De eerste ervaringen van de Volvo EX30

Hij is aangekondigd. Introductie op 7 juni 2023
Plaats reactie
Mojitoke
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 22.08.2024 - 09:23

Mink30 schreef: 26.04.2024 - 09:41 Ik heb mijn EX30 nu precies 1 week. Ik heb (als een van de weinigen op dit forum, misschien wel de enige) de single motor standard range. Voor mij lijkt die versie voor de meeste ritten voldoende, al zijn de berichten over de actieradius tot nu toe tegenvallend. Het schijnt dat software updates daar nog wel wat verbetering in kunnen brengen.
Ik herken heel veel van de berichten op dit forum. Voorop: de auto rijdt echt heerlijk, echt heerlijk. Ik had hiervoor een Tesla, maar geef mij maar deze EX30. Maar: de software is duidelijk nog niet op orde. Het moge zo zijn dat het om een nieuwe auto gaat en dat je dit dus kan verwachten, maar ik vind het voor zo’n groot merk als Volvo toch teleurstellend. Aan de andere kant: ik heb er wel vertrouwen in dat het beter wordt.


Ik heb gisteren een software update gehad (versie 1.3). Deze gaat niet ‘over the air’ maar moet bij de dealer (geen idee waarom). Voor degenen die reikhalzend uitkijken naar deze update: verwacht er niet te veel van. Van de punten (ergernissen) die ik op dit forum ben tegengekomen, is alleen het probleem van het laden (beperking tot 6A) opgelost. En er is een wasstraat modus toegevoegd. Maar verder:
  • De stuurverwarming gaat nog steeds spontaan aan. Ik las ergens op dit forum dat het een instelling schijnt te zijn, dat deze automatisch aan gaat als het kouder is dan 10 graden. Ik heb die instelling echter niet kunnen vinden in het menu. Als iemand weet waar die zit, hoor ik het graag. Volgens mijn dealer was dit echt een bug overigens.
  • De radio staat bij starten nog steeds standaard uit (heel onlogisch)
  • De instelling van de ‘Driver Alert’ is nog niet veranderd en reageert dus nog steeds veel te snel.
  • De instelling van de afstand tot de voorligger wordt nog steeds niet onthouden. Op het forum zijn we het er wel over eens dat deze instelling zou moeten worden opgeslagen, hetzij in een profiel, hetzij in de algemene standaard instellingen.
Volgens mij staat de volgende update (1.4) al weer voor volgende week gepland, dus hopelijk volgen daar weer meer verbeteringen. Maar ik heb me voorgenomen me niet te veel meer te ergeren aan de onvolkomenheden en vooral ook te genieten van deze fraaie en heerlijk rijdende auto.
ik heb sinds afgelopen dinsdag mijn EX30 met softwareversie 14.1 ( volgens app )

* radio staat bij het instappen en starten nog steeds uit
*driver alert reageert nog snel
*instelling van de afstand tot uw voorligger is groot,ik weet zelfs niet waar je deze kan aanpassen

maar voor de rest vind ik deze wagen goed
Mojitoke
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 22.08.2024 - 09:23

Hans Eilander schreef: 23.08.2024 - 10:02
Mojitoke schreef: 23.08.2024 - 09:29 Sinds enkele dagen heb ik een EX30 extended range core, en ben deze nog aan het ontdekken. Wat ik wel spijtig vind is dat er geen snelheidsaanpassing via snelheidsborden op staat ,hij geeft wel een signaal en een knipperend verkeersbord op het scherm, maar past zelf de snelheid niet aan.
Wees maar blij dat dit niet het geval is. Wanneer je op een snelweg rijd van 80 km/u, en het systeem leest het bord op de paralelweg, zou dat betekenen dat hij daar 60 gaat rijden waar je 80 mag. Of je rijd op een weg van 100 km/u, en het systeem leest ergens een bord met 70 km/u. Dat zou de verkeersveiligheid niet ten goede komen. Gelukkig mag je in veel gevallen nog steeds zelf bepalen hoe hard je rijd. Tot je aan de begrenzing komt van 180 km/u. :-D
ik vond dat nochtans wel handig,in mijn vorige wagen had ik die functie
ik vond dat zeer handig in het stads gedeelte
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20521
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

