Pagina 5 van 8

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 27.08.2014 - 07:52
door Richo
Fulaks schreef: Waarom worden nieuwigheden en evoluties hier altijd zo afwijzend onthaald en wil iedereen krampachtig vasthouden aan wat hij heeft en kent ? Zootje conservatievelingen zeg ! Wacht nou gewoon eens af tot je het resultaat hebt kunnen beoordelen, daarna is er nog voldoende tijd om het af te kraken of met enthousiasme te omarmen, maar dan spreek je over feiten en niet over speculaties.
volgens mij is het al een aantal keer aangehaald met het downsizing van motoren niet echt goed voor de levens duur is (de VW sirocco heeft dit al bewezen bv.).
grote auto rijden met kleine motor met een gigantische turbo/compressor, ik vind dat mensen terecht sceptisch zijn hierover met name de kilometer vreters onder de forumgangers.
het is een feit dat een motor die bijna continue op het maximale van zijn kunnen moet draaien zijn levensduur zeer kort is (heb zelf ervaring hiermee met elektro motoren die standaard 20-30% overcapaciteit hebben voor levensduur, efficiƫntie en energie verbruik). persoonlijk vind ik de minimale uitstoot door downsizen niet opwegen tegenover lager verbruik (Mazda heeft als ik me goed herinner een nieuwe 2.0 4 cilinder uitgebracht die qua verbruik en vermogen het zelfde haalt als de nieuwe VW 3 pitters).
downsizen is makkelijker voor fabrikanten dan een nieuwe motor ontwikkelen die hetzelfde doet (dit levert ook meer op qua onderhoud in de toekomst natuurlijk), wat mijn inziens niks te maken heeft met de wensen van de klant noch de eisen van de overheid die sowieso al over de kop gaan.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 27.08.2014 - 07:58
door Mart van der Steeg
Martijn-A schreef: Leuk, die ontwikkeling! Heb je gezien hoe zo'n D4 opgebouwd is als een klomp aluminium met een spaghetti van kabelbomen, blowers, blazers, generatoren en leidingen eromheen? Ik zou mij verheugen als lease rijder op de eerste recidive storing. Dat wordt met een 3 cylinder geheid maanden met leenauto's rijden!

Ook bied dit kansen voor een nieuwe tak in automotive industrie. Imitatie motoren leveren, menige km veter zal na 1,5 jaar het mini blokje als versmolten om de vooras hebben hangen en kan vervolgens net als al gewoon is met draagarmen, remschijven, airco pompen overgaan op complete re-assemblage van het vooronder. Tikkeltje upgraden naar: Volvo waardige 5-cilinders

Maar ik ben niet sceptisch hoor!

Massaal inkopen die 2.4 D5's motoren, groepskorting via Forum?

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 27.08.2014 - 14:04
door V480-S60
He ik hoor hier Mazda roepen.
Kijk die doet het inderdaad andersom. Ik ben benieuwd wat dat gaat worden. Maar ook daar geen 5 of 6 cylindermotoren meer trouwens.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 27.08.2014 - 18:04
door Richo
V480-S60 schreef: He ik hoor hier Mazda roepen.
Kijk die doet het inderdaad andersom. Ik ben benieuwd wat dat gaat worden. Maar ook daar geen 5 of 6 cylindermotoren meer trouwens.
maar ook gelukkig geen 3 cilinders, ze sluiten niet uit in de toekomst dat het komt maar op dit moment willen ze nog niet aan de 3 pitters. Dit kan ik me ook goed voorstellen mits je kwaliteit en levensduur wilt behouden voor je klanten. De TSI motor gaat VW nog veel klanten kosten, zeker als andere merken een inhaal slag willen of aan het maken zijn is dit het moment om het te doen (Opel is hier mee bezig, volvo heeft zijn nieuwe motoren familie, mazda is ook zover met hun nieuwe motor). De 3 pitter heeft blijkbaar toch een vieze smaak in de mond bij veel mensen (de iets oudere onder ons heb ik begrepen van mijn vader) en als ik de verhalen hoor ook terecht. De auto industrie wil de trend van minder cilinders en grotere turbo/compressors, veel klanten willen dit niet (lease rijders boeit het niet die rijden er toch niet lang genoeg mee rond, zij willen alleen zo laag mogelijke bijtelling), maar worden er toch mee opgezadeld.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 27.08.2014 - 18:27
door V70/2.4D/2003
Mazda had ooit de kleinste zes-cilinder. Kennen jullie hem nog, de reclame met die stuiterende kaboutertjes?

