Dit topic even een schopje omhoog geven
Ik ben al een paar maanden bezig met dit project om het werkend te krijgen in mijn V60.
Voor de benzine modellen is het over het algemeen niet zo'n heel groot probleem om alles werkend te krijgen, zolang je maar een tellerunit vindt die zoveel mogelijk past bij je auto:
- verschil FWD of AWD (over het algemeen werkt een AWD klok niet op een FWD auto);
- type van de auto (een klok van een XC60 of V70 zal niet goed werken in een S/V60, ook omdat de tank inhoud anders is bij een S/V60);
- verschil diesel en benzine, en probeer een klok te vinden die qua motor zo dicht mogelijk bij de auto past;
- automaat handgeschakeld.
In mijn geval is het vrij lastig om een tellerklok te vinden die zoveel mogelijk bij mijn auto past. Ik heb een V60 1.6 drive, en wat het meest in de buurt komt is een D2, maar die zijn eigenlijk niet te vinden met de TFT tellerklok.
Voor de S/V60 heb je eigenlijk het meeste geluk op de modeljaren 2011 en 2012, op de 2013 modellen zit er een soort van beveiliging ingebouwd door Volvo om te voorkomen dat mensen de klokken uit gaan wisselen

. Voor de 2013 modellen zijn er mogelijkheden (tenminste, er zijn mensen die het zo voor elkaar gekregen hebben) middels VDash de ECM en DIM (tellerklok) aan te passen zodat het werkt op de auto. Dit schijnt niet zo heel makkelijk te gaan omdat VDash de pincode van je ECM moet kraken en hier wel een hele nacht over kan doen voor je de aanpassingen kan doen in je DIM (dus als je dit gebruikt is het handig als je de beschikking hebt over een garage en een acculader).
Bij de 2011 en 2012 modellen is het wel belangrijk dat je de originele tellerklok bewaart bij de auto. Vida herkent de DIM namelijk niet en er is dan dus geen enkele communicatie met de tellerklok mogelijk met Vida. Eigenlijk zou je de originele tellerklok ergens op de plaats waar vroeger het reservewiel zou zitten moeten opbergen zodat je de tellerklok altijd bij je hebt.
Ik heb verschillende klokken geprobeerd en allemaal hebben ze iets dat op mijn auto niet helemaal lekker gaat. Mijn eerste tellerklok (V60 D4 5 cilinder) daar werkte alles op (behalve de Eco en Power meter, maar dat maakt mij verder niks uit omdat ik het een niet echt een noodzakelijke functie vindt), behalve dat de brandstofmeter omgekeerd het niveau aan gaf (dus vol is op de teller leeg en leeg is vol). Bij een diesel is dit een aardig probleem, omdat een diesel bij maximaal leeg de motor beschermt en deze in een noodloop functie gooit en de motor af laat slaan.
Toen heb ik een module uit Rusland besteld, en hierbij deden de Eco en Power meter het wel alleen heel schokkerig, maar de brandstof meter bleef hangen op de stand zoals ie aangesloten werd. Ik kon mijn meter en module opsturen en laten programmeren door hun specifiek voor mijn auto. Ik kan zeggen dat is geen succes want dat was de laatste keer dat ik die teller heb gezien (sinds eind maart), want deze is nooit meer terug gekomen en er wordt niet meer door die firma gereageerd op welke manier van communiceren dan ook (de facebook pagina is zo ook goed als leeg momenteel).
Ik heb pas een tellerklok geprobeert van een 2014 V60 D5 (5cilinder), waarvan de brandstofmeter goed werkte alleen het scherm van de TFT niet opstarten. De tellerklokken krijgen van de ECM een signaal dat deze op moet starten, en als deze softwarematig niet goed staat voor je auto zal deze ook niet opstarten.
Sinds vorige week heb ik een tellerklok van een engelse V60 (2017 D4 4 cilinder). Het is voor een V60 geen probleem om een mijlenteller te monteren, omdat je in MyCar de instellingen naar kilometers kan maken voor de boordcomputer (je moet alleen wel de 2 draden van de stekker van de tellerklok trekken naar de OBD2 stekker, DIM 7 naar OBD2 6 en DIM 8 naar OBD2 14. Bij het aansluiten van de tellerklok werdt mijn kilometerstand direct getoond in kilometers, ik hoefde alleen in MyCar de gewenste instellingen te maken voor de boordcomputer (kilometers). Voor de andere modellen zoals een V70 tot modeljaar 2014 heb je niet de mogelijkheid om instellingen in MyCar te kunnen maken dus wordt dit een lastig probleem. Bij deze tellerklok (en dat is eigenlijk standaard voor alle tellerklokken vanaf 2016 dat het lampje van TPMS knippert, Ik heb zelf geen TPMS en dus heb ik deze in de tellerklok van een stukje isolatietape voorzien, en wat je niet ziet is er ook niet

Verder heeft dit geen enkele invloed voor de overige functie van de tellerklok.
Helaas geeft deze tellerklok ook het brandstof niveau omgekeerd weer. Hier zijn tot op heden geen mogelijkheden voor omdat Volvo de auto's tegenwoordig apart in elkaar zet en je dus niet meer van binnenuit bij de tank kan komen.
In mijn geval zou ik de aansluitingen op de brandstofpomp voor de tankvlotter om moeten draaien (op stekker 74/511 zou ik van pin 18 om moeten draaien op pin 5 van de brandstofpomp), echter moet hiervoor de hele tank onder de auto vandaan worden gehaald om bij de brandstofpomp te kunnen komen. Dit omdat pin 5 op de brandstof pomp niet zoals schema aangeeft netjes een aparte massadraad heeft maar waarschijnlijk in de brandstofpomp de massa gebuikt van de pomp

.
Zou iemand nog een idee weten hoe ik dit probleem zou kunnen tackelen?