zijn sportiever karakter. ‘Met het nieuwe frontdesign hebben we de krachtige uitstraling van de S60 verder aangescherpt. Ook de scherp gestileerde koplampunits dragen bij aan het expressieve gezicht van de vernieuwde S60. Het design van de koplampen doet ons denken aan de ogen van een wolf', aldus Fedde Talsma, Exterior Design Director. ‘We hebben de horizontale lijnen aan de voor- en achterzijde extra geaccentueerd. Samen met de bredere grille, dagrijverlichting en nieuw ontworpen achterlichtunits met led-techniek hebben we een opvallend, gedrongen uiterlijk gecreëerd. De strakke oppervlakken en de vloeiende contouren zorgen voor een typisch Scandinavisch voorkomen.'



In het interieur zijn diverse updates doorgevoerd, zoals nieuwe kleuren voor de bekleding, nieuw houtinleg, nieuwe hemelbekleding en in metaal afgewerkte randen rondom de ventilatieopeningen en de bedieningselementen voor het licht. ‘Het totale effect straalt

gezelligheid en warmte uit. De kleurenthema's komen mooi overeen met de verlichte, witte bedieningselementen op het dashboard en elders in de auto', zegt Lena Jiseborn, Design Director Colour en Trim.



Klanten hebben de keuze uit vier typen onderstel om het karakter van de S60 aan de persoonlijke voorkeuren aan te passen: Touring, Dynamic, FOUR-C (Continuously Controlled Chassis Concept)en een verlaagd sportonderstel dat voorheen alleen beschikbaar was voor de R-Design-uitvoering.



Vernieuwde V60 - dynamischer, eleganter én praktischer

De vernieuwde Volvo V60 is de perfecte auto voor mensen die de veelzijdigheid van een stationwagon willen combineren met het rijgedrag van een sportieve sedan - volledig verpakt in Scandinavische stijl. Net als bij de S60 heeft het designteam het expressieve voorkomen van de V60 versterkt door de horizontale lijnen te accentueren. Het silhouet van de V60 benadrukt dat het geen conventionele stationwagon is, maar een auto met een coupéachtige uitstraling.



De V60 staat garant voor een dynamische rijervaring met dezelfde scherpe besturing als zijn sedanbroer en met dezelfde keuzemogelijkheden qua onderstel. ‘Wij zijn trots op het Dynamic-onderstel. Dat biedt een responsief rijgedrag en we zijn ervan overtuigd dat het tot de beste in dit segment behoort', aldus Patrik Widerstrand.



De praktische bruikbaarheid van de V60 is mede te danken aan de ingenieuze achterbank. De leuning van de achterbank is in de verhouding 40/20/40 gedeeld neerklapbaar, waardoor de bagageruimte met een inhoud van 430 liter snel en eenvoudig kan worden vergroot. Ouders van jonge kinderen prijzen de V60 vanwege de in de achterbank geïntegreerde kinderzitjes. Met een simpele beweging kan de zitting in twee stappen worden verhoogd, waardoor kinderen van drie jaar en ouder profiteren van een comfortabele en veilige zithoogte.



Vernieuwde V60 Plug-in Hybrid - nog steeds uniek in zijn segment

Na de succesvolle introductie van de zeer omvangrijke Pure Limited-uitvoering is de Volvo V60 Plug-in Hybrid nu ook verkrijgbaar met keuze uit een uitgebreide reeks exterieurkleuren en uitrustingsniveaus, inclusief de voor de S60 en V60 doorgevoerde verbeterpunten en de onveranderde, toonaangevend lage CO2-emissie van 48 g/km. Patrik Widerstrand: ‘Wij hebben deze auto een doelgerichter en dynamischer uiterlijk gegeven dat volledig past bij zijn persoonlijkheid. Ook biedt hij een meer intuïtieve bediening, een expressievere uitstraling en meer gebruiksgemak.'



Op de achterklep van de V60 Plug-in Hybrid is het D6 AWD-logo onveranderd; het verwijst naar het forse prestatiepotentieel van 's werelds eerste diesel plug-in hybride. De voorwielen worden aangedreven door een vijfcilinder 2,4-liter turbodieselmotor met een vermogen van 158 kW (215 pk) en een koppel van 440 Nm, gekoppeld aan een automatische zestraptransmissie. De achterwielen worden aangedreven door een elektromotor met 51 kW (70 pk) vermogen en 200 Nm trekkracht. De elektromotor wordt gevoed door een 11,2 kWh lithium-ion-accupakket dat onder de laadvloer van de bagageruimte is geplaatst.



De bestuurder heeft de keuze uit drie rijmodi die het rijkarakter van de V60 Plug-in Hybrid aanzienlijk beïnvloeden: Pure, Hybrid en Power.



In de Pure-stand is de auto alleen elektrisch aangedreven, met een actieradius van vijftig kilometer.
De Hybrid-stand is de rijmodus die altijd is ingeschakeld als de auto wordt gestart. In deze modus werken de diesel- en elektromotor optimaal samen voor het bereiken van een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik van 1,8 l/100 km en een CO2-emissie van 48 g/km (volgens NEDC-cyclus).
In Power-modus is het maximale prestatiepotentieel van de diesel- en elektromotor beschikbaar. Het gecombineerde vermogen bedraagt 210 kW (285 pk). Mede dankzij het gezamenlijke koppel van meer dan 600 Nm sprint de V60 Plug-in Hybrid in slechts 6,1 seconden van 0 naar 100 km/uur.


Vernieuwde Volvo XC60 - dynamische capaciteiten met stadse uitstraling

Het exterieur van de XC60 heeft een meer stedelijke uitstraling gekregen. Het best verkochte Volvo-model valt op door het vernieuwde front met een nieuw ontworpen motorkap, wat het brede en zelfverzekerde gezicht bekrachtigt. ‘Bovendien hebben we afscheid genomen van alle zwarte exterieurdetails, waardoor de gehele auto nu in één kleur is uitgevoerd. De nieuwe koplampen zien er vastberaden uit en de horizontale lijnen van de grille benadrukken de breedte van de auto', aldus Fedde Talsma.



De XC60 profiteert ook van verbeteringen in het interieur, zoals nieuw houtinleg, nieuwe hemelbekleding, een in textiel uitgevoerde B-stijl en metalen omranding van de ventilatieopeningen en bedieningselementen van het licht.



De verfijnde XC60 heeft ook een sportief getinte bestuurderspositie, gecombineerd met een riante bodemvrijheid en een toonaangevend onderstel. De XC60 is ontwikkeld met dezelfde rijeigenschappen en wendbaarheid als een conventionele personenauto als belangrijk uitgangspunt.



Corner Traction Control behoort nu tot de standaarduitrusting. Dit systeem helpt onderstuur te voorkomen door de binnenste wielen af te remmen en meer koppel naar de buitenste wielen te sturen tijdens het uitaccelereren van een bocht. Dankzij het All-Wheel Drive-systeem is de XC60 geschikt voor vrijwel elk type wegdek, in alle weersomstandigheden. Het optionele Hill Descent Control zorgt voor een automatisch geregelde, gecontroleerde snelheid tijdens bergafwaarts rijden op slecht wegdek. Daarmee worden de allround-capaciteiten van de XC60 extra vergroot.







Verbeteringen voor S60, V60 en XC60

Sensus Connected Touch - connectiviteit van hoog niveau

Sensus is een verzamelwoord voor alle HMI-functies (Human Machine Interface) die Volvo toepast. De nieuwste toevoeging, het Sensus Connected Touch-systeem, maakt connectiviteit via internet mogelijk en biedt een unieke, buitengewoon ingenieuze 7-inch touchscreen die zelfs met handschoenen aan is te bedienen. De internetverbinding wordt gelegd via een in de auto gemonteerde 3G-/4G-dongel of via de smartphone van de bestuurder.



Gebruikers hebben, indien de auto stilstaat, volledige toegang tot internet, inclusief geïntegreerd en spraak gestuurde muziekstreaming, internetradio met duizenden kanalen, Google Maps en Search, 3D-navigatie met online weer- en verkeersinformatie, een zogenoemde ‘Free Parking locator' siw beschikbare parkeerplaatsen lokaliseer, een Volvo-dealerlocator en een App Store voor nieuwe functies en updates. Het is bovendien mogelijk een WiFi-verbinding te delen met andere passagiers. TripInfo is eveneens een geweldige feature, waarmee interessante informatie over punten langs de route via Wikipedia kan worden voorgelezen.'



Adaptieve digitale display

De adaptieve, digitale display die in de V40 debuteerde, is nu ook leverbaar in de S60, V60 en XC60. Via de TFT-display wordt constant de belangrijkste informatie getoond. Ook kan de bestuurder kiezen uit een informatiecluster met drie thema's: Elegance, Eco en Performance.



Het Elegance-thema is de basismodus en is gebaseerd op een traditioneel intrumentenpaneel met een rustgevende uitstraling. Het Eco-thema heeft een groene achtergrond met een milieuvriendelijke uitstraling. Aan de linkerkant bevindt zich een Eco-meter die het actuele en gemiddelde brandstofverbuik weergeeft. Tijdens optimaal zuinig rijden verschijnt een groene letter ‘E' op de display.



Het Performance-thema heeft een rode achtergrondverlichting en creëert een sportievere sfeer. In deze stand wordt de in het midden geplaatste snelheidsmeter van het Elegance- en Eco-thema vervangen door een toerenteller en de voertuigsnelheid wordt digitaal weergegeven. Op de rechter display bevindt zich een meter die het beschikbare en het verbruikte vermogen van de auto weergeeft.

De Volvo V60 Plug-in Hybrid heeft een vierde Hybrid-thema, met blauwe verlichting. Dit thema omvat allerlei informatie over de status van de aandrijflijn en de litium-ion-accu.





Gereduceerd brandstofverbruik

Volvo Car Group streeft onophoudelijk naar het verlagen van het brandstofverbruik en de CO2-emissies van alle motorvarianten.



Het gecombineerde brandstofverbruik van de Volvo S60 met de 84 kW (115 pk) sterke viercilinder D2-dieselmotor met handgeschakelde versnellingsbak bedraagt slechts 4,0 l/100 km met een CO2-emissie van 106 g/km - toonaangevend in deze klasse. De D2 met automatische transmissie verbruikt gemiddeld 4,1 l/100 km met een bijbehorende CO2-emissie van 107 g/km. Met een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km (109 g/km CO2) is ook de handgeschakelde versie van de V60 D2 'best in class'. De versie met automatische transmissie neemt genoegen met 4,2 l/100 km en een CO2-emissie van 110 g/km (voorlopige cijfers). De D4-dieselmotor met 120 kW (163 pk) noteert in de S60 en V60 een CO2-emissie van 129 g/km (4,9 l/100 km).



De dieselmotoren in de vernieuwde XC60 zijn eveneens verbeterd op het gebied van brandstofverbruik. De D5 met 158 kW (215 pk) verbruikt, in combinatie met een handgeschakelde transmissie en vierwielaandrijving, slechts 5,3 l/100 km met een CO2-uitstoot van 139 g/km.



Niet alleen de diesels, ook de benzinemotoren staan garant voor een lager brandstofverbruik. De 1,6-liter GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection) in de T3 (110 kW/150 pk) en de T4 (132 kW/180 pk) verbruiken gemiddeld, in combinatie met een automatische transmissie, 6,8 l/100 km (159 gram CO2/km). De T3 en de T4 in de V60 noteren een verbruik van 7,2 l/100 km (167 gram CO2/km).



Schakelpeddels

Bij de versies met automatische transmissie is het driespaaksstuurwiel optioneel uitgerust met schakelpeddels om handmatig te kunnen schakelen. Vooral op bochtige wegen zorgen de schakelpeddels voor een extra dynamische rijervaring. Optioneel is stuurverwarming beschikbaar, wat zorgt voor extra comfort tijdens koude winterdagen.



Permanent grootlicht met baanbrekende technologie

Het nieuwe Active High Beam Control vergroot het comfort en de veiligheid in het donker. Dankzij deze techniek hoeft de bestuurder niet meer handmatig te switchen tussen dim- en grootlicht. In feite is het grootlicht altijd ingeschakeld, tenzij een tegenligger wordt gedetecteerd. Het bijzondere is dat Active High Beam Control het licht op een speciale manier dimt om ervoor te zorgen dat de tegenligger niet wordt verblind. Deze ingenieuze wijze van verlichting wordt gerealiseerd door een projectormodule die in de koplamp is bevestigd. De projectormodule werkt op dezelfde manier bij voorliggend verkeer.



Bochtverlichting voor beter zicht

Nog een innovatief systeem dat bijdraagt aan een beter zicht in het donker, is bochtverlichting bij lage snelheden. De verbeterde versie van het huidige Active Bending Light-systeem volgt de bewegingen van het stuurwiel en biedt beter zicht tijdens manoeuvreren en in smalle straten.



Verwarmbare voorruit

Modellen die zijn uitgerust met een regensensor zijn nu ook verkrijgbaar met een elektrisch verwarmbare voorruit. Daarmee is een bevroren voorrruit binnen een mum van tijd ontdooid. Verder zijn de S60, V60 en XC60 nu beschikbaar met automatisch dimmende buitenspiegels.