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 27.08.2014 - 19:26
door lint
Ja, dat weet ik nog goed. Het was ook nog een goede motor.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 27.08.2014 - 21:19
door volvo-jan
de lange levensduur van de volvo motoren zit hem er vooral in dat ze nooit hard hebben hoeven werken omdat ze met gemak het gevraagde vermogen kunnen leveren, de 3cilinders (en mischien ook wel de 4) zullen wel moeten werken om wat prestaties te kunnen leveren, benieuwd wat de levensduur van die dingen is.
ik koester onze vijfcilinders maar mischien leveren ze ooit wel geld op in het museum :) ondanks dat het verbruik wat aan de hoge kant is zit ik met een glimlach achter het stuur en heb nog plezier in het rijden,en in het voorbijgaan zwaai ik dan ook even vrolijk naar de mensen in een pruis of slowmotion met die gedachte als ik dan even luister hoe die 5cilinder even gromt :)
(ik weet het ik denk niet om het milieu en ben een natuurbarbaar enz. O-) )

of krijgen we net als in een bmw een geluidsbox in die daar het geluid van de 8 en 12cilinders na bootst.
voor ons word het dan de 5cilinder naar keuze

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 27.08.2014 - 21:50
door OGA244
Als een 1.5 3 cilinder bij 1600t/min zijn maximale koppel al afgeeft valt dat harde werken ook wel mee....

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 28.08.2014 - 16:22
door RudyZ
volvo-jan schreef: de lange levensduur van de volvo motoren zit hem er vooral in dat ze nooit hard hebben hoeven werken omdat ze met gemak het gevraagde vermogen kunnen leveren, de 3cilinders (en mischien ook wel de 4) zullen wel moeten werken om wat prestaties te kunnen leveren, benieuwd wat de levensduur van die dingen is.
ik koester onze vijfcilinders maar mischien leveren ze ooit wel geld op in het museum :) ondanks dat het verbruik wat aan de hoge kant is zit ik met een glimlach achter het stuur en heb nog plezier in het rijden,en in het voorbijgaan zwaai ik dan ook even vrolijk naar de mensen in een pruis of slowmotion met die gedachte als ik dan even luister hoe die 5cilinder even gromt :)
(ik weet het ik denk niet om het milieu en ben een natuurbarbaar enz. O-) )

of krijgen we net als in een bmw een geluidsbox in die daar het geluid van de 8 en 12cilinders na bootst.
voor ons word het dan de 5cilinder naar keuze
Die Volvo 5 cilinders hebben inderdaad wel wat reserves, tenzij je ze natuurlijk laat chippen naar 500 Nm en die trekkracht ook dagelijks gebruikt.

Maar goed, levensduur heb je natuurlijk zelf in de hand, motor beetje warm rijden, onder zwaardere belasting niet te laag in toeren rijden en af-en-toe eens een flink stuk op de snelweg, volgens mij gaat het dan ook wel goed met die kleinere motoren. Denk zelf dat de grootste ramp voor die kleine motoren het nieuwe rijden is, met volle bepakking de bergen in en dan de motor laten zwoegen op 1.000 tpm....

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 28.08.2014 - 16:56
door OGA244
daar leverde die 1.5 nu juist een berenkoppel, een 1.5 3 cilinder mini van 136pk heeft 220NM bij 1250 t/min, een 2.4 170pk V70 had 240Nm bij 4500 t/min

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 28.08.2014 - 17:18
door RudyZ
Alsnog kun je hem bij dat toerental te zwaar belasten, door tijdig terug te schakelen heb je meer trekkracht aan de aandrijfas en wordt de motor minder belast.
Maar wow, een maximaal koppel al bij 1.250 tpm, da's niet gek. Zou het ook meteen beschikbaar zijn als je het gas intrapt of zit je met zo'n ellendig turbo-gat?

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 28.08.2014 - 17:22
door OGA244
dat kan nooit een groot gat zijn..

