Botsen

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Bover
8th Gear member

Geachte techneuten kinetische energie:

begrijp ik nu goed dat : :? :?

de V70 of V40 gelijke waarden hebben bij een botsing, ook al is de neus van bijv de V70 langer?
Dat de z.g. stijfheid van motoren verschillend is bij oude en nieuwe types volvo's
Dat door huidige techniek niet uitmaakt of ik V50 rij of V70 bijv?

Trouwens deze discussie op forum verhoogt je veiligheids bewustzijn wel tijdens de rit
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Maurice Pierik
4th Gear member

@Alex.
Het is inderdaad geen modern vergelijk. Het illustreert echter wel dat er nogal wat zaakjes een rol van belang spelen. In de voorgaande pagina's is hierop uitgebreid ingegaan. Toch is de botsproef tussen de bus en de 740 met moderne auto's prima te reproduceren. Pak de laatste SUV op ladderframe en ros deze tegen een S80 bijvoorbeeld. Het beeld is nagenoeg net zo onprettig.
De oude Volvo-modellen zijn bij frontale botsingen trouwens niet echt in het nadeel ten op zichte van latere modellen. Bij de NHTSA scoorde de 240 op dit gebied altijd beter dan de 740/760 en zelfs beter dan de 850! De 240 (met 4 cilinder!) heeft inderdaad een lange zachte kreukelbare snuit.
Dat 'winnen' heb je tercht tussen aanhalingstekens gezet, maar de zin en de ':P ' geven het een minder fraaie toonzetting.

@live.
Ik denk dat dat correct gesteld is. Dit is een duidelijk voorbeeld van niet 'uitgelijnd' of niet-compatibel zijn van twee voertuigen.
Nu heeft een frontstuurbus geen kreukelzone, waardoor men poogt de voorkant zo hard mogelijk te maken. maar zo hard als een motor- of betonblok wordt dat nooit.
Maurice Pierik
4th Gear member

@Bover.
Er zijn verschillende situaties (een oneindig aaantal om precies te zijn), maar ik beschrijf er een aantal.
1. auto frontaal tegen beton
In deze klassieke testsituatie bepaalt de snelheid en de massa van de auto de hoeveelheid bewegingsenergie vóór de botsing. Al deze energie moet worden 'opgegeten' door de auto. De beschikbare kreukellengte (is iets anders dan neuslengte, want een motorblok kan niet ingedrukt worden) bepaalt de mogelijkheid van een geleidelijke afremming.
Bij een goed geconstrueerde auto zal tot zo'n 50 km/u de kooiconstructie (het gedeelte waarin je zit) niet of nauwelijks vervormen, of 'stabiel blijven'. Het is van belang dat de stuurkolom en de pedalen niet te ver het interieur komen. Daarom hebben moderne auto's een soort telescopische stuurkolom die ineen kan schuiven. Alle Volvo's vanaf de 140-serie hebben deze voorzieningen.
Moderne auto's hebben betere gordelsystemen, met vóórspanners en een voorziening die moet voorkomen dat je onder de gordel kunt doorglijden (anti-submarining). Volvo's vanf circa 1991 (400-serie vanaf '93) hebben meen ik deze voorzieningen standaard.
Als er airbags aanwezig zijn, dan kunnen deze helpen om de inzittende gedeeltelijk op te vangen. In zo'n geval kun je de gordelkrachten wat beperken, waardoor de krachten op het borstbeen minder zijn in zo'n crash.

2. 2 auto's frontaal op elkaar
In dit geval brengen beide auto's bewegingsenergie in. Omdat beide auto's tegen elkaar botsen moeten beide auto's alle energie verwerken. (we zijn hier niet aan het kegelen)
Nadeel van deze situatie is dat de hoeveelheid energie 2x zo groot kan zijn. Voordeel is dat beide objecten een kreukelzone hebben. Bij EuroNCAP wordt er getest tegen de 'deformable barrier'. Dit vervormbare blok heeft bij benadering het kreukelgedrag van een auto.
Een groot probleem bij een aanrijding tussen twee auto's is dat beide kreukelzones (langsliggers) alleen optimaal functioneren als deze als het ware op elkaar zijn uitgelijnd. Wetgeving zorgt voor een zekere afstemming tussen bumperhoogte, maar de afstemming tussen personenwagens en SUV's, bussen en vrachtwagens is nog lang niet goed. Bij vrachtwagens is de 'front underrun protection' tegenwoordig verplicht. Bij frontale aanrijdingen tussen twee auto's is de uitkomst niet zomaar te geven.
De Volvo XC90 heeft daarom een extra onderbumper.
De nieuwe Honda Civic heeft een zeer interessante frontstructtuur die in staat is om hogere bumpers ook op te vangen.

