Pagina 5 van 18

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 21.10.2019 - 22:45
door Laka
Geld dit ook voor de D5 motoren t/m 2019 ? Is toch het zelfde blok.

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 22.10.2019 - 10:03
door Jelmer de Jong
Klopt, zelfde blok als alle andere VEA motoren. In het filmpje hier boven wordt gezegd dat Volvo vanaf +/- 2016/17 andere schraapveren en cilinderkoppen is gaan gebruiker en een modificatie-kit heeft uitgebracht voor bestaande motoren. De vraag is dan in hoeverre die datum klopt en of er nog oude voorraden tussen zitten.

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 22.10.2019 - 10:11
door diesel01
Hier 0 olieverbruik met wisselende rijstijl.

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 22.10.2019 - 10:49
door boers706
Bij ons ook 0 olieverbruik. Wij hebben de D4204t14 motor in een V60 van 28 oktober 2016. Inmiddels bijna 75000 kilometer op de teller. We rijden eigenlijk alleen maar lange ritten.

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 22.10.2019 - 12:05
door Fulaks
Ik zit inmiddels aan 115.000 km, nog steeds geen merkbaar olieverbruik. Ik heb wel een olielekje gehad, de krukaskeerring was de boosdoener. Onderdeeltje kost ongeveer € 20 ex BTW zonder plaatsing.

Re: Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 22.10.2019 - 14:35
door Laka
Bedankt Jelmer.

Verder geen olie verbuik hier. 30000 km waarvan 4500 km met caravan (1800 kg). Neem al 8 jaar een busje olie mee maar nog nooit gebruikt.

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 14.11.2019 - 18:51
door jaykay
De onze heeft ook een D4 motor, MY 2015,... 125000 km gelopen en verbruikte in de laatste 5000 km 1 liter olie,,.... tijd om een dealer op te zoeken ??
Wel nieuwsgierig wat de oorzaak is en wat ik er aan moet doen,...??

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 14.11.2019 - 19:47
door jaykay
Heeft de EGR invloed op het olieverbruik ?? m.a.w. als de EGR uitgeschakeld is, kan dit dan het olieverbruik positief beïnvloeden ??

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 14.11.2019 - 20:43
door Jelmer de Jong
De motor verbruikt olie omdat de schraapveren die de cilinderwanden schoon schrapen vol zitten met bagger. Die bagger kan er via de EGR of andere manieren in komen, maar als het eenmaal vol zit heeft de EGR afsluiten er geen invloed meer op. Je zal toch de hele handel uit elkaar moeten slopen en reviseren. Als dat daadwerkelijk de oorzaak is van jouw olieverbruik….

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 14.11.2019 - 21:50
door Doc R
Ik blijf het een sneu verhaal vinden.
Veel koppel en druk/compressie geeft NOx, om dit te verminderen wordt een EGR toegepast, hierdoor is het percentage O2 lager in de cilinder en ontstaat er meer roet, ook dit komt weer via de EGR in de cilinder en vermengt met olie, CO wordt door katalysator weggewerkt, rest NOx door de ad-blue en rest roet opgevangen door roetfilter. Deze laatste moet schoonbranden met diesel ingespoten bij de uitgaande slag.
Roet in olie verstopt oa gaatjes de schraapveer met een verruineerd blok tot gevolg.
Laten we een paar dingen omdraaien, zonder/dichte EGR geeft minder roet, minder roet maakt dat de filter minder vaak hoeft schoon te branden, olie blijft veel schoner en blok blijft heel.
Blijft probleem van de NOx, laat dat nu hip zijn in NL.....
Door katalysator en ad-blue wordt dit met CO omgezet in CO2 en N2, en met een iets lagere turbodruk/compressie/Nm ontstaat er minder.
De vraag resteert of resterende NOx per km na 100.000km niet minder is dan bij een blok met EGR dat vervuild is..
Het grootste deel van de footprint/km zit in de productie van de auto. Voor Geely wel lekker dat Volvo’s nog maar 150k meegaan, het milieu is er iig niet bij gebaad.

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 14.11.2019 - 22:16
door Maarten M
Doc R schreef: 14.11.2019 - 21:50 .....Voor Geely wel lekker dat Volvo’s nog maar 150k meegaan, het milieu is er iig niet bij gebaad.
Gelukkig gaat mijn D4 2015 al 185.000 km mee. Zonder merkbaar olieverbruik.

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 14.11.2019 - 22:24
door Doc R
Hopelijk blijft dat ook nog een paar 100k zo...
Regelmatig olie ververst? Zo ja, om de hoeveel Km?

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 15.11.2019 - 10:10
door Maarten M
Doc R schreef: 14.11.2019 - 22:24 Hopelijk blijft dat ook nog een paar 100k zo...
Regelmatig olie ververst? Zo ja, om de hoeveel Km?
Vanaf nu elke 15k is het plan. Ik heb de auto pas vanaf 175.000. Wat de vorige eigenaar gedaan heeft weet ik niet, maar met ruim 40k per jaar is de olie iig niet oud geworden.

