Olieverbruik VEA-D4
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Klopt, zelfde blok als alle andere VEA motoren. In het filmpje hier boven wordt gezegd dat Volvo vanaf +/- 2016/17 andere schraapveren en cilinderkoppen is gaan gebruiker en een modificatie-kit heeft uitgebracht voor bestaande motoren. De vraag is dan in hoeverre die datum klopt en of er nog oude voorraden tussen zitten.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Hier 0 olieverbruik met wisselende rijstijl.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4265
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Ik zit inmiddels aan 115.000 km, nog steeds geen merkbaar olieverbruik. Ik heb wel een olielekje gehad, de krukaskeerring was de boosdoener. Onderdeeltje kost ongeveer € 20 ex BTW zonder plaatsing.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- jaykay
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 25.04.2019 - 19:36
De onze heeft ook een D4 motor, MY 2015,... 125000 km gelopen en verbruikte in de laatste 5000 km 1 liter olie,,.... tijd om een dealer op te zoeken ??
Wel nieuwsgierig wat de oorzaak is en wat ik er aan moet doen,...??
Wel nieuwsgierig wat de oorzaak is en wat ik er aan moet doen,...??
Laatst gewijzigd door jaykay op 15.11.2019 - 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
De motor verbruikt olie omdat de schraapveren die de cilinderwanden schoon schrapen vol zitten met bagger. Die bagger kan er via de EGR of andere manieren in komen, maar als het eenmaal vol zit heeft de EGR afsluiten er geen invloed meer op. Je zal toch de hele handel uit elkaar moeten slopen en reviseren. Als dat daadwerkelijk de oorzaak is van jouw olieverbruik….
- Doc R
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 23.04.2017 - 23:05
Ik blijf het een sneu verhaal vinden.
Veel koppel en druk/compressie geeft NOx, om dit te verminderen wordt een EGR toegepast, hierdoor is het percentage O2 lager in de cilinder en ontstaat er meer roet, ook dit komt weer via de EGR in de cilinder en vermengt met olie, CO wordt door katalysator weggewerkt, rest NOx door de ad-blue en rest roet opgevangen door roetfilter. Deze laatste moet schoonbranden met diesel ingespoten bij de uitgaande slag.
Roet in olie verstopt oa gaatjes de schraapveer met een verruineerd blok tot gevolg.
Laten we een paar dingen omdraaien, zonder/dichte EGR geeft minder roet, minder roet maakt dat de filter minder vaak hoeft schoon te branden, olie blijft veel schoner en blok blijft heel.
Blijft probleem van de NOx, laat dat nu hip zijn in NL.....
Door katalysator en ad-blue wordt dit met CO omgezet in CO2 en N2, en met een iets lagere turbodruk/compressie/Nm ontstaat er minder.
De vraag resteert of resterende NOx per km na 100.000km niet minder is dan bij een blok met EGR dat vervuild is..
Het grootste deel van de footprint/km zit in de productie van de auto. Voor Geely wel lekker dat Volvo’s nog maar 150k meegaan, het milieu is er iig niet bij gebaad.
Veel koppel en druk/compressie geeft NOx, om dit te verminderen wordt een EGR toegepast, hierdoor is het percentage O2 lager in de cilinder en ontstaat er meer roet, ook dit komt weer via de EGR in de cilinder en vermengt met olie, CO wordt door katalysator weggewerkt, rest NOx door de ad-blue en rest roet opgevangen door roetfilter. Deze laatste moet schoonbranden met diesel ingespoten bij de uitgaande slag.
Roet in olie verstopt oa gaatjes de schraapveer met een verruineerd blok tot gevolg.
Laten we een paar dingen omdraaien, zonder/dichte EGR geeft minder roet, minder roet maakt dat de filter minder vaak hoeft schoon te branden, olie blijft veel schoner en blok blijft heel.
Blijft probleem van de NOx, laat dat nu hip zijn in NL.....
Door katalysator en ad-blue wordt dit met CO omgezet in CO2 en N2, en met een iets lagere turbodruk/compressie/Nm ontstaat er minder.
De vraag resteert of resterende NOx per km na 100.000km niet minder is dan bij een blok met EGR dat vervuild is..
Het grootste deel van de footprint/km zit in de productie van de auto. Voor Geely wel lekker dat Volvo’s nog maar 150k meegaan, het milieu is er iig niet bij gebaad.
Rekeningrijden??? Doe ik al jaren...
V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 06.08.2019 - 08:24
Gelukkig gaat mijn D4 2015 al 185.000 km mee. Zonder merkbaar olieverbruik.
V70 D4 GT8 Nordic+ Luxury Line 2015 caspian blue 240.000 km
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen
Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen
Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
- Doc R
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 23.04.2017 - 23:05
Hopelijk blijft dat ook nog een paar 100k zo...
Regelmatig olie ververst? Zo ja, om de hoeveel Km?
Regelmatig olie ververst? Zo ja, om de hoeveel Km?
Rekeningrijden??? Doe ik al jaren...
V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 06.08.2019 - 08:24
Vanaf nu elke 15k is het plan. Ik heb de auto pas vanaf 175.000. Wat de vorige eigenaar gedaan heeft weet ik niet, maar met ruim 40k per jaar is de olie iig niet oud geworden.
V70 D4 GT8 Nordic+ Luxury Line 2015 caspian blue 240.000 km
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen
Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen
Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10491
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Dat was bij mijn V70 D4 4cyl en V90 D4 4cyl ook zo. En nog steeds bij mijn tweedeHANSje ook zo.(D4 4cyl)Auto wordt allen in de nacht koud. En in het weekend heeft hij er kans toe om koud te worden. Ik red het net om binnen dit kalender jaar 3 beurten te plannen. 3x Nieuwe olie/filters etc.
