Pagina 5 van 6
Geplaatst: 01.11.2013 - 14:33
door Candisa
Ik spreek dan ook niet over wekelijks bijvullen, maar over wekelijks controleren. Op die manier ben je er tenminste op tijd bij als er iets fout gaat.
In de handleiding van iedere auto staat hoe je de olie kunt peilen, waar deze dient afgevuld te worden, en met welk type olie dit dient te gebeuren... Pure bladvulling waarschijnlijk?
Isabelle
Geplaatst: 01.11.2013 - 14:41
door Fredhead
Voor sommige mensen is die informatie wel nodig.
Ikzelf met de nodige sleutelervaring, een hobbyhok dat op het circuit wordt gebruikt en 35.000 - 40.000 km per jaar vind dat ik het op de voor mij goede manier doe.
Hoe jij het doet is aan jou, maar om nu constant vol te blijven houden dat een ander het op een andere manier dan die van jou fout doet is ook een beetje overdreven.
Heb zelf nog nooit een blok stuk gereden of met te weinig olie of wat dan ook gestaan dus dat heeft voor mijzelf wel bewezen dat het prima gaat zoals ik rijd en de controle doe.
Als ik hier in de straat rond kijk doet zowat niemand iets aan zijn auto, op 3 huizen na heb ik nog nooit iemand de peilstok uit z'n auto zien halen of zelfs maar wat ander simpels.
Geplaatst: 01.11.2013 - 14:47
door Gait
Jacolien schreef:Ik krijg de neiging om te stellen: 'Volvo V50, alleen voor mensen met minimaal opleiding automonteur gevorderd'!
::D
Nee, hoe cliche ook, maar dan moet je een Renault hebben ben ik bang (hoewel, vast ook pech, want de clio die ik zakelijk een tijdje heb gereden was technisch niets mis mee).
Toen ik vond dat ik wel erg vaak olie moest bijvullen bij mijn megane, namelijk elke 8000km ongeveer, gaf de dealer aan dat zij zich pas zorgen gingen maken als hij meer dan 1 liter olie per 1000Km ging gebruiken. En dat bij een onderhoudsinterval van 30.000 km. Heb ook wel eens gehad dat er alweer alarmen gingen branden en piepen nog voordat ik weer thuis was van de onderhoudsbeurt! Absurd.
Sindsdien controleer ik regelmatig, maar ook echt niet wekelijks, het oliepeil. Gewoonte die er in is gesleten. Net als dat ik eigenlijk in alle winkelruiten waar ik ofwel recht vooruit, of recht achteruit naar toe rijd even controleer of alle lampen nog branden. Ook zo'n renault trekje.
Heel comfortabel en erg luxe voor het geld, maar zodra ze beginnen te zwaaien met een abonnement voor vloeistoffen en lampen moet er eigenlijk al een lampje gaan branden natuurlijk
Maar goed, Renault ingeruild op een V50 en 4 maanden later liep de motor van die V50 stuk. Dus dus wat dat betreft...
Geplaatst: 01.11.2013 - 15:03
door prwi
En dan constateer je dat het oliepeil te hoog staat. En dan ? Hoe haal je er een deel uit ? Voor je deur, zonder brug ?
Geplaatst: 01.11.2013 - 15:41
door MarioC70
Naar de garage denk ik?
Geplaatst: 01.11.2013 - 15:53
door Fons099
@Gait,
Ik heb 8 maanden oude Renault diesel ingeruild op Volvo benzine omdat ik het zat was iedere paar weken naar de garage te moeten om het roetfilter schoon te laten branden...
En tot op heden nog geen probelemen met mijn Volvo benzinemotor.
Het kan verkeren...
Geplaatst: 02.11.2013 - 11:35
door Candisa
Bij te veel olie, natuurlijk direct naar de garage voor een uitgebreide controle, olie stijgt niet zomaar en wat er bijgekomen is is geen olie!
- Koppakking lek waardoor er koelvloeistof of roet bij zit
- Roet in de olie via EGR->carterontluchting of versleten zuigerveren
- ...?
Isabelle
Geplaatst: 02.11.2013 - 11:59
door Fredhead
Regeneratie niet af gemaakt en daarom diesel bij de olie gekomen
Geplaatst: 02.11.2013 - 19:54
door Waltersan
Fons099 schreef:En als klap op de vuurpijl nog een extra rondje rijden omdat de auto aan het regenereren is.