In de stad misschien. Maar daarbuiten is en blijft het levensgevaarlijk, zeker als op de ACC gereden wordt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6149
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Vandaar heeft Volvo een "Speed Limiter" ingebouwd, die kun je eventueel activeren in stadsverkeer of woongebied, zodat je daar niet boven de max snelheid ter plaatse komt. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3694
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Kijk en dat vind ik nou (ook) een gevaarlijk 'ding'.
Stel je moet onverwacht toch opeens snel accelereren om een aanrijding of andere ellende te voorkomen
.....en je kan het niet :'(
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1151
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Bij de meeste merken kun je “door de limiter heen trappen” (voorbij de weerstand in je pedaal kun je toch boven de ingestelde snelheid rijden). Lijkt me uit veiligheidsoogpunt essentieel.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6149
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

mees schreef: 23.08.2024 - 11:00 Kijk en dat vind ik nou (ook) een gevaarlijk 'ding'. Stel je moet onverwacht toch opeens snel accelereren om een aanrijding of andere ellende te voorkomen .....en je kan het niet?
Juist daarom gebruik ik deze opties nooit. Net als je mistlichten. Leuk dat ze er op zitten, maar gebruiken doe ik ze nooit. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3694
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

-KJ- schreef: 23.08.2024 - 11:41 Bij de meeste merken kun je “door de limiter heen trappen” (voorbij de weerstand in je pedaal kun je toch boven de ingestelde snelheid rijden). Lijkt me uit veiligheidsoogpunt essentieel.
Inderdaad zeg, net in mijn handleiding gekeken: je kan door gas te geven over die ingestelde max snelheid gaan.
Dank voor de tip!
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Mojitoke
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 22.08.2024 - 09:23

ik weet de EX30 is van binnen zeer minimalistisch ,maar ik heb gemerkt dat er geen verlichting voorzien is als je de make-up spiegels opent
ik kan me haast niet voorstellen dat volvo daar op bespaart heeft
of mis ik hier iets
Gebruikersavatar
iHansz
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 08.02.2024 - 09:32
Locatie: Utrecht

Mojitoke schreef: 28.08.2024 - 15:42 ik weet de EX30 is van binnen zeer minimalistisch ,maar ik heb gemerkt dat er geen verlichting voorzien is als je de make-up spiegels opent
ik kan me haast niet voorstellen dat volvo daar op bespaart heeft
of mis ik hier iets
Ja dus wel. Zit er niet op.
| Volvo EX30 Ultra 2024| Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
Mojitoke
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 22.08.2024 - 09:23

iHansz schreef: 28.08.2024 - 15:51
Mojitoke schreef: 28.08.2024 - 15:42 ik weet de EX30 is van binnen zeer minimalistisch ,maar ik heb gemerkt dat er geen verlichting voorzien is als je de make-up spiegels opent
ik kan me haast niet voorstellen dat volvo daar op bespaart heeft
of mis ik hier iets
Ja dus wel. Zit er niet op.
dat zijn de tekenaars vergeten dan en dat voor een wagen anno 2024
Gebruikersavatar
Breezer
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 16.05.2024 - 13:54