Mijn V70 ingeleverd met 180K op de teller en dat ding was zo'n heerlijke auto. Rete goed onderhouden en als het goed is hobbelt hij nu ergens in Groningen stad rond.
Alle 3 de D4 4 cyl hebben geen of hadden echt minimaal olie verbruik. De V70 ik denk max 2 ltr op de 180K bij moeten vullen.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- Fredraket
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
- Locatie: Wierden
Herkenbaar Han. Met mijn V60 D4 GT8 ruim 210k gereden. Regelmatig flink gassen in Duitsland schijnt een zeer probaat middel te zijn om problemen te voorkomen. Ik heb nooit olie bijgevuld, nooit EGR problemen gehad.Hans oet Twent schreef: ↑15.11.2019 - 16:31 Dat was bij mijn V70 D4 4cyl en V90 D4 4cyl ook zo. En nog steeds bij mijn tweedeHANSje ook zo.(D4 4cyl)Auto wordt allen in de nacht koud. En in het weekend heeft hij er kans toe om koud te worden. Ik red het net om binnen dit kalender jaar 3 beurten te plannen. 3x Nieuwe olie/filters etc.
Mijn V70 ingeleverd met 180K op de teller en dat ding was zo'n heerlijke auto. Rete goed onderhouden en als het goed is hobbelt hij nu ergens in Groningen stad rond.
Alle 3 de D4 4 cyl hebben geen of hadden echt minimaal olie verbruik. De V70 ik denk max 2 ltr op de 180K bij moeten vullen.
Groeten, Freddy
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Dan zal ik toch een keertje naar Duitsland moeten rijden, alhoewel ik echt geen aangenaam gevoel heb met het land, mijn S90 is denkelijk nog niet boven de 136km/u geweest....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- E.T.
- 4th Gear member
- Berichten: 985
- Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11
Hier ook geen last van olie verbruik, klok staat op ruim 225.000 km en is tussen de beurten gezakt tot 3/4 peil op de digitale weergave.
Als boerenzoon met een opleiding in de landbouw mechanisatie, ben ik opgegroeid met de filosofie dat je een diesel moet laten werken. We rijden nu in diesels die amper wat hoeven te doen met als gevolg dat ze inwendig vervuilen. Dus door ze, na netjes warm rijden, af en toe even flink op hun staart te trappen voorkom je dat ze dicht koeken met roet. Een rit met een caravan doet ook wonderen.
Als boerenzoon met een opleiding in de landbouw mechanisatie, ben ik opgegroeid met de filosofie dat je een diesel moet laten werken. We rijden nu in diesels die amper wat hoeven te doen met als gevolg dat ze inwendig vervuilen. Dus door ze, na netjes warm rijden, af en toe even flink op hun staart te trappen voorkom je dat ze dicht koeken met roet. Een rit met een caravan doet ook wonderen.
Groet Edwin
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 18.09.2019 - 20:59
Ik ben sinds juli ‘19 in het bezit van een Volvo V60 D4 ‘14 model 2015. Gekocht met 177.000km. Helaas een olieverbruik van 1l op 1200km wat iedere maand verslechterd. Bovag valt terug op de Volvo norm van 1l op 1000km dus de stelling is niets aan de hand.
Ik had vroeger een 2 takt brommer waarmee ik 1:50 tankte. Nu dus een auto die 1:84 rijdt.
Geeft een druppel olie bij iedere verbranding schade of kan ik er nog 2 ton mee rijden? Misschien een gekke vraag maar dealers, Volvo nederland, specialisten geven mij allemaal de indruk dat ik overdrijf om het olieverbruik als n probleem te zien.
Ik had vroeger een 2 takt brommer waarmee ik 1:50 tankte. Nu dus een auto die 1:84 rijdt.
Geeft een druppel olie bij iedere verbranding schade of kan ik er nog 2 ton mee rijden? Misschien een gekke vraag maar dealers, Volvo nederland, specialisten geven mij allemaal de indruk dat ik overdrijf om het olieverbruik als n probleem te zien.
- jalex_h
- 6th Gear member
- Berichten: 2729
- Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
- Locatie: Midden nederland
Helaas is er bij de D4 met zo'n verbruik meestal wel wat aan de hand doordat er te zwakke zuigerschraapveren in zitten. Aantoonbaar door een inwendig onderzoek uit te laten voeren. Vraag is alleen wie dat gaat betalen....
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
- Speedyace
- 3rd Gear member
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21
Ik zou het blok flushen en dan vervolgens 40min stationair laten draaien en dan de olie en het filter vervangen. Dan worden de olieschraapveren weer wat gangbaarder en het vuil tussen de ringen wordt verwijderd.richardg67 schreef: ↑24.12.2019 - 09:37 Ik ben sinds juli ‘19 in het bezit van een Volvo V60 D4 ‘14 model 2015. Gekocht met 177.000km. Helaas een olieverbruik van 1l op 1200km wat iedere maand verslechterd. Bovag valt terug op de Volvo norm van 1l op 1000km dus de stelling is niets aan de hand.
Ik had vroeger een 2 takt brommer waarmee ik 1:50 tankte. Nu dus een auto die 1:84 rijdt.
Geeft een druppel olie bij iedere verbranding schade of kan ik er nog 2 ton mee rijden? Misschien een gekke vraag maar dealers, Volvo nederland, specialisten geven mij allemaal de indruk dat ik overdrijf om het olieverbruik als n probleem te zien.
Volvo V60 T6 AWD R-Design My'22.
Exit, Volvo V60 D4
Exit, Volvo V60 D4