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 15.11.2019 - 16:31
door Hans oet Twent
Maarten M schreef: 15.11.2019 - 10:10
Doc R schreef: 14.11.2019 - 22:24 Hopelijk blijft dat ook nog een paar 100k zo...
Regelmatig olie ververst? Zo ja, om de hoeveel Km?
Vanaf nu elke 15k is het plan. Ik heb de auto pas vanaf 175.000. Wat de vorige eigenaar gedaan heeft weet ik niet, maar met ruim 40k per jaar is de olie iig niet oud geworden.
Dat was bij mijn V70 D4 4cyl en V90 D4 4cyl ook zo. En nog steeds bij mijn tweedeHANSje ook zo.(D4 4cyl)Auto wordt allen in de nacht koud. En in het weekend heeft hij er kans toe om koud te worden. Ik red het net om binnen dit kalender jaar 3 beurten te plannen. 3x Nieuwe olie/filters etc.
Mijn V70 ingeleverd met 180K op de teller en dat ding was zo'n heerlijke auto. Rete goed onderhouden en als het goed is hobbelt hij nu ergens in Groningen stad rond.
Alle 3 de D4 4 cyl hebben geen of hadden echt minimaal olie verbruik. De V70 ik denk max 2 ltr op de 180K bij moeten vullen.

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 21.11.2019 - 22:22
door Fredraket
Hans oet Twent schreef: 15.11.2019 - 16:31 Dat was bij mijn V70 D4 4cyl en V90 D4 4cyl ook zo. En nog steeds bij mijn tweedeHANSje ook zo.(D4 4cyl)Auto wordt allen in de nacht koud. En in het weekend heeft hij er kans toe om koud te worden. Ik red het net om binnen dit kalender jaar 3 beurten te plannen. 3x Nieuwe olie/filters etc.
Mijn V70 ingeleverd met 180K op de teller en dat ding was zo'n heerlijke auto. Rete goed onderhouden en als het goed is hobbelt hij nu ergens in Groningen stad rond.
Alle 3 de D4 4 cyl hebben geen of hadden echt minimaal olie verbruik. De V70 ik denk max 2 ltr op de 180K bij moeten vullen.
Herkenbaar Han. Met mijn V60 D4 GT8 ruim 210k gereden. Regelmatig flink gassen in Duitsland schijnt een zeer probaat middel te zijn om problemen te voorkomen. Ik heb nooit olie bijgevuld, nooit EGR problemen gehad.

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 23.11.2019 - 14:25
door BlackcurrantV70
Dan zal ik toch een keertje naar Duitsland moeten rijden, alhoewel ik echt geen aangenaam gevoel heb met het land, mijn S90 is denkelijk nog niet boven de 136km/u geweest....

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 23.11.2019 - 18:01
door E.T.
Hier ook geen last van olie verbruik, klok staat op ruim 225.000 km en is tussen de beurten gezakt tot 3/4 peil op de digitale weergave.

Als boerenzoon met een opleiding in de landbouw mechanisatie, ben ik opgegroeid met de filosofie dat je een diesel moet laten werken. We rijden nu in diesels die amper wat hoeven te doen met als gevolg dat ze inwendig vervuilen. Dus door ze, na netjes warm rijden, af en toe even flink op hun staart te trappen voorkom je dat ze dicht koeken met roet. Een rit met een caravan doet ook wonderen.

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 24.12.2019 - 09:37
door richardg67
Ik ben sinds juli ‘19 in het bezit van een Volvo V60 D4 ‘14 model 2015. Gekocht met 177.000km. Helaas een olieverbruik van 1l op 1200km wat iedere maand verslechterd. Bovag valt terug op de Volvo norm van 1l op 1000km dus de stelling is niets aan de hand.

Ik had vroeger een 2 takt brommer waarmee ik 1:50 tankte. Nu dus een auto die 1:84 rijdt.

Geeft een druppel olie bij iedere verbranding schade of kan ik er nog 2 ton mee rijden? Misschien een gekke vraag maar dealers, Volvo nederland, specialisten geven mij allemaal de indruk dat ik overdrijf om het olieverbruik als n probleem te zien.

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 24.12.2019 - 10:45
door jalex_h
Helaas is er bij de D4 met zo'n verbruik meestal wel wat aan de hand doordat er te zwakke zuigerschraapveren in zitten. Aantoonbaar door een inwendig onderzoek uit te laten voeren. Vraag is alleen wie dat gaat betalen....

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 26.12.2019 - 10:51
door Speedyace
richardg67 schreef: 24.12.2019 - 09:37 Ik ben sinds juli ‘19 in het bezit van een Volvo V60 D4 ‘14 model 2015. Gekocht met 177.000km. Helaas een olieverbruik van 1l op 1200km wat iedere maand verslechterd. Bovag valt terug op de Volvo norm van 1l op 1000km dus de stelling is niets aan de hand.

Ik had vroeger een 2 takt brommer waarmee ik 1:50 tankte. Nu dus een auto die 1:84 rijdt.

Geeft een druppel olie bij iedere verbranding schade of kan ik er nog 2 ton mee rijden? Misschien een gekke vraag maar dealers, Volvo nederland, specialisten geven mij allemaal de indruk dat ik overdrijf om het olieverbruik als n probleem te zien.
Ik zou het blok flushen en dan vervolgens 40min stationair laten draaien en dan de olie en het filter vervangen. Dan worden de olieschraapveren weer wat gangbaarder en het vuil tussen de ringen wordt verwijderd.