Accu probleem

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Poni
3rd Gear member

RichieB schreef: Dus zelfs zonder in te pluggen loopt de 12V accu leeg op een "uitgesteld laden" locatie? Bijzonder.
Nou dat was bij mij de laatste keer in november ook het geval.
Op vrijdag neergezet. Niet aan de laadpaal. Op zondag om een uur of drie ingeplugd en om half vijf VOC aan de lijn.
Auto gaf alarmmelding en accu was te leeg om de deuren nog te openen.

Overigens heb ik toen en de twee keer daarvoor niet de berger laten komen, maar op maandag de dealer laten bellen.
Die hebben de auto gewoon met de startaccu gestart.
Tweede keer heb ik hem niet eens meer mee laten nemen.

Daarna hebben ze via Zweden het uitgesteld laden kunnen verwijderen.

Nu al weer enige tijd de melding ...bezig met bijwerken...
ik kan dus niet meer bij de laadlocaties.
Dealer heeft dit nog niet weg weten te krijgen.
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
RoaldH
6th Gear member

Poni schreef: Nou dat was bij mij de laatste keer in november ook het geval.
Op vrijdag neergezet. Niet aan de laadpaal. Op zondag om een uur of drie ingeplugd en om half vijf VOC aan de lijn.
Auto gaf alarmmelding en accu was te leeg om de deuren nog te openen.

Overigens heb ik toen en de twee keer daarvoor niet de berger laten komen, maar op maandag de dealer laten bellen.
Die hebben de auto gewoon met de startaccu gestart.
Tweede keer heb ik hem niet eens meer mee laten nemen.

Daarna hebben ze via Zweden het uitgesteld laden kunnen verwijderen.

Nu al weer enige tijd de melding ...bezig met bijwerken...
ik kan dus niet meer bij de laadlocaties.
Dealer heeft dit nog niet weg weten te krijgen.
Hier precies dezelfde problemen. PIH is de komende 2 dagen bij de dealer om dit te verhelpen.

Mijn issues zijn:
- niet bij laadlocaties kunnen (kan uitgesteld laden dus niet uitzetten)
- vaak problemen met bluetooth (als je een nummer kiest gaat verbreekt de bluetooth verbinding zodra je degene aan de lijn krijgt)
- niet meer kunnen laden (via laadpaal en schuko/mennekes kit)
- ineens meldingen lage accuspanning na update die dat zou verhelpen
- kraak in A stijlen
- piepje bij stoel/gordel
- standkachel die soms niet aangaat (nu op diesel omdat laden niet werkt).

Gelukkig "mis" ik de meldingen van de storingen in het hybride systeem. Die heb ik alleen gezien bij aflevering van de auto in juni 2013, toen de eerste software update niet vlekkeloos ging door problemen met de kalibratie van de ERAD. Als de 12v accu leeg was, lag dat tot voor kort aan het gebruik van uitgesteld laden en de auto langer dan 3 dagen parkeren (eventueel icm vergeten in te pluggen).
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Johan2631
1st Gear member

Goed nieuws,

Ik heb mijn PIH terug. Vanmiddag belde de dealer dat hij weer terug was. Bij navraag wat ze in Beesd nu gedaan hadden wist hij mij te vertellen dat de connectoren vervangen zijn. Die schijnen ergens achter de grote accu's te zitten want mijn volledige accu pakket is verwijderd geweest.

Ik ben benieuwd of dit de oorzaak is, ik zelf zie het verband tussen de storing en de oplossing niet. Maar moet erbij vermelden dat ik niet gehinderd wordt door enige vorm van technische kennis
- Volvo V60 Plug-In Hybride MY 2014 2013 - .........
- VW Passat 2.0 Highline 2005-2013
- VW Passat 1.9D Comfortline 1999-2005
vaudi
5th Gear member

@Johan,
Fijn dat je weer mag rijden in de PIH.
Blijkbaar hebben ze de omvormer die onder het accupakket vervangen. Als ik het goed heb zorgt dat voor de regeling van energie tussen hybride accu en de ERAD.
De ERAD is de elektromotor tussen de achterwielen. Daarbij gaat het om snelheidsregeling en de regeling van de retour energie tussen elektromotor en accu)
Johan2631
1st Gear member

vaudi schreef: @Johan,
Fijn dat je weer mag rijden in de PIH.
Blijkbaar hebben ze de omvormer die onder het accupakket vervangen. Als ik het goed heb zorgt dat voor de regeling van energie tussen hybride accu en de ERAD.
De ERAD is de elektromotor tussen de achterwielen. Daarbij gaat het om snelheidsregeling en de regeling van de retour energie tussen elektromotor en accu)
Gelukkig heb jij er verstand van :-)
- Volvo V60 Plug-In Hybride MY 2014 2013 - .........
- VW Passat 2.0 Highline 2005-2013
- VW Passat 1.9D Comfortline 1999-2005
RoaldH
6th Gear member

Auto weer terug, maar laden ho maar... Morgen maar ff bellen.
IV39
4th Gear member

RoaldH schreef: Auto weer terug, maar laden ho maar... Morgen maar ff bellen.
Nou, dat gaat lekker... succes!
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
RoaldH
6th Gear member

IV39 schreef: Nou, dat gaat lekker... succes!
Bluetooth werkte nu wel. Ik kon zelfs met draaiende motor bij stilstand (ook als ik langzaam reed) de mate van stuurbekrachtiging aanpassen.
Het wissen van de laadlocaties is een langdurig proces. Volvo heeft dit uitbesteed aan een ander bedrijf. Door de actie van Volvo dat VOC voor een gering bedrag is aangeboden op de reguliere modellen is een paar weken geleden een enorme toestroom op de VOC servers ontstaan. Hierdoor is/was de load te hoog en gingen er zaken mis bij o.a. het synchroniseren van de laadlocaties. Ze zijn bezig om de capaciteit van de VOC cloud te vergroten.

Zal ik de PIH omdopen in "The Swedish Patient"? ;)
vaudi
5th Gear member

RoaldH schreef:
IV39 schreef: Nou, dat gaat lekker... succes!
... reguliere modellen is een paar weken geleden een enorme toestroom op de VOC servers ontstaan. Hierdoor is/was de load te hoog en gingen er zaken mis bij o.a. het synchroniseren van de laadlocaties. Ze zijn bezig om de capaciteit van de VOC cloud te vergroten.

Zal ik de PIH omdopen in "The Swedish Patient"? ;)
Oh dus dat is een VOC probleem en niet direct PIH gerelateerd?
Tukker999
4th Gear member

Nu al 2 keer meegemaakt: Storing hybride systeem, service spoed.
1e keer auto door garage opgehaald en ' s avonds deed hij het weer.
Gisteren opnieuw en nu 800 km van huis.
Reactie dealer: de dieselmotor doet het nog, rij maar door.
En ja hoor vandaag hield de stuurbekrachtiging er mee op tijdens het rijden (weet je hoe dat voelt tussen het overige verkeer?) en kwam vervolgens de mededeling dat het remsysteem niet meer functioneert (weet je hoe het voelt tussen het overige verkeer zonder rembekrachtiger en zonder stuurbekrachtiging?)
Parkeerplaats weten te vinden. pffffffft
Schakelen van drive via neutraal via achteruit naar P gaat met een knal en een schok in de versnellingsbak gepaard en daarna slaat hij af en is alle leven uit mijn 70k V 60 verdwenen.
De laatste keer dat een auto mij heeft laten staan was bij mijn Opel Kadett in 1989 toen de distributieriem het begaf.

Nee, echt enthousiast ben ik niet over mijn Volvo van nog geen 2 maanden oud.
Btw op weg naar de wintersport met max 140 op de autobahn verbruikt de V60 meer diesel dan onze Honda Civic hybride euro 95 verbruikt.
Beide auto's met 4 inzittenden met bagage.
De Honda 6,7 l /100 km en de V60 7,7
Nou ik toch aan het mopperen ben (de V60 slaapt een paar nachtjes bij een lokale garage) ;
die navigatie in deze auto uit het topsegment is om te huilen. alsjeblieft zeurstem leer bijvoorbeeld.Kassel eens uit te spreken als Kassel en niet als KAASEL. (alsjeblieft)
Stuur ons niet eerst rond München en vervolgens dóór München en wijs ons dan niet in München ineens een dwarsstraat in!
70 k en dan zulke slechte software aan boord!

Mijn telefoon krijgt gewoon regelmatig updates waardoor hij alleen maar leuker wordt.
Als Volvo nou eens zou beginnen de bugs uit hun software te verwijderen, dan hebben we misschien een begin.
Ik ben benieuwd of ik over een paar dagen met de Volvo naar huis kan of dat het een vervangende auto wordt.
Laatst gewijzigd door Tukker999 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
jvov60
4th Gear member

HeinvdW schreef: Nu al 2 keer meegemaakt: Storing hybride systeem, service spoed.... Ik ben benieuwd of ik over een paar dagen met de Volvo naar huis kan of dat het een vervangende auto wordt.
Enorm balen is dat! Sterkte!

Als het mij overkomt, dan zet ik ondanks de 0% bijtelling de PIH te koop. Niks minder dan een dure, maar onbetrouwbare auto.

Dat dit soort storingen nu nog steeds voorkomen ondanks vele updates is niet goed. Volvo moet daar harder aan werken!
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
lint
Geartronic member

jvov60 schreef:
HeinvdW schreef: Nu al 2 keer meegemaakt: Storing hybride systeem, service spoed.... Ik ben benieuwd of ik over een paar dagen met de Volvo naar huis kan of dat het een vervangende auto wordt.
Enorm balen is dat! Sterkte!

Als het mij overkomt, dan zet ik ondanks de 0% bijtelling de PIH te koop. Niks minder dan een dure, maar onbetrouwbare auto.

Dat dit soort storingen nu nog steeds voorkomen ondanks vele updates is niet goed. Volvo moet daar harder aan werken!
Jij denk dat er een markt is voor deze jonge gebruikte PIH's met allerhande kinderziektes?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
RichieB
6th Gear member

De 0% bijtelling is overdraagbaar, dus die auto ben je zo kwijt.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
lint
Geartronic member

RichieB schreef: De 0% bijtelling is overdraagbaar, dus die auto ben je zo kwijt.
Heel fijn een auto met 0% bijtelling maar wel vol met ongemakken en kleine euvels.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
RichieB
6th Gear member

Dat staat er niet bij in de afvertentie op marktplaats (of in de Volvo brochure). De enige vragen die je van potentiële kopers zal krijgen is: hoe lang geldt die 0% nog, wanneer kan je hem leveren, en waar moet ik tekenen? Vraag maar na bij je lokale dealer..
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
jvov60
4th Gear member

lint schreef: Jij denk dat er een markt is voor deze jonge gebruikte PIH's met allerhande kinderziektes?
Natuurlijk is er een markt voor een 0% bijtelling auto. Dat soort auto's zijn schaars tegenwoordig.
En ik kocht de auto destijds ook zonder aarzelen terwijl ik wist dat Volvo niet altijd bekend stond om betrouwbare elektronica...

Maar on-topic:

Tot op heden heb ik geen enkel probleem en al 17.000 km in een kleine 4 maanden gereden. Dus vooralsnog heel tevreden en blij met de PIH!

Ben benieuwd uit welke serie de wagen van HeinvdW is.
Het lijkt het erop dat vooral auto's van midden november tot eind december extra problemen hebben. De serie met de nieuwe Sensus en zo dus.
En ben benieuwd wat de oplossing bij HeinvdW is?
Laatst gewijzigd door jvov60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Tukker999
4th Gear member

24 uur verder ;de accu is opgeladen maar de hybride storing blijft.
Naar huis rijden met het risico (zekerheid) onderweg. tot stilstand te komen met een lege accu is geen optie. Dan maar naar de dichtstbijzijnde Volvo garage op 60 km afstand.
Zover komt het echter niet.
De Volvo garage "lehnt es ab das Auto zu reparieren " (!)
Waarom is niet duidelijk, ik vermoed omdat ze geen apparatuur hebben voor een Pihv.
Wie het weet die mag het zeggen.
Ik zal zal jullie de details besparen rond de gang van zaken om via de Bovag verzekering een vervangende auto te bemachtigen.
Hun eerste aanbod voor het vervoer van 4 volwassenen met bagage en skibox was een Opel Corsa.

Om bij het onderwerp te blijven: Had deze ellende voorkomen kunnen worden met een simpele software update?
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
RichieB
6th Gear member

Nee, maar wel met een verzekering bij via Volvo. Een Corsa, serieus?
100mb
2nd Gear member

HeinvdW schreef: Om bij het onderwerp te blijven: Had deze ellende voorkomen kunnen worden met een simpele software update?
Heb zo'n drie weken geleden hetzelfde probleem gehad (zie eerdere posts in dit topic). Dealer heeft twee updates doorgevoerd, iets met lekstroom in ruststand en een fout in het opladen van de start accu tijdens laden via de stekker en tijdens het opladen bij rijden op diesel.

Ondanks de onheilspellende waarschuwingen van andere ervaringsdeskundigen heeft het accu probleem zich bij mij niet meer voorgedaan.

Morgen naar Duitsland.....ik hoop er maar het beste van 8-)
2024 Volvo XC90 T8
2021Volvo XC40 P8
2016 Volvo XC90 T8
2014 Volvo V60 PIH
2012 Volvo V60 D2
2007 Volvo V50 2.0D Edition II
2000 Volvo V40 1.9D Europa Phase I Dark Blue
jvov60
4th Gear member

@HeinvdW: enorm kl#te allemaal. Hoop voor je dat de boel snel hersteld is en je deze ellende snel kunt vergeten. Eén keer vergeten zal nog lukken, maar dit wil je niet een tweede keer meemaken.
@100mb: succes en hopen dat de boel het blijft doen! Dat kan wel weet ik uit ervaring...
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”