Pagina 5 van 21
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 29.01.2020 - 12:41
door Giant2000
Het is inderdaad jammer, de D6 is een fijne auto.
Wordt gewoon weer onder coulance gerepareerd, eigenlijk onder garantie want de vorige pomp was 5 maanden geleden.
Ja, ik doe hem nu wel weg, eigenlijk om een aantal andere redenen waarin ik toch wel teleurgesteld ben:
- accuradius in de winter (<30 km) is net te weinig waardoor ik de laatste km op diesel moet rijden
- interieur verwarmen met de standkachel in de winter vind ik niet alleen qua gebruik gewoon niet kunnen, je rijdt schoon maar wel met een stinkende dieselwalm van de standkachel
- de 5 standen vind ik zo overdone, van AWD naar SAVE, van PURE naar HYBRID, en mijn vrouw heeft nog steeds geen idee wanneer ze in welke stand moet rijden
- waarbij ik het puur electrisch rijden gewoon mis ik (beetje teveel je gas intrappen en diesel begint te starten)
- te kwetsbare techniek: wat doet de auto over een aantal jaar als er echt onderdelen gaan slijten
- ik vind de auto t.o.v. mijn vorige Volvo (XC70) minder lekker rijden, het accu pakket zorgt voor een hobbelig karakter
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 30.01.2020 - 06:38
door Gouwe
Giant2000 schreef: ↑29.01.2020 - 12:41
Het is inderdaad jammer, de D6 is een fijne auto.
Wordt gewoon weer onder coulance gerepareerd, eigenlijk onder garantie want de vorige pomp was 5 maanden geleden.
Ja, ik doe hem nu wel weg, eigenlijk om een aantal andere redenen waarin ik toch wel teleurgesteld ben:
- accuradius in de winter (<30 km) is net te weinig waardoor ik de laatste km op diesel moet rijden
- interieur verwarmen met de standkachel in de winter vind ik niet alleen qua gebruik gewoon niet kunnen, je rijdt schoon maar wel met een stinkende dieselwalm van de standkachel
- de 5 standen vind ik zo overdone, van AWD naar SAVE, van PURE naar HYBRID, en mijn vrouw heeft nog steeds geen idee wanneer ze in welke stand moet rijden
- waarbij ik het puur electrisch rijden gewoon mis ik (beetje teveel je gas intrappen en diesel begint te starten)
- te kwetsbare techniek: wat doet de auto over een aantal jaar als er echt onderdelen gaan slijten
- ik vind de auto t.o.v. mijn vorige Volvo (XC70) minder lekker rijden, het accu pakket zorgt voor een hobbelig karakter
Jammer dat de auto niet bij je past, maar dat kan wel eens gebeuren.....
Wat betreft die actieradius in de winter, ik zou het dan zo doen (als dat in jou geval kan): eerste paar kilometers elektrisch, zodra je op de snelweg / provinciale weg komt in save en de laatste kilometers ook weer elektrisch. Terugreis idem dito. Voordeel is dat je de standkachel niet nodig hebt.... (en ik ben het wat betreft die walm helemaal met je eens) en dat de diesel meer op temperatuur kan komen dan alleen met de laatste kilometer..
Van de standen gebruik ik 99% alleen pure en save.
Teveel gas geven en dan diesel motor aanspringen heb je in pure geen last van, met standje hybrid wel en vandaar dat ik die stand nooit gebruik.
Ik vind de D6 t.o.v. mijn XC90 juist heerlijk anders rijden. De XC90 was een zeecontainer, de D6 is voor mij veel sportiever..... Iedereen zijn eigen voorkeur zo.
Succes met het zoeken naar een mooi alternatief!
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 30.01.2020 - 08:53
door Giant2000
Dankjewel @Gouwe.
Goede tip over het overschakelen naar de diesel zodra je de woonplaats uit bent, ik schakel nu niet naar SAVE maar druk de pook naar links (handgeschakeld). De diesel gaat dan aan en het schakelen gaat best heel mooi, het enige wat je moet doen is doorschakelen, terug gaat automatisch. Zodra ik in de stad van mijn werk inrij druk ik de pook weer naar rechts en gaat hij electrisch verder.
Geen ervaring met een XC90, maar de XC70, die ik meer dan 6 jaar heb gehad, vond ik een super auto. Ik heb hem weggedaan vanwege het abnormale gebruik en ik de laatste jaren veel km's maak (vandaar de voorkeur voor diesel)
Ik ben aan het rondkijken, van andere merken wordt ik niet zo warm, misschien een Peugeot of een Ford, maar ik kom toch steeds weer op Volvo uit. Het wordt of een V60 of een V40 en dan van 2015 of jonger, gezien de hoge restwaarde van de D6 en de Euronorm. Een V90 gaat hem niet worden. Ik mis wat dat betreft de tussenstap zoals de V70 was.
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 30.01.2020 - 20:28
door Athome
@Gouwe:
Als in de Pure stand het gaspedaal helemaal vloert, spring de diesel gewoon aan.
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 31.01.2020 - 07:42
door Gouwe
Athome schreef: ↑30.01.2020 - 20:28
@Gouwe:
Als in de Pure stand het gaspedaal helemaal vloert, spring de diesel gewoon aan.
I know, maar dan moet je wel je best doen en hem door de weerstand heen trappen. Die weerstand heb je in hybrid niet, bovendien als je iets te abrupt gas geeft gaat in hybride de diesel ook al aan, in pure niet. Ik rij dus nooit in hybrid.
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 31.01.2020 - 07:44
door Gouwe
Giant2000 schreef: ↑30.01.2020 - 08:53
Goede tip over het overschakelen naar de diesel zodra je de woonplaats uit bent, ik schakel nu niet naar SAVE maar druk de pook naar links (handgeschakeld). De diesel gaat dan aan en het schakelen gaat best heel mooi, het enige wat je moet doen is doorschakelen, terug gaat automatisch. Zodra ik in de stad van mijn werk inrij druk ik de pook weer naar rechts en gaat hij electrisch verder.
Ik zou zeggen, probeer mijn versie eens. We gaan toch niet handmatig schakelen als dat automatisch kan.....

Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 21.02.2020 - 23:29
door Athome
Gouwe schreef: ↑31.01.2020 - 07:42
Athome schreef: ↑30.01.2020 - 20:28
@Gouwe:
Als in de Pure stand het gaspedaal helemaal vloert, spring de diesel gewoon aan.
I know, maar dan moet je wel je best doen en hem door de weerstand heen trappen. Die weerstand heb je in hybrid niet, bovendien als je iets te abrupt gas geeft gaat in hybride de diesel ook al aan, in pure niet. Ik rij dus nooit in hybrid.
Ik weet niet hoe groot de weerstand bij jouw auto is maar bij mijn auto is de weerstand niet zo groot en moet je dus wel een beetje opletten dat je het pedaal niet volledig wegtrapt. Vooral als je een viaduct over moet
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 22.02.2020 - 09:53
door Gouwe
Heb je in Pure al geprobeerd? Je gebruikt woorden als "vloeren, volledig wegtrappen". Geen idee hoe jij rijdt, maar klinkt sportiever dan ik doe

(en ik rijd echt niet als een oude krant). Ook als ik een viaduct oprijdt kan dat gewoon in Pure, zelfs in de bergen (Dolomieten / Alpen) lukt dat prima.
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 22.02.2020 - 17:43
door 360Degreez
Gouwe schreef: ↑22.02.2020 - 09:53
Heb je in Pure al geprobeerd? Je gebruikt woorden als "vloeren, volledig wegtrappen". Geen idee hoe jij rijdt, maar klinkt sportiever dan ik doe

(en ik rijdt echt niet als een oude krant). Ook als ik een viaduct oprijdt kan dat gewoon in Pure, zelfs in de bergen (Dolomieten / Alpen) lukt dat prima.
Daarnaast, maar dat was hem vast al duidelijk, heb je in Pure meer "power" dan in Hybrid. Die 200NM zijn meer dan voldoende om op normaal tempo met het verkeer mee een viaduct op te rijden. In Hybrid moet je echter wel bewust met het gaspedaal omgaan om met het verkeer mee te komen zonder dat de dieselmotor aanslaat.
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 28.02.2020 - 19:06
door Wouterarnouts
Vanavond reed ik terug naar huis en reed elektrisch kreeg opeens melding motor niet beschikbaar en storing hybride systeem. Wel bleef hij gewoon elektrisch rijden wil dit zeggen dat mijn pomp nu naar een maand weer naar de balle is ?

Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 28.02.2020 - 19:11
door RoaldH
Wouterarnouts schreef: ↑28.02.2020 - 19:06
Vanavond reed ik terug naar huis en reed elektrisch kreeg opeens melding motor niet beschikbaar en storing hybride systeem. Wel bleef hij gewoon elektrisch rijden wil dit zeggen dat mijn pomp nu naar een maand weer naar de balle is ?
Ik denk dat de riem waarmee de ISG de motor start is nat geworden. Komt vaker voor als je door diepe plassen rijdt. Als je dan tot stilstand komt, start de D5 en is de melding weg...
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 11.03.2020 - 21:02
door Athome
Gouwe schreef: ↑22.02.2020 - 09:53
Heb je in Pure al geprobeerd? Je gebruikt woorden als "vloeren, volledig wegtrappen". Geen idee hoe jij rijdt, maar klinkt sportiever dan ik doe

(en ik rijd echt niet als een oude krant). Ook als ik een viaduct oprijdt kan dat gewoon in Pure, zelfs in de bergen (Dolomieten / Alpen) lukt dat prima.
In Hybride stand schakelt de diesel heel gauw in en moet ik bij het viaduct met fluwelen voet rijden. In Pure modus let ik ook erg op het de aanwijzing op het dashboard. In Power stand (rood dashboard thema) zie je rechts een horizontale streep die stopt halverwege. Meer gas geven heeft dan ook ook geen zin. Het viaduct die ik vaak over moet zit ongeveer 100-200 meter na een afslag. De auto is dan dus nog druk bezig om snelheid te maken (geldende limiet is 70 km/u) als ik het viaduct op rij. Op dat moment ben ik zeker het langzaamste auto op de weg. Geen enkele auto blijft dan achter mij.
Op snelheid rijden gaat prima met de 70 PK maar mee accelereren (bijv 50 naar 80 km/u) met het overige verkeer lukt gewoon niet. Daarvoor is elektromotor te zwak. 50 PK extra zou fijner geweest zijn.
Het is ook gewenning om puur elektrisch rijden maar doordat de V60 bij accelereren niet met het overige verkeer mee kan komen, ben ik al snel geneigd om het gaspedaal dieper in te trappen en dan schakelt ook in Pure de diesel gewoon bij. Dat is uiteraard een rijstijl.
Mijn verbruik met mijn vorige auto bewijst dat ook wel.
Volvo V50 2.0D na 60.000 km gemiddeld 6.8 L/100 km. Volgens Autoweek verbuiksmonitor hoorde ik bij Top 5 minst zuinige gebruikers van dat type
Punto Evo 1.3 Multijet diesel (zo'n eco diesel). Na 30.000 km 5.9 l/100 km. Daarmee was ik bij Autoweek verbruiksmonitor veruit de minst zuinige Punto van dat type.
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 12.03.2020 - 21:17
door s60magic
De awd vond ik altijd een fijne stand, en af en toe de power voor de fun.
Heb hem 6 jaar gehad met een gemiddelde van 1:20. Niet gek vind ik
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 13.03.2020 - 09:08
door Gouwe
Athome schreef: ↑11.03.2020 - 21:02
….. Dat is uiteraard een rijstijl.
Mijn verbruik met mijn vorige auto bewijst dat ook wel.
Volvo V50 2.0D na 60.000 km gemiddeld 6.8 L/100 km. Volgens Autoweek verbuiksmonitor hoorde ik bij Top 5 minst zuinige gebruikers van dat type
Punto Evo 1.3 Multijet diesel (zo'n eco diesel). Na 30.000 km 5.9 l/100 km. Daarmee was ik bij Autoweek verbruiksmonitor veruit de minst zuinige Punto van dat type.
Helder verhaal: jou rijstijl past niet bij het concept van de D6. Volgens mij zijn er een paar opties: of je past jij rijstijl aan (gaat niet gebeuren schat ik zo in

