Pagina 5 van 17

Geplaatst: 13.10.2013 - 21:18
door RichieB
Mijn MY13 heeft 3-4 weken bij de dealer gestaan in Antwerpen omdat ze het daar opeens heel druk hadden met het uitleveren van PIHs naar Nederland. Daardoor was de startaccu leeg, maar na goed laden heb ik daar nooit meer problemen mee gehad.

Geplaatst: 13.10.2013 - 21:38
door RoaldH
Skibs schreef:Bwoah.. Absurde meerprijs? Als je het doorrekent is de PIH in Duitsland maar 5000 euro duurder dan een D5 Awd met dezelfde opties hoor..
Sorry, mijn fout. Ik dacht dat het 12000 euro was, maar dat is natuurlijk de normale D5 Summum. ;)

De grote bottleneck voor de gemiddelde Duitser is de beperkte elektrische range, de lange laadtijd en de meerprijs t.o.v. de reguliere D5 of D5 AWD. Er zijn/waren geen stimulerende maatregelen van de Duitse regering.

Geplaatst: 13.10.2013 - 21:40
door RoaldH
RichieB schreef:Mijn MY13 heeft 3-4 weken bij de dealer gestaan in Antwerpen omdat ze het daar opeens heel druk hadden met het uitleveren van PIHs naar Nederland. Daardoor was de startaccu leeg, maar na goed laden heb ik daar nooit meer problemen mee gehad.
Mijn auto heeft 11-12 weken bij de dealer gestaan. De 12v accu heeft zich prima hersteld, maar blijkbaar was dit te lang voor de noodaccu.

Geplaatst: 14.10.2013 - 10:48
door Autozoeker
Dat is best random denk ik. Ik zat in zelfde batch als RichieB (dus ook auto tijdje in antwerpen gestaan), maar ik heb geen accu problemen gehad.

Geplaatst: 14.10.2013 - 19:30
door V60_PHEV
RoaldH schreef:Heb je een MY2013 of MY2014?
Ik heb een MY2014, die heeft voor aflevering 3 weken stilgestaan bij de dealer tijdens mijn vakantie.
Als dat de reden is dat de accu overleden is, dan heeft deze auto wel heel veel aandacht nodig.
Vrijdag weet ik hopelijk meer.

Geplaatst: 18.10.2013 - 08:18
door alexmem
Hmmm. Waarschijnlijk is mijn probleem van vanochtend niet aan bovenstaande gerelateerd maar meld het toch maar.

Auto niet aan de lader. Voorverwarmd via de sleutel (standkachel). Auto tijdens het voorverwarmen gestart. Had eigenlijk wel direct door dat er iets niet klopte, het bleef nog stiller dan normaal. Achteraf denk ik dat de airco niet aan ging. Afijn, kon niet rijden want het meest elementaire gebeurde niet: hij ging niet voor of achteruit. Drukte ik op pure kreeg ik heel kort een rood lichtje, idem voor power in hybrid werd dat lichtje groen maar verdween ook binnen 0,5 sec. Een x aantal keer dat start/stop knop gebruikt en plots hoorde ik daar de ventilatie. En ja hoor kon rijden. Vervolgens op de eerste stop geprobeerd de auto via de deur te sluiten (keyless), werkte niet. Bij terugkomst werkte ook het openen niet keyless (wel via de sleutel). Nog geen andere problemen geconstateerd.

Geplaatst: 26.10.2013 - 13:46
door RoaldH
Bij het vervangen van de VOC accu bleek er een omvangrijke software update te zijn geïnstalleerd, die het laden van 12v accu zou verbeteren. Tot op heden geen waarschuwing van lage accuspanning gezien. Fingers crossed...

Geplaatst: 07.11.2013 - 00:38
door Poni
Tsja, dit is het grootste probleem dat ik sinds de levering heb.
27 september, auto opgehaald. Jammer genoeg had de dealer de 400v accu niet geladen. Eerste rit dus op diesel. Wat een misser.
2 weken later, in het weekend de auto niet gebruikt.
Maandagmorgen, deur ging open maar niet key-less. Starten ging niet, accu nagenoeg leeg.
Auto 3 dagen bij dealer, nieuwe software, zou zo goed moeten zijn.
Afgelopen weekend weer mis. VOC belde dat auto alarm heeft gegeven.
Was niets zichtbaar tot ik dacht in te stappen. Deur ging niet meer open.
Accu compleet leeg. Ik weet nu overigens dat het op de app herkenbaar is.
Zodra deze ?? geeft bij het instrumentenpaneel, is het mis.
Sinds maandag heeft de auto logies en ontbijt bij de dealer.
Zij hebben maandag de accu geladen. Bij vertrek 100% vol. Dinsdagmorgen nog 19% capaciteit over.
Nieuwe accu erin. Dinsdagnacht is deze in ca 14u 9% ontladen.
Monteur vond dat wel acceptabel, maar ik niet, want daarmee is de accu in 1 week helemaal leeg. Uitgelegd dat ik het niet normaal vond om Volvo Assistance te moeten bellen om weer op weg te kunnen als ik de auto 1 week niet gebruik. Nog afgezien van de schade die de accu ondervindt door het volledig ontladen. Erg slecht voor loodaccu's.
Kon hij zich wat bij voorstellen.
Ik heb aangegeven dat diverse berijders dit verschijnsel ook hebben en dat het in verband wordt gebracht met de VOC noodaccu.
Ik heb het gevoel dat ze zich vooralsnog volledig richten op een zweeds troubleshooting team.

