RTI DVD werkt niet meer

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
AGB
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 02.10.2006 - 23:08
Locatie: Houten

't is gelukt hoor, m'n nieuwe DVD unit komt morgen aan bij de dealer! Vervanging zonder kosten.
Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad om haperende onderdelen die buiten garantietermijn vielen toch vergoed te krijgen. Denk een qwestie van je verhaal vooraf goed dichttimmeren!

Groet,

Dries
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

Hoi,
Vandaag antwoord gehad op mijn vraag wie er verantwoordelijk is voor reparatie nadat de update DVD in het systeem is geweest en het niet meer wil werken. Volgens de dealer die volvo Ned heeft gebeld is de klant gewoon het haasje als het navisysteem niet meer wil opstarten.
Ik vind dit een lelijk stukje klant onvriendelijkheid !! het is immers een een volvo product !!!
Ik ga nu maar zelf een mail richting Volvo maken en hoop op een antwoord op mijn vragen.
Pieter
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33097
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ja ik weet iemand die ook een brief heeft gestuurd, zelfde verhaal.

Heb werkelijk geen idee hoe het zit met onze DVD speler, maar we hebben de oude niet gekregen, dus volgens mij opgestuurd. Zal binnenkort eens vragen!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
AGB
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 02.10.2006 - 23:08
Locatie: Houten

Ik begrijp werkelijk niet hoe het antwoord per dealer zo kan verschillen. Volvo krijgt die dingen met bosjes terug.
Ik verwachte wellicht nog wat discussie omdat ik een switch achter mijn RTI unit heb zitten om het scherm ook voor het kijken van DVD's te kunnen gebruiken.
Ik zou gewoon naar een andere dealer rijden met het verhaal het toc makelijker te vinden om de auto in de buurt bij het werk te laten onderhouden.... Nieuwe ronde nieuwe kans! Je weet van niet, systeem stopte er opeens mee
AGB
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 02.10.2006 - 23:08
Locatie: Houten

Uiteindelijk gisteren pas de tijd gevonden om langs de dealer te gaan. 30 min. wachten en alles doet het weer. Nieuwe RTI unit en 0 euro kosten!
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33097
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Netjes!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33097
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Het is na 2 jaar Volvo garantie, aan de dealer wat te doen na die twee jaar. (dat is wat ze tegen ons zeiden)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
raydweep
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04.09.2006 - 09:49
Locatie: Selfkant

Ik heb het gelijke probleem.
Ook een Volvo S60 modeljaar 2003 (12-2002) met een RTI DVD Europa.
Werkte voorheen uitstekend, maar na de aankoop van de meest actuele 3-set RTI DVD's werkt die niet meer. De auto heb ik pas in mijn bezit (sinds 3 maanden) en mijn aanvullende garantie verzekering dekt dit onderdeel niet :sad:.
Mocht die vervangen moeten worden dan moet ik aantonen dat dit euvel al voor de aankoop van toepassing was op dit onderdeel (volgens de Duitse wetgeving kan ik de dealer binnen 6 maanden na aankoop aansprakelijk stellen bij defecten). Voor zover ik uit dit topic kan concluderen is dit een bekend probleem, echter hoe kan ik de dealer daarvan overtuigen?
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33097
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik heb hier nog even over na gedacht, er zijn volgens mij ook duitse volvo forums misschien dat daar wat over staat, ook staat op vvspy.com er een verhaal over en misschien ook op swedespeed. (weet niet hoe goed hun engels is) Succes!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
subvolvo
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 04.11.2006 - 20:40

Hoi Paul,

Op 16 juli schreef jij:
Ja stom ding, wil die harddisk versie erwel in hebben uit de xc90
Betekend dit dat alle hardware van XC90 spelers in orde is?
Ik heb een XC90 van juli 2004. Daar zal hardware in zitten van ongeveer april 2004. Heb jij informatie welke hardware versies problemen opleveren.
Mijn hardwareversie is : 0030679809A
Software: 00000842
Kaart: AEU_01_2004016

Ik kan wel drie 0635 DVD's (de nieuwste) lenen om te testen, maar durf dat nu nog niet te doen.