3. frontale botsing tussen 2 auto's met offset
Vergelijkbaar met bovenstaande. Alleen nu raken beide voertuigen elkaar niet volledig, maar slechts voor de helft. Dit is een assymetrische belastingssituatie, waarbij slechts één langsligger alle energie moet opvangen. Ook het zijdelings wegknikken van een langsligger kan hier optreden. In ieder geval is dit een nog zwaardere belastingssituatie.

4. Botsing tegen boom
Tip, rij nooit tegen een boom. JHet is verstandiger om tegen je voorligger 'uit te wijken'. Een boom heeft slecht een zeer klein oppervlak en geeft nooit mee. Gevallen waarin de boom tot en met de achterbank de vloer heeft opengereten zijn helaas niet zeldzaam.

5. Aanrijding in de flank
Bij dergelijke situaties heb je weinig ruimte om te verkreukelen. Vandaar dat zijstructuren en balke van zeer hoog sterkte staal zijn gemaakt.
Korte auto's hebben een gering voordeel, omdat de kans groot is dat het object in de flank in zo'n auto één of beide wielen raakt,waardoor de zijstructuur wordt ontzien.
Alle Volvo's vanaf 1973 hebben deurbalken. Side airbags en side curtains dragen zeer sterk bij in het beperken van letsel in dergelijke aanrijdingen. Hoe nieuwer de Volvo hoe beter het systeem.

6. Pole test (zijdelings schuiven tegen een paal)
Deze Amerikaanse test is de gemeenste voor de zijstructuur, omdat slechts op een smal gedeelte de zijkant wordt ingedrukt. Om deze eis te halen kom je niet om side airbags heen.

7. Aanrijding achterop
Wordt nogal eens vergeten lijkt het wel. Maar een auto met een zeer korte achterkant is niet veilig voor achterinzittenden. Alle Volvo's die kunnen worden geleverd met een derde zitrij zijn hierop getest.
Bij Volvo's vanaf 1973 is de brandstoftank zo ver mogelijk naar voren geplaatst.
Een ander punt is de whiplash (zweepslag) die je nek kunt oplopen. De positie van de hoofdsteun (dicht tegen achterhoofd en hooggeplaatst) is belangrijk. Bij Modernere Volvo's (vanaf 1995?) geeft de gehele rugleuning van de voorstoelen mee in geval van een achteropaanrijding.

verder...
In 99 van de 100 gevallen draagt de gordel het meeste bij aan je overlevingskansen. Heel soms overleven mensen een ongeluk omdat ze juist uit de auto zijn gevlogen. Maar dit zijn crashes waarbij de auto volledig aan gort is. Sommige mensen willen geen gordel indoen als ze bang zijn te water te raken. De klap met het water is echter dusdanig dat je zonder gordel in zo'n geval minstens bewusteloos raakt. Volvo's vanaf 1959 hebben gordels voorin.

Wees zichtbaar, met licht aan rijden voorkomt veel en kost nagenoeg niks. Alle Volvo's hebben verlichting.

Alle crashtest worden bij lagere snelheden (tot 64km/h) uitgevoerd. Dus waan je niet veilig als je over de snelweg raast!

