Sensus navigatie en (RTTI) verkeersinfo
Geplaatst: 04.08.2023 - 09:32
Ja, zo werkt dat.
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Ik heb zelf geen Sensus meer, maar volgens mij kun je ergens 'filevrij verkeer weergeven' of iets dergelijks aanvinken. Dan zijn de groene lijntjes weg, en zie je alleen nog de problemen.nederbelg1 schreef: ↑04.08.2023 - 09:29 kan je verkeersdrukte laag = groen uitzetten? hoe? En blijf je dan verkeersdrukte hoog (oranje/rood/zwart) wel zien?
het is toch RTTI aan of RTTI uit?
Voordeel van de groene lijnen is dat je direct ziet wat ok is qua route. Indien alleen geel etc dan ‘moet’ je daar eerst naar ‘zoeken’. Geel / oranje is minder nadrukkelijk zichtbaar.
Nou, ik moest vandaag in Leiden zijn, en dat is normaal een crime met op elke kruising een verkeerslicht. Hebben niet echt een groene golf daar, maar kon nu met aangepaste snelheid overal doorrijden. Creëer mijn eigen groene golf. En het is ook gewoon leuk dat het kan……Henry82 schreef: ↑04.08.2023 - 16:12 Sensus is er al vanaf 2011, bij de toenmalige nieuwe S60/V60 geïntroduceerd. Vanaf de XC90 MY16 kwam het nieuwe Sensus systeem, en nu worden de auto's geleverd met AAOS. Daar hoef je zelf niks meer te updaten, dat gaat vanzelf via Google Maps.
Meer daarover hier: https://www.volvocars.com/nl/support/downloads/maps
De verkeerslichten in FM heb ik ook gezien. Leuke gadget, maar voor mij echt geen toegevoegde waarde.
Precies dit waarom er bij mij altijd, een inmiddels 9 jaar oude, TomTom Go 5000 mee gaat op de wat langere trips en vakantie's.FLITS34 schreef: ↑04.08.2023 - 00:04 Nou, naar aanleiding van alle berichten met tips vanmiddag samen met een collega de proef op de som genomen.
We reden met 2 auto’s ( XC 40 en XC 90 ) vanuit ons werk in Amsterdam naar Apeldoorn.
Van tevoren alle settings nog een keer goed doorgenomen. Stabiele internetverbinding via hotspot, RTTI ingeschakeld, wereldbolletje linksboven in beeld, groene lijnen ingeschakeld, connecties nogmaals gecontroleerd.
Mijn collega “reed” ongeveer 2 kilometer achter mij.
Toen we de A1 opreden begon het al snel drukker te worden en na een paar kilometer stonden we stil. De navigatie gaf alleen maar groene lijnen oftewel niets aan de hand. Omdat vgls de informatie van Volvo de Sensus zijn RTTI gegevens uit dezelfde bron haalt als TomTom mijn Tommy 6100 uit de kofferbak gehaald ( kon, want we stonden toch stil……) Mijn collega gebeld en op zijn systeem ook geen enkele melding van de file op Sensus.
Onmiddelijk na het inschakelen gaf de TomTom aan dat er stilstaand verkeer was en zocht een alternatieve route.
Deze hebben we genomen om net iets voor Baarn de A1 weer op te draaien. De “kletskop” van Sensus maar even op mute gezet, want die wilde ons telkens weer de file insturen op de A1.
Aangekomen bij knooppunt Hoevelaken zagen we beide een klein rood streepje van de Sensus op de A28 richting Zeist.
Maar wat hij dus niet zag dat er op de A1 ( onze route) een dikke file stond tussen Barneveld en Stroe. Uiteraard had de TomTom er geen enkele moeite mee.
Mijn collega die geen TomTom heeft werd het zat en heeft via Apple car play Flitsmeister ingeschakeld en kreeg ook de juiste info. Zelfs ook een melding dat er voertuigen op de vluchtstrook stonden en een geluidsmelding op Flitsmeister dat er een ambulance naderde, zodat hij vast ruimte kon maken.
Dit is voor ons echt het bewijs dat de navigatie van Sensus qua routes redelijk werkt, maar absoluut onbetrouwbaar is als het op actuele informatie aankomt.
Iedereen kan nu wel roepen dat het allemaal perfect werk maar onze ervaring met 2 voertuigem zegt toch iets anders.
Afgezien van deze test gaven mijn eigen ervaringen de afgelopen weken hetzelfde resultaat. Dacht dat het misschien aan mijn systeem lag vandaar dat ik mijn collega ( die toch dezelfde route moest rijden) gevraagd had om mee te werken aan deze “test”
Wij gebruiken voortaan wel alternatieve apps via Apple car play.Android play. Het is wel jammer dat Sensus blijkbaar niet in staat is om actuele info te geven.
PS de instellingen ook al eerder gecheckt bij de Volvo dealer om er zeker van te zijn dat alles goed is ingesteld..
Yep, ik gebruik Sensus navigatie dan ook niet meer.kawaman schreef: ↑05.08.2023 - 10:58Precies dit waarom er bij mij altijd, een inmiddels 9 jaar oude, TomTom Go 5000 mee gaat op de wat langere trips en vakantie's.FLITS34 schreef: ↑04.08.2023 - 00:04 Nou, naar aanleiding van alle berichten met tips vanmiddag samen met een collega de proef op de som genomen.
We reden met 2 auto’s ( XC 40 en XC 90 ) vanuit ons werk in Amsterdam naar Apeldoorn.
Van tevoren alle settings nog een keer goed doorgenomen. Stabiele internetverbinding via hotspot, RTTI ingeschakeld, wereldbolletje linksboven in beeld, groene lijnen ingeschakeld, connecties nogmaals gecontroleerd.
