Pagina 5 van 7

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 27.07.2015 - 09:09
door kevinwalter
:)

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 27.07.2015 - 10:54
door Kwartel
kevinwalter schreef: :)
Thanks voor de link! Maar deze hebben volgens de foto 6 tanden (die bitjes heb ik overigens wel) maar ik heb voor de LMM bitjes nodig met 5 tanden.... Handig hoor ;)

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 27.07.2015 - 12:37
door Rippie V70
volgens mij is dat de zogenaamde 5 point torx speciaal voor de automotive...

http://www.ebay.com/bhp/5-point-torx

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 27.07.2015 - 12:58
door Kwartel
Nice :) die kosten dus geen knoop. Vanavond maar eens bestellen, dankjewel jongens!

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 27.07.2015 - 15:58
door kevinwalter
Ik gok dat de bouwmarkt die dingen ook wel hebben hoor. komen die van ons ook vandaan. Of brezan.

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 27.07.2015 - 17:22
door Fredhead
Bouwmarkt heeft die inderdaad ook gewoon. Komt mijn setje torx bitjes ook vandaan.
Later alleen nog een set torx schroevendraaiers gekocht.

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 31.08.2015 - 09:38
door Kwartel
De torx-bitjes heb ik overal gezocht maar nergens gevonden, uiteindelijk maar de hele 'koker' achter het luchtfilter vandaan gehaald en op de werkbank de LMM los gehaald met een tangetje op de schroeven. Bij het terugbouwen gewoon twee kruiskopschroefjes gebruikt.

Het reinigen van de LMM stelde niet zoveel voor, gewoon gedaan zoals vele beschrijvingen laten zien (zoals deze b.v. prima mafkees trouwens met goede video's!)

Na 1,5 week rijden nog steeds geen hikje meer kunnen ontdekken dus ik denk dat ik dit probleem heb kunnen tackelen!

Ook heb ik besloten de T5 proberen te verkopen, we hebben afgelopen weekend een nieuwe auto voor de vrouw gekocht en haar oude niet ingeruild (kregen we te weinig voor) dus ik wil eigenlijk proberen de V70 te verkopen en haar oude tot op de draad op te rijden en dan weer eens te gaan kijken naar een andere auto. (lees: Volvo ;))

Momenteel heb ik de ruimte van de V70 niet meer nodig; onze kleine man is niet meer zo klein dus minder spul, en ik ben gestopt met drummen dus er hoeft ook geen drumstel meer in te passen. Mocht ik de V70 niet voor een redelijke prijs kunnen verkopen dan rij ik er zelf lekker verder in en gaat het oude gebakje van de vrouw alsnog op marktplaats.

Op de een of andere manier voelt het wel een beetje vreemd om mijn droomauto te verkopen en daar ga ik vast nog wel spijt van krijgen, maar aan de andere kant staan er over een jaar of 2-3 nog zat Volvo's te koop....

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 07.09.2015 - 15:41
door Kwartel
Ik heb me gelukkig nog op tijd bedacht, de V70 hou ik lekker zelf. Auto rijdt eigenlijk veel te lekker om weg te doen en de emotionele waarde is groter dan gedacht ;)

Suzuki van de vrouw is al zo goed als verkocht, dus eind goed al goed!

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 07.09.2015 - 20:43
door Gerald de Groot
Hele verstandige keuze :-)

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 14.09.2015 - 14:17
door Kwartel
Gistermiddag even de ruitenwisserarm op de achterklep vervangen, hier was laatst het plastic clipje afgebroken die het wisserblad vast houdt.
Het was een werkje van niks en vijf minuten later zat er een prachtig nieuwe arm+blad op :) (enige benodigde gereedschap was een ratel met dop-13, onderdeel kwam van Parts4Swedes)

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 22.09.2015 - 23:17
door Kwartel
Omdat mijn Volvo de afgelopen tijd geen kuren vertoont en ik me dus stierlijk zit te vervelen... :)
...zat ik laatst te denken dat ik het geluid van mijn T5 wel erg tam vind vergeleken met b.v. die van de oudere 850's; het mag op zich wel wat rauwer!

Wat zijn de opties om een wat 'vetter' geluid te krijgen? Vooralsnog is het alleen maar denkwerk en onderzoek dus noem alles maar op ongeacht de kosten (low budget mag dan natuurlijk ook nog steeds he ;) )

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 22.09.2015 - 23:36
door lint
Low budget is een gat in de dempers maken, veel lawaai maar het mag niet. Een echte sportuitlaat klinkt erg mooi maar is tamelijk kostbaar.

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 22.09.2015 - 23:39
door Kwartel
lint schreef: Low budget is een gat in de dempers maken, veel lawaai maar het mag niet. Een echte sportuitlaat klinkt erg mooi maar is tamelijk kostbaar.
Ik denk dat het iets minder hokkie-wokkie gaat worden dan een paar gaten boren ;) met een (rvs) sportuitlaat zit je denk ik al gauw aan de 800 euro?

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 23.09.2015 - 08:39
door lint
Ja, een echte rvs sportuitlaat is prijzig maar geeft wel een fraai geluid.

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 23.09.2015 - 10:41
door Kwartel
Iemand ervaring met dit spul van Simons:
http://www.simons-uitlaten.nl/contents/ ... -2007.html

Op zicht is de prijs van ~550 euro nog goed te doen, de beloofde 'vermogenswinst' kan me niet zoveel schelen. Het gaat me hier puur om het geluid.

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 05.10.2015 - 23:40
door Kwartel
Zoals ik in een ander topic al aan had gegeven zou ik binnenkort de torsiesteun tussen de bak en het subframe vervangen.
Het klusje stelt eigenlijk niets voor: de twee moeren in het subframe zaten behoorlijk vast maar daar was de accu aangedreven slagmoersleutel van Bosch zo klaar mee. (apparaat is helaas niet van mij, maar wat een heerlijk machientje!)

Eerste foto is van de provisorische hefbrug; heftruck en een paar flinke stalen bokken. Het lijkt alsof de auto behoorlijk achterover helt, dit was niet het geval maar is waarschijnlijk een vertekening in de foto ;)
De tweede foto is het beruchte onderdeel oud vs. nieuw. Bij het oude deel waren merkbaar alle rubbers compleet vergaan en kon het deel dat aan de bak zit bevestigd compleet vrij bewegen langs de hele as. (dit hoort dus slechts een kleine flexibele slag te kunnen maken)

Het effect kan ik nog niet goed beschrijven, het was maar een kort snelwegritje naar huis. Morgen zal ik eens kijken of het wat heeft gedaan. Onderdeel is trouwens origineel Volvo en afkomstig van Parts4Swedes; het benodigde gereedschap blijft beperkt tot een doppenset en wat sleutels/slagmoer-iets. Hele klusje kan denk ik in 20 minuten gedaan zijn van begin tot eind. Ik ben wat langer bezig geweest: nog even zitten neuzen aan de onderkant van de auto die er overigens nog heel netjes uit ziet!

Afbeelding

Afbeelding

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 06.10.2015 - 08:07
door Fredhead
Die heb ik laatst ook vervangen, kon hem dusdanig draaien en wringen dat je zeker wist dat ie stuk was

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 14.10.2015 - 00:59
door Kwartel
Nu een tijdje met de nieuwe steun te hebben gereden ben ik toch aangenaam verast; schakelmomenten zijn wat soepeler maar bovenal is het gebrom van de motor stukken minder wanneer ik in de D bij het stoplicht sta te wachten! Afgelopen week is de Volvo weer met vlag en wimpel door de APK gekomen dus ik kan er weer een jaartje tegenaan :)

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 14.10.2015 - 22:13
door Edwin
Mooi man!
Echt wel een verschil hé, met de nieuwe torsiestang?
Ik verbaas me er nog elke keer over hoeveel soepeler (lees: onvoelbaar) het schakelen nu gaat en hoeveel rustiger het rijden is.

gr. Edwin.

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 14.10.2015 - 23:45
door Kwartel
Ik sta er eigenlijk nog het meest van te kijken hoe weinig 'klachten' ik had gezien de erbarmelijke staat waarin de oude torsiestang verkeerde. ;)
Maar het is de 55 euro meer dan waard geweest!