Tot slot:
De grootse bijdrage aan de verkeersveiligheid is de chauffeur.
Bover
8th Gear member

Dank je wel voor uitleg Maurice :)

MDA
5th Gear member

Wat een prachtige overzicht Maurice.

p.s. Hier de bewegende beelden van de T3 crash (het oranje VW busje...). Auw! :-O

V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
MDA
5th Gear member

menjo schreef:Tja maar een botsing met 2 auto's is helemaal niet inelastisch, even simpel de kinetische energie van beide auto's uitrekenen zegt helemaal niets.
Let op je taalgebruik: een INelastische botsing is een botsing waarin de impuls niet behouden blijft (je gaat van snelheid naar stilstand: auto tegen een muur). Een Elastische botsing is er een waarin de impuls behouden blijft: de biljartbal-botsing. Verreweg de meeste autobotsingen zijn dus INelastisch: de meeste impuls 'verdwijnt' (in de kreukelzones). Elastische botsingen tussen auto's is wanneer je met jouw volvo een andere auto "wegkegelt".

en zoals eerder gezegd: bij elastische botsingen ben je in het voordeel met meer massa, bij een inelastische niet.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Gast

Bover schreef:Geachte techneuten kinetische energie:

begrijp ik nu goed dat : :? :?

de V70 of V40 gelijke waarden hebben bij een botsing, ook al is de neus van bijv de V70 langer?Dat de z.g. stijfheid van motoren verschillend is bij oude en nieuwe types volvo's
Dat door huidige techniek niet uitmaakt of ik V50 rij of V70 bijv?

Trouwens deze discussie op forum verhoogt je veiligheids bewustzijn wel tijdens de rit
Theoretisch kunnen de waarden enigzins gelijk aan elkaar zijn.
Staan inverhouding met de auto!

In de praktijk wil je bij een frontale botsing toch echt in een V70 zitten.
Als je de keuze kan maken (betalen?) weet ik het wel.

Een tijdje geleden lag er een V70 onder tankauto, de persoon kwam er ongedeerd uit. Ergens hier op het Forum benoemd.
Was dit bij een ander merk of type ook gebeurd?

Ik weet ook van gevallen dat een V70/S60 je niet zal helpen.
Veelal heeft het maken, waar je mee in botsing komt. boom, vrachtauto enz....
En dan zijn we er weer. De MASSA of stijfheid (o.a, boom) van de "tegenpartij".
Gast

AlexV70 schreef:Wie heeft een filmpje van een V70 tegen V50?
Van de andere merken "winnen" we sowieso. :P

Maurice Pierik schreef:
AlexV70 schreef: Van de andere merken "winnen" we sowieso. :P
Was dat maar waar.
Onderstaande prentje geeft een door Volvo uitgevoerde crashtest met een Volkswagen Caravelle (de T3 Bus) tegen een Volvo 740 Estate. Ik schat dat beide auto's ongeveer dezelfde massa hebben. Omdat de Volkswagen keihard is raast deze echter geheel door de Volvo heen.
Afbeelding
Volvo's 'winnen' dus niet altijd. Ik vind het trouwens ook een vrij onplezierig woordkeuze.
AlexV70 schreef:@Maurice,
Onplezierig??
Als je goed gelezen had stond, winnen tussen "...".
Dit heb ik zo geformuleerd omdat bij ongevallen geen winnaars zijn.
Alleen verliezers.
Maurice Pierik schreef: Dat 'winnen' heb je terecht tussen aanhalingstekens gezet, maar de zin en de ':P ' geven het een minder fraaie toonzetting.
Winnen is inderdaad geen fraaie formulering.
Maar af en toe is het gezien het letsel van mensen, ”oorlog” op onze wegen.
Je kan je alles wel aantrekken, maar daar wordt het leven niet makkelijker van.
Dus een lach hoort er bij. :P

Als iemand een andere benaming kan geven voor “winnen”, die de lading dekt houd ik mij aanbevolen.
Bover
8th Gear member

Ha Alex,
ik weet nu na deze forumdiscussie dat er ontelbare variabelen zullen zijn die bepalen hoe je bij een crash eruit komt.

En die tankauto, Net op dat moment in dencember 05 was ik mijn V70 aan het kopenb. Ik zie die man er nog uit komen.....Gelukkig reed ik volvo.
( Hij ging wel een Audi ophalen....zou die dat gedaan hebben?)

Blijft gevoelsmatig staan dat ik blij dat ik V70 rij.. :)

Battlecruiser
8th Gear member

Maurice Pierik schreef:
Was dat maar waar.
Onderstaande prentje geeft een door Volvo uitgevoerde crashtest met een Volkswagen Caravelle (de T3 Bus) tegen een Volvo 740 Estate. Ik schat dat beide auto's ongeveer dezelfde massa hebben. Omdat de Volkswagen keihard is raast deze echter geheel door de Volvo heen.
Een Vw Caravelle weegt 400kg meer dan een gemiddelde Volvo 740...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Maurice Pierik
4th Gear member

Da's maar net welke variant hebt.

