Boreas schreef:Ik op mijn beurt zou heel graag willen dat er wat meer realisme en minder peptalk op het forum was! Daar zou ik me nou weer heel wat beter bij voelen .........
Ik ben bang dat je dan hier op het verkeerde forum zit.
Volvo-forum.nl is namelijk bedoeld voor Volvoliefhebbers.
Boreas schreef:Ik op mijn beurt zou heel graag willen dat er wat meer realisme en minder peptalk op het forum was! Daar zou ik me nou weer heel wat beter bij voelen .........
Ik ben bang dat je dan hier op het verkeerde forum zit.
Volvo-forum.nl is namelijk bedoeld voor Volvoliefhebbers.
Een citaat (tot slot!!) van gsx750r bij wijze van reactie: "Tot slot: ik draag Volvo echt een warm hart toe en gun ze alle succes van de wereld maar Volvo for Life, nee dat echt niet. Uit ervaring weet ik al jaren dat als je je daar krampachtig aan vasthoudt, je jezelf vreselijk tekort doet! In deze houding wordt ik gelukkig al m'n autoleven lang geholpen door het feit dat uitsluitend IK helemaal zelf bepaal welke auto ik rijd en niemand anders!!!!! Hééééérlijk die VRIJE keuze en ook reuze van invloed op de verkoopcijfers ...."
Maar of veel VW rijders naar Volvo zullen overstappen??
Ja, ik bijvoorbeeld. En ik ben echt niet de enige.
Vergelijk maar eens een passat met de V70 in de betreffende carconfigurators.
Tip: Vermogen, Xenon, Leer, Standkachel, Navi, Stoelverwarming enz.
En dan ff kijken naar de prijzen (en bijtelling)
Je bent niet de enige. De dealers die ik spreek krijgen allemaal ex VW rijders in de showroom.
Deels getrokken door de V40 en de V60 en dan ontdekken ze dat een V70 zo gek nog niet is.
En het is natuurlijk iets anders of je in een Volkswagen of een Volvo bij je klanten komt aanrijden
Zo, weten Waldorf en Statler dat ook weer ::lol: ::lol:
Tjonge jonge, alsof je op je verjaardag van je twee knorrige ooms te horen krijgt: "Geniet er maar van jongen. Maar morgen gaat het moeilijke leven gewoon weer door hoor!"
V60 PIH Power Blue met Belgische packs Xenium, Hybrid Technology, Business Motion, Advanced Safety, Security en Winter. V70 Cedar Green 2.5 T
Voor mij zijn de verkoopcijfers van een afgelopen jaar hetzelfde als de cijferlijst op het rapport van een leerling op het einde van het schooljaar. M.a.w. hoe waren de prestaties van het afgelopen jaar.
Hoe hij volgende jaar gaat presteren kan niemand voorspellen, hoogstens kun je een verwachting uitspreken.
En ongetwijfeld trap ik nu mensen op hun (tere?) Volvo-ziel maar ik vind mensen die kritisch zijn en proberen alles nuchter en realistisch te benaderen méér Volvo liefhebber dan degenen die krampachtig (ik zeg niet tegen beter weten in !) de boel verheerlijken door het aan de hand van het rapportcijfer allemaal heel rooskleurig voor te stellen waarbij de gebruikte argumenten beslist niet altijd even sterk zijn (ik zeg niet dat het non-argumenten zijn !)
Het wondermiddel DE BIJTELLING heeft bij velen de blik vertroebeld!
Nu maar hopen dat dit bij Volvo niet zo is maar daar heb ik wel vertrouwen in.
O ja, dit forum is beslist een van de actiefste autoforums in Nederland maar v.w.b. de gehele Volvowereld stellen we als deelnemers qua aantal niets voor, laat staan dat we ook maar enige invloed zouden kunnen uitoefenen op de toekomst van Volvo!
Dromen over en hopen op een fantastische toekomst ja, dat gelukkig wel en dat is op zich ook een leuke bezigheid tijdens discussies maar rose brillen horen daar helaas niet bij......... zijn misschien zelfs wel ongewenst ............
Een beetje off-topic vermoedelijk maar o.a. BMW wordt in diverse discussies er ook nogal eens bijgesleept, óók in deze daarom nog dit:
Over rose brillen gesproken: Lees deze topic maar eens om erachter te komen hoe ik e.e.a. benader als het op auto's van verschillende merken aankomt die ik in dit geval beide bezit. Verheerlijken doe ik nooit en alleen maar minpunten opsommen daar houd ik ook niet van. Ja, een BMW 730d (MY08) en een Volvo S80 (MY00) natuurlijk op zich twee verschillende werelden maar een BMW 730d de hemel en een Volvo S80 2.0T de hel of omgekeerd? Vergeet het maar!