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 31.08.2014 - 22:55
door DanielD1976
Het nadeel mbt de levensduur van een 3cil tov van een 5cil. is, dat de krachten per kruktap van de 3cil 1,66x zo groot zijn als van de 5cil.

Maar mij lijkt dat als ze de koeling en smering van zo een geblazen 3cil. goed voor elkaar krijgen en alles berekend is op de hogere krachten (per drijfstang en kruktap), de levensduur helemaal niet slechter hoeft te zijn dan van een 5cil.

De grote problemen van de TSI van VW en de THP van PSA zijn de distributiekettingen. Dit lijkt mij echter eerder een gevalletje van slechte engineering (of met te veel oog op kosten ontwikkeld) dan van motor downsizing
In een kleine motor kun je naar mijn mening namelijk ook een fatsoenlijke ketting plaatsen zonder dat dit invloed heeft op het brandstofverbruik

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 02.09.2014 - 23:08
door MU
RudyZ schreef: Denk zelf dat de grootste ramp voor die kleine motoren het nieuwe rijden is, met volle bepakking de bergen in en dan de motor laten zwoegen op 1.000 tpm....
+1!

Of gewoon op de Hollandse wegen. Ook voor grotere motoren. Veel te laag in de toeren rijden...brrrr

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 02.09.2014 - 23:11
door lint
Dat met te lage toeren rijden is helaas het resultaat van het door de overheid geadviseerde nieuwe rijden. Niet doen gewoon normaal en vlot rijden is veel beter voor de auto.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 03.09.2014 - 09:05
door JeroenSpock
Maar wat is dan TE laag? Als ik 55 rijdt in de 4 draait mijn D5 1500 toeren. Ga ik 60 rijden gaat hij in de 5, bij 1200 toeren.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 03.09.2014 - 09:24
door V70/2.4D/2003
Iets met te veel krachten in de aandrijflijn, vervuiling van het inwendige van de motor en dat soort gedoe. Kort gezegd, je draait hem kapot!
De Slowmotion met zijn drie cilindertjes krijgt alle dagen redelijk tot zeer zwaar op zijn donder en toch heeft dat ding inmiddels 160 k aan loodzware werkkilometers achter de rug, verbruikt geen olie en loopt nog steeds 190 plus (182 geijkte kilometers!) op het klokje.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 03.09.2014 - 18:15
door lint
Precies, een automotor moet werken en belast worden om soepel en lenig te blijven, net zoiets als bij mensen en bewegen :D

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 03.09.2014 - 18:33
door RudyZ
JeroenSpock schreef: Maar wat is dan TE laag? Als ik 55 rijdt in de 4 draait mijn D5 1500 toeren. Ga ik 60 rijden gaat hij in de 5, bij 1200 toeren.
Of het te laag is heeft te maken met de belasting van je motor, da's een kwestie van aanvoelen, zolang de motor gemakkelijk op een beetje gas reageert en goed blijft trekken is het toerental niet te laag schat ik zo.
Met mijn 2.4D 163 pk schakel ik onder de 50 naar z'n drie en boven de 80 naar z'n vijf, voor het gevoel heeft ie dan altijd trekkracht genoeg om ook vlot te kunnen versnellen. Heb een tijdje in een drie-cilinder rondgekeuteld en merkte eigenlijk weinig verschil in verbruik bij lage toerentallen. Wat wel uitmaakte was de kruissnelheid, boven de 120 km/h een veel hoger verbruik, ook wel logisch, de weerstand en dus benodigde energie neemt in het kwadraat toe met de snelheid.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 03.09.2014 - 22:00
door Martijn-A
Zoals ik er naar kijk: Deellast kan lagere toerentallen dan het max. koppel aangeeft. middelzware en vollast moet daar ruim boven liggen.

de toerentallen zijn afhankelijk van de specificaties van de motor. Laatst proefgereden met de nieuwe D4, die trekt al als een lier vanaf 1000rpm maar het max koppel zit op 1500rpm. City-cruisen zou ik dus tussen 1200-1600 kunnen doen, invoegen op de snelweg zou ik doortrekken tot 2500 rpm. Mijn eigen V70 heeft zijn max op 2000rpm die gaat met invoegen steevast naar de 3000rpm.