ETS / ETM problemen - Wie heeft dit ook al eens gehad??

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gesloten
kaasie
1st Gear member

AlexV70 schreef:
kaasie schreef:ik moet wel ff wennen hoor om mijn auto aan een andere garage te geven om te laten repareren.
ik doe alles zelf en dat scheelt behoorlijk veel duiten bij reparatie.
Heeft jouw baas geen goede contacten met andere garages?
Want onderling kan normaliter een hoop geregeld worden.
In jouw geval zou je in ieder geval de BTW al in je eigen zak kunnen steken.
Kon ik vroeger in ieder geval wel, kreeg ook dezelfde korting doorberekend.
een beetje laat maar
is misschien wel handig om nog ff te melden van wat er gebeurd is.
ben veel op het volvolvo forum aan het posten en vind het aardig dat er ook antwoorden komen en na reparatie ff gemeld word hoe het gegaan is.
dus bij deze.

de rekening is idd naar het bedrijf gegaan waar ik werk en heb daar geprofiteerd van de kortingen die wij krijgen.
dat scheelt gelukkig in de portomonaie want
niet alleen de gasklep was stuk maar ook de luchtmassa meter was naar zijn grootje.
dus was uit eindelijk een rekening van een krappe 900,- pleurie.
maar ik moet zeggen heb er nu zo'n 2000km weer mee gereden na reparatie en hij rijd subliem.
wat een verschil met mijn 850T5.
wat een soeplesse heeft deze 2.4T.
zie er nu al naar uit om van de zomer met de caravan een goed eind mee te toeren.
met de T5 was dat al lache , maar met deze moet het helemaal een peule schilletje wezen.
fraggle schreef:hmm, bij mij brandde het ets lampje ook al daarnet. Slecht rijden, lijkt wel of er te weinig vermogen is... schokkerig, langzaam reageren op gas.

Ben bang dat ook mijn gasklephuis aan een beurt toe is. Ik zie dat de laatste posting van mei 2006 is, nu bijna een jaar verder, is er al nieuws mbt terugroepen?
oef , dat ziet er niet goed uit fraggle.
deze siptomen :( had mijn 2.4T ook.
ik had het nog gevraagd aan de dealert , en hij hadden het gevraagd aan de importeur maar een dikke nee was het antwoord.
wel de achterklep nog ff laten spuiten op kosten van volvo nederland. :twisted: :twisted:
hebben we dat maar weer in de tas voordat hij 8 jaar word!!!! :wink:

AlexV70 schreef:Nee, dat wordt eigen portemonnee. :?
Maar misschien kan schoonmaken je nog helpen. (meestal uitstel van)
het schoon maken heeft geen zin.
want er valt nix schoon te maken.
het is een klep in een huis met een bedieningsmotor en een opnemertje en meer is het niet.
je kan er eigenlijk nix aan zien.
en als de euvels er nu zijn dan gaan ze ook niet meer weg.
misschien voor een bepaald aantal km maar komen beslist weer terug.
ik was er ook niet aan toe maar ben blij dat ik nu wel van me gasklep op aan kan.
Afbeelding Afbeelding
fraggle
2nd Gear member

Tsja, het is gewoon vreemd. Nu brand het lampje weer even niet. maar toch rijdt hij niet zoals de andere, ergens mis je iets. Valt me ook op dat de motor, wanneer je onder de motorkap naar een draaiende motor kijkt lijkt te sissen? zie niets.

Sationair stil staan bij stoplicht geeft lichte gaslucht?

Geen idee...
850 G3 1996
V70 G3 2000
Gast

Goed gekeken naar vacuumslangen?

Misschien pakking inlaatspruitstuk?
Even met remreiniger spuiten in omgeving inlaatspruitstuk, als er al een lekkage is, dan verneem je dit direct.

Bedoel je met gaslucht, LPG lucht?
fraggle
2nd Gear member

Net even langs de garage gegaan en toen viel me op... het gekke rijgedrag is alleen bij lpg en niet bij benzine. Garage kan zo op het eerste gezicht niets geks zien, merken wel het gekke rijgedrag op gas. 'Twijfelen' van motor bij gasgeven, weinig vermogen, een bocht nemen in zijn 3 doet hij alsof hij in zijn 5 staat (en dat is niet zo). begin februari gaat hij voor een beurt, ze denken dat die wellicht wat helpt, is wel nodig, en anders gaan ze verder kijken.
850 G3 1996
V70 G3 2000
fraggle
2nd Gear member

Toevallig ben ik ook aan het kijken voor zo'n ding, heb het angstige gevoel dat mijn V70 (2 ton) er eentje nodig heeft. Bij v/d Perk hier in Leiderdorp kost een nieuwe unit 295 ex btw. Zit een volvo dealer naast, maar ga toch liever naar de mensen van v/d Perk (autohome).