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Ik heb in mijn 32 jaren als bestuurder ook enkel aziaten gereden, in mijn jeugd een Nissan Sunny coupe, later een Honda HRV AWD en enkele jaren geleden een Mazda 6 als leaseauto gehad.
Ik heb bij al die autos dezelfde klacht ontdekt, doorgezakte stoelen na 3-4 jaar.
Bij de veiligheid hebnik nooit stil gestaan, de Honda en de Mazda hadden ook airbags, dus was het goed.
Een collega van me koost 2 jaar geleden voor een Hyundai iX35 als leaseauto en op een keer werd hij bij lage snelheid rechts in de flank aangereden op een parkeerterrein van een supermarkt, wat denk je wat er gebeurd ?
De andere auto schept als het ware de iX35 op en die ging over de kop en landde op zijn dak.
Iedereen kwam er wel ongedeerd uit maar er is geen enkele airbag open gegaan.
En die iX35 moet dus een XC60 concurrent zijn..
De XC60 heeft ROPS, dus die was zeker niet omgerold, en als het zo zou gegaan zijn ben ik wel zeker dat de gordijnairbags open zouden gegaan zijn.
Ik heb dit verhaal al aan al mijn vrienden verteld die een aziaat overwegen, maar velen kiezen toch om te volharden in de boosheid en kopen er terug een....
Conclusie, sommige mensen kijken naar veiligheid en sommigen naar de portemonee...
Boreas schreef:
Die nieuwe 2.0 diesel wordt over het algemeen goed beoordeeld, maar de teneur in de recensies is dat daarmee Volvo weer op één lijn gekomen is met de Duitse concurrentie.
Welke Duitse fabrikant kan een Estate zoals een V70 bieden met 20%? Laat staan mét automaat of mét 181 pk? En dan heb ik het nog niet over trekgewichten etc.
Het Vobsidium verhaal is Nederlands en van voorbijgaande aard. Maar denk je echt dat BMW, Audi en Mercedesrijders hun bolide gaan inruilen voor een V70, ook al heeft deze 180 pk en genoeg trekkracht om een hele kermiskraam te trekken?
VW vind ik zeker wel een alternatief voor Volvo, maar dat werkt de verkeerde kant op. Een nieuwe Golf is een goed rijdende pakezel vergeleken met de benauwde V40 (of XC!)40. En de nieuwe Passat Variant (2015) zal zeker een groep Volvorijders aanspreken. Maar of veel VW rijders naar Volvo zullen overstappen?? Dus door terecht VW erbij te halen, wordt mijn prognose voor Volvo nog somberder.
Als de auto goed is dan is de Duitser wel bereid te switchen. Kijk maar hoeveel Dacia's of Skoda's in Duitsland rijden! Eerst wilde men daar niets weten van deze merken. Maar ze moeten wel een goede prijs-kwaliteit verhouding hebben. Dus dezelfde prijs voor een V70 of een BMW 5... dan kiezen ze toch voor de 5.
Al verkopen ze 100.000.000 auto's. Als op elke auto 0,50 euro verlies wordt geleden dan gaat het niet goed. Als ik mij goed herinner sloot 2012 met een nettoverlies van 56 mln.
Als ik de sterkten en zwakten van Volvo op een rij zou moeten zetten, dan kom ik op basis van mijn informatie/kennis als klant tot het volgende:
Sterkten:
- Heldere merkwaarden, van oudsher sterk in 'veiligheid', dit wordt consequent uitgebouwd met moderne, geavanceerde technieken;
- Vriendelijke, niet-statusgerelateerde en omgevingsbewuste uitstraling, gelinkt aan waarden van de (hogere) middenklasse, "family" uitstraling, passend bij actieve levensstijl;
- Baanbrekende PIH techniek, in een model "dat ertoe doet". Na studiemodellen (C30 onder andere), waar het vervolgtraject niet altijd helder was, nu echt een aanzet met elektrisch rijden gezet;
- Modellengamma steeds meer gericht op deelsegmenten van het consumentenpubliek (instapmodellen, hatchbacks, cross-over, SUV, sedan, estate); steeds scherpere product-marktcombinaties;
- Schuwt niet de "race" kant op te gaan (Polestar, wel erg kostbaar, zeer kleine markt);
- V40 is een zeer behoorlijke Golf 7 "killer" gebleken en dat verdient alle lof;
- Laatste jaren grote sprongen gemaakt in 'design' en dus de 'looks' van de modellen;
- Duidelijke "familie" kenmerken over het gehele gamma heen. Oog voor geschiedenis en herkomst (heritage, merktrots) en verwerking daarvan in details in designtaal;
- Laatste jaren grote sprongen gemaakt in kwaliteit en vooral kwaliteitsbeleving van de interieurs;
- Heeft aangetoond in relatief korte tijd het grootste deel van het modellengamma te kunnen vernieuwen; de facelifts van vorig jaar (Autoshow Geneve, maart 2013);
- Time-to-market was altijd wat lang, maar is duidelijk korter geworden (sluit aan bij vorige punt);
- Innovaties in motorisering; deels (weer) motorisering in eigen beheer;
- Zeker niet op de laatste plaats: klantbenadering en -bejegening door en after sales van het dealernetwerk.
