Vandaag mijn V40 opgehaald en ook een eerste kennismaking met DAB+ gehad. Super geluid! Het enige dat ik mis is de flitsinformatie die op de fm wel voorbij komt op 538 en qmusic bijvoorbeeld.
Is dit te regelen of moet ik deze bron van flitsinformatie maar vergeten?
DAB+
- ssdroog
- 2nd Gear member
Ik heb recentelijk ook een update van mijn DAB radio laten uitvoeren (gelijktijdig met een upgrade van het Sensus Connect systeem) maar het blijft bagger. Van Eindhoven naar Utrecht een en al ellende, zeer regelmatig enkele seconden geen geluid, soms zelfs een minuut of langer. Tussen Utrecht en Almere een stuk beter maar nog steeds een enkele hickup..
Hoe kan ik zien of ik de laatste/juiste software versie heb? En/of kan er iets anders aan de hand zijn?
Hoe kan ik zien of ik de laatste/juiste software versie heb? En/of kan er iets anders aan de hand zijn?
Volvo V60 D2 MY2014.5 Powershift Summum, Black Sapphire Metallic, Pandora velgen, Business Pack Connect, Winter Line, Scandinavian Line, DAB+
- dV40
- Starter
Hi allemaal!
Supernieuw hier. Sinds vandaag eigenaar van een Volvo V40 D2 Momentum. Ben een blij man.
Vraagje over DAB+: hebben jullie artiest/titel-informatie bij het luisteren? Heb de optie aangevinkt, maar krijg helaas geen informatie te zien..
Verder: geluid van DAB is waanzinnig. Nog geen ervaring met lange afstanden, komt later deze week.
Supernieuw hier. Sinds vandaag eigenaar van een Volvo V40 D2 Momentum. Ben een blij man.
Vraagje over DAB+: hebben jullie artiest/titel-informatie bij het luisteren? Heb de optie aangevinkt, maar krijg helaas geen informatie te zien..
Verder: geluid van DAB is waanzinnig. Nog geen ervaring met lange afstanden, komt later deze week.
- Timo2014
- 2nd Gear member
Helaas niet..... er zijn 3 verschillende weergaven en in sommige gevallen (=zenders) wordt bij een andere weergave wel dergelijke info verstrekt. Maar idd niet op de plek waar je het verwacht.....dV40 schreef:
Laatst gewijzigd door Timo2014 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 D4 MY2014, Summum, Luxury line, Business Pack Connect, 8-traps geartronic, Power Blue metalic, 18 inch Modin Glossy Black, DAB +, Diffuser, Schakelpaddles, Sportstoelen (Soft Beige), Engine Remote Start (ERS), afneembare trekhaak, Geleverd 01-03-2014 
Passat CC 2.0d (2011)
Volvo V60 D3 (2012)
Honda Civic 1.8i vtec (2009)
Honda Civic 2.2d (2006)
Peugeot 306 D (1999)
Rover 620i (1994)
Peugeot 309 (1987)

Passat CC 2.0d (2011)
Volvo V60 D3 (2012)
Honda Civic 2.2d (2006)
Peugeot 306 D (1999)
Rover 620i (1994)
Peugeot 309 (1987)
-
- 1st Gear member
Ik heb een volvo v40 van september 2014. De eerste maand had ik af en toe problemen met DAB+ maar de laatste maand is er er eigenlijk niet meer naar te luisteren. Veel gekraak, vervormingen en stiltes. In de lijst met DAB stations staan nu ook alleen maar de NPO zenders de rest 538 etc zie ik niet meer.
Ik woon in Deventer en zit voor mijn werkt voornamelijk in Drenthe Overijssel en Gelderland. Ik heb eigenlijk nergens meer goed ontvangst, van Ede tot Enschede en van Den Bosch naar Groningen.
De dealer gaf aan dat er nog een software update en dat dat mischien helpt. Ik heb het idee dat er iets los zit aagezien de FM radio ook stoort en het feit dat hij het eerst wel deed.
Ik vroeg mij af hoe de ontvangt bij julie momenteel is.
Ik woon in Deventer en zit voor mijn werkt voornamelijk in Drenthe Overijssel en Gelderland. Ik heb eigenlijk nergens meer goed ontvangst, van Ede tot Enschede en van Den Bosch naar Groningen.
De dealer gaf aan dat er nog een software update en dat dat mischien helpt. Ik heb het idee dat er iets los zit aagezien de FM radio ook stoort en het feit dat hij het eerst wel deed.
Ik vroeg mij af hoe de ontvangt bij julie momenteel is.
- Timo2014
- 2nd Gear member
Randstad geen probleem maar zodra je ten oosten van Utrecht komt is het snel afgelopen. Mijn ervaring is dat het in vergelijking tot het begin van dit jaar minder goed is geworden.
Laatst gewijzigd door Timo2014 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 D4 MY2014, Summum, Luxury line, Business Pack Connect, 8-traps geartronic, Power Blue metalic, 18 inch Modin Glossy Black, DAB +, Diffuser, Schakelpaddles, Sportstoelen (Soft Beige), Engine Remote Start (ERS), afneembare trekhaak, Geleverd 01-03-2014 
Passat CC 2.0d (2011)
Volvo V60 D3 (2012)
Honda Civic 2.2d (2006)
Peugeot 306 D (1999)
Rover 620i (1994)
Peugeot 309 (1987)