Mijn collega “reed” ongeveer 2 kilometer achter mij.
Toen we de A1 opreden begon het al snel drukker te worden en na een paar kilometer stonden we stil. De navigatie gaf alleen maar groene lijnen oftewel niets aan de hand. Omdat vgls de informatie van Volvo de Sensus zijn RTTI gegevens uit dezelfde bron haalt als TomTom mijn Tommy 6100 uit de kofferbak gehaald ( kon, want we stonden toch stil……) Mijn collega gebeld en op zijn systeem ook geen enkele melding van de file op Sensus.
Onmiddelijk na het inschakelen gaf de TomTom aan dat er stilstaand verkeer was en zocht een alternatieve route.
Deze hebben we genomen om net iets voor Baarn de A1 weer op te draaien. De “kletskop” van Sensus maar even op mute gezet, want die wilde ons telkens weer de file insturen op de A1.
Aangekomen bij knooppunt Hoevelaken zagen we beide een klein rood streepje van de Sensus op de A28 richting Zeist.
Maar wat hij dus niet zag dat er op de A1 ( onze route) een dikke file stond tussen Barneveld en Stroe. Uiteraard had de TomTom er geen enkele moeite mee.
Mijn collega die geen TomTom heeft werd het zat en heeft via Apple car play Flitsmeister ingeschakeld en kreeg ook de juiste info. Zelfs ook een melding dat er voertuigen op de vluchtstrook stonden en een geluidsmelding op Flitsmeister dat er een ambulance naderde, zodat hij vast ruimte kon maken.
Dit is voor ons echt het bewijs dat de navigatie van Sensus qua routes redelijk werkt, maar absoluut onbetrouwbaar is als het op actuele informatie aankomt.
Iedereen kan nu wel roepen dat het allemaal perfect werk maar onze ervaring met 2 voertuigem zegt toch iets anders.
Afgezien van deze test gaven mijn eigen ervaringen de afgelopen weken hetzelfde resultaat. Dacht dat het misschien aan mijn systeem lag vandaar dat ik mijn collega ( die toch dezelfde route moest rijden) gevraagd had om mee te werken aan deze “test”
Wij gebruiken voortaan wel alternatieve apps via Apple car play.Android play. Het is wel jammer dat Sensus blijkbaar niet in staat is om actuele info te geven.
PS de instellingen ook al eerder gecheckt bij de Volvo dealer om er zeker van te zijn dat alles goed is ingesteld..
File info en kaartmateriaal is zoveel beter als Sensus.
En dan nog eens het gemak waarmee je hele routes op je computer of smartphone kan maken en uploaden naar je TomTom.
Ik weet niet of je meerdere routes van te voren kunt ingeven, maar in de app kan je in ieder geval wel 1 bestemming vanuit huis invoeren en dat synct dan wel met de auto.
Ja 1 bestemming… dat is bekend.
Dus gewoon alternatieven nemen die dat wel kunnen en het op alle fronten winnen van Sensus, maar goed dat is mijn mening.teebee schreef: ↑05.08.2023 - 12:54Ja 1 bestemming… dat is bekend.
Maar juist routes samenstellen (ook anders dan door Sensus voorgesteld) en opslaan, dat kan niet van buiten de auto.
Mee eens hoor! Het ziet er allemaal mooi uit en werkt snel. Aan functionaliteiten schiet het systeem echt te kort:
Geen enkele behoefte aan alternatieven; Sensus werkt uitstekend. En wanneer je eenmaal weet hoe je routes samensteld en kan bewaren is dat ook niet echt veel moeite. Had alleen handiger geweest indien je dit ook buiten de auto zou kunnen doen.FLITS34 schreef: ↑05.08.2023 - 13:22Dus gewoon alternatieven nemen die dat wel kunnen en het op alle fronten winnen van Sensus, maar goed dat is mijn mening.
Neemt niet weg dat ik het jjammer vind dat het Volvo geen beter systeem heeft, je betaalt er dik voor
Je kan natuurlijk ook een Garnin of TomTom app ( of een gratis app zoals Google maps, Waze of Flitsmeister) via carplay op het middendisplay zetten.AirBoxeRT schreef: ↑05.08.2023 - 13:55Mee eens hoor! Het ziet er allemaal mooi uit en werkt snel. Aan functionaliteiten schiet het systeem echt te kort:
- middenscherm: te weinig info, alleen kaart, jammer dat er geen aanwijzingen in gegeven wordt zodat de bijrijder mee kan kijken en helpen met navigeren
- echt een gemist dat er geen .gpx bestanden ingeladen kunnen worden. Ik maak graag routes door mooie gebieden en wegen. Soms download ik routes. Echt jammer dat het niet (meer, oude Sensus kon dit wel) kan
- routekeuze is soms echt slecht
- RTTi, ik twijfel of echt alles wel goed doorkomt.
- RTTi internet: ik moet internet via Bluetooth en dan ook nog een hotspot openen…
Nou ja, het is zo als het is. Ik ga mijn Garmin XT motornavigatie maar meenemen in de auto.
Dat kan en dat is ook al wel eens gelukt. Maar dan heb je maar een half scherm, wat mij ook weer zeer verbaast. Dus dat heb ik snel weer afgesloten.FLITS34 schreef: ↑05.08.2023 - 23:23 Je kan natuurlijk ook een Garnin of TomTom app ( of een gratis app zoals Google maps, Waze of Flitsmeister) via carplay op het middendisplay zetten.
Dat kan met een kabeltje vanaf je telefoon of met bluetooth via de Carme module.
Mogelijkheden genoeg, mocht je daar vragen over hebben dan hoor ik het graag