Moet niet gekker worden.
dat is goed voor het milieu, iedereen die regelmatig een rondje moet rijden.......
blijf het vinden, dat milieu gez**k is alleen maar goed voor de staatskas (en over een reparatie betaal je ook weer btw, en waar gaat dat heen?)
Geplaatst: 02.11.2013 - 20:10
door Bakboord1
Is helaas een bekend dieselprobleem dat zich bij meer (vaak franse) merken voordoet. Het op hol slaan is alleen te stoppen door de luchttoevoer te blokkeren.
Ik ken ook een d5 die in de soep is gelopen na vijf jaar en 150dkm. Soms heb je brute pech. Hopelijk brengt deze kostenpost je niet financieel aan de grond.
Geplaatst: 02.11.2013 - 21:27
door Oceanracer
Moraal van het verhaal: Volvo blijkt niet in staat te zijn geweest om een gebruikersvriendelijke auto met 2.0 dieselmotor te bouwen waarmee je klaarblijkelijk het risico loopt dat je motor volledig naar de vernieling loopt als je niet wekelijks je oliepeil controleert. Triest!
Geplaatst: 02.11.2013 - 21:54
door OGA244
Die is erg kort door de bocht....
De serviceintervallen zijn om de 20.000km of eens per jaar, dat gewoon een te lange periode zonder enige tussentijdse controle.
Geplaatst: 02.11.2013 - 22:48
door Gast
Om de 30.000 en dat is wel erg lang. Ik verkort het naar 20.000
Geplaatst: 03.11.2013 - 08:41
door Fredhead
2.0D heeft de interval wel om de 20.000 km
Geplaatst: 03.11.2013 - 08:53
door Oceanracer
En 16.000 km na die 20K-beurt loopt de motor volledig in de soep omdat Volvo geen lampje heeft voor een te hoog motoroliepeil.... Ohw ja, wat hier nog niet aan de orde was gekomen: Volvo levert tegenwoordig ook auto's af zónder oliepeilstok! Koelvloeistoftemperatuurmeter vinden ze bij Volvo ook al overbodig. Maar wel met het vingertje wijzen als de boel kapot draait...
Geplaatst: 03.11.2013 - 09:09
door OGA244
De auto's zonder fysieke peilstok hebben allemaal een digitale "peilstok" in het instrumentenpaneel, helemaal zonder peilstok zijn ze dus NOOIT.
Mijn ervaring is dat vrijwel geen hond ooit de vloeistofnivo's controleerd.
Geplaatst: 03.11.2013 - 09:20
door Oceanracer
Klopt, zit tegenwoordig in een (ingewikkeld) menu van de boardcomputer.
Waar het mij om gaat is dat er (door Volvo) een bepaalde techniek is gebruikt die onder bepaalde omstandigheden er voor kan zorgen dat de motor op hol slaat. Zoals ik al eerder schreef, hebben ze immers nagelaten het regenereren zelf aan te geven en zo ook het vol raken van het roetfilter. Volvo heeft op geen enkele manier de moeite genomen de bestuurder op enigerlei wijze hiervoor te waarschuwen en legt de verantwoording voor deze falende techniek klaarblijkelijk volledig bij de eigenaar van de auto.
Geplaatst: 03.11.2013 - 10:44
door Jacolien
Oceanracer schreef:Waar het mij om gaat is dat er (door Volvo) een bepaalde techniek is gebruikt die onder bepaalde omstandigheden er voor kan zorgen dat de motor op hol slaat. Zoals ik al eerder schreef, hebben ze immers nagelaten het regenereren zelf aan te geven en zo ook het vol raken van het roetfilter. Volvo heeft op geen enkele manier de moeite genomen de bestuurder op enigerlei wijze hiervoor te waarschuwen en legt de verantwoording voor deze falende techniek klaarblijkelijk volledig bij de eigenaar van de auto.
Dit had toch makkelijk opgelost kunnen worden met een lampje wat brandt bij bepaalde zaken. Zoals 'ik ben bezig' rij nog een rondje extra. Of 'ik ben vies en vol' ga voor onderhoud. Dat had voor mij heel veel geld gescheeld!
Geplaatst: 03.11.2013 - 11:42
door Oceanracer
Dan was het inderdaad voor iedere bestuurder duidelijk geweest....
Geplaatst: 03.11.2013 - 11:47
door OGA244
krijg toch wel eens 1e eigenaren die met 150.000km bellen met de tekst, er staat ineens "tijd voor reg onderhoud" in het display, en dan "dat heb ik nog nooit eerder gehad", die aanduiding "tijd voor regulier onderhoud" heeft er met 150.000km toch al minimaal 7 keer gestaan