Pagina 5 van 6

Elektromotor defect XC60 T8

Geplaatst: 03.04.2022 - 00:42
door NielsPHEV
In iedergeval fijn dat de wagen weer rijdt succes met de onderhandeling met je dealer

Elektromotor defect XC60 T8

Geplaatst: 03.04.2022 - 12:55
door Gouwe
NielsPHEV schreef: 03.04.2022 - 00:42 In iedergeval fijn dat de wagen weer rijdt succes met de onderhandeling met je dealer
Sluit ik me bij aan. Hoop dat je weer kunt genieten van je T8.

Elektromotor defect XC60 T8

Geplaatst: 03.04.2022 - 22:38
door EVO500
AlexV70 schreef: 02.04.2022 - 17:57 Bij mij staan beide er in, niets voor gedaan
Ik kan het zo niet zien maar is niet zo belangrijk. Laten we het op 50 % EV houden. Dan gaat het nog over de helft van de km?
Lijkt me overigens terecht een zeer vervelende situatie. Ik denk dat ik wel hetzelfde als jou zou reageren in mijn geval.
Als ik kijk na de km en de leeftijd zou dit niet moeten sneuvelen. Een coulance van 70% zou zeker op zijn plaats zijn. Verder sluit ik me ook bij gouwe en niels aan dat je dit achter je moet laten (ga ervanuit dat het netjes is opgelost?)

Elektromotor defect XC60 T8

Geplaatst: 04.04.2022 - 08:50
door Flying Jeroen
AlexV70 schreef: 30.03.2022 - 21:39 Die 100.000 km zijn de volledige km’s, maar de elektrische motor (ERAD) heeft nog geen 29.000 km gedraaid. Begrijp ik nu dat met deze rekenmethode de ERAD bij +/- 90.000 km is afgeschreven? Of maak ik ergens een denk fout?
Waarom denk je dat die ERAD maar 1/3e km ervaring heeft?
Is het niet zo dat die ook 100.000 km heeft gereden. Alleen maar 29k km als aandrijfas.
Of wordt hele ERAD ontkoppeld boven bepaalde snelheid (125 km/h)? Betekend dat alle km onder die snelheid (in NL het merendeel) dus wel met ERAD zijn gereden?

Verder ben ik het met Niels eens dat 70% coulance een deal is die ik zou nemen en de moeite niet waard is om verder te procederen, want dat kan wel eens ten nadele van je aflopen.
Tenzij bij gedeelde proceskosten je rechtsbijstandverzekering al die kosten betaald. Maar de relatie met je dealer is dan zeker kapot.
En zijn berekening naar economische waarde klopt wel.
Daarin zit verdisconteerd dat de ERAD niet altijd aan het aandrijven is.

Ik spreek ook uit ervaring met slechte kwaliteit van onderdelen van Volvo.
Garantie is al lang voorbij, maar toch een coulanceregeling.
Er zijn heel wat importeurs die daar niet aan doen
Ik heb ook in januari 2021 voor €4600 aan reparaties gehad.
T8, 2017 33k km, geen ERAD maar OBC en VCM (Volvo Comunication Module).
Initieel geen coulance, maar na een telefoontje met Beesd kreeg ik 60% coulance.
Dat maar gedaan omdat dat de beste optie was.
Toen ook nog overwogen de auto in te ruilen, maar kreeg te weinig terug naar mijn mening.
Uiteindelijk in Oktober de auto wel ingeruild, na verrekening van gemaakte kosten kreeg ik toen €8k meer voor mijn auto bij dezelfde dealer..lang leve de chip tekorten.

Resumerend, hoe duurder de auto, hoe duurder de reparaties. En bij complexe techniek gaat er nu eenmaal meer stuk.
De illusie dat je het voor het milieu en de kosten doet heb ik al lang niet meer.
Maar mijn huidige T8 heeft 455 pk en 709 Nm, dan is de auto gezien het potentieel weer prima geprijsd.
Maar dat het minder lang mee gaat dan de old school 6,7l V8 die in de Camaro (met vergelijkbaar vermogen) ligt van mijn zoon (in USA) is evident.