Passat CC 2.0d (2011)
Volvo V60 D3 (2012)
Honda Civic 2.2d (2006)
Peugeot 306 D (1999)
Rover 620i (1994)
Peugeot 309 (1987)
- Get!em
- 3rd Gear member
Ik heb ook DAB+ en het is op sommige momenten ernstig slechter.
Aantal oorzaken hiervan die bekend zijn:
Er zijn wat zenders in onderhoud geweest eind oktober.
Er zijn veel zonnevlekken en uitbarstingen. Deze kunnen voor verstoring van radio verkeer zorgen. Hou bijv spaceweather en poollicht.be in de gaten.
Weersomstandigheden spelen een grote rol
Heb ook het idee dat bepaalde mobiele telefoons veel storing geven. Oa de Huawei heeft hier last van is mijn ervaring (als passagier met die telefoon instapt heb ik altijd verstoring in DAB+)
Aantal oorzaken hiervan die bekend zijn:
Er zijn wat zenders in onderhoud geweest eind oktober.
Er zijn veel zonnevlekken en uitbarstingen. Deze kunnen voor verstoring van radio verkeer zorgen. Hou bijv spaceweather en poollicht.be in de gaten.
Weersomstandigheden spelen een grote rol
Heb ook het idee dat bepaalde mobiele telefoons veel storing geven. Oa de Huawei heeft hier last van is mijn ervaring (als passagier met die telefoon instapt heb ik altijd verstoring in DAB+)
-
- 1st Gear member
Ik heb geluisterd bij een collega naar zijn DAB+ ontvangst, maar hij heeft wel goed ontvangst. Hij heeft skoda ocatavia daar is het een optie van 100 euro.
Ik kan geen 10 min luisteren naar een zender zonder dat deze uitvalt of stoort. Radio 538 etc krijg ik heel soms een signaal door NPO doet het iets beter,
Ik zal mijn telefoon eens uitzetten. Ik heb van het weekend ook eens alles geresed maar dat had helaas geen effect.
Ik heb nog steeds het idee dat er wat los zit of dat de versterker van de antenne niet goed werkt. Op naar de dealer die zal het wel oplossen hoop ik.
Ik kan geen 10 min luisteren naar een zender zonder dat deze uitvalt of stoort. Radio 538 etc krijg ik heel soms een signaal door NPO doet het iets beter,
Ik zal mijn telefoon eens uitzetten. Ik heb van het weekend ook eens alles geresed maar dat had helaas geen effect.
Ik heb nog steeds het idee dat er wat los zit of dat de versterker van de antenne niet goed werkt. Op naar de dealer die zal het wel oplossen hoop ik.
- mga1600
- 6th Gear member
Ik heb sinds enkele dagen een Pure Highway DAB+ module met actieve glasantenne. (Zie ander topic). Met provisorisch vastgezette antenne is het resultaat tot nu toe verbluffend goed. Ik heb er mee gereden van Amsterdam via Alkmaar, de Afsluitdijk, door Friesland naar de stad Groningen en weer terug. Alleen bij het begin van de Afsluitdijk (Den Oever) was het eventjes niet heel goed, maar voor de rest storingsvrij!
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- Get!em
- 3rd Gear member
Vandaag hele dag DAB+ aangehad ivm kaartupdate van de navigatie. Veluwe, Utrechtse heuvelrug, zeer slecht. Veel haperingen. Utrecht- Amsterdam-Schiphol, alles helemaal prima, zonder storingen, behalve in de tunnels van utrecht en schiphol, daar geen ontvangst.
Schiphol, terug naar Utrecht. Wederom goed. Utrecht- Ede. Storingen bij de A12 werkzaamheden, daarna vanaf Bunnik storing. Bij Veenendaal weer even goed, daarna afslag Ede weer om de minuut storing, maar daar regende het ook weer, en heb het idee dat regen ook niet echt bevorderlijk is.
Ik las overigens het volgende op de DAB website:
Schiphol, terug naar Utrecht. Wederom goed. Utrecht- Ede. Storingen bij de A12 werkzaamheden, daarna vanaf Bunnik storing. Bij Veenendaal weer even goed, daarna afslag Ede weer om de minuut storing, maar daar regende het ook weer, en heb het idee dat regen ook niet echt bevorderlijk is.
Ik las overigens het volgende op de DAB website:
Interpretatie: Het aantal antenne's is nog niet genoeg om landelijk dekkend een goede ontvangst te krijgen als je veel obstakels tussen antenne en ontvanger hebt. En dat komt wel ongeveer overeen op de weg: een paar stalen bakken op een vrachtwagen en de storing was compleet of ontvangst viel helemaal weg. Voor betreft veluwe, utrechtse heuvelrug: Bomen zullen de boel wel genoeg storen...Bereik
De digitale ether netwerken zijn bij aanvang gebouwd voor mobiele (voor de automobilist en buiten) ontvangst. Onderweg kan het signaal af en toe wegvallen, afhankelijk van de signaalsterkte en de omvang van eventuele obstakels. Bijvoorbeeld: een houten wand van een schuurtje houdt minder signaal tegen dan het beton van een muur en zal dus een betere
ontvangst genereren. Denk hierbij ook aan de vergelijkbare signaalsterkte bij mobiele telefonie ontvangst.
In de toekomst zullen er meer masten worden geplaatst en zal het netwerk meer en meer geschikt zijn voor digitale ether radio's (dab+ technologie) binnenshuis. Afhankelijk van waar u woont kan het zijn dat de radiostations nu al binnen prima te ontvangen zijn.
- Get!em
- 3rd Gear member
Linkje met de zenders: http://appl.agentschaptelecom.nl/dav/
Hier de huidige vlekkenkaart van ontvangst:

