Nieuwe Volvo motorenfamilie

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Feit is en bijft dat, hoe je het ook bekijkt, alleen de peperdure nichemodellen/-merken in de nabije toekomst nog "grote" motoren blijven maken. Door alle regels omtrent verbruik en uitstoot moet elk ander merk gewoon downsizen. Het is niet anders. En aangezien Volvo weinig heeft, van oorsprong af, met sportbolides (oké een verdwaalde R daargelaten) en daar dus ook niet in mee kan gaan nu dus wel moet downsizen. Wel zullen ze de duurzaamheid in de gaten blijven houden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

Marc Apeldoorn schreef: Hoe jij erbij komt dat de accu van Volvo het 10 jaar gaat uithouden weet ik net.
Dat weet ik niet? Weet wel dat destijds er ook dergelijk verhalen over de Prius accu's ging en nu is gebleken dat ze het beter hebben gedaan dan verwacht.
Bedenk wel dat de Toyota accu waar jij het over hebt een heel andere functie heeft dan de accu van de V60....
Als jij dat zegt dan geloof ik je. Heb er geen verstand van. Het is wel zo dat de techniek in 10-15 jaar niet heeft stil gezeten. Accu's zijn ook kleiner geworden en goedkoper om te produceren. Reden waarom ik niet snap dat er nu bij de Volvo hybrid weer van die dikke bedragen horror verhalen de kop op steken of Volvo denkt er zelf beter aan te kunnen worden. De accu is gewoon een service item en je mag aannemen dat je als hybrid rijder toch wel een reeel kostenplaatje mag verwachten als je er naar vraagt.
Een nieuwe motor kost nog geen 5000 Euro trouwens.. :lol:
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

De accu van toyota waar jij naar refereert levert veel minder vermogen en is niet bedoelt om volledig 50 km electrisch te kunnen trekken qua vermogen.
Overigens is het geen horror verhaal, Volvo geeft niet voor niets geen 10 jaar of 200.000 km garantie op de accu....
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Ab S
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Maar even terug naar de motoren..en versnellingsbakken. Van die laatste (de beloofde 8-traps automaat) horen we niets, dacht ik..

Overigens vind ik de hele timing van het motorenverhaal samen met de MJ 2014 introductie niet echt lekker: Stel je bestelt dit deze zomer/najaar een nieuwe S/V60,70,80 benzine dan krijg je die met de Ford motor (T3,T4,T5) en als automaat de Powershift, terwijl iets van een halfjaar later de gloednieuwe Volvo motor-automaat geintroduceerd wordt.

Alleen daarom al hoop ik dat mijn huidige S60 nog een flinke tijd meegaat!
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

Ab S schreef:Maar even terug naar de motoren..en versnellingsbakken. Van die laatste (de beloofde 8-traps automaat) horen we niets, dacht ik..
Die 8-traps automaat is al klaar, maar deze komt pas als de nieuwe motoren beschikbaar zijn.
Gebruikersavatar
Ab S
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Discovery schreef: Die 8-traps automaat is al klaar, maar deze komt pas als de nieuwe motoren beschikbaar zijn.
Het lijkt me een heel goede reden om even te wachten met de aanschaf van een nieuwe S60, etc (ondanks de MY 2014 "nieuwe modellen" intro: zonde om daar een met powershift automaat te nemen).

PS: Ik zal alles er aan doen om mijn huidige S60 (2001) rijdend te houden tot de nieuwe (voor mij tussen de 170-200 PK) motor/automaat combi beschikbaar is (dan heb ik echt een stukje Volvo motoren historie gereden: de B200EA (het "rode" 4-cyl blok), de 5-cyl en dan hopelijk de nieuwe 4-cyl.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

Denk niet dat Volvo hun nieuwe motor pas gaat maken op een Ford Powershift.
Zal dan wel gelijk komen met of een geartronic of die nieuwe 8 traps.
Gebruikersavatar
Ab S
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Johann schreef:Denk niet dat Volvo hun nieuwe motor pas gaat maken op een Ford Powershift.
Zal dan wel gelijk komen met of een geartronic of die nieuwe 8 traps.
Ik was waarschijnlijk niet dudeijk: Het gaat mij juist om de nieuwe 8-traps automaat met nieuwe motor (of andersom). Echter, wanneer je nu een MY 2014 bestelt, dan krijg je de T3,T4,T5 de Ford motor en een PS automaat, en dat is een achterhaalde combi als je weet dat iets van een klein jaar later er een nieuwe (en sowieso wat de automaat betreft) aazienlijk betere combi komt!
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11740
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ik ben ook wel erg nieuwsgierig wat ze precies gaan doen met de motoren. Ik ben eind dit jaar aan een nieuwe leasebak toe, en ik vraag me erg af of ik het nu moet gaan rekken om één van de nieuwe motoren te scoren of mijn best doen om nog een D4 te bestellen.

Het persbericht lijkt te zeggen dat eerst motoren equivalent aan de huidge V8 motoren aan te beurt zijn, en de meer normale motoren pas ergens volgend jaar?

Wanneer worden dealers op de hoogte gebracht zodat zij een goed advies kunnen gaan geven?
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Ab S
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

arnoud schreef:Ik ben ook wel erg nieuwsgierig wat ze precies gaan doen met de motoren. Ik ben eind dit jaar aan een nieuwe leasebak toe, en ik vraag me erg af of ik het nu moet gaan rekken om één van de nieuwe motoren te scoren of mijn best doen om nog een D4 te bestellen.
Een D4 is en blijft een prachtige Volvo 5-cyl. Wanneer je handgeschakeld rijdt, kan je prima nu een D4 nemen. Automaat is ander verhaal.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Hmm.. als ze met downsizen en superchargen (TSI etc) zoveel winst kunnen halen zouden ze natuurlijk ook een 6-pitter kunnen downsizen in inhoud.

Een 1.6 6-cylinder tsi motor zou perfect zijn. Dan hou je het geluid, heb je een mooiere loop en is iedereen happy!
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11740
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ab S schreef:
arnoud schreef:Ik ben ook wel erg nieuwsgierig wat ze precies gaan doen met de motoren. Ik ben eind dit jaar aan een nieuwe leasebak toe, en ik vraag me erg af of ik het nu moet gaan rekken om één van de nieuwe motoren te scoren of mijn best doen om nog een D4 te bestellen.
Een D4 is en blijft een prachtige Volvo 5-cyl. Wanneer je handgeschakeld rijdt, kan je prima nu een D4 nemen. Automaat is ander verhaal.
Ik ben ook dik tevreden over mijn D3 (de huidige D4), en in combinatie met de geartronic klaag ik zeer zeker niet.

Maar... als ze het voor elkaar krijgen om een auto met een even krachtige (of krachtigere) 4 cilinder diesel motor te bouwen met een nog betere automaat EN ook nog de uitstoot omlaag brengen, dan ben ik om hoor. Zeker als de bijtelling dan lager uit zou vallen.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

360Degreez schreef:Hmm.. als ze met downsizen en superchargen (TSI etc) zoveel winst kunnen halen zouden ze natuurlijk ook een 6-pitter kunnen downsizen in inhoud.

Een 1.6 6-cylinder tsi motor zou perfect zijn. Dan hou je het geluid, heb je een mooiere loop en is iedereen happy!
Nee daar gaat downsizen niet om. Het gaat er om dat een motor in lage last en deel last zo weinig vermogen hoeft te leveren dat een deel van het vermogen alleen nodig is om de cylinders te laten werken. Om dit probleem op te lossen kun je bijvoorbeeld van 6 naar 4 cylinders gaan. Hetzelfde vermogen is nodig om de auto te laten rollen maar er is 1/3 minder vermogen nodig om de motor te laten functioneren. Een paar merken, o.a. Audi, hebben dit probleem bij grotere motoren opgelost door wat men noemt cylinder schakeling waarbij er cylinders bij lage last worden overgeslagen. Een 8 cylinder doet dan z'n werk op 4 cylinders.
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

arnoud schreef: Het persbericht lijkt te zeggen dat eerst motoren equivalent aan de huidge V8 motoren aan te beurt zijn, en de meer normale motoren pas ergens volgend jaar?

Wanneer worden dealers op de hoogte gebracht zodat zij een goed advies kunnen gaan geven?
Meende dat er eerst 2.0 benzine motoren komen met 200 en 250 PK.
Diesels weet ik niet.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Johann schreef:
360Degreez schreef:Hmm.. als ze met downsizen en superchargen (TSI etc) zoveel winst kunnen halen zouden ze natuurlijk ook een 6-pitter kunnen downsizen in inhoud.

Een 1.6 6-cylinder tsi motor zou perfect zijn. Dan hou je het geluid, heb je een mooiere loop en is iedereen happy!
Nee daar gaat downsizen niet om. Het gaat er om dat een motor in lage last en deel last zo weinig vermogen hoeft te leveren dat een deel van het vermogen alleen nodig is om de cylinders te laten werken. Om dit probleem op te lossen kun je bijvoorbeeld van 6 naar 4 cylinders gaan. Hetzelfde vermogen is nodig om de auto te laten rollen maar er is 1/3 minder vermogen nodig om de motor te laten functioneren. Een paar merken, o.a. Audi, hebben dit probleem bij grotere motoren opgelost door wat men noemt cylinder schakeling waarbij er cylinders bij lage last worden overgeslagen. Een 8 cylinder doet dan z'n werk op 4 cylinders.
Informatief, thanks! :-)
Gebruikersavatar
peer54
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 17.07.2011 - 21:30

Is de genoemde 8 traps automaat ontwikkeld bij Aisin?
Dus weer een Geartronic.

Groet,

Peer.
V90 Recharge T8 AWD Plug-in hybrid Inscription Exclusive My22
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

is een 8 traps bij BMW een DSG?
Volvo for life
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21408
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Was DSG niet een VAG-kreet en uitvinding? Dan lijkt het antwoord negatief te zijn.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21179
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Vraagje bart.
Wat vind jij van de 8traps van BMW?
Even zonder Volvopet op het hoofd.
Komt een 8traps Volvo ten goede op gebied van verbruik en rijplezier?
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

diesel01 schreef:Vraagje bart.
Wat vind jij van de 8traps van BMW?
Even zonder Volvopet op het hoofd.
Komt een 8traps Volvo ten goede op gebied van verbruik en rijplezier?
De vraag is aan Bart maar vraag me af hoe je van tevoren kunt zeggen hoe iets het doet.
Mijns inziens is het zwakke punt bij Volvo de programmering van de automaten. Dit gezien het feit dat bijvoorbeeld de GT(Aisin) ook bij andere merken z'n werk doet maar vaak veel rustiger, sneller of duidelijker.
De nieuwe 8 traps is waarschijnlijk ook weer een Aisin. Het praatje gaat dat het wel eens eenzelfde type bak kan zijn als in de nieuwe Lexus RX350 F-Sport. Lexus heeft al ervaring op gedaan met de 8 traps automaat in de LS en de IS-F. Laat ik nu net zo'n ding rijden. Probleem is een beetje dat de automaat in een Toyota gewoon normaal z'n werk doet. Je hebt er geen last van en merkt bijna niet dat 't ding z'n werk doet. Helaas heb ik zelf bij Volvo een andere ervaring. Regelmatig ruzie met de AT omdat het ding gewoon niet wil luisteren. Maar even afgezien daarvan. We gaan er vanuit dat Volvo nu wel iets beter hun best gedaan heeft omdat ze zich denk ik wel de kritiek op de GT hebben aangetrokken. De nieuwe facelift modellen met flippers en AQS is daar een voorbeeld van. Hopen dat het in de praktijk ook zo goed uit pakt.

Qua zuinig kun je er met een 8 traps alleen maar op vooruit gaan. Het 8ste verzet kan heel lang gemaakt worden en zolang de motor niet onder zijn kunnen z'n werk hoeft te doen gaat het gewoon goed. Het is alleen de trend van zo snel mogelijk doorschakelen waar het fout kan gaan. Er zijn bij Volvo al eerder klachten geweest over het te snel naar een te laag verzet doorschakelen. De motor kan het dan niet meer behapstukken. Maar ze zullen hun huiswerk wel gedaan hebben.
Ander puntje is de snelheid van schakelen vanuit het laagste verzet naar het juiste verzet voor een acceleratie. Bij de IS-F moet de bak heel even nadenken om bijvoorbeeld van 8 naar 5 te gaan. Je voelt de bak dan ook heel licht door een paar versnellingen gaan. Nu is dit bij de IS-F nog vele malen sneller dan bij een GT bak moet ik er bij zeggen. Ga er vanuit dat het bij de nieuwe Volvo 8 traps ook zo gaat.

Heb ooit een een filmpje op het net gezet om te laten zien hoe de IS-F bak z'n werk doet tot 80 km/h

Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”