Pagina 5 van 18

Geplaatst: 19.05.2013 - 13:04
door V480-S60
Feit is en bijft dat, hoe je het ook bekijkt, alleen de peperdure nichemodellen/-merken in de nabije toekomst nog "grote" motoren blijven maken. Door alle regels omtrent verbruik en uitstoot moet elk ander merk gewoon downsizen. Het is niet anders. En aangezien Volvo weinig heeft, van oorsprong af, met sportbolides (oké een verdwaalde R daargelaten) en daar dus ook niet in mee kan gaan nu dus wel moet downsizen. Wel zullen ze de duurzaamheid in de gaten blijven houden.

Geplaatst: 19.05.2013 - 13:15
door Johann
Marc Apeldoorn schreef: Hoe jij erbij komt dat de accu van Volvo het 10 jaar gaat uithouden weet ik net.
Dat weet ik niet? Weet wel dat destijds er ook dergelijk verhalen over de Prius accu's ging en nu is gebleken dat ze het beter hebben gedaan dan verwacht.
Bedenk wel dat de Toyota accu waar jij het over hebt een heel andere functie heeft dan de accu van de V60....
Als jij dat zegt dan geloof ik je. Heb er geen verstand van. Het is wel zo dat de techniek in 10-15 jaar niet heeft stil gezeten. Accu's zijn ook kleiner geworden en goedkoper om te produceren. Reden waarom ik niet snap dat er nu bij de Volvo hybrid weer van die dikke bedragen horror verhalen de kop op steken of Volvo denkt er zelf beter aan te kunnen worden. De accu is gewoon een service item en je mag aannemen dat je als hybrid rijder toch wel een reeel kostenplaatje mag verwachten als je er naar vraagt.
Een nieuwe motor kost nog geen 5000 Euro trouwens.. :lol:

Geplaatst: 19.05.2013 - 14:19
door Marc Apeldoorn
De accu van toyota waar jij naar refereert levert veel minder vermogen en is niet bedoelt om volledig 50 km electrisch te kunnen trekken qua vermogen.
Overigens is het geen horror verhaal, Volvo geeft niet voor niets geen 10 jaar of 200.000 km garantie op de accu....

Geplaatst: 19.05.2013 - 14:28
door Ab S
Maar even terug naar de motoren..en versnellingsbakken. Van die laatste (de beloofde 8-traps automaat) horen we niets, dacht ik..

Overigens vind ik de hele timing van het motorenverhaal samen met de MJ 2014 introductie niet echt lekker: Stel je bestelt dit deze zomer/najaar een nieuwe S/V60,70,80 benzine dan krijg je die met de Ford motor (T3,T4,T5) en als automaat de Powershift, terwijl iets van een halfjaar later de gloednieuwe Volvo motor-automaat geintroduceerd wordt.

Alleen daarom al hoop ik dat mijn huidige S60 nog een flinke tijd meegaat!

Geplaatst: 19.05.2013 - 15:03
door Discovery
Ab S schreef:Maar even terug naar de motoren..en versnellingsbakken. Van die laatste (de beloofde 8-traps automaat) horen we niets, dacht ik..
Die 8-traps automaat is al klaar, maar deze komt pas als de nieuwe motoren beschikbaar zijn.

Geplaatst: 20.05.2013 - 13:24
door Ab S
Discovery schreef: Die 8-traps automaat is al klaar, maar deze komt pas als de nieuwe motoren beschikbaar zijn.
Het lijkt me een heel goede reden om even te wachten met de aanschaf van een nieuwe S60, etc (ondanks de MY 2014 "nieuwe modellen" intro: zonde om daar een met powershift automaat te nemen).

PS: Ik zal alles er aan doen om mijn huidige S60 (2001) rijdend te houden tot de nieuwe (voor mij tussen de 170-200 PK) motor/automaat combi beschikbaar is (dan heb ik echt een stukje Volvo motoren historie gereden: de B200EA (het "rode" 4-cyl blok), de 5-cyl en dan hopelijk de nieuwe 4-cyl.

Geplaatst: 20.05.2013 - 15:40
door Johann
Denk niet dat Volvo hun nieuwe motor pas gaat maken op een Ford Powershift.
Zal dan wel gelijk komen met of een geartronic of die nieuwe 8 traps.

Geplaatst: 20.05.2013 - 16:20
door Ab S
Johann schreef:Denk niet dat Volvo hun nieuwe motor pas gaat maken op een Ford Powershift.
Zal dan wel gelijk komen met of een geartronic of die nieuwe 8 traps.
Ik was waarschijnlijk niet dudeijk: Het gaat mij juist om de nieuwe 8-traps automaat met nieuwe motor (of andersom). Echter, wanneer je nu een MY 2014 bestelt, dan krijg je de T3,T4,T5 de Ford motor en een PS automaat, en dat is een achterhaalde combi als je weet dat iets van een klein jaar later er een nieuwe (en sowieso wat de automaat betreft) aazienlijk betere combi komt!

Geplaatst: 20.05.2013 - 16:58
door arnoud
Ik ben ook wel erg nieuwsgierig wat ze precies gaan doen met de motoren. Ik ben eind dit jaar aan een nieuwe leasebak toe, en ik vraag me erg af of ik het nu moet gaan rekken om één van de nieuwe motoren te scoren of mijn best doen om nog een D4 te bestellen.

Het persbericht lijkt te zeggen dat eerst motoren equivalent aan de huidge V8 motoren aan te beurt zijn, en de meer normale motoren pas ergens volgend jaar?

Wanneer worden dealers op de hoogte gebracht zodat zij een goed advies kunnen gaan geven?

Geplaatst: 20.05.2013 - 17:16
door Ab S
arnoud schreef:Ik ben ook wel erg nieuwsgierig wat ze precies gaan doen met de motoren. Ik ben eind dit jaar aan een nieuwe leasebak toe, en ik vraag me erg af of ik het nu moet gaan rekken om één van de nieuwe motoren te scoren of mijn best doen om nog een D4 te bestellen.
Een D4 is en blijft een prachtige Volvo 5-cyl. Wanneer je handgeschakeld rijdt, kan je prima nu een D4 nemen. Automaat is ander verhaal.

Geplaatst: 20.05.2013 - 17:30
door 360Degreez
Hmm.. als ze met downsizen en superchargen (TSI etc) zoveel winst kunnen halen zouden ze natuurlijk ook een 6-pitter kunnen downsizen in inhoud.

Een 1.6 6-cylinder tsi motor zou perfect zijn. Dan hou je het geluid, heb je een mooiere loop en is iedereen happy!

Geplaatst: 20.05.2013 - 17:37
door arnoud
Ab S schreef:
arnoud schreef:Ik ben ook wel erg nieuwsgierig wat ze precies gaan doen met de motoren. Ik ben eind dit jaar aan een nieuwe leasebak toe, en ik vraag me erg af of ik het nu moet gaan rekken om één van de nieuwe motoren te scoren of mijn best doen om nog een D4 te bestellen.
Een D4 is en blijft een prachtige Volvo 5-cyl. Wanneer je handgeschakeld rijdt, kan je prima nu een D4 nemen. Automaat is ander verhaal.
Ik ben ook dik tevreden over mijn D3 (de huidige D4), en in combinatie met de geartronic klaag ik zeer zeker niet.

Maar... als ze het voor elkaar krijgen om een auto met een even krachtige (of krachtigere) 4 cilinder diesel motor te bouwen met een nog betere automaat EN ook nog de uitstoot omlaag brengen, dan ben ik om hoor. Zeker als de bijtelling dan lager uit zou vallen.

Geplaatst: 20.05.2013 - 19:41
door Johann
360Degreez schreef:Hmm.. als ze met downsizen en superchargen (TSI etc) zoveel winst kunnen halen zouden ze natuurlijk ook een 6-pitter kunnen downsizen in inhoud.

Een 1.6 6-cylinder tsi motor zou perfect zijn. Dan hou je het geluid, heb je een mooiere loop en is iedereen happy!
Nee daar gaat downsizen niet om. Het gaat er om dat een motor in lage last en deel last zo weinig vermogen hoeft te leveren dat een deel van het vermogen alleen nodig is om de cylinders te laten werken. Om dit probleem op te lossen kun je bijvoorbeeld van 6 naar 4 cylinders gaan. Hetzelfde vermogen is nodig om de auto te laten rollen maar er is 1/3 minder vermogen nodig om de motor te laten functioneren. Een paar merken, o.a. Audi, hebben dit probleem bij grotere motoren opgelost door wat men noemt cylinder schakeling waarbij er cylinders bij lage last worden overgeslagen. Een 8 cylinder doet dan z'n werk op 4 cylinders.

Geplaatst: 20.05.2013 - 19:42
door Johann
arnoud schreef: Het persbericht lijkt te zeggen dat eerst motoren equivalent aan de huidge V8 motoren aan te beurt zijn, en de meer normale motoren pas ergens volgend jaar?

Wanneer worden dealers op de hoogte gebracht zodat zij een goed advies kunnen gaan geven?
Meende dat er eerst 2.0 benzine motoren komen met 200 en 250 PK.
Diesels weet ik niet.

Geplaatst: 20.05.2013 - 19:51
door 360Degreez
Johann schreef:
360Degreez schreef:Hmm.. als ze met downsizen en superchargen (TSI etc) zoveel winst kunnen halen zouden ze natuurlijk ook een 6-pitter kunnen downsizen in inhoud.

Een 1.6 6-cylinder tsi motor zou perfect zijn. Dan hou je het geluid, heb je een mooiere loop en is iedereen happy!
Nee daar gaat downsizen niet om. Het gaat er om dat een motor in lage last en deel last zo weinig vermogen hoeft te leveren dat een deel van het vermogen alleen nodig is om de cylinders te laten werken. Om dit probleem op te lossen kun je bijvoorbeeld van 6 naar 4 cylinders gaan. Hetzelfde vermogen is nodig om de auto te laten rollen maar er is 1/3 minder vermogen nodig om de motor te laten functioneren. Een paar merken, o.a. Audi, hebben dit probleem bij grotere motoren opgelost door wat men noemt cylinder schakeling waarbij er cylinders bij lage last worden overgeslagen. Een 8 cylinder doet dan z'n werk op 4 cylinders.
Informatief, thanks! :-)

Geplaatst: 20.05.2013 - 21:29
door peer54
Is de genoemde 8 traps automaat ontwikkeld bij Aisin?
Dus weer een Geartronic.

Groet,

Peer.

Geplaatst: 20.05.2013 - 21:33
door bart simpson
is een 8 traps bij BMW een DSG?

Geplaatst: 20.05.2013 - 21:34
door Msuidgeest
Was DSG niet een VAG-kreet en uitvinding? Dan lijkt het antwoord negatief te zijn.

Geplaatst: 20.05.2013 - 23:14
door diesel01
Vraagje bart.
Wat vind jij van de 8traps van BMW?
Even zonder Volvopet op het hoofd.
Komt een 8traps Volvo ten goede op gebied van verbruik en rijplezier?

Geplaatst: 21.05.2013 - 09:50
door Johann
diesel01 schreef:Vraagje bart.
Wat vind jij van de 8traps van BMW?
Even zonder Volvopet op het hoofd.
Komt een 8traps Volvo ten goede op gebied van verbruik en rijplezier?
De vraag is aan Bart maar vraag me af hoe je van tevoren kunt zeggen hoe iets het doet.
Mijns inziens is het zwakke punt bij Volvo de programmering van de automaten. Dit gezien het feit dat bijvoorbeeld de GT(Aisin) ook bij andere merken z'n werk doet maar vaak veel rustiger, sneller of duidelijker.
De nieuwe 8 traps is waarschijnlijk ook weer een Aisin. Het praatje gaat dat het wel eens eenzelfde type bak kan zijn als in de nieuwe Lexus RX350 F-Sport. Lexus heeft al ervaring op gedaan met de 8 traps automaat in de LS en de IS-F. Laat ik nu net zo'n ding rijden. Probleem is een beetje dat de automaat in een Toyota gewoon normaal z'n werk doet. Je hebt er geen last van en merkt bijna niet dat 't ding z'n werk doet. Helaas heb ik zelf bij Volvo een andere ervaring. Regelmatig ruzie met de AT omdat het ding gewoon niet wil luisteren. Maar even afgezien daarvan. We gaan er vanuit dat Volvo nu wel iets beter hun best gedaan heeft omdat ze zich denk ik wel de kritiek op de GT hebben aangetrokken. De nieuwe facelift modellen met flippers en AQS is daar een voorbeeld van. Hopen dat het in de praktijk ook zo goed uit pakt.

Qua zuinig kun je er met een 8 traps alleen maar op vooruit gaan. Het 8ste verzet kan heel lang gemaakt worden en zolang de motor niet onder zijn kunnen z'n werk hoeft te doen gaat het gewoon goed. Het is alleen de trend van zo snel mogelijk doorschakelen waar het fout kan gaan. Er zijn bij Volvo al eerder klachten geweest over het te snel naar een te laag verzet doorschakelen. De motor kan het dan niet meer behapstukken. Maar ze zullen hun huiswerk wel gedaan hebben.
Ander puntje is de snelheid van schakelen vanuit het laagste verzet naar het juiste verzet voor een acceleratie. Bij de IS-F moet de bak heel even nadenken om bijvoorbeeld van 8 naar 5 te gaan. Je voelt de bak dan ook heel licht door een paar versnellingen gaan. Nu is dit bij de IS-F nog vele malen sneller dan bij een GT bak moet ik er bij zeggen. Ga er vanuit dat het bij de nieuwe Volvo 8 traps ook zo gaat.

Heb ooit een een filmpje op het net gezet om te laten zien hoe de IS-F bak z'n werk doet tot 80 km/h