Of ik dat ga laten doen weet ik nog niet, vraag me af of het dat echt is. ETS lampje brandt, maar niet continu. Op een autorit van 1800 km is hij 5 keer gaan branden.
850 G3 1996
V70 G3 2000
Oceanracer
Geartronic member

@Fraggle: Wat is het bouwjaar van je V70? En wat zijn je klachten?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
fraggle
2nd Gear member

Betreft een V70 classic uit 2000 met twee ton op de teller. Het is een originele bi-fuel met een koltec installatie die op gas slecht rijdt. Inhouden, twijfelen, alsof je in zijn 5 door een woonwijk rijdt.

Af en toe gaat ook het ets lampje branden hetgeen volgens de handleiding oip problemen met de elektronische gasklep wijst. Dat wordt door verschillende mensen op dit forum bevestigd, dus ik denk dat ik die maar laat vervangen, tezamen met verschillende filters.

Hoop dat het dan over is. Aparte is dat de auto perfect rijdt op benzine (behalve wanneer ets lampje brandt) en dat dit lampje dus niet continu brandt. Maar wellicht dat dit juist logisch is?
850 G3 1996
V70 G3 2000
Oceanracer
Geartronic member

Bij een auto op gas onthoud ik mij in principe van ieder commentaar. Voor wat betreft de problemen met de ETM zijn dit overwegend de nieuwe modellen (S60/V70/S80) met bouwjaar 2000 en 2001. Over ETM-problemen bij een V70/S70 is minder beschreven. Ik wil een (bijna) defecte ETM in jouw geval echter zeker niet uitsluiten. Die v/d Perk is in elk geval voordeliger dan de dealer. Een bijna defecte ETM wordt veelal niet door foutcode's aangegeven. Vaak zijn allerhande vage storingen een voorbode.
Gast

Even voor de duidelijkheid, voor dat er wilde verhalen ontstaan.
Die v/d Perk bied een gasverdeelhuis (LPG) aan voor € 295,- ex btw.
Dat is dus wat anders als een ETM. Dit ter info. :P
Oceanracer
Geartronic member

Ik vond het al erg voordelig :)

Ik las "zo'n ding" en "elektronische gasklep", vandaar. Beetje off-topic, maar zoals ik al zei, dan onthoud ik mij verder maar van commentaar.
Rob2u
5th Gear member

Ik heb sinds 5 maanden een V70 2.4T, 200.000km. Geen lampjes of storingen nog tot nu toe. Twee verschijnselen die hier wellicht iets mee te maken hebben:
- stationair toerental gaat heel soms even van 800 naar 600 naar 1000 en weer terug naar 800
- ik heb nu bij het starten 2 keer een hoge fluittoon gehoord die snel weer verdween.

Ook gezien het aflopen van de garantie: hoe waarschijnlijk is het dat dit ook een ETM probleem is of gaat worden? Kun je zeggen: het is een kwestie van tijd dat je hiermee aan de beurt bent of is het zo dat als je geen problemen hebt tot nu tot dat ze ook "nooit" meer gebreuren?
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Oceanracer
Geartronic member

@Rob2u: Met een schommeld toerental begint 't vaak. Het toerental wordt dan niet snel genoeg meer gecorrigeerd. Vaak valt 't op als je wilt inparkeren. Dit moet makkelijk kunnen zonder gas bij te geven, dus alleen koppeling gebruiken. Ook het manouvreren met een aanhanger ('s zomers met caravan) moet makkelijk kunnen met 't stationair toerental. Als echter je ETM defect raakt, functioneert deze nog wel, maar minder verfijnd. Met als gevolg een "zagend" toerental of afslaan van de motor. Storingen in het motormanagement worden in dit stadium veelal nog niet weergegeven. Dat komt later. Maar dan is de boel al redelijk ver heen. Voor wat betreft de garantie: Ik vrees dat louter op basis van een heel soms schommelend toerental je bij de dealer geen schijn van kans maakt op een nieuwe ETM. Ondanks dat hij weet dan je eerdaags aan de beurt bent.