Van een BMW 3 serie overgestapt naar de Core uitvoering met extended range en dat is een heel verschil. Niets ten nadele van de BMW overigens, want die reed ook uitstekend. Van laag zitten naar hoog zitten, is een verademing. Helemaal voor mijn slijtende rugscharnieren. Geen spektakel meer van metertjes en head up display. Die rust moet even wennen, zo ook het elektrisch rijden. De one pedal drive wil ik nu al niet meer kwijt. Erg fijn dat je snelheidswaarschuwingen ook – tijdelijk – uit kunt zetten, want ik weet wel dat de bus op de busbaan 5 km per uur mag, maar daar reed ik niet. Verder ben ik grote voorstander van hulpsystemen, want het maakt het allemaal veiliger voor mezelf maar ook voor de ander. Ongeveer 40 minuten in de garage bezig geweest om alle instellingen in de auto en telefoon werkend te krijgen, maar dan heb je ook wat. Vroeger kreeg je alleen een sleutel, maar de wereld is veranderd. Ik ben vooralsnog erg blij met mijn nieuwe bolide.
IMG20240830095719.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
HeNo
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 01.09.2024 - 20:46

Hallo,
Sinds een maand trotse eigenaar van mijn EX30. In januari Core SR getinte ruiten, verwarmde stoelen en stuur in gratis grijs besteld. In maart belletje van dealer over switch naar MY25.
Bezoekje gedaan en hoorde dat elektrische stoelen in de Plus als optie verkrijgbaar waren. Wij, gepensioneerd stel, gebruiken de auto allebei met andere zitposities, en dat gaf de doorslag naast andere handige zaken en de bereidheid van de bank om wat meer eurootjes te lenen om toch over te stappen naar de Plus . Het grijs is overigens gebleven en het interieur is Pine.
Badge op de kont maar ook nog op c stijlen dus niet meer te missen en extra ribbeltjes bij de knoppen op het stuur en is wel een verbetering.
En 2 extra elandjes in het interieur, gezellig vind mijn vrouw (foto)

Het is mijn eerste Volvo en hij bevalt ons uitstekend. Ziet er in mijn ogen fantastisch uit, is comfortabel en rijdt heel fijn al moest ik wel wennen aan de stuurbegeleiding maar gebruik op goede snelwegen gaat prima en het is snel uit te schakelen desgewenst. ACC is oke maar het zou fijn zijn als je de afstand tot voorligger wat makkelijker kan wijzigen of vastzetten. Lang is in dit land niet te doen door medeweggebruikers die na het inhalen weer vlak voor je kruipen, irritant aangeleerd gedrag. Wel een keer geschrokken van de ingreep toen ik met 130 op een 2 baans snelweg op de rechterbaan ging rijden waar op grote afstand een vrachtwagen reed, ging wel erg hard in de remmen, kan wel geleidelijker vind ik.
De herkenning van de verkeersborden is verre van optimaal dus de waarschuwing voor snelheid gaat altijd uit met het aanpasbare knopje op het stuur. Dat je even naar rechts moet kijken om je snelheid te monitoren went snel en vind ik niet gevaarlijker dan even naar beneden. En als je de beschikbare systemen volledig gebruik hoef je niet elke keer naar je snelheid te kijken.

Nu ruim 1200 km gereden met een gemiddelde van 16,8 maar dat daalt steeds verder dus de wltp (ruim 300 km bij goed weer) komt wel binnen bereik, wij zijn bejaard en rijden bedaard ;)
Overigens bewust gekozen voor kleine accu (iets beter voor milieu), groter bereik meestal niet nodig en goedkoper dus nog subsidie.
Het is een compacte auto vooral voor stedelijk gebruik maar ook goed als reiswagen, geschikt voor alleengangers, oude en jonge stellen (met kleine kinderen) en incidenteel en kort gebruik van de achterbank met niet al te forse personen. Bagageruimte is natuurlijk niet overdadig maar voor ons voldoende. Ik speel geen golf en heb geen buggy dus dat scheelt.

Geen behoefte aan Carplay maar de digitale sleutel plus is van harte welkom want ik heb niet voor Jan Harrie de Iphone SE (geen UWB) vervangen door een 13.
Let op: veel goedkopere telefoons missen een UWB chip en dan werkt die digitale sleutel niet!
Verder denk ik dat de aanwezige bugs wel opgelost worden in toekomstige OTA's en dat er dan ook verbeteringen en nieuwe snufjes beschikbaar komen.

