Pagina 5 van 9
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 10.01.2015 - 00:25
door lint
Precies, daar gaat het om bij goede tuning, net een klein beetje meer zonder de aandrijflijn te overbelasten.
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 10.01.2015 - 06:27
door mees
En er zijn tuners, die zo verstandig zijn om de auto niet te tunen.
Omdat er bijvoorbeeld een slechte geartronic in zit.
Wie? Hij adverteert op dit forum......
Dank: mijn auto rijdt nog steeds;
heeft af-fabriek al genoeg vermogen als trekauto (met 1530kg aan de haak) om in te halen
en over steile wegen door hete gebieden te gaan, door ijlere luchten.
Al nieuws van Rica?
Geplaatst: 24.01.2015 - 21:13
door edbure
Inmiddels is Rica al een half jaar bezig met de ontwikkeling van software voor de V40 D4.
Iemand nog recente info wanneer deze eindelijk beschikbaar komt?
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 25.01.2015 - 11:15
door BlackcurrantV70
Slechte geartronic ????
Wat een onzin, ik heb al 5 Volvo's met geartronic gehad en geen enkel probleem gehad...
De enige Volvo die een bak probleem had was een Powershift !
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 25.01.2015 - 12:28
door Optic_speed
Volgens mij is het bij APEC al verkrijgbaar voor €700
Zie:
http://www.apec-chiptuning.be/product/d4-190-vea/
Ik heb het wel nog niet nagevraagd, momenteel zelf ng geen interesse
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 25.01.2015 - 17:54
door bart simpson
Hoe lossen de tuners de afwijkende overbrengingsverhoudingen op?
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 25.01.2015 - 18:19
door lint
Een andere versnellingsbak/eindoverbrenging? Ik denk dat zo'n ingreep niet bij de tuning inbegrepen is.
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 25.01.2015 - 20:11
door bart simpson
dus zal er weinig veranderen voor die € 695,--, alleen de 3e versnelling is gelijk aan de niet gelimiteerde D4, de 190pk 14% D4 heeft na de ingreep nog steeds 190pk en aan de overbrengingen wordt niets veranderd, en die verhalen dat hij zoooooooooooveel sneller geworden is... echt grappig
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 25.01.2015 - 21:02
door lint
Helaas zijn er mensen die je alles kan wijsmaken, een soort van goedgelovigheid.
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 26.01.2015 - 10:36
door JustO
lint schreef:
Helaas zijn er mensen die je alles kan wijsmaken, een soort van goedgelovigheid.
Zou jij voor die mensen kort uit kunnen leggen waarom er dan geen verschil zou zijn voor de D4 14% ? Meer koppel en meer vermogen gaat hij toch gewoon sneller door zijn toeren heen ?
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 26.01.2015 - 13:23
door lint
JustO schreef:
lint schreef:
Helaas zijn er mensen die je alles kan wijsmaken, een soort van goedgelovigheid.
Zou jij voor die mensen kort uit kunnen leggen waarom er dan geen verschil zou zijn voor de D4 14% ? Meer koppel en meer vermogen gaat hij toch gewoon sneller door zijn toeren heen ?
Het effect van meer koppel en vermogen is zeker merkbaar maar het maximale effect van de tuning wordt niet gehaald door de overbrengingsverhoudingen in de bak/eindoverbrenging.
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 26.01.2015 - 15:16
door IkeV70
En zonder toerenbegrenzer zou hij ook harder moeten kunnen. Het is mij ook niet duidelijk waarom daar de overbrengingsverhouding zou moeten worden aangepast. De D4 14% heeft wel een kortere verhouding dan de gewone D4, maar hij zal toch gewoon een hogere topsnelheid hebben zonder begrenzer. Dus waarom men nou steeds op die overbrengingsverhouding wijst??
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 26.01.2015 - 20:46
door V40-4ever
Door ervaring wijs geworden blijf ik aanraden niet te tunen omdat niet alle onderdelen in de aandrijflijn op het extra koppel berekend is. Nu zullen leasende tuners weinig last hebben omdat tegen de tijd dat extra slijtage kosten mee gaat brengen de auto al weer verkocht is door de leasemaatschappij.