Voor wat betreft je fluittoon, heeft dit eigenlijk altijd met je turbo te maken. Dit staat dan los van je ETM. Er kan een slang niet goed vastzitten, of een klein scheurtje hebben.
Gast

Een fluittoon wil idd ook wel eens voorkomen bij een ETM. (ook gehad)
+ dat je aangeeft het fluctueren van het toerental = 99% zeker defecte ETM.

Wanneer hij werkelijk helemaal opgeeft? Valt niets over te zeggen; maand, half jaar? Afhankelijk van gebruik.
Todat hij helemaal niet meer reageert op het gaspedaal! Dat is minder, vooral op de snelweg.

Als hij nog nooit is vervangen, dan ben je nu wel aan de beurt. Dus even de garantie goed afspreken. :P
(Nieuwe ETM heeft een gele sticker)
williewortel
2nd Gear member

AlexV70 schreef:(Nieuwe ETM heeft een gele sticker)
Ik las ook dat de sticker wit (=nieuw) of geel (=gerepareerd) kan zijn waarbij de gele het aanmerkelijk korter uithoud. Klopt dit of is dat een indianen verhaal? (ik heb nl een nw etm maar met een gele sticker en als dat een gerepareerde is dan is hij mij als nieuw verkocht!)
S80 2009 2.5T Summum
Gast

Wit = origineel
geel = nieuw Volvo
tenminste tot zover bekend, kan zijn dat er inmiddels andere kleuren zijn. :P
En ja, de nieuwe (geel) zouden het aanmerkelijk minder lang volhouden als een originele (tussen 10 en 60dK).
Oceanracer
Geartronic member

AlexV70 schreef:Een fluittoon wil idd ook wel eens voorkomen bij een ETM. (ook gehad)
Wat ik mij nou al dagen afvraag: Wat kan er nou fluiten aan een ETM?
Gast

Oceanracer schreef:
AlexV70 schreef:Een fluittoon wil idd ook wel eens voorkomen bij een ETM. (ook gehad)
Wat ik mij nou al dagen afvraag: Wat kan er nou fluiten aan een ETM?
Tja...........weet ik ook niet, maar elke Volvo monteur zal dit beamen.
Als er namelijk een nieuwe ETM wordt geplaatst en nog geen nieuwe software is gedownload kunnen ze ook gaan fluiten.
Raar maar waar!
Misschien omdat de stappen motoren niet goed zijn ingeregeld en tegen elkaar in gaan? Klinkt logisch?
williewortel
2nd Gear member

AlexV70 schreef:Wit = origineel
geel = nieuw Volvo
tenminste tot zover bekend, kan zijn dat er inmiddels andere kleuren zijn. :P
En ja, de nieuwe (geel) zouden het aanmerkelijk minder lang volhouden als een originele (tussen 10 en 60dK).
Hallo zeg. Met een prijs per vervanging van zo rond de 450 euro krikt dit de km prijs wel aardig op. Zijn hierover in NL al harde afspraken met volvo gemaakt? Ik weet dat men het volvo in de US aardig warm heeft gemaakt en dat daar de vervanging soepel geregeld wordt. Maar los van het geld betekend dit dat je rondrijd met een auto die het elke paar maanden spontaan kan begeven (met op dit moment nog ca 35dkm / jaar en waarschijnlijk groeiend)
Eén ding weet ik zeker, als de nieuwe het binnen de 100dkm weer begeeft is het laatste woord/letter hierover nog niet gezegd!
S80 2009 2.5T Summum
Gast

Sorry maar, € 650, - komt eerst! :cry:
Oceanracer
Geartronic member

Voor zover ik door de dealer ben geinformeerd, zouden de ETM's welke gemonteerd zitten in de modellen van 2002 en nieuwer tot op heden geen problemen geven. Bij vervanging van een defecte ETM's bij modelen van voor 2002 wordt een zelfde (gemodificeerde) ETM geplaatst als in de modellen van na 2002. Hoewel ik er geen levenslange garantie op kreeg (zelfs maar 1 jaar :( ) verwachtte de dealer met m'n huidige ETM geen problemen meer.
Gesloten

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”