Elektromotor defect XC60 T8

Geplaatst: 04.04.2022 - 18:47
door AlexV70
Flying Jeroen schreef: 04.04.2022 - 08:50
AlexV70 schreef: 30.03.2022 - 21:39 Die 100.000 km zijn de volledige km’s, maar de elektrische motor (ERAD) heeft nog geen 29.000 km gedraaid. Begrijp ik nu dat met deze rekenmethode de ERAD bij +/- 90.000 km is afgeschreven? Of maak ik ergens een denk fout?
Waarom denk je dat die ERAD maar 1/3e km ervaring heeft?
Is het niet zo dat die ook 100.000 km heeft gereden. Alleen maar 29k km als aandrijfas.
Of wordt hele ERAD ontkoppeld boven bepaalde snelheid (125 km/h)? Betekend dat alle km onder die snelheid (in NL het merendeel) dus wel met ERAD zijn gereden.
Ja, de ERAD heeft 71.000 km meegedraaid en 29.000 km kracht geleverd. Daar zit dus de crux, het meedraaien zal geen problemen opleveren. Immers de wiellagers draaien ook mee…. Bij al mijn Volvo’s heb ik nooit een wiellager hoeven te vervangen en die draaide ik zo naar de 3 ton.
De schade ontstaat door hitte in de ERAD (tijdens het vermogen leveren) en dat vinden lagers niet fijn. Daarom ben ik van mening dat Volvo een product heeft geleverd die niet voldoet aan de verwachtingen.
De vraag is dus niet of de ERAD kapot gaat, maar wanneer hij kapot gaat…..

Elektromotor defect XC60 T8

Geplaatst: 04.04.2022 - 19:29
door The Mechanic
Maar 70% coulance op 7200 euro betekent dat je 2160 euro zelf moet betalen. Terwijl de reparatie officieel maar zo'n 4600 euro kost. Dat wordt je toch gewoon genaaid door de dealer?

Zal wel een "dealer/vcnl/klant" verdeling zijn waarbij de dealer eigenlijk niet mee wil betalen.

Elektromotor defect XC60 T8

Geplaatst: 04.04.2022 - 20:16
door Flying Jeroen
succes er mee in ieder geval en fijn dat ie weer gerepareerd is.

Elektromotor defect XC60 T8

Geplaatst: 06.04.2022 - 15:41
door Daf88
AlexV70 schreef: 02.04.2022 - 17:57
Daf88 schreef: 01.04.2022 - 18:11
AlexV70 schreef: 30.03.2022 - 22:52 Draaiuren / km’s elektromotor staat gewoon in het systeem:
Hoe krijg je het overzicht van alleen de draaiuren / km's electromotor? Dat wil ik ook eens bekijken bij die van ons.
Bij mij staan beide er in, niets voor gedaan
Het screenshot laat zien dat je 29k km hebt gereden sinds de laatste reset, hoe weet je of dit van de ERAD, benzine of beide motoren is?

Elektromotor defect XC60 T8

Geplaatst: 06.04.2022 - 23:14
door AlexV70
29 km?

Elektromotor defect XC60 T8

Geplaatst: 07.04.2022 - 11:46
door XC60silverdawn
AlexV70 schreef: 06.04.2022 - 23:1429 km?
Daf88 schreef 29k.
k = 1000. 😀
Vraag was: Hoe je weet met welke motor die 29095,9 km gereden zijn. Ben ik ook wel benieuwd naar.

Elektromotor defect XC60 T8

Geplaatst: 07.04.2022 - 21:25
door AlexV70
XC60silverdawn schreef: 07.04.2022 - 11:46
AlexV70 schreef: 06.04.2022 - 23:1429 km?
Daf88 schreef 29k.
k = 1000. 😀
Vraag was: Hoe je weet met welke motor die 29095,9 km gereden zijn. Ben ik ook wel benieuwd naar.
Dat zou het zijn volgens de dealer.

Elektromotor defect XC60 T8

Geplaatst: 08.04.2022 - 20:25
door eta76
Makkelijk testen dan toch. Getal opschrijven, 5km zonder erad, getal opschrijven en dan 5km met de erad, en dan nogmaals aflezen.
Volgens de theorie zou dit getal totaal maar 5km hoger moeten zijn.

Elektromotor defect XC60 T8

Geplaatst: 15.04.2022 - 18:01
door AlexV70
Toegezegd hoe ik er met de dealer ben uitgekomen. Hierbij alles op een rijtje:

Het totaalbedrag was € 7750,- incl. BTW
De prijzen voor de onderdelen (afgerond) waren:
* Compressor/luchtvering pomp: € 935,-
* Elektromotor ERAD + transmissie € 4500,-
Bij deze onderdelen zitten ook de pakkingen, moeren, vloeistoffen enz.