Ga Volvo nog vragen om inschakeling van mistachterlicht wat sneller bereikbaar te maken (plotselinge mistbank) want waarom ontgrendeling van de kofferbak in dat snelmenu moet snap ik niet, als je in P staat zit ie ook in het contextmenu onderaan.

Deze bijdrage is bedoeld als tegengeluid op de negatieve geluiden die naar mijn mening te vaak niet op zijn plaats, niet terecht en/of ongefundeerd zijn.
Ik vind het een fantastisch product en hoop er nog veel veilige en plezierige kilometers mee te mogen maken.
Ik word blij van deze auto maar dat ligt misschien ook aan het kenteken GGZ...
Gebruikersavatar
HeNo
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 01.09.2024 - 20:46

de foto
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C30BlackStone
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
Locatie: Amersfoort

Wat een fijn leesbare en inhoudelijk gave review! Complimenten. En heel veel plezier met de EX30!!!👍👌
Oh ja, welkom bij de Volvo familie🤜
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscription | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo (wederom) EX40 Ultra...
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20521
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Kijk, het kan dus. Een feitelijke review van een berijder. 👍🏻 Bedankt, veel rijplezier en welkom op het forum.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
BJMvK
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 20.10.2024 - 15:07

Ik heb een EX30 Extended en veel problemen met de afstandsbediening (zwart blokje). De ene keer doet hij het wel en de andere keer weer niet, dus onbetrouwbaar. Ik moet daarom altijd mijn pasje bij me hebben om de auto alsnog te openen. Ik ben al bij de Volvo garage langsgeweest en die hebben de knoopcel vervangen maar dat heeft niet geholpen. Heeft iemand een oplossing voor dit euvel?
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 773
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

BJMvK schreef: 20.10.2024 - 16:40 Ik heb een EX30 Extended en veel problemen met de afstandsbediening (zwart blokje). De ene keer doet hij het wel en de andere keer weer niet, dus onbetrouwbaar. Ik moet daarom altijd mijn pasje bij me hebben om de auto alsnog te openen. Ik ben al bij de Volvo garage langsgeweest en die hebben de knoopcel vervangen maar dat heeft niet geholpen. Heeft iemand een oplossing voor dit euvel?
Ik heb iets dergelijks in 2014 gehad met de V60 PIH. Ze hebben toen de ontvanger in het dak vervangen en vanaf dat moment deed de sleutel het op meer dan 20 met afstand.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
HeNo
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 01.09.2024 - 20:46

Parkeer je heel dicht bij huis? , dit staat in het handboek:
Beperkingen van de EX30 keytag die op afstand werkt
Bijgewerkt 15-07-2024
Als een EX30 keytag die op afstand werkt gedurende langere tijd in de buurt van de geparkeerde auto is, gaat de verbinding tussen de keytag en de auto naar de stand-bymodus. De reden hiervoor is om ongeautoriseerde toegang tot de auto te voorkomen en de levensduur van de batterij te verlengen.
Wanneer de auto in stand-bystand staat, wordt de naderings- en vertrekfunctie uitgeschakeld. Dit betekent dat de welkomstverlichting niet wordt geactiveerd wanneer u de auto nadert. Ook moet u aan de handgreep van het bestuurdersportier trekken of op de knop op het kofferdeksel drukken om de auto te ontgrendelen. Soms reageert de auto trager en kan het een paar seconden duren voordat hij opengaat.

Een Faraday doosje kan dan helpen.

En anders is ie misschien gewoon defect, het is en blijft elektronica.

Succes.
Gebruikersavatar
stinus
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 23.10.2013 - 18:34
Locatie: Antwerpen

Is die digitale sleutel voor de ex30 er dan al?
Plaats reactie

Terug naar “EX30”