Ik vind het onbegrijpelijk dat er niet een (nood)schakeling is om obv de volledig opgeladen 400V accu, een klein beetje 12V te leveren, indien de 12V accu leeg is.

Ben benieuwd wanneer de auto terug is, want om iedere keer een sleutel uit je zak te moeten halen, op een knop te moeten drukken om de deur te openen en dan ook nog dat ding in het dashboard te moeten steken, dat ben ik al jaren niet meer gewend (Key-less is echt een van de betere vindingen), met als gevolg dat de sleutel nooit in mijn hand is als ik hem nodig heb.

Afzien hoor.

Geplaatst: 07.11.2013 - 09:43
door IkeV70
Poni schreef: Ik vind het onbegrijpelijk dat er niet een (nood)schakeling is om obv de volledig opgeladen 400V accu, een klein beetje 12V te leveren, indien de 12V accu leeg is.
Idd, of dat de 12V accu ook gelijk geladen wordt als de auto aan het de laadpaal staat. Dat zou ook al erg mooi zijn.

Is het nou zo dat de 12V accu voor alle electriciteit zorgt behalve het aandrijven van de electromotor? Dus dashboard, verlichting, stuurbekrachtiging, verwarming, ventilatoren, radio, etc etc etc?

Geplaatst: 07.11.2013 - 10:26
door RoaldH
IkeV70 schreef:Is het nou zo dat de 12V accu voor alle electriciteit zorgt behalve het aandrijven van de electromotor? Dus dashboard, verlichting, stuurbekrachtiging, verwarming, ventilatoren, radio, etc etc etc?
Ja, dat is zo.

Geplaatst: 07.11.2013 - 10:27
door RichieB
Ja, dat is zo.

Geplaatst: 07.11.2013 - 10:39
door jvov60
Poni schreef: Ik vind het onbegrijpelijk dat er niet een (nood)schakeling is om obv de volledig opgeladen 400V accu, een klein beetje 12V te leveren, indien de 12V accu leeg is.
Het is niet onbegrijpelijk. Die noodschakeling zou namelijk symptoombestrijding zijn. De oorzaak van het volledig ontladen van de 12V zou opgelost moeten worden: waarom raakt de accu helemaal leeg in een paar dagen. Dat mag natuurlijk nooit gebeuren.

Misschien zou het verstandig zijn de 12V accu ook bij te laden als alleen de elektromotor maar aan de slag is.

Geplaatst: 07.11.2013 - 11:34
door IkeV70
jvov60 schreef:
Poni schreef: Ik vind het onbegrijpelijk dat er niet een (nood)schakeling is om obv de volledig opgeladen 400V accu, een klein beetje 12V te leveren, indien de 12V accu leeg is.
Het is niet onbegrijpelijk. Die noodschakeling zou namelijk symptoombestrijding zijn. De oorzaak van het volledig ontladen van de 12V zou opgelost moeten worden: waarom raakt de accu helemaal leeg in een paar dagen. Dat mag natuurlijk nooit gebeuren.
Symptoombestrijding inderdaad, maar wel beter dan Volvo Assistance moeten bellen.

Ik vraag me af hoe die 12V accu dan eigenlijk bijgeladen zou moeten worden als je veel electrisch rijdt. In hybride-stand wordt ook nog eens regelmatig de diesel gestart. Kost ook behoorlijk vermogen. Drijft de electromotor soms ook de dynamo aan?

Geplaatst: 07.11.2013 - 11:36
door RichieB
Daar gaat nu precies dit draadje over!

Geplaatst: 07.11.2013 - 11:41
door IkeV70
Ja, wat een toeval!
Maar nog geen uitsluitsel denk ik? Of lees ik ergens overheen.

Ik vind het best ongelooflijk dat die 12V accu niet om de dag leeg is.

Geplaatst: 08.11.2013 - 10:06
door iRay
Bij mij ook sinds ongeveer een week de melding "lage accuspanning". Vanochtend wilde na een rit de bagageklep niet meer open. Dus toch maar contact opgenomen met Volvo On Call.

De auto staat nu bij de dealer. Ik ben benieuwd waar hij mee komt.

Geplaatst: 08.11.2013 - 12:57
door RoaldH
iRay schreef:Bij mij ook sinds ongeveer een week de melding "lage accuspanning". Vanochtend wilde na een rit de bagageklep niet meer open. Dus toch maar contact opgenomen met Volvo On Call.

De auto staat nu bij de dealer. Ik ben benieuwd waar hij mee komt.
Laat me raden… Accuspanning van noodaccu VOC te laag?

Geplaatst: 08.11.2013 - 23:00
door iRay
Inmiddels een bekend probleem voor de dealers. Ik weet niet of de accu is vervangen, maar er is in ieder geval een uitgebreide software update aan te pas gekomen.

De auto staat weer gewoon voor de deur gelukkig.

Geplaatst: 09.11.2013 - 12:00
door jvov60
iRay schreef:Inmiddels een bekend probleem voor de dealers. Ik weet niet of de accu is vervangen, maar er is in ieder geval een uitgebreide software update aan te pas gekomen.

De auto staat weer gewoon voor de deur gelukkig.
Super! Hoop dat de problemen zijn verholpen en we ze niet vaak meer op dit forum tegenkomen.

Geplaatst: 12.11.2013 - 14:03
door Jaromir
Hier eigenlijk geen problemen, heb em sibds maart en de auto staat regelmatig meer dan 2 weekjes op luchthavens, nog nooit lastgehad van lege accu's
Wel word na een week stilstaan het VOC contact verbroken om accu te sparen, maar als ik thuis kom werkt gewoon alles naar behoren :)