IntelliSafe-systemen

IntelliSafe is Volvo's verzamelnaam voor alle actieve veiligheidssystemen. Het standaard aanwezige City Safety-systeem speelt een belangrijke rol en werkt tot snelheden van 50 km/uur. Voor alle modellen is het voetgangersveiligheidssysteem Pedestrian Detection optioneel. De S60, V60 en XC60 zijn ook leverbaar met een verbeterd dodehoekdetectiesysteem (Blind Spot Information System) dat nu door een radar wordt gestuurd. Dit systeem waarschuwt ook voor snel naderend achterliggend verkeer, met een bereik tot 70 meter achter de auto.



Cross Traffic Alert gebruikt radarsensoren aan de achterzijde van de auto om de bestuurder te waarschuwen voor tegemoetkomend verkeer van opzij. Dit is ideaal bij het achteruit ‘uitparkeren' met weinig tot geen zicht.



Tot slot is de S60, V60 en XC60 uitgerust met Road Sign Information. Dit assistentiesysteem herkent verkeersborden en toont deze op de informatiedisplay.



‘Volvo is leider op het gebied van automotive veiligheid. Sinds het jaar 2000 hebben wij de kans op een verkeersongeval met 50 procent gereduceerd. Door continu nieuwe actieve en passieve veiligheidssystemen te introduceren, komen we steeds dichter bij de realisatie van ons streven. Dat is dat er vanaf 2020 geen verkeersdoden en gewonden vallen als gevolg van een verkeersongeval in een nieuwe Volvo', aldus Thomas Broberg, Senior Safety Advisor bij Volvo Car Group.

Geplaatst: 19.02.2013 - 17:16
door Fulaks
Zo Walter, dank voor de snelle service !

Geplaatst: 19.02.2013 - 17:41
door cego56
Is er al geweten wanneer de nieuwe XC70 besteld en/of afgeleverd kan worden. Mijn bestelling (gisteren) voorziet levering tussen 15 en 30 april, maar dan rijd ik op dat ogenblik al rond met een "oud" model. Dan kan ik toch best bestelling laten verplaatsen in de hoop dat nieuw model kan geleverd worden vanaf juni.

Geplaatst: 19.02.2013 - 17:45
door V50 R
cego56 schreef:Is er al geweten wanneer de nieuwe XC70 besteld en/of afgeleverd kan worden. Mijn bestelling (gisteren) voorziet levering tussen 15 en 30 april, maar dan rijd ik op dat ogenblik al rond met een "oud" model. Dan kan ik toch best bestelling laten verplaatsen in de hoop dat nieuw model kan geleverd worden vanaf juni.
Als je kan wachten dan zou ik even wachten idd, echter zou ik dan zeer snel contact op nemen met je dealer en het even overleggen. Ik weet niet wat de wettelijke bedenktermijn is?

Geplaatst: 19.02.2013 - 18:15
door Paul
cego56 schreef:Is er al geweten wanneer de nieuwe XC70 besteld en/of afgeleverd kan worden. Mijn bestelling (gisteren) voorziet levering tussen 15 en 30 april, maar dan rijd ik op dat ogenblik al rond met een "oud" model. Dan kan ik toch best bestelling laten verplaatsen in de hoop dat nieuw model kan geleverd worden vanaf juni.
Deze vraag is al een paar keer langs gekomen, even on hold zetten bij je dealer?

Geplaatst: 19.02.2013 - 19:15
door depeljo
De enige reden waarom ik m'n V70 op hold zou zetten, is de sensus touch versie, is makkelijk in m'n VW. Die wifi, internet etc...daarvoor heb je een smartphone en of ipad. Snufjes, niets meer. Maar die touch is nieuw, dus ook meer kinderziektes. Ik hou de bestelling dus aan, stel voor dat de rest on hold zet zodat de mijne sneller geproduceerd raakt :P

Geplaatst: 19.02.2013 - 19:22
door Dirk-Pieter
Zijn we de T5 en T6 motorvariant kwijt?

Geplaatst: 19.02.2013 - 19:24
door Driving_Volvo
Inmiddels op de media site de video gezien van alle modellen, rijdend door het winterse zweedse weer.

Vind alles prachtig. De smoelen zien er in het " echt " geweldig uit, maakt niet uit of het de 60ers zijn, of de V70/S80, die met de nieuwe grille ook meteen veel luxer uitzien. Deze nieuwe style smoelt echt lekker.

Afbeelding

Good job Volvo :notworthy: