Pagina 5 van 7

Geplaatst: 28.12.2013 - 18:47
door diesel01
V50-Mart schreef:Dat hoeft dus niet meer snorremans :


APK Keuring vanaf 1 april 2012 (Nederland)

De keuringseisen (APK) dat voertuigen voorzien van dimlichten met gasontladingslampen (Xenon) en die verder in gebruik genomen zijn na 31 december 2006, moeten zijn voorzien van automatische hoogteregeling en een koplampreinigingsinstallatie, komen met ingang van 1 april 2012 te vervallen.

Deze 2 eisen komen vanaf dan te vervallen omdat ze niet langer meer actueel worden geacht, gezien de ontwikkelingen van gasontbrandingslampen (xenon) op de huidige markt. Door het vervallen van de eisen uit de Regeling Voertuigen, wordt dus voorkomen dat voertuigen onnodig aangepast zouden moeten worden.

Dit betekent dus voor menige automobilist dat bij het inbouwen danwel laten inbouwen van Xenon verlichting, onafhankelijk van de datum van ingebruikname van het voertuig en onafhankelijk van het aantal lumen geproduceerd, geen koplampreinigingsinstallatie en hoogteregeling meer ingebouwd hoeft te worden.
Wel kan je bekeurd worden voor felle, hinderlijke verlichting.
Nu heb je bij lensarmaturen minder last maar bij open halogeen armaturen schijnt het alle kanten op met verblinding van tegenliggers tot gevolg.

Geplaatst: 29.12.2013 - 00:14
door V50-Mart
dat heeft dus niks met xenon te maken, want gewone lampen kunnen ook verkeerd afgesteld staan en verblindend werken. Je kunt nu wel blijven graven naar redenen, maar feit blijft gewoon dat er GEEN wettelijke of voertuigtechnische belemmeringen meer zijn die het gebruik van xenon verbieden.

Geplaatst: 29.12.2013 - 15:08
door diesel01
Joh jij hebt gelijk maar op een regenachtige avond een Golfje tegenkomen die 6000kelvin in zijn halogeen armaturen heeft gebouwd krijgt van mij een Bi-Xenon knipoog, niet normaal hoe dat alle kanten opknalt.
Verder missen ze een reinigingset waardoor de vervuiling op de koplampen de verstrooing van licht versterkt.
Maar wat de neuk hij heeft goed zicht en dat tegemoetkomend verkeer een zonnebril moet opzetten jeukt de bestuurder niet.

Geplaatst: 29.12.2013 - 16:18
door lint
Dat is altijd al zo geweest, after market xenonlampen in gewone koplampen geeft altijd een minder goed lichtbeeld dan originele xenonverlichting.
En het zal die gasten met die verblindende verlichting inderdaad worst zijn dat er mogelijk ander weggebruikers last van hebben.

Geplaatst: 29.12.2013 - 21:42
door V50-Mart
Zoals ik eerder al zei, ik heb genoeg verblindende koplampen gezien die helemaal geen xenon lichten bevatten. Dat is een kwestie van afstelling, en heeft dus niks te maken met xenon, want halogeen lampen kun je OOK verkeerd afstellen. Waarom jullie dat er maar eindeloos bij blijven halen is mij derhalve een raadsel.

Het mag, en het is aan de APK keuring om ervoor te zorgen dat het licht voldoende goed is afgesteld. Daarnaast natuurlijk ook de verantwoordelijkheid van iedere chauffeur. Of je dan met Xenon rijdt, of met kaarsjes doet er niet toe.

Daarnaast zitten we hier op het volvo forum, en niet op het golfjes forum, en derhalve gaat de discussie dus over xenon in je volvo of niet. Volvo armaturen zijn over het algemeen beter geschikt voor xenon dan golfjes.

Geplaatst: 29.12.2013 - 23:12
door diesel01
Het zal niks te maken met het aantal lumen 1100 voor halogeen tov xenon met 3500 lumen?
Het lijkt mij nogal een verschil in lichtsterkte..

