Pagina 5 van 12
Geplaatst: 12.12.2008 - 00:54
door Daneel
Mijn D5 is ook niet echt zuinig. Ik zit eerder op de 1:13 dan op de 1:14 en dat valt best een beetje tegen. Op de snelweg kan hij best zuinig zijn maar het stadsverkeer is bedroefend!
Geplaatst: 12.12.2008 - 09:14
door bert67
Als ik de V70 D5 alleen voor een beetje gepruts rond de kerk gebruik, zit ik rond de 1:14,5/1:15.
Snelweg en langere stukken normale snelheid, dan kom ik best wel op de 1:16.
In Duitsland doortrappen kom ik ook nog boven de 1:15 (maar daar rij ik ook wel eens honderd hoor, je mag niet overal blazen..!)
Mijn vrouw rijdt de laatste tijd nogal eens naar Rotterdam op en neer, dat is met zijn 80 en 100 km wegen enorm gunstig voor het verbruik. Wel eens 1:17 gehaald op die manier.
Als ik jullie theorie dus een beetje volg, mag ik mij gelukkig prijzen met een D5 uit 2002?????
Geplaatst: 12.12.2008 - 09:26
door BlackSapphire
't Is een theorie van Joppe, maar je verhaal lijkt zijn hypothese te ondersteunen. Hoe ouder hoe zuiniger.
Geplaatst: 12.12.2008 - 09:29
door Autogek
De afgelopen dagen zeer afwisselende stukken gereden ongeveer 400km
stad / snelweg / en 80/100 km wegen gemiddeld verbruik 6,3ltr = 1: 15,8 volgens bc. Op de 80/100 km wegen geeft de bc dan meestal een actueel verbruik aan van +/- 4,7ltr op de 100 km.
Ik heb een 2.4d ( 163 pk ) gechipt naar 215 pk. ( handbak )
De geartronic is geen zuinige versnellingsbak en daar gaat veel vermogen verloren.
Dit vind ik zelf een zeer acceptabel verbruik.
Geplaatst: 12.12.2008 - 09:31
door BlackSapphire
De BC is helaas vaak iets/veel te positief over het verbruik. Tenminste, zo is mijn ervaring en ook van anderen op het forum. Maar voor zo'n gechipte bak geen gek verbruik.
Geplaatst: 12.12.2008 - 10:31
door bert67
Mijn bc geeft nu ook een gemiddeld verbruik van 5.1 of 5.2 aan inderdaad, klopt niet helemaal met de praktijk (of helemaal niet)
Geplaatst: 12.12.2008 - 11:37
door bartv70
Ik zit met mijn RICA 2.4D met 198 pk volgens de BC zo tussen de 5,2-6,5 ltr.
BC is waarschijnlijk van Italiaans fabrikaat want die is er optimistisch.
Als ik af ga op km'ers(die teller wijkt ook 5% af) gedeelt door liters dan
ligt het verbruik door de bank heen op 1:15,5.
De nieuwste V70 schijnt aanmerkelijk meer te verbruiken (1:12 a 1:13
Geplaatst: 12.12.2008 - 22:39
door trompetje
bartv70 schreef:Ik zit met mijn RICA 2.4D met 198 pk volgens de BC zo tussen de 5,2-6,5 ltr.
BC is waarschijnlijk van Italiaans fabrikaat want die is er optimistisch.
Als ik af ga op km'ers(die teller wijkt ook 5% af) gedeelt door liters dan
ligt het verbruik door de bank heen op 1:15,5.
De nieuwste V70 schijnt aanmerkelijk meer te verbruiken (1:12 a 1:13
hallo bart,
Heb jij je km-teller geijkt?
hoe heb je dat gedaan? met een routeplanner oid? zijn die exact?
Geplaatst: 12.12.2008 - 22:41
door bartv70
Hoi,
Nee met de GPS en die is zeer nauwkeurig.
Volgens de teller maak je iets meer kilometers als daadwerkelijk
het geval is, dit in combinatie met een iets te laag aangegeven (BC)verbruik
geeft gauw 10% verschil tussen het werkelijke en BC verbruik
Geplaatst: 12.12.2008 - 23:39
door trompetje
Ah, GPS natuurlijk.
5% vind ik eigenlijk nogal wat: geen 16.5, maar 15.7 km/l dus voor mij.......

Geplaatst: 13.12.2008 - 17:33
door Daneel
Tja, ik kijk naar mijn BC voor het verbruik. Deze is maar een beetje optimistischer dan de "werkelijkheid" (die ik meet adhv de gereden kilometers en de liters bij de pomp).
Op A10-West (waar de trajectcontrole je dwingt om 80 te rijden) rij ik best zuinig. De BC geeft dan een verbruik van 3,0-3,5 l/100km aan, als ik de cruisecontrole gebruik. Da's dus best goed. Ook als het wat sneller gaat, blijft het verbruik heel redelijk. Het probleem zit -voor mij- dus in het stadsverkeer. Even wegrijden bij het stoplicht (helemaal niet met de strepen op het asfalt) en wat stop-n-go situaties en hoppa, het verbruik loopt erg op. Jammer, maar de auto is redelijk zwaar wat dus niet helpt.