Als je je eigen autos tunet en zelf voor onkosten moet opdraaien wordt je snel minder enthausiast over de ogenschijnlijk goedkope pk's.
Kijk bv eens op dit forum wat er zoal kan gebeuren:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=56584&page=1
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 27.01.2015 - 10:20
door JustO
V40-4ever schreef:
Door ervaring wijs geworden blijf ik aanraden niet te tunen omdat niet alle onderdelen in de aandrijflijn op het extra koppel berekend is. Nu zullen leasende tuners weinig last hebben omdat tegen de tijd dat extra slijtage kosten mee gaat brengen de auto al weer verkocht is door de leasemaatschappij.
Als je je eigen autos tunet en zelf voor onkosten moet opdraaien wordt je snel minder enthausiast over de ogenschijnlijk goedkope pk's.
Kijk bv eens op dit forum wat er zoal kan gebeuren:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=56584&page=1
Er zitten altijd marges op een mechanische constructie waardoor wat extra vermogen gewoon moet kunnen zolang je niet lomp met je koppeling omgaat en alles netjes laat warm worden.
Dat voorbeeld met die T5 is ook niet echt van toepassing hier. Neem aan dat de meeste mensen hier als ze de motor laten tunen dit bij een erkend bedrijf doen met een product waar het bedrijf een aantal maanden mee bezig geweest is om het te testen en te verifieren.
Natuurlijk zullen de koppeling en de banden harder slijten maar de aandrijflijn in de soep draaien lijkt mij niet. Tenzij de tune niet is getest en geverifieerd over een langere periode.
Ik zie ook wel dat het een risico is en daarom zou ik het ook alleen laten doen bij Polestar. Beetje net als het laten laseren van je ogen, besparen door naar Turkije te gaan maar waar bespaar je op ? Het zijn toch je ogen, spaar gewoon even door en loop minder risico met betere nazorg.
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 27.01.2015 - 10:46
door NielsPHEV
IkeV70 schreef:
En zonder toerenbegrenzer zou hij ook harder moeten kunnen. Het is mij ook niet duidelijk waarom daar de overbrengingsverhouding zou moeten worden aangepast. De D4 14% heeft wel een kortere verhouding dan de gewone D4, maar hij zal toch gewoon een hogere topsnelheid hebben zonder begrenzer. Dus waarom men nou steeds op die overbrengingsverhouding wijst??
Er zijn wel meer auto's die in de hoogste versnelling de topsnelheid niet halen en de D4 zal wel zeker een stuk harder gaan zonder de begrenzer. Wanneer de remmen en onderstel gelijk zijn en de banden geschikt zou ik de Vmax er af halen (ik zou hem niet verder tunen). Wel moet je netjes aan de eigenaar van de auto vragen of ie akkoord gaat en daar zal in de meeste gevallen de schoen wringen aangezien de meest D4 piloten slechts bestuurder zijn en het niet hun eigen auto is.
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 27.01.2015 - 13:44
door CHRISITO
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 30.01.2015 - 00:08
door edbure
Er komt nieuws medio februari. Vandaag bericht gehad van een rica dealer dat ze met de D4 VEA motor aan het testen zijn vorvzowel de 181 als de 190 pk versie en dat de tuning binnen een aantal weken beschikbaar komt.
Zou om ca +50 pk gaan en +55 nm.
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 30.01.2015 - 10:05
door OGA244
IkeV70 schreef:
En zonder toerenbegrenzer zou hij ook harder moeten kunnen. Het is mij ook niet duidelijk waarom daar de overbrengingsverhouding zou moeten worden aangepast. De D4 14% heeft wel een kortere verhouding dan de gewone D4, maar hij zal toch gewoon een hogere topsnelheid hebben zonder begrenzer. Dus waarom men nou steeds op die overbrengingsverhouding wijst??
de D4 met 85gr CO2 uitstoot heeft een maximaal vermogen van 190pk bij 4250t/min en een koppel van 400Nm bij 1750t/min, de D4 met 99gr CO2 uitstoot heeft exact dezelfde waarden, het verschil zit steeds in de overbrengingsverhoudingen en is een mechanische beperking.