Eerdere fase van de implementatie. Hiervan is een analyse gemaakt en daar zie je de effecten van de heuvelruggen (utrecht/veluwe) en bosrijke gebieden en hoge gebouwen op terug.
(let op, gaat om situatie 2011, maar geeft aan dat gebouwen,bomen, hoogteverschil zorgt voor slechtere ontvangst op bepaalde plekken)

Hier de huidige vlekkenkaart van ontvangst:

Eerdere fase van de implementatie. Hiervan is een analyse gemaakt en daar zie je de effecten van de heuvelruggen (utrecht/veluwe) en bosrijke gebieden en hoge gebouwen op terug.
(let op, gaat om situatie 2011, maar geeft aan dat gebouwen,bomen, hoogteverschil zorgt voor slechtere ontvangst op bepaalde plekken)

Laatst gewijzigd door Get!em op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Dit zijn interessante websites voor TV FM DAB en DAB+
http://radio-tv-nederland.nl/index.html
http://radio-tv-nederland.nl/fmkaart/ze ... zicht.html
- Schorpioen
- 5th Gear member
Bij het naar bovenstaande links willen krijg ik een waarschuwing van de virusscan en krijg de volgende melding:Carlsson 900 schreef: Dit zijn interessante websites voor TV FM DAB en DAB+
Ho!
Weet u zeker dat u daar naartoe wilt gaan?
Een bezoek aan http://radio-tv-nederland.nl/index.html kan riskant zijn.
Waarom bent naar deze pagina geleid?
Bij ons bezoek aan deze website hebben wij riskant gedrag aangetroffen.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

