
Waar ben ik aan begonnen?
- AdB1955
- 2nd Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 21.12.2022 - 10:13
Ik rijd nu twee jaar met een XC40 T2 en geniet bijna dagelijks van deze comfortabele wagen. Comfort staat op een hoger niveau dan de Tiguan die ik daarvoor had (al kon ik het infotainmentsysteem van de Tiguan veel meer waarderen). Geen enkel mankement of storing. Ben ook zeer tevreden over mijn dealer (Bluekens). Als ik dit topic lees krijg ik het gevoel dat me nog veel ellende te wachten staat en dat ik tot dusver veel geluk heb gehad. Ik ben er echter van overtuigd dat ik twee jaar geleden een goede keus heb gemaakt. Wat ook een rol speelde bij de keuze en wat hierboven onvoldoende naar voren is gebracht is het imago van een merk, los van de betrouwbaarheid. Een Volvo-rijder is geen BMW-rijder, is geen Audi-rijder, is geen Mercedes-rijder, is ook geen berijder van een Aziatisch merk (en ja, ik weet dat in China ook Volvo's worden gefabriceerd!). Lastig uit te leggen waarom, het is een gevoel. Je auto zegt wie je bent. Ik constateer dat bezitters van een Volvo toch vaak beschaafde lui zijn (mag ik dat zeggen?) die meer waarde hechten aan goede stoelen, comfort en veiligheid, dan om flitsende acceleratiecijfers of fraaie verbruikscijfers. En voor alle duidelijkheid: ik reken mezelf graag tot die beschaafde groep. 

Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31
Maak je niet druk. Een grotere kleihengst als ik moet nog geboren worden. Een Volvo XC40 zou voor mij wellicht het medicijn kunnen zijn. Ik ga het jullie over een poosje vertellen.
Moet @AdB1955 wel een klein beetje gelijk geven. Zonder nu meteen in stigma's en stereotypen te gaan praten en denken, denk ik dat het beeld wat hij schetst over de gemiddelde BMW- Audi of Mercedesrijder wel een beetje klopt. Tesla-rijders kunnen er trouwens ook wat van. Wij noemen ze al 'de nieuwe BMW rijders'. Bij een rotonde nog snel even voorpiepen, via de vluchtstrook even snel de file voorbij, richting de afslag, en meer van dat soort ongein. Het 'VAG-Volk' vindt het prachtig om met een model met DSG-bak en de nodige 'pops and bangs' door een drukke winkelstraat te rijden. Veel oudere modellen Audi's en Mercedessen worden bevolkt door 'petjes', die het liefst met een hoedenplank vol subwoofers met een slakkengang over de boulevard cruisen.
Iets wat je bij Volvo niet vaak (nooit) ziet.
Persoonlijk vergelijk ik de Volvo-rijder altijd met een Citrofiel. Iemand die ooit een klassieke Citroën in bezit heeft gehad weet precies wat ik bedoel.
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3735
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Het is nog vroeg en toch neem ik al een zak chips (zullen er wel 3 worden).
Dit wordt een leuke wending aan het draadje.
Auto's en hun 'typische berijders' (was toch al een boekje over, lang geleden?) : ik gniffel....... (favoriet onderwerp)
Dit wordt een leuke wending aan het draadje.
Auto's en hun 'typische berijders' (was toch al een boekje over, lang geleden?) : ik gniffel....... (favoriet onderwