Vandaag even bij Rica langsgewipt mbt het roken. Hij meldde mij dat er waarschijnlijk een slang ergens loszat. Kon volgens hem niet aan de egr liggen en raadde mij ook af om deze af te sluiten.
Tja een slang los en toen? Ik ben maar even naar de volvo dealer gereden en wat denk je.. ja hoor.. mijn intercooler slang zat los. Deze was recentelijk vervangen en niet goed gemonteerd. Resulteert in roken (witte rook) en vermogenverlies. Nadat de slang goed was vastgezet..geen rook meer en alle vermogen weer terug.
Er is gelijk een andere slang vervangen naar aanleiding van een terugroepactie die schijnbaar ooit geweest is. Volvo service dus.
Ik heb dus gelijk besloten om mijn egr niet te gaan afsluiten. Die schijnt bij bepaalde types wel vol te lopen o.a. de V40.
kan de egr van een v70 d5 dichtgemaakt worden??
- robertslaat
- 3rd Gear member
- Berichten: 333
- Lid geworden op: 26.02.2006 - 16:03
- Locatie: Twente
Is er nu iemand die al een tijdje met een afgesloten EGR rijdt en wat zijn de ervaringen hiermee??
Ik ga binnenkort ook het inlaattraject cleanen en ga hem misschien ook afsluiten om alles mooi schoon te houden.
Ik ga binnenkort ook het inlaattraject cleanen en ga hem misschien ook afsluiten om alles mooi schoon te houden.
Volvo V70 D5 2007, Geartronic, Electric Silver, Edition Sport, 225pk/485nm by VolvoTune, DPF + EGR off, RTI, S/Kdak, 19" Pegasus, Adaptive-Xenon, Standkachel, PDC, CFE, IMIV
- Woger
- 2nd Gear member
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 16.06.2006 - 15:57
- Locatie: Roosendaal
Ja, ben ook wel benieuwd!
Ik heb even zitten zoeken op tdiclub.nl en daar wordt het regelmatig afgedopt of zelfse de hele EGR verwijderd. Als ik de foto's zie van de buizen en inlaatspruitstuk dan begin ik me zorgen te maken over mijn 2.5d'tje. Zoveel troep in je inlaatsysteem kan niet goed zijn.
Iemand met een 2.5D die het systeem al een keer heeft schoongemaakt (of mij wil helpen)?
Ik heb even zitten zoeken op tdiclub.nl en daar wordt het regelmatig afgedopt of zelfse de hele EGR verwijderd. Als ik de foto's zie van de buizen en inlaatspruitstuk dan begin ik me zorgen te maken over mijn 2.5d'tje. Zoveel troep in je inlaatsysteem kan niet goed zijn.
Iemand met een 2.5D die het systeem al een keer heeft schoongemaakt (of mij wil helpen)?
S40 2.0 Lpi - 1996
V70 2.5D - 2000 - Fasttech
C70 Cabrio T5 - 1999
V70 2.5D - 2000 - Fasttech
C70 Cabrio T5 - 1999
- Billy Road
- 4th Gear member
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
- Locatie: Dokkum
Ben ook benieuwd. Bij m'n vorige auto, een passat, had ik ook de EGR dicht, inlaattraject gereinigd, katalysator leeggemept en een diode op m'n luchtmassameter gesoldeerd. Daardoor hoefde je de luchtmassameter nooit meer te vervangen en pakte hij altijd de max. hoeveelheid lucht/zuurstof die nodig was voor een optimale verbranding. Diode (weerstand) kosste maar 10 eurocent/stuk (BAV21).
Onderin toeren pakte de auto merkbaar beter op. Ik zou dit graag weer willen toepassen bij de Volvo. Het principe lijkt me hetzelfde. Heeft iemand dit al eerder gedaan bij een D5?
Iemand die plaatsjes verkoopt om de EGR dicht te zetten? En is de luchtmassameter ook aan te passen?
ben heel erg benieuwd
Onderin toeren pakte de auto merkbaar beter op. Ik zou dit graag weer willen toepassen bij de Volvo. Het principe lijkt me hetzelfde. Heeft iemand dit al eerder gedaan bij een D5?
Iemand die plaatsjes verkoopt om de EGR dicht te zetten? En is de luchtmassameter ook aan te passen?
ben heel erg benieuwd
";Life in the fast lane";
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
LMM zou ik zeker niet zomaar aanpassen met een diode. Lijkt me niet de juiste manier van "chiptuning".
EGR is niet zomaar dicht te maken (even lezen). De D5 geeft een foutmelding in de computer.
EGR is niet zomaar dicht te maken (even lezen). De D5 geeft een foutmelding in de computer.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Billy Road
- 4th Gear member
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
- Locatie: Dokkum
precies,
die foutmelding kreeg je bij de nieuwere passats ook, EGR was dan allen softwarematig af te dichten (niet voor 100%) geloof ik.
Diode was ook geen chiptuning, maar meer om de werking van de LMM, die na verloop van tijd minder wordt, te waarborgen.
Ik heb er 80.000 mee gereden, zonder enig probleem. Het kon echter alleen met een dichte EGR klep.
Ben benieuwd hoe dit bij Volvo gaat/kan.
die foutmelding kreeg je bij de nieuwere passats ook, EGR was dan allen softwarematig af te dichten (niet voor 100%) geloof ik.
Diode was ook geen chiptuning, maar meer om de werking van de LMM, die na verloop van tijd minder wordt, te waarborgen.
Ik heb er 80.000 mee gereden, zonder enig probleem. Het kon echter alleen met een dichte EGR klep.
Ben benieuwd hoe dit bij Volvo gaat/kan.
";Life in the fast lane";
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Gewoon naar een goede tuner gaan. Weet je zeker dat je blokje heel blijft
het zal vast wel kunnen, maar voor hoelang?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Wat is denk je het gevaar van het "vastzetten" van je LMM?edraket schreef:Gewoon naar een goede tuner gaan. Weet je zeker dat je blokje heel blijfthet zal vast wel kunnen, maar voor hoelang?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Je zet hem niet vast, maar bedonderd het signaal wat hij afgeeft. Er zal een 0,7 volt spanningsval over de LMM bijkomen, maw er komt 0,7 volt meer over de LMM te staan. Daardoor wordt de computer bedonderd, en gaat waarschijnlijk meer brandstof inspuiten. Dat de LMM er langer door meegaat geloof ik niet. Een LMM gaat namelijk stuk omdat door verwarming en de doorstromende lucht de verwarmingsdraad opbrandt, net als een gloeilamp. De diode zal dat niet voorkomen. De werking is globaal hetzelfde als het plaatsen van een weerstandje over de LMM. Er zal een extra spanningsval over de weerstand ontstaan, waardoor de computer meer brandstof in spuit. Een diesel krijgt zijn koeling van de ingespoten lucht. Hier wordt niets aan veranderd, dus de motor wordt heel veel heter. Een chipper zorgt er ook voor dat er meer lucht de motor in gaat, en de motor zal koeler draaien en zeker minder roken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Woger
- 2nd Gear member
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 16.06.2006 - 15:57
- Locatie: Roosendaal
Effu mijn ervaring hier in de groep gooien.
Ik heb vorig jaar mijn 2.5D gekocht en omdat ie traag was laten testen bij de Volvo dealert. Deze vertelde me na een proefrit dat de auto sloom was ingereden. Toen maar naar Fasttech en die jongens zeiden na 10 meter rijden "Ah kapotte LMM"
LMM vervangen en gechipt had ik er ineens 75pk bij!
echter; hiervoor rookte de auto helemaal niet. en na de nieuwe lmm en chippie zie ik regelmatig de auto's achter mij de mistlampen aanzetten (als ik ze al kan zien).
Ik heb vorig jaar mijn 2.5D gekocht en omdat ie traag was laten testen bij de Volvo dealert. Deze vertelde me na een proefrit dat de auto sloom was ingereden. Toen maar naar Fasttech en die jongens zeiden na 10 meter rijden "Ah kapotte LMM"
LMM vervangen en gechipt had ik er ineens 75pk bij!
echter; hiervoor rookte de auto helemaal niet. en na de nieuwe lmm en chippie zie ik regelmatig de auto's achter mij de mistlampen aanzetten (als ik ze al kan zien).