Geplaatst: 13.12.2008 - 17:41
door Autogek
Daneel schreef:Tja, ik kijk naar mijn BC voor het verbruik. Deze is maar een beetje optimistischer dan de "werkelijkheid" (die ik meet adhv de gereden kilometers en de liters bij de pomp).
Op A10-West (waar de trajectcontrole je dwingt om 80 te rijden) rij ik best zuinig. De BC geeft dan een verbruik van 3,0-3,5 l/100km aan, als ik de cruisecontrole gebruik. Da's dus best goed. Ook als het wat sneller gaat, blijft het verbruik heel redelijk. Het probleem zit -voor mij- dus in het stadsverkeer. Even wegrijden bij het stoplicht (helemaal niet met de strepen op het asfalt) en wat stop-n-go situaties en hoppa, het verbruik loopt erg op. Jammer, maar de auto is redelijk zwaar wat dus niet helpt.
Heb je een geartronic (GT)? waarschijnlijk wel. Een handbak heeft veel minder verlies in de bak dan een GT en dat merk je het meest bij het optrekken, dan slipt de gt terwijl de handbak meteen kracht heeft met als resultaat sneller en minder verbruik.
Geplaatst: 13.12.2008 - 18:05
door Daneel
Nope, ik heb een gewone 6v handbak. En, ondanks dat ik het verbruik vind tegenvallen, ben ik verder wel tevreden hoor. Het is een comfortabele auto en die extra pk's komen bij het trekken van de caravan goed van pas. De rest van het jaar moeten die paarden ook eten -denk ik dan maar-. Heel stilletjes denk ik dan wel eens aan chippen, om het verbruik wat te drukken want motorvermogen heeft de D5 zat.
Geplaatst: 14.12.2008 - 12:41
door BLACK DIESEL
Mijn dieseltje loopt tussen de 1 op 15,5 en 15,9 (BC gemiddelde 6.1 en 5.9). Wat me wel opvalt dat het zuinige verbruik aardig instort als het roetfilter weer eens schoon wordt gebrand. Het verbruik stijgt dan op de BC, bij 120 km/uur, van 5,5/6,3 naar 7,5/8,5 en dat wel 20 to 30 minuten lang! Dit schoonbranden neem ik gemiddeld 1x per tankbeurt van 1000km waar wat natuurlijk niet bijdraagt tot zuinig rijden!
Het rijden met een schoon luchtfilter geeft ook een verbetering van het gemiddeld verbruik van ± 1 op 15,2 naar ± 15,8.
Met een vuil luchtfilter verbruik je dus gewoon meer brandstof.
Een schoon nieuw luchtfilter bij Brezan voor mijn dieseltje< 20 euro
Geplaatst: 14.12.2008 - 13:30
door Gast
Of een K&N filter.
Geplaatst: 14.12.2008 - 14:53
door trompetje
BLACK DIESEL schreef:Mijn dieseltje loopt tussen de 1 op 15,5 en 15,9 (BC gemiddelde 6.1 en 5.9). Wat me wel opvalt dat het zuinige verbruik aardig instort als het roetfilter weer eens schoon wordt gebrand. Het verbruik stijgt dan op de BC, bij 120 km/uur, van 5,5/6,3 naar 7,5/8,5 en dat wel 20 to 30 minuten lang! Dit schoonbranden neem ik gemiddeld 1x per tankbeurt van 1000km waar wat natuurlijk niet bijdraagt tot zuinig rijden!
Het rijden met een schoon luchtfilter geeft ook een verbetering van het gemiddeld verbruik van ± 1 op 15,2 naar ± 15,8.
Met een vuil luchtfilter verbruik je dus gewoon meer brandstof.
Een schoon nieuw luchtfilter bij Brezan voor mijn dieseltje< 20 euro
Dit betekent dat ruwweg een liter diesel nodig is voor het schoonbranden.
(2 l/100 km extra, voor een half uur bij 100-120 km u)
Per tank (1000 km) een liter extra, is overall 0.1 l/100 km in verbruik meer......
(of: 1 op 16 ipv 1 op 15.75)
Valt eigenlijk wel mee, toch?
Het hogere verbruik van die nieuwe D5 moet denk ik ergens anders in gezocht worden?
Geplaatst: 14.12.2008 - 19:12
door BLACK DIESEL
Of een K&N filter.
Ja een K&N filter jammer genoeg heeft K&N die niet voor mijn dieseltje!
Er zit bij mij zit er een klein filtertje in met de afmeting 226x198,5x134 (schuine kant) en een dikte van 68 mm. Nummer MANN C23129 en Volvo nummer 30636833
Geplaatst: 14.12.2008 - 19:33
door BLACK DIESEL
Valt eigenlijk wel mee, toch?
Klopt het valt ook wel mee het is zo 1,5 tot 2 % op het totale diesel verbruik.
Het hogere verbruik van die nieuwe D5 moet denk ik ergens anders in gezocht worden?
Mijn dieseltje is van 2005.
Geplaatst: 14.12.2008 - 19:56
door gevanje
mensen de diesel kost hier nog maar € 0.91 dus 1 op 13 of 15 maakt me niet zoveel uit, hoop dat de prijs zo blijft
Geplaatst: 14.12.2008 - 19:59
door Paul
Ik hoop dat hij nog wat zakt