Menig VW Transporter (T3) weegt 1400kg en dat is ruwweg vergelijkbaar met een 745.
De synchro's (4x4) die tot camper zijn omgebouwd halen inderdaad de 1800 kg.
Bover
8th Gear member

@Maurice ff off topic: kleurtje 130 hoe ziet dat eruit?

Maurice Pierik
4th Gear member

130, da's zilver metallic. Gewoon 'het' zilvermetallic dat jaaaaaaaaaaaaaaaaaren bij Volvo is (geweest).
MDA
5th Gear member

AlexV70 schreef:
Een tijdje geleden lag er een V70 onder tankauto, de persoon kwam er ongedeerd uit. Ergens hier op het Forum benoemd.
Een mooie zwarte V70 was dat...

Klein saillant detail (altijd leuk): aan de kleuren kan ik meteen herkennen wat voor vrachtwagen dit is, en dit is er een van "Linde". Linde maakt maar 1 product dat ze op die manier vervoeren: Vloeibaar stikstof... Temperatuur: ongeveer -200 graden celcuis. Was die tankwagen beschadigd en lek geweest, dan had de meneer in de volvo een aardig groot probleem gehad...

Het is maar goed dat de volvo een beetje meegaf om de tank van de tankwagen te ontzien ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
menjo
7th Gear member

AlexV70 schreef: Een tijdje geleden lag er een V70 onder tankauto, de persoon kwam er ongedeerd uit. Ergens hier op het Forum benoemd.
Ja, puur omdat Volvo zo'n grote veiligheidsnaam heeft werd dat ineens breed uitgemeten bij dit voorval. Hoogstwaarschijnlijk had je dit in vrijwel iedere auto overleeft. Er zit een groot verschil tussen een hamer op je hoofd leggen en er een flinke klap mee krijgen.
Gast

menjo schreef:
AlexV70 schreef: Een tijdje geleden lag er een V70 onder tankauto, de persoon kwam er ongedeerd uit. Ergens hier op het Forum benoemd.
Ja, puur omdat Volvo zo'n grote veiligheidsnaam heeft werd dat ineens breed uitgemeten bij dit voorval. Hoogstwaarschijnlijk had je dit in vrijwel iedere auto overleeft. Er zit een groot verschil tussen een hamer op je hoofd leggen en er een flinke klap mee krijgen.
Ik heb Volvo's gezien die over de kop waren geslagen, waar de mensen redelijk heel uit kwamen.
Terwijl bij andere merken in nagenoeg gelijke situatie de ruimte voor de inzittenden wel heel erg krap werd.
Een nachtje voor observatie was voor hen niet genoeg.

De kooiconstructie is toch heel belangrijk!
Battlecruiser
8th Gear member

Zijn jullie nu al uitgebotst?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Bover
8th Gear member

Neee nog eentje dan:
overleefd heeft die volvo ook omdat er een zachte ondergrond was. Zie foto

Dat had weer tot gevolg dat de kinitische energie.......
( en we zijn weer on topic :D )

Bover.

p.s.@maurice: kleurtje 130 heb ik nu ook ongeveer..

Gast

Ja hij staat tot zijn assen in de ...............modder?
Maarja die vrachtauto ook. Daar is massa vast hoger van! :P
Maurice Pierik
4th Gear member

Toevallig vandaag met een collega ver de bewuste V70 gehad die hier in de buurt onder die tankwagen terecht kwam. De bestuurder van de V70 (die op weg was om zijn V70 voor een Audi A6 in te ruilen... (zou je dan toch worden gestraft?)) heeft gemeld dat tijdens zijn beklemde situatie de carrosserie van de V70 van die angstige kraakgeluiden maakt. Dit duidt op een flinke krachtuitoefening (niet kinetische maar potentiële energie) op de structuur. Ik denk dat je niet met alle auto's hier even voordelig onderuit komt.

(en ik had 't natuurlijk niet over cabrio's)
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”