S40 2.0 Lpi - 1996
V70 2.5D - 2000 - Fasttech
C70 Cabrio T5 - 1999
V70 2.5D - 2000 - Fasttech
C70 Cabrio T5 - 1999
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14813
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
ik neem aan dat je nog de tdi motor hebt en die roken maltijd een beetje bij optrekken.
Mocht je niet te vreden zijn over je tuning of de effecten daarvan dan zou ik zeker terug gaan.
Zeker bij fasttech zullen ze netjes helpen.
Mocht je niet te vreden zijn over je tuning of de effecten daarvan dan zou ik zeker terug gaan.
Zeker bij fasttech zullen ze netjes helpen.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Billy Road
- 4th Gear member
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
- Locatie: Dokkum
Het solderen van een diode op je LMM heeft niets met tunen te maken. En als je het goed doet gaat hij nooit echt meer stuk. Je zaagt de hele bovenkantvan de LMM, het voelergedeelte welke in het luchtinlaat deel zit, af, gloeidraad zit er dus niet eens meer op. Je verbindt de juiste pinnen met de weerstand (wel in de juiste doortroom richting solderen) en klaar is kees.
Kijkmaar n's op www.tdiclub.nl
Bij het 2,5 liter blok gaat het vooralsnog niet lukken, daar zit op de LMM nog een extra stekker (turbodrukmeter?)
Niemand die dit gedaan heeft, of de EGR klep heeft dichtgezet?
Kijkmaar n's op www.tdiclub.nl
Bij het 2,5 liter blok gaat het vooralsnog niet lukken, daar zit op de LMM nog een extra stekker (turbodrukmeter?)
Niemand die dit gedaan heeft, of de EGR klep heeft dichtgezet?
";Life in the fast lane";
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Ik zou denken:
De functie van de LMM is te meten en door te geven aan de ECU hoeveel lucht de motor ingezogen wordt. De ECU kan dan andere parameters, brandstofinspuiting, hierop afstemmen. Als je de LMM vervangt door een vaste weerstand dan denkt de ECU dus dat er continue een bepaalde hoeveelheid lucht de motor ingezogen wordt. Er worden dan dus geen regelingen meer gedaan op basis van ingezogen lucht. Dat kan toch nooit goed zijn?
Ja, als je je ECU wijsmaakt dat er continue een grote hoeveelheid lucht de motor ingaat zal er lekker veel brandstof ingespoten worden. Dat de helft onverbrand als roet de uitlaat weer uitkomt moet je dan maar voor lief nemen.
Of klopt dit verhaal niet?
De functie van de LMM is te meten en door te geven aan de ECU hoeveel lucht de motor ingezogen wordt. De ECU kan dan andere parameters, brandstofinspuiting, hierop afstemmen. Als je de LMM vervangt door een vaste weerstand dan denkt de ECU dus dat er continue een bepaalde hoeveelheid lucht de motor ingezogen wordt. Er worden dan dus geen regelingen meer gedaan op basis van ingezogen lucht. Dat kan toch nooit goed zijn?
Ja, als je je ECU wijsmaakt dat er continue een grote hoeveelheid lucht de motor ingaat zal er lekker veel brandstof ingespoten worden. Dat de helft onverbrand als roet de uitlaat weer uitkomt moet je dan maar voor lief nemen.
Of klopt dit verhaal niet?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- Billy Road
- 4th Gear member
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
- Locatie: Dokkum
Je verhaal van de ecu klopt, die wordt gewoon "voor de gek" gehouden, net als door bijv. een powerbox. Verder weet ik ook niet precies hoe e.e.a. werkt. Wel dat mijn auto beter oppakte in lager toerental en echt niet meer rookte en zeker niet meer ging verbruiken.
http://www.tditech.tk/
Hier kun je er veel over nalezen.....
Onder EGR, zie je hoe vuil een inlaat wordt en hoe de EGR wordt afgedopt.
http://www.tditech.tk/
Hier kun je er veel over nalezen.....
Onder EGR, zie je hoe vuil een inlaat wordt en hoe de EGR wordt afgedopt.
";Life in the fast lane";
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
- Woger
- 2nd Gear member
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 16.06.2006 - 15:57
- Locatie: Roosendaal
Een beetje vindt ik niet erg, maar ik weet niet of ie zo wel door de keuring komt.Bover schreef:ik neem aan dat je nog de tdi motor hebt en die roken maltijd een beetje bij optrekken.