Zwakten:
- Het lukt ondanks alle inspanningen (nog) niet vanuit 'kwaliteit' door te breken naar de "massa" en een volumespeler te worden, op een wijze zoals dat Volkswagen, en in de slipstream daarvan Audi voor een hoger segment dan VW zelf, al jaren wel lukt;
- Middelgrote speler, de Duitse drie hebben onder meer veel grotere budgetten voor R&D;
- Nog geen evidente resultaten van de facelift operatie van 2013 (misschien ook nog te vroeg om te beoordelen);
- Geen echt wezenlijk concurrerend model voor de BMW 3/5 en Audi 6. De S60/V60 komt dicht in de buurt van Audi 4, en dat is lovenswaardig;
- "Altijd maar moeten opboksen tegen de Duitse hegemonie". Is het profiel daarvan afgeleid of is er echt sprake van een zelfstandige marktpropositie, bezien vanuit de beleving van het grote publiek?. Ook: is het nou Chinees, Zweeds, een mengeling daarvan of "onbepaald". Is een Volvo nog een "European Car" en zo ja, in welke mate dan?;
- Wel innovaties in motorisering, maar dat dan weer niet over de gehele linie doorvoerend (V40 niet, nog gerelateerd aan de Ecoboost motoren van Ford);
- Maakt zoekende indruk met innovaties in navigatie- en centraal bedieningssystemen (Sensus, Sensus Connected Touch, Sensus Connected), in de beleving deel klantenkring nog niet op niveau concurrentie; ratio moeilijk te volgen voor klanten;
- Zwakke positie op sommige belangrijke markten, zoals de VS en redelijk wat Europese landen;
- Sales in China en Azie nog niet echt substantieel;
- Sales in 2013 zeer sterk gebaseerd op beperkt deel modellengamma (V40, V60, S60, XC60);
- Imago van grote, dure wagens, terwijl de werkelijkheid inmiddels (deels) een andere is. Veel consumenten in Europese landen zijn "klein" gaan rijden;
- Sales van estates nog steeds dominant, de sedans blijven (zeer) sterk achter in aantallen, ondanks de manifeste pogingen vanaf 2010 met de S60;
- Marges voor de dealers zullen sterk onder druk staan;
- Verkoopresultaten 2013 (zeker in Nederland) geven een sterk vertekenend beeld: vooral V40 D2 en V60 PIH; laatste met name door subsidies, beiden dominant in aanschaf vanuit zakelijke markt; waar is de individuele, particuliere consument?
Al met al een gemengd beeld. De toekomst laat zich niet kennen, niemand kan in een 'glazen bol' kijken, en elk comparatief voordeel is relatief, zeker in een hoogcompetitieve markt als de automotive.
Volvo zit zeker niet stil, maar dat geldt niet minder voor de concurrentie…
New S60 Intro Edition, 2.0T, Driver Support Line (met Pedestrian Detection), Winter Line (met Xenon), Premium Audio, Lederen stoelbekleding, Park Assist camera's achter en voor, Exterior Styling pakket en 17"; Njords en 17"; Balders.
Ja nu de volvo's minder gunstiger bijtellingcijfers hebben, zal de verkoop zeker een heel stuk dalen. Er zal ook in 2014 niet nieuws gepresenteerd worden dat de verkoop in NL een boost zou kunnen geven. De XC90 komt er wel, maar wanneer zullen de eerste voor de klant echt arriveren? Ik gok al 2015.
Ander mogelijkheid zou zijn (maar het zou mij verbazen) dat volvo al een nieuwe D2 presenteert in 2014, waardoor ze dan plots weer wel zou voldoen aan 14% voor de V40 & misschien zelfs S60 (als de motoren werkelijk spectaculair zouden zijn :p ).
Als volvoliefhebber vind ik het jammer dat ze zo laat zijn. De lancering van de XC90 blijft maar op zich wachten, maar ook veel andere modellen zijn rap aan vernieuwing toe. Het staat wel geplant in de volvo agenda (V90, S90, XC40) maar het duurt allemaal te lang. Concurrenten hebben al langer een XC40 variant op de markt (audi Q3, bmw X1; mercedes GLA etc). Daarnaast zijn er nog modellen tekort, namelijk bepaalde niches opvullen: coupés (ik denk aan 2 & 4 deurs).