@Willem; Sorry voor mijn late reactie, bij mijn bezoek aan die site heeft mijn Norton AV geen A1 gegeven.
Maar ook niet bij nu herhaald bezoek, dus naar mijn mening veilig.
[tipo]
Maar ook niet bij nu herhaald bezoek, dus naar mijn mening veilig.
[tipo]
- mga1600
- 6th Gear member
Ik probeer te snappen wat de bovenste kaart nou precies zegt, ik snap het niet..... Zoals ik een paar posts hoger aangaf, heb ik met een (toen nog) "op houtje touwtje" manier aangebrachte glasantenne een ongestoorde ontvangst van de publieke zenders in het noorden van het land, m.u.v. het stukje aan het begin van de Afsluitdijk aan de Noord-Hollandse kant. Maar ook tijdens de rit van het noorden van Noord-Holland langs de kust via Alkmaar tot Amsterdam is (bijna) perfect. Deze ritten gaan dus door zowel gele, geelgroene als rode gebieden van de kaart, in al die gebieden gaat het in het algemeen prima. Maar wat betekenen die kleuren dan officieel? Is die kaart echt de actuele situatie?
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- Get!em
- 3rd Gear member
Nog wat nieuws van begin dit jaar dan:
http://corporate.kpn.com/kpn-actueel/ni ... erland.htm
http://www.dabtuners.nl/2012/2014-de-dab-balans
Beide teksten onderschrijven onze bevindingen: nog verbetering mogelijk. En KPN gaat dus het bereik verbeteren t/m 2017.
http://corporate.kpn.com/kpn-actueel/ni ... erland.htm
http://www.dabtuners.nl/2012/2014-de-dab-balans
Beide teksten onderschrijven onze bevindingen: nog verbetering mogelijk. En KPN gaat dus het bereik verbeteren t/m 2017.
- Get!em
- 3rd Gear member
Hmm laatste tijd is het bij mij rond woonplaats echt om te huilen en kan ik het niet fatsoenlijk beluisteren. Service moet echt verbeteren. Het doet me nu denken aan de eerste dagen van de GSM, waarbij je naar het raam moest lopen of naar een specifieke hoek op de straat om te kunnen bellen, anders viel de verbinding weg.
Dat laatste is overigens nog steeds op een aantal plekken in NL aan de hand qua GSM, maar niet zo erg meer als nu met de DAB+.
Dat laatste is overigens nog steeds op een aantal plekken in NL aan de hand qua GSM, maar niet zo erg meer als nu met de DAB+.
- Timo2014
- 2nd Gear member
Mijn ontvangst is nog steeds slecht. Bij de 60K beurt ga ik dit aan de orde stellen. Zeker gezien het feit dat andere oplossingen (ik lees o.a. Skoda) gewoon prima doen (beperkingen door de netwerkdekking heft iedereen last van).
Ik heb om mijn route met name last van het gat Veenendaal - Bunnik.
Wat opvalt -> soms valt de ontvangst weg (QMUSIC NON STOP) en krijg ik een soort digitale tik (om de 1 a 2 seconde) en de radio herstelt daar ongeacht waar ik rijd niet meer van. Als ik dan naar Radio 1 schakel heb ik gewoon ontvangst. Schakel ik terug dan doet QMUSIC het weer. Lijkt erop dat bij zeer laag vermogen (slecht ontvangst) de radio in storing gaat oid. Is dit iemand anders opgevallen?
Wat opvalt -> soms valt de ontvangst weg (QMUSIC NON STOP) en krijg ik een soort digitale tik (om de 1 a 2 seconde) en de radio herstelt daar ongeacht waar ik rijd niet meer van. Als ik dan naar Radio 1 schakel heb ik gewoon ontvangst. Schakel ik terug dan doet QMUSIC het weer. Lijkt erop dat bij zeer laag vermogen (slecht ontvangst) de radio in storing gaat oid. Is dit iemand anders opgevallen?
Passat CC 2.0d (2011)
Volvo V60 D3 (2012)
Honda Civic 2.2d (2006)
Peugeot 306 D (1999)
Rover 620i (1994)
Peugeot 309 (1987)

Passat CC 2.0d (2011)
Volvo V60 D3 (2012)
Honda Civic 2.2d (2006)
Peugeot 306 D (1999)
Rover 620i (1994)
Peugeot 309 (1987)
-
- 1st Gear member
Ik had ook zo' n vermoeden, maar ik dacht op een gegeven moment dat het toch toeval was. Maar er zijn meer die dit ook hebben geconstatered. Het ligt denk ik puur aan de antenne of de versterker die er in zit. Deze pakt in eerste instantie het signaal op maar de radio besluit vervolgens dat de ontvangst toch te zwak is en gaat in storing.Timo2014 schreef: Mijn ontvangst is nog steeds slecht. Bij de 60K beurt ga ik dit aan de orde stellen. Zeker gezien het feit dat andere oplossingen (ik lees o.a. Skoda) gewoon prima doen (beperkingen door de netwerkdekking heft iedereen last van).
Als ik lees dat iemand met een plak antenne wel overal bereik heeft dan weet ik genoeg. Ze hebben hier op bezuinigd. Ik ben trouwens nog niet bij de dealer geweest.
- Get!em
- 3rd Gear member
Overigens is de NPO vs Commercieel 2 verschillende DAB+ frequentiebanden en antennes. Dus dat er verschil is in bereik kan kloppen.
Gisteren rit van Ede --> Emmen en terug. DAB kon redelijkerwijs op 97% van de rit aanstaan zonder storing op een commerciele zender.
Gisteren rit van Ede --> Emmen en terug. DAB kon redelijkerwijs op 97% van de rit aanstaan zonder storing op een commerciele zender.