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 30.01.2015 - 10:53
door IkeV70
OGA244 schreef:
de D4 met 85gr CO2 uitstoot heeft een maximaal vermogen van 190pk bij 4250t/min en een koppel van 400Nm bij 1750t/min, de D4 met 99gr CO2 uitstoot heeft exact dezelfde waarden, het verschil zit steeds in de overbrengingsverhoudingen en is een mechanische beperking.
In een eerder topic valt te lezen dat de D4 14% begrensd is op 200 km/h. Geen mechanische beperking .
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=64897&page=1
-edit
Ik snap natuurlijk dat een andere overbrengingsverhouding tot andere topsnelheid leidt, dat er dus altijd verschil zal zijn tussen de twee versies. Maar zonder begrenzer zal de 14% versie echt harder lopen dan nu. Daar hoeft de overbrengingsverhouding niet voor worden aangepast.
Re: Chiptuning + snelheidsbegrenzing
Geplaatst: 30.01.2015 - 12:22
door Priyantha
OGA244 schreef:
IkeV70 schreef:
En zonder toerenbegrenzer zou hij ook harder moeten kunnen. Het is mij ook niet duidelijk waarom daar de overbrengingsverhouding zou moeten worden aangepast. De D4 14% heeft wel een kortere verhouding dan de gewone D4, maar hij zal toch gewoon een hogere topsnelheid hebben zonder begrenzer. Dus waarom men nou steeds op die overbrengingsverhouding wijst??
de D4 met 85gr CO2 uitstoot heeft een maximaal vermogen van 190pk bij 4250t/min en een koppel van 400Nm bij 1750t/min, de D4 met 99gr CO2 uitstoot heeft exact dezelfde waarden, het verschil zit steeds in de overbrengingsverhoudingen en is een mechanische beperking.
Volgens mij is hier sprake van een misverstand van jouw kant uit
De motoren van de 99gr en de 85gr versie zijn volgens de specificaties volledig identiek.
De versnellingsbakverhoudingen zijn anders ja.
Zie hieronder voor een vergelijking tussen de 99gr en de 85gr versie:
Bij de 85gr versie is het zo als je 2000rpm draait dat je aan de volgende snelheden zit:
Code: Selecteer alles
Tyre Diameter = 1999.55 mm
1st Gear = 18.76 km/h
2nd Gear = 32.79 km/h
3rd Gear = 53.05 km/h
4th Gear = 80.21 km/h
5th Gear = 108.93 km/h
6th Gear = 131.79 km/h
Bij de 99gr versie is dit:
Code: Selecteer alles
Tyre Diameter = 1999.55 mm
1st Gear = 18.8 km/h
2nd Gear = 32.61 km/h
3rd Gear = 50.23 km/h
4th Gear = 73.33 km/h
5th Gear = 97.62 km/h
6th Gear = 117.86 km/h
Wat houd dit in? Nou het houd vooral in dat de 99gr versie kortere versnellingen heeft, en dus altijd hoger in de toeren zit in vergelijking met de 85gr versie.
Hierdoor is het zo dat je sneller in het 'ideale' toerengebied komt van de motor.
Om een mooi voorbeeld te geven

Bij de 85gr versie is het zo dat je bij 2000rpm exact 131,79 km/h rijdt in de zesde versnelling, om exáct diezelfde snelheid te rijden met de 99gr versie moet naar exact 2236.3 rpm, dat is 236,3 rpm méér, dat betekend dat je dan net weer wat meer power tot je beschikking hebt op dat moment.
Máár dit betekend niet dat dít nou dé beperking is in topsnelheid of iets dergelijks in vergelijking met elkaar perse.
Ja de 99gr versie van de D4 zal ten allen tijde hoger in de toeren zitten en dus potentieel makkelijker gebruik kunnen maken van eventueel nóg meer vermogen maar dat betekend niet dat de 85gr versie daar niet ook van kan profiteren
Zie ook hieronder voor de vermogen/koppel curve:
In theorie zou de 85gr versie bij 3500 rpm op 230.63 km/h uitkomen om exact diezelfde snelheid te halen bij de 99gr versie moet die 3913.5 rpm draaien.
Nou mocht je nou de 85gr versie gaan tunen, meer vermogen en koppel dus, dan zou het zomaar goed mogelijk zijn dat je doordat je dat doet méér power hebt in dat gebied en dus gewoon die snelheid kan halen