Het arbeidsloon totaal incl. software downloads, uitlijning enz. 2315,-
In eerste instantie kreeg ik een rekening van ongeveer € 2250,- en na een goed gesprek met de dealer zijn we gekomen op € 1650,- (over het geheel net geen 80% coulance). Voor de duidelijkheid op de verschillende onderdelen zitten verschillenden coulances in %.

Mijn mening in dit topic is duidelijk, een ERAD mag niet stuk gaan bij deze km-stand . Maar recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillenden dingen. 🥴
Over de luchtveringspomp kun je discussiëren, die heeft het een ton in km’s vol gehouden…… Dus ik laat het erbij en hoop nu meer geluk te hebben. 😀

Elektromotor defect XC60 T8

Geplaatst: 15.04.2022 - 18:15
door NielsPHEV
Ik denk dat je een zeer goede oplossing hebt gevonden waarbij de dealer en vcnl zich netjes hebben opgesteld

Elektromotor defect XC60 T8

Geplaatst: 15.04.2022 - 18:32
door The Mechanic
AlexV70 schreef: 15.04.2022 - 18:01 Het totaalbedrag was € 7750,- incl. BTW
De prijzen voor de onderdelen (afgerond) waren:
* Compressor/luchtvering pomp: € 935,-
* Elektromotor ERAD + transmissie € 4500,-
Bij deze onderdelen zitten ook de pakkingen, moeren, vloeistoffen enz.

Het arbeidsloon totaal incl. software downloads, uitlijning enz. 2315,-
Ik vraag me nog steeds af hoe ze aan die bedragen komen.

Een losse ERAD, inclusief transmissie kost zo'n 2600 euro. Aan arbeid zo'n 1000 euro (7 uur werk).

Compressor luchtvering is zo'n 1000 euro inclusief montage.

Elektromotor defect XC60 T8

Geplaatst: 16.04.2022 - 20:09
door AlexV70
The Mechanic schreef: 15.04.2022 - 18:32
AlexV70 schreef: 15.04.2022 - 18:01 Het totaalbedrag was € 7750,- incl. BTW
De prijzen voor de onderdelen (afgerond) waren:
* Compressor/luchtvering pomp: € 935,-
* Elektromotor ERAD + transmissie € 4500,-
Bij deze onderdelen zitten ook de pakkingen, moeren, vloeistoffen enz.

Het arbeidsloon totaal incl. software downloads, uitlijning enz. 2315,-
Ik vraag me nog steeds af hoe ze aan die bedragen komen.

Een losse ERAD, inclusief transmissie kost zo'n 2600 euro. Aan arbeid zo'n 1000 euro (7 uur werk).

Compressor luchtvering is zo'n 1000 euro inclusief montage.
ik heb de prijzen gecheckt bij Dennis van Vol(vo)service in Elst en de onderdeel prijzen bleken overeen te komen.
Kun je mij een rekening of zoiets sturen (mag ook in PB) waar dat uit blijkt dat het niet zo is. Want als het is zoals jij het zegt, dan ga ik nog een keer praten. Maar het gaat er bij mij niet in dat de dealer mij besodemieterd zou hebben.

Elektromotor defect XC60 T8

Geplaatst: 16.04.2022 - 20:12
door AlexV70
The Mechanic schreef: 15.04.2022 - 18:32
Compressor luchtvering is zo'n 1000 euro inclusief montage.
Dat klopt, de montage is namelijk maar € 30,- 😀

Elektromotor defect XC60 T8

Geplaatst: 16.04.2022 - 20:22
door Jelmer de Jong

Elektromotor defect XC60 T8

Geplaatst: 16.04.2022 - 21:12
door AlexV70
Jelmer de Jong schreef: 16.04.2022 - 20:22 https://www.autoparts24.nl/item/D_0036_1117539/?pos=18

2600.- voor een gebruikt model.
Voor een V60, onderdeel nr’s komen niet overeen met XC60 T8. Als een 2e hands onderdeel al deze prijs heeft, weet je al wat het nieuw kost…….. 🙂

Elektromotor defect XC60 T8

Geplaatst: 29.04.2022 - 20:51
door AlexV70
Toch nog een hoop sleutelwerk om even een ERAD en transmissie te vervangen.