Geplaatst: 29.12.2013 - 23:15
door lint
diesel01 schreef:Het zal niks te maken met het aantal lumen 1100 voor halogeen tov xenon met 3500 lumen?
Het lijkt mij nogal een verschil in lichtsterkte..
+1!

Geplaatst: 30.12.2013 - 13:36
door Gait
diesel01 schreef:Het zal niks te maken met het aantal lumen 1100 voor halogeen tov xenon met 3500 lumen?
Het lijkt mij nogal een verschil in lichtsterkte..
Een maglite 3d-cell geeft zo'n 80 lumen, als ik die in mijn ogen krijg zie ik ook niet zo veel meer. Het maakt volgens mij voor het verblinden dan ook niet zoveel uit of er nu een halogeen lamp met 1100 of een xenon lamp van 3500 lumen in je ogen schijnt, verblinden doen ze beide wel.

Ik denk dat het wel langer duurt voor je weer goed ziet naarmate de lichtsterkte (die in je ogen heeft geschenen) toeneemt.

Geplaatst: 30.12.2013 - 16:14
door diesel01
Met het verschil dat die maglite niet in je ogen schijnt terwijl je achter het stuur zit en de xenonlamp in de niet daarvoor bestemde behuizing wel.
En mensen met aftermarket xenon weten dit ook wel omdat ze ook die auto's tegenkomen.

Geplaatst: 06.01.2014 - 20:44
door Schorpioen
V50-Mart schreef:Zoals ik eerder al zei, ik heb genoeg verblindende koplampen gezien die helemaal geen xenon lichten bevatten. Dat is een kwestie van afstelling, en heeft dus niks te maken met xenon, want halogeen lampen kun je OOK verkeerd afstellen. Waarom jullie dat er maar eindeloos bij blijven halen is mij derhalve een raadsel.
Bij verblindende verlichting wordt er al snel geroepen dat het komt omdat er Xenon lampen in zouden zitten.
De meeste verblindende verlichting die ik echter tegenkom worden veroorzaakt door op z'n kop gemonteerde H7 lampen.
Deze prutslampen hebben namelijk een minimaal opstaat lipje waardoor de heel gemakkelijk verkeerd in de fitting gezet kunnen worden met alle gevolgen van dien.
Een goed afgestelde Xenon verblind net zo weinig als een goed afgestelde halogeenlamp.
Er is nu echter net zoveel weerstand tegen de Xenonlampen als bij de overgang van de "normale duplolamp" naar de halogeenlamp.
Je hoorde toen dezelfde argumenten als zijnde verblindende verlichting.

Geplaatst: 10.01.2014 - 09:32
door mslik
Mijn topic vervuild weer met een discussie die al denk ik 20x gevoerd is en waar nooit een conclusie uit komt.

Vooral opmerkingen dat mensen die achteraf xenon inbouwen het kan jeuken of een worst zal zijn dat je andere verblind slaat nergens op. Mensen die serieus het doen (en dat doen denk ik de meeste volvo rijders) omdat ze meer licht willen (zoals ik dus, dank jullie wel) laten ook hun koplampen opnieuw afstellen. Zo ook bij mij, en ik verblind dus helemaal niemand en heb ze zelfs lager staan dan de gemiddelde V50 bezitter. Dus ja het kan me zeker jeuken of een worst wezen.

Maar voor mij blijft het feit dat de standaard koplampen gewoon te weinig licht geven. Vandaar dat ik ze erin heb gezet.

Dus hou de vooroordelen graag even voor jezelf, want die gaat heel vaak niet op. Punt.

Michiel

Geplaatst: 11.01.2014 - 14:24
door Michel84
mslik schreef:Mijn topic vervuild weer met een discussie die al denk ik 20x gevoerd is en waar nooit een conclusie uit komt.

Vooral opmerkingen dat mensen die achteraf xenon inbouwen het kan jeuken of een worst zal zijn dat je andere verblind slaat nergens op. Mensen die serieus het doen (en dat doen denk ik de meeste volvo rijders) omdat ze meer licht willen (zoals ik dus, dank jullie wel) laten ook hun koplampen opnieuw afstellen. Zo ook bij mij, en ik verblind dus helemaal niemand en heb ze zelfs lager staan dan de gemiddelde V50 bezitter. Dus ja het kan me zeker jeuken of een worst wezen.

Maar voor mij blijft het feit dat de standaard koplampen gewoon te weinig licht geven. Vandaar dat ik ze erin heb gezet.

Dus hou de vooroordelen graag even voor jezelf, want die gaat heel vaak niet op. Punt.

Michiel
+1 (niets aan toe te voegen)

Geplaatst: 12.01.2014 - 09:11
door RonS60
Michel84 schreef:
mslik schreef:Mijn topic vervuild weer met een discussie die al denk ik 20x gevoerd is en waar nooit een conclusie uit komt.

Vooral opmerkingen dat mensen die achteraf xenon inbouwen het kan jeuken of een worst zal zijn dat je andere verblind slaat nergens op. Mensen die serieus het doen (en dat doen denk ik de meeste volvo rijders) omdat ze meer licht willen (zoals ik dus, dank jullie wel) laten ook hun koplampen opnieuw afstellen. Zo ook bij mij, en ik verblind dus helemaal niemand en heb ze zelfs lager staan dan de gemiddelde V50 bezitter. Dus ja het kan me zeker jeuken of een worst wezen.

Maar voor mij blijft het feit dat de standaard koplampen gewoon te weinig licht geven. Vandaar dat ik ze erin heb gezet.

Dus hou de vooroordelen graag even voor jezelf, want die gaat heel vaak niet op. Punt.

Michiel
+1 (niets aan toe te voegen)
+2, als je Xenon GOED inbouwt en afstelt en je hoogte regeling met zorg gebruikt is er niks aan de hand!

Geplaatst: 12.01.2014 - 14:13
door Schorpioen
Over 2 weken zitten ze ook in mijn V50.
Vooral op onverlichte buitenwegen is het zicht bijzonder slecht en het leek de laatste tijd alleen maar erger te worden.
Tot ik vorige week een melding "Dimlicht defect" in het display kreeg.
Na het vervangen van beide dimlicht lampen is het een stuk beter maar nog steeds niet optimaal.
Vooral bij regen is het op genoemde wegen waardeloos en moet dan met groot licht rijden om fietsers en wandelaars die onverlicht en zonder reflectie op de rijbaan fietsen en lopen te kunnen zien terwijl dat in mijn vorige auto en in die van mijn vrouw, beide auto's voorzien van Xenon, niet nodig was/is.
Gisteren een afspraak gemaakt voor montage op de 25e.

Geplaatst: 13.01.2014 - 09:42
door mslik
Ben benieuwd wat jouw ervaring is ermee

Welke komen er in?

Geplaatst: 13.01.2014 - 20:08
door Schorpioen
Er worden Pilot Proline gemonteerd.
Gaan ook gelijk LED's in de stadslichten voor het kleurverschil.

Geplaatst: 14.01.2014 - 12:52
door mslik
Ik heb dezelfde :) toplampje. 5000k?

Geplaatst: 14.01.2014 - 17:35
door Ernest K
Heb ook Pilot proline 5000K in mijn V50 ingebouwd! Echt een veel beter zicht, vooral op onverlichte B-wegen. Je ziet de strepen op de weg weer als het regent!

Geplaatst: 14.01.2014 - 17:53
door raspaardje
Hier ook dezelfde.
Erg goede zet geweest, had ik veel eerder moeten doen.

Geplaatst: 14.01.2014 - 18:33
door Michel84
Ik heb ook Pilot Proline (5000K) met Pilot LED stadslicht gemonteerd. Goede combi!