Hier is alleen de rechter veer vervangen gisteren (nieuwe type vervangen met eenzelfde). Dus hoe de lifetime warranty daar weer op los te laten is...?
Achterklep gaat na openen stukje terug
Geplaatst: 08.03.2023 - 10:30
door Ab S
J33Bee schreef: ↑08.03.2023 - 08:23
Hier is alleen de rechter veer vervangen gisteren (nieuwe type vervangen met eenzelfde). Dus hoe de lifetime warranty daar weer op los te laten is...?
Tricky...Hoe lang heb je met de nieuwe veer gedaan?
Tricky...Hoe lang heb je met de nieuwe veer gedaan?
Auto is van november 2020...
Achterklep gaat na openen stukje terug
Geplaatst: 08.03.2023 - 14:42
door Miguel81
J33Bee schreef: ↑08.03.2023 - 08:23
Hier is alleen de rechter veer vervangen gisteren (nieuwe type vervangen met eenzelfde). Dus hoe de lifetime warranty daar weer op los te laten is...?
Hmm, wel toevallig was bij de mijne ook de rechter veer die vervangen is.
Achterklep gaat na openen stukje terug
Geplaatst: 08.03.2023 - 14:43
door teebee
Voorschrift volvo is volgens mij bij defect van 1 veer beide vervangen.
Achterklep gaat na openen stukje terug
Geplaatst: 13.03.2023 - 14:06
door Miguel81
Het zou best kunnen dat de voorschrift om bij 1 defect allebei te vervangen alleen geldt voor de allereerste versie dempers. Bij mij zijn de dempers die er af fabriek op zaten bijna hetzelfde als de nieuwe die gemonteerd is wat dus ook tot andere voorschrift/procedure kan leiden.
Hierbij ook even de foto's met de verschillen toegevoegd, waarbij op de foto met de originele ook duidelijk water te zien is die uit de demper komt (auto was uur ervoor door de wasstraat geweest) wat de constructiefout alleen maar bevestigd.
Achterklep gaat na openen stukje terug
Geplaatst: 13.03.2023 - 14:40
door raspaardje
Oké, even voor de duidelijkheid, je hebt dus 3 typen veren?
1. <MY2021 veren
2. MY2021> veren met een dunne koppeling tussen beide delen
3. veren met een bredere koppeling tussen beide delen
Nummer 1 gaan veelal binnen 3 jaar stuk maar nummer 2 vertoont dus ook al kuren.
Waarbij J33Bee ter vervanging van één exemplaar nummer 2 eenzelfde nummer 2 heeft gekregen.
Maar Miguel81 ter vervanging van één exemplaar nummer 2 een nummer 3 gemonteerd heeft gekregen.
Achterklep gaat na openen stukje terug
Geplaatst: 13.03.2023 - 15:12
door Miguel81
raspaardje schreef: ↑13.03.2023 - 14:40
Oké, even voor de duidelijkheid, je hebt dus 3 typen veren?
1. <MY2021 veren
2. MY2021> veren met een dunne koppeling tussen beide delen
3. veren met een bredere koppeling tussen beide delen
Nummer 1 gaan veelal binnen 3 jaar stuk maar nummer 2 vertoont dus ook al kuren.
Waarbij J33Bee ter vervanging van één exemplaar nummer 2 eenzelfde nummer 2 heeft gekregen.
Maar Miguel81 ter vervanging van één exemplaar nummer 2 een nummer 3 gemonteerd heeft gekregen.
Als ik het goed heb, dan heeft J33Bee dus altijd al type 3 (twee stuks) gehad en geven die dus ook al problemen. Ben dus benieuwd wat de dealer bij hem gaat doen.
Achterklep gaat na openen stukje terug
Geplaatst: 13.03.2023 - 15:19
door teebee
In mijn optiek uiterst onlogisch dat in gesloten toestand het bovenste deel in het onderste deel steekt dus dat er in principe water in het onderste deel kan lopen.
De allereerste versie was andersom geconstrueerd (maar ging desalniettemin ook kapot….).
Achterklep gaat na openen stukje terug
Geplaatst: 13.03.2023 - 15:23
door Henk{GP}
Het verhaal dat er slechts 1 veer vervangen (tegenwoordig) moet worden heb ik nu ook uit 2 bronnen (nl garages) gehoord/meegemaakt. Terwijl in VIDA/Volvo indd bij de oudere versies staat: replace by (2)..
.
32357571 - Volvo Part webshops in US schrijven bij het nieuwe nummer niet meer expliciet: replace in pairs.
raspaardje schreef: ↑13.03.2023 - 14:40
Oké, even voor de duidelijkheid, je hebt dus 3 typen veren?
1. <MY2021 veren
2. MY2021> veren met een dunne koppeling tussen beide delen
3. veren met een bredere koppeling tussen beide delen
Nummer 1 gaan veelal binnen 3 jaar stuk maar nummer 2 vertoont dus ook al kuren.