), of je accepteert dat je met een D6 in Pure gewoon niet altijd voorop rijdt, of je koopt een Tesla.
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 13.03.2020 - 14:49
door RoaldH
Sinds dinsdag de foutmelding Airco service vereist en door Broekhuis doorverwezen naar Harderwijk voor de aircovervanging 2.0
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 13.03.2020 - 14:52
door RoaldH
Athome schreef: ↑11.03.2020 - 21:02
Gouwe schreef: ↑22.02.2020 - 09:53
Heb je in Pure al geprobeerd? Je gebruikt woorden als "vloeren, volledig wegtrappen". Geen idee hoe jij rijdt, maar klinkt sportiever dan ik doe

(en ik rijd echt niet als een oude krant). Ook als ik een viaduct oprijdt kan dat gewoon in Pure, zelfs in de bergen (Dolomieten / Alpen) lukt dat prima.
In Hybride stand schakelt de diesel heel gauw in en moet ik bij het viaduct met fluwelen voet rijden. In Pure modus let ik ook erg op het de aanwijzing op het dashboard. In Power stand (rood dashboard thema) zie je rechts een horizontale streep die stopt halverwege. Meer gas geven heeft dan ook ook geen zin. Het viaduct die ik vaak over moet zit ongeveer 100-200 meter na een afslag. De auto is dan dus nog druk bezig om snelheid te maken (geldende limiet is 70 km/u) als ik het viaduct op rij. Op dat moment ben ik zeker het langzaamste auto op de weg. Geen enkele auto blijft dan achter mij.
Op snelheid rijden gaat prima met de 70 PK maar mee accelereren (bijv 50 naar 80 km/u) met het overige verkeer lukt gewoon niet. Daarvoor is elektromotor te zwak. 50 PK extra zou fijner geweest zijn.
Het is ook gewenning om puur elektrisch rijden maar doordat de V60 bij accelereren niet met het overige verkeer mee kan komen, ben ik al snel geneigd om het gaspedaal dieper in te trappen en dan schakelt ook in Pure de diesel gewoon bij. Dat is uiteraard een rijstijl.
Mijn verbruik met mijn vorige auto bewijst dat ook wel.
Volvo V50 2.0D na 60.000 km gemiddeld 6.8 L/100 km. Volgens Autoweek verbuiksmonitor hoorde ik bij Top 5 minst zuinige gebruikers van dat type
Punto Evo 1.3 Multijet diesel (zo'n eco diesel). Na 30.000 km 5.9 l/100 km. Daarmee was ik bij Autoweek verbruiksmonitor veruit de minst zuinige Punto van dat type.
Ik denk dat het versnellen van stilstand tot 80 sneller lijkt te verlopen dan op constante snelheid ineens te versnellen van 50 naar 80. Waarschijnlijk mis je dan de tijdelijke "overboost", zodat je die 68pk hebt (ipv de helft).
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 13.03.2020 - 15:07
door Tukker999
Yessss!
Gelukt!
Na 16 maanden en een kleine 30.000 kilometer heeft de aircopomp opnieuw de geest gegeven.
Nummer 5 gaat er binnenkort in.
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 13.03.2020 - 17:33
door Gouwe
RoaldH schreef: ↑13.03.2020 - 14:49
Sinds dinsdag de foutmelding Airco service vereist en door Broekhuis doorverwezen naar Harderwijk voor de aircovervanging 2.0
Komt goed dan! Succes.
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 13.03.2020 - 17:33
door Gouwe
HeinvdW schreef: ↑13.03.2020 - 15:07
Yessss!
Gelukt!
Na 16 maanden en een kleine 30.000 kilometer heeft de aircopomp opnieuw de geest gegeven.
Nummer 5 gaat er binnenkort in.
Gefeliciteerd Hein, welkom bij de club...
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 13.03.2020 - 21:45
door RoaldH
HeinvdW schreef: ↑13.03.2020 - 15:07
Yessss!
Gelukt!
Na 16 maanden en een kleine 30.000 kilometer heeft de aircopomp opnieuw de geest gegeven.
Nummer 5 gaat er binnenkort in.
Nou Hein, gedeelde smart is halve smart!