Kan overigens altijd nog de LMM er uit halen. Zonder LMM rookte ie helemaal niet.
S40 2.0 Lpi - 1996
V70 2.5D - 2000 - Fasttech
C70 Cabrio T5 - 1999
V70 2.5D - 2000 - Fasttech
C70 Cabrio T5 - 1999
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Wat betreft EGR ben ik het volledig eens. Dat ding heeft natuurlijk onmiskenbaar nadelige vervuilende effecten. Als de 2.5D geen motorstoringslampje zou laten branden had ik 'm al afgedopt, ondanks mogelijke extra NOx uitstoot.Billy Road schreef: Onder EGR, zie je hoe vuil een inlaat wordt en hoe de EGR wordt afgedopt.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De enige post die ik tegenkom op die site met trefwoord diode is het volgende citaat:Billy Road schreef:Het solderen van een diode op je LMM heeft niets met tunen te maken. En als je het goed doet gaat hij nooit echt meer stuk. Je zaagt de hele bovenkantvan de LMM, het voelergedeelte welke in het luchtinlaat deel zit, af, gloeidraad zit er dus niet eens meer op. Je verbindt de juiste pinnen met de weerstand (wel in de juiste doortroom richting solderen) en klaar is kees.
Kijkmaar n's op www.tdiclub.nl
Bij het 2,5 liter blok gaat het vooralsnog niet lukken, daar zit op de LMM nog een extra stekker (turbodrukmeter?)
Niemand die dit gedaan heeft, of de EGR klep heeft dichtgezet?
"Even zoeken op dit forum en je komt oa een topic van mij tegen. Ik dacht ook eerst geld uit te sparen met powerbox en turbodruk verhoging dmv diode. Ik heb dus de turbo om zeep geholpen. Nu is hij alsnog door tj gechipt maar het heeft me dus wel een turbo gekost, en ik ben niet de enige."Einde citaat.
Klopt dus niet echt wat je zegt, het doel is dus weldegelijk tunen van de auto. Als je weet wat een LMM meter doet moet er wel een gloeidraad in zitten. Als je die eruit haalt doet het ding dus niet meer waarvoor het gemaakt is. De hoeveelheid toegevoerde lucht wordt niet meer gemeten, en de hoeveelheid ingespoten brandstof is een grote vraag. De uitlaatgas temperaturen kunnen daarbij gevaarlijk hoog oplopen met als gevolg motor en turbo schade. Dit bedoel ik ook te zeggen. Ga nooit zomaar iets aan tuning doen zonder dat je weet wat je doet. De mensen die dit soort dingen proberen hebben de klok horen luiden maar hebben geen idee waar de klepel hangt. Op forums lees je alleen maar de succes stories, maar de horror verhalen blijven vaak achterwege. Ga gewoon lekker naar een chiptuner die weet wat hij doet. Waarom zelf lopen klooien zonder te weten wat er gebeurt. Dat verhaal met die diode slaat nergens op! Ik vind het altijd wonderlijk dat er nog mensen zijn die dit uitproberen aan de hand van een verhaaltje op internet zonder te weten of die persoon verstand van zaken heeft. Je kunt van alles schrijven op internet. Er is blijkbaar altijd wel een gek die het gelooft
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Woger
- 2nd Gear member
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 16.06.2006 - 15:57
- Locatie: Roosendaal
www.tditech.tk:
>Ook krijg je tijdens de roetmeting veel lagere waardes soms zelfs zo laag dat de keurmeester aan zijn meetapparatuur begint te twijfelen.<
Kijk! dat bedoel ik. En dat je een schonere motor, lager verbruik en minder problemen hebt, neem ik dan wel op de koop toe
>Ook krijg je tijdens de roetmeting veel lagere waardes soms zelfs zo laag dat de keurmeester aan zijn meetapparatuur begint te twijfelen.<
Kijk! dat bedoel ik. En dat je een schonere motor, lager verbruik en minder problemen hebt, neem ik dan wel op de koop toe

S40 2.0 Lpi - 1996
V70 2.5D - 2000 - Fasttech
C70 Cabrio T5 - 1999
V70 2.5D - 2000 - Fasttech
C70 Cabrio T5 - 1999