Groetjes,

Hans
raydweep
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04.09.2006 - 09:49
Locatie: Selfkant

Ik ben maandag naar de dealer geweest en heb een coulance aanvraag ingediend omdat het niet onder mijn garantieverzekering viel. Tot op heden heb ik nog geen tegenbericht gekregen, vandaag wel gebeld maar de chef werkplaats moest Volvo Duitsland nog enkele vragen beantwoorden. Ter ondersteuning heb ik maandag ook nog mijn verkopende dealer hierover aangesproken (aangezien de auto nog geen 3 maanden in mijn bezit is). Hun service afdeling zou het verder behandelen.
Nu hopen op een positief bericht. Ik heb overigens vernomen dat na 2003 de dvd units gemodificeerd zijn zodat ze minder stof aantrekken. Zo zie je maar dat het probleem ook bekend is geweest bij de fabrikant.
Gebruikersavatar
subvolvo
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 04.11.2006 - 20:40

Raydweep,

Ligt het probleem nu aan het stof of het feit dat de oudere spelers niet met de nieuwe DVD's overweg kunnen. Ik dacht dat het laatste het geval was.
Want in de meeste gevallen gebeurde het na het overgaan op nieuwere DVD's.
Heeft iemand die uit coulance een nieuwe speler van Volvo heeft gekregen ook meer informatie gekregen welke serie spelers niet overweg kunnen met de nieuwe DVD's?

Vrgr,

Hans
Hans

Subaru Legacy II, 1995
BMW 523i touring executive, 1998

Volvo XC90 2.5T Geartronic, 2004
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33097
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

subvolvo schreef:Hoi Paul,

Op 16 juli schreef jij:
Ja stom ding, wil die harddisk versie erwel in hebben uit de xc90
Betekend dit dat alle hardware van XC90 spelers in orde is?
Ik heb een XC90 van juli 2004. Daar zal hardware in zitten van ongeveer april 2004. Heb jij informatie welke hardware versies problemen opleveren.
Mijn hardwareversie is : 0030679809A
Software: 00000842
Kaart: AEU_01_2004016

Ik kan wel drie 0635 DVD's (de nieuwste) lenen om te testen, maar durf dat nu nog niet te doen.

Groetjes,

Hans
Op een XC90 geldt dat alleen de Phase II de harddisk versie hebben, sorry! En de XC90 DVD speler heeft totaal geen problemen met de nieuwere DVD's
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33097
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

subvolvo schreef:Raydweep,

Ligt het probleem nu aan het stof of het feit dat de oudere spelers niet met de nieuwe DVD's overweg kunnen. Ik dacht dat het laatste het geval was.
Want in de meeste gevallen gebeurde het na het overgaan op nieuwere DVD's.
Heeft iemand die uit coulance een nieuwe speler van Volvo heeft gekregen ook meer informatie gekregen welke serie spelers niet overweg kunnen met de nieuwe DVD's?

Vrgr,

Hans
Is iets met andere manier van beschreven DVD's lijkt op een hardware fout. Na nieuwste software updates gaat het probleem meestal niet over.
Het is geen coulance van de importeur maar van je dealer. Alles wat jonger is als 2 of 3 jaar (weet niet precies) is coulance van de importeur daarna is het coulance van je dealer. Dus in de meeste gevallen licht het daaraan!

Weet verder dat Volvo Nederland gewoon NEE zegt als het om garantie gaat.
Maar jij moet het gewoon op je garantie van 3 maanden gooien, want je RTI doet het nu gewoon niet. Hoort gewoon om te moeten gaan met de nieuwe dvds
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
subvolvo
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 04.11.2006 - 20:40

Paul,

Ik weet nu in ieder geval waar het aan ligt.
In mijn geval zal ik een eventueel nieuwe speler in Duitsland moeten regelen. Ik heb hem uit Duitsland gehaald. Ik moet er toch nog naar toe voor wat garantiewerk. Dat kan er dan mooi even bij.
Nu heb ik de auto een maand geleden pas gekocht, dus moet het geen probleem zijn. Nu nog iemand vinden die de niewste DVD's heeft. Kan ik even testen of de speler het blijft doen.