Waarbij J33Bee ter vervanging van één exemplaar nummer 2 eenzelfde nummer 2 heeft gekregen.
Maar Miguel81 ter vervanging van één exemplaar nummer 2 een nummer 3 gemonteerd heeft gekregen.
Als ik het goed heb, dan heeft J33Bee dus altijd al type 3 (twee stuks) gehad en geven die dus ook al problemen. Ben dus benieuwd wat de dealer bij hem gaat doen.
raspaardje schreef: ↑13.03.2023 - 14:40
Oké, even voor de duidelijkheid, je hebt dus 3 typen veren?
1. <MY2021 veren
2. MY2021> veren met een dunne koppeling tussen beide delen
3. veren met een bredere koppeling tussen beide delen
Nummer 1 gaan veelal binnen 3 jaar stuk maar nummer 2 vertoont dus ook al kuren.
Waarbij J33Bee ter vervanging van één exemplaar nummer 2 eenzelfde nummer 2 heeft gekregen.
Maar Miguel81 ter vervanging van één exemplaar nummer 2 een nummer 3 gemonteerd heeft gekregen.
Als ik het goed heb, dan heeft J33Bee dus altijd al type 3 (twee stuks) gehad en geven die dus ook al problemen. Ben dus benieuwd wat de dealer bij hem gaat doen.
Welke type veer heb jij dan? Gewoon nummer 1?
Ik heb dus 1 type 2, deze zat(en) af fabriek op de auto en 1 type 3 welke recent geplaatst is als vervanging van een duidelijk defecte (verroeste) type 2.
Achterklep gaat na openen stukje terug
Geplaatst: 13.03.2023 - 16:00
door teebee
Het per 2 vervangen zou liggen aan het feit dat een nieuwe veer grotere krachten vrijkomen dan bij een gebruikte voor. Daardoor zou een onevenredige verdeling van de kracht op termijn wederom leiden tot een defect (de 1 moet harder werken dan de ander).
Dat naast de mogelijke situatie dat er 2 totaal verschillende veren gemonteerd zouden kunnen worden (oud/nieuw of nieuw/nieuwer).
Mijn garage gaf destijds aan beide te vervangen om bovengenoemde reden (VIDA). Beide onder coulance.
Achterklep gaat na openen stukje terug
Geplaatst: 13.03.2023 - 16:43
door raspaardje
Miguel81 schreef: ↑13.03.2023 - 15:39
Ik heb dus 1 type 2, deze zat(en) af fabriek op de auto en 1 type 3 welke recent geplaatst is als vervanging van een duidelijk defecte (verroeste) type 2.
Check, dank je.
Dan ziet de typering van de veren er iets anders uit:
1. MY2019: veren waarbij in gesloten toestand het onderste deel in het bovenste deel steekt
2. MY2020: veren waarbij in gesloten toestand het bovenste deel in het onderste deel steekt - met een dunne koppeling tussen beide delen
3. MY2021 en later: veren waarbij in gesloten toestand het bovenste deel in het onderste deel steekt - met een bredere koppeling tussen beide delen
Achterklep gaat na openen stukje terug
Geplaatst: 21.03.2023 - 09:39
door J33Bee
Ik heb inderdaad 1 nieuwe veer met een bredere koppeling gekregen als vervanging (MY21). Beiden ogen identiek (de niet vervangen veer is ook met bredere koppeling dus).
Achterklep gaat na openen stukje terug
Geplaatst: 06.05.2023 - 10:31
door vaidas
J33Bee schreef: ↑03.03.2023 - 09:52
Herkenbaar voor iemand? Of heb ik (weer) iets anders dan anderen?
J33Bee schreef: ↑03.03.2023 - 09:52
Herkenbaar voor iemand? Of heb ik (weer) iets anders dan anderen?
Hetzelfde...
Exact het zelfde als wat ik heb, jij hebt overigens wel andere veren.
Ik krijg steeds meer het idee dat het door vocht komt, bij regenachtig weer stroomt er gewoon roestbruin water uit de veren.
ben steeds meer van mening dat het probleem wordt veroorzaakt door (regen)water wat bij een gesloten achterklep naar binnen loopt, in die zin is het volgens mij gewoon een volledige constructie fout en krijgen alle V60's hier vroeg of laat mee te maken .
Achterklep gaat na openen stukje terug
Geplaatst: 09.05.2023 - 17:17
door raspaardje
Die veren zijn gewoon roestig dan wel gebroken. Dan krijg je vanzelf roestbruin water en geluiden.
Kan zomaar idd een constructiefout zijn.
Ik heb het iig ook aan de hand gehad. Vervangen in de garantieperiode en daarna imo recht op de volgende regeling mocht de boel over een paar jaar wederom stuk zijn: https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... onderdelen