Persoonlijk mag dat zeker de concept coupe zijn. Deze auto werd enorm positief onthaald (het verbaasd mij enorm want meeste mensen zijn nogal kritisch als het over volvo gaat). Dus waarom niet in massaproductie? Ze hebben nu toch al de kosten gemaakt om het te ontwerpen (R&D etc), het is maar een kleine meerkost om er een productiemodel van te maken (desnoods in een beperkte oplage full-option met sterke motors in; (beetje gelijkaardig aan de polestaroplage, maar dan in enkele duizendtallen liefst) koper gaan ze zeker vinden.
Ook de XC coupe wordt redelijk positief onthaald (vind ik persoonlijk minder geslaagd wel), en het is een niche dat ze kunnen opvullen. Driedeurs SUV's. Er is zeker vraag achter, kijk maar naar de range rover evoque.
Volvo heeft opzich al een iets ouder cliënteel (de kinderen die al van huis zijn, 2 deurs is daarom al voldoende), en een auto op de markt brengen dat hoger is en bredere deuren heeft om gemakkelijker in de auto stappen heeft zeker troeven (mensen met rugproblemen etc
Het doel is om 800 000 auto's te verkopen, maar als ze zo hun kansen laten liggen, gaat het niet lukken :s
Volgens de info-folder die volvo verspreidt naar aanleiding van het komende autosalon in Brussel, is er al sprake van de D2 in 2-liter uitvoering.(VEA motor dus)
Vermogen en koppel waarden staan er evenwel niet bij vermeld....
Co2 lijkt dezelfde waarde van de reeds gekende D4.
Zal er iets meer van te weten komen bij de opening van het salon zelf.
Een D2 als 2.0? volgens mij zal je verkeerd zijn :p dat zou opeens omgekeerde filosofie zijn :p ipv downsizen, upsizen :p (van 1.6 naar 2.0). Je zal de D4 bedoelen, dat is inderdaad een VEA 2.0.
De D2 wordt waarschijnlijk een driecilinder met als cilinderinhoud een 1.5. (als is dat nog niet 100% vermeld).
Ook wat John Vermeulen hierboven zei : "Zwakke positie op sommige belangrijke markten, zoals de VS en redelijk wat Europese landen"
Dat klopt dus helemaal en ik begrijp ook niet waarom. Je doet als autofabrikant zoveel kosten om een nieuw model te ontwikkelen en te lanceren en je verkoopt het dan niet overal dat is toch wel pure dwazerij. Ook al verkoop je er bv niet zoveel van, het beter iets dan niets.
Zo is de V40 niet te koop in de VS, het is daar immers van 2010 geleden dacht ik dat er nog een nieuw model daar gelanceerd is. Allen maar modellen verminderd (C30, C70). Geen wonder dat de US markt met tien % daalt dit jaar. Nu gaat men de V60 daar lanceren in januari (ook al 3 jaar te laat). Die bestuursleden van Volvo hebben maar weinig ambitie.
Zo is de V40 niet te koop in de VS, het is daar immers van 2010 geleden dacht ik dat er nog een nieuw model daar gelanceerd is. Allen maar modellen verminderd (C30, C70). Geen wonder dat de US markt met tien % daalt dit jaar. Nu gaat men de V60 daar lanceren in januari (ook al 3 jaar te laat). Die bestuursleden van Volvo hebben maar weinig
de V40 mag niet verkocht worden op de Amerikaanse markt omdat deze niet voldoet aan de Amerikaanse eisen ivm veiligheid (als ik mij niet vergis heb ik dat ergens gelezen)dat de aanpassingen voor de Amerikaanse markt meer zou kosten dan dat ze ooit aan zouden kunnen verdienen
Oceanracer schreef:Waar komt de huidige ontwerper van Volvo's V70 ook al weer vandaan? Ohw ja, van Mitsubishi! Duszzzz...
Bijna goed, die komt van Volkswagen
Ik weet niet wie jij in gedachten hebt, maar ik doelde op Steve Mattin en die had op z'n zachtst gezegd nauwe banden met Mitsubishi maar kwam zéker niet bij Volkswagen vandaan.... Hij werkt nu trouwens bij Lada. :?
de V40 die niet voldoet aan veiligheidseisen
wow, amai dat is straf, terwijl dat de V40 in bepaalde test topscores halen. de V40 wordt beschouwd als één van de veiligste auto's ooit gebouwd.
En niet kunnen terugverdienen, hmm, de US is lik de grootste volvomarkt.