Groetjes,

Hans
raydweep
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04.09.2006 - 09:49
Locatie: Selfkant

De dealer heeft de coulance aanvraag zelf gedaan bij de importeur.
Ik heb kenbaar gemaakt dat ik niet de eerste ben met het probleem.
Daarnaast heb ik deze casus aan de verkopende dealer voorgelegd. Volgens de Duitse wet is er een 2 jarige zogenoemde gewahrleistung waarbij in de eerste 6 maanden van de aankoop de dealer moet kunnen aantonen dat een zgn. defect of fabricage fout bij overdracht van de auto niet van toepassing was. Ook in dit geval heb ik kenbaar gemaakt dat het probleem bij meerdere gebruikers bestaat. Bij zowel mijn dealer waar de auto in onderhoud komt alsook mijn verkopende dealer is deze coulance aangevraagd. Tot op heden helaas nog geen tegenbericht.
Gebruikersavatar
subvolvo
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 04.11.2006 - 20:40

Volgens de Duitse wet is er een 2 jarige zogenoemde gewahrleistung waarbij in de eerste 6 maanden van de aankoop de dealer moet kunnen aantonen dat een zgn. defect of fabricage fout bij overdracht van de auto niet van toepassing was.
Ik zit nog ruim binnen die termijn van 6 maanden. De verkopende dealer in Herford moet mij dus een nieuwe speler geven als mijn speler niet met de nieuwste software overweg kan. Correct???

Groetjes,

Hans
Hans

Subaru Legacy II, 1995
BMW 523i touring executive, 1998

Volvo XC90 2.5T Geartronic, 2004
raydweep
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04.09.2006 - 09:49
Locatie: Selfkant

subvolvo,

Ligt aan je dealer, het is overigens niet "moeten". Er zoals gezegd een wetgeving die je beschermd bij aankopen van goederen. Zowel bij prive of zakelijke verkopen is die bescherming van kracht, LET OP tenzij dit uitdrukkelijk is uitgesloten op je koopcontract. Ook al heb je een additionele garantieverzekering afgesloten, blijft deze zgn. gewahrleistung van kracht.

In dit geval kan je zoals ik ook heb gedaan de dealer verzoeken het euver op te lossen danwel de speler te vervangen. De dealer zal moeten bewijzen dat het probleem niet van toepassing was bij overgave, dus de bewijslast ligt bij de dealer. Als de dealer dit niet kan bewijzen en ook niet bereid is tot coulance over te gaan dan kan je juridische stappen ondernemen.
Na 6 maanden ligt de bewijslast echter bij de koper, dit is echter gecompliceerder aangezien je dan moet zorg dragen voor o.m. gutachten oftewel het defecte product moet laten testen door een onafhankelijk instituut.

Dus mocht je een klantvriendelijke en servicegerichte dealer hebben dan zijn ze meestal wel bereid om tot coulance over te gaan indien je binnen deze 6 maanden je euver aankaart. Een juridische procedure kost immers meer en een dealer zal er uiteindelijk ook geen goede vrienden aan over houden.

Deze wetgeving is overigens niet alleen in Duitsland van toepassing maar op Europees vlak, dus waar je je product ook koopt/verkoopt, de koper heeft ten allertijde recht op deze garantieverklaring (ook bij koop van particulieren !!) tenzij de verkoper zich hiervan uitdrukkelijk distancieert. Helaas is niet iedereen zich hiervan bewust oftewel bekend waardoor miskopen meestal niet worden aangekaart bij de verkopende partij.

Succes,

Groeten,

Raymond
AGB
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 02.10.2006 - 23:08
Locatie: Houten

Paul,

Ik lees dat jij gelijke problemen hebt als ik onlangs ervaren heb met mijn XC90. Volledig verslag staat in dit topic beschreven! RTI unit is bij mij onder coulance regeling vervangen.
Gebruikersavatar
subvolvo
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 04.11.2006 - 20:40

Paul,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Zoals ik al vermelde heb ik de auto pas een maand. De telefoon die er in zit doet het ook niet. Die wordt binnenkort onder garantie vervangen. Dus volgens mij zit het met de dealer wel goed.

AGB,

Van welke datum is jouw XC90. De mijne is van juli 2004. Ik hoop maar dat die van jou van 2003 of begin 2004 is. Dan heb ik nog goede hoop dat ik het probleem niet tegen zal komen.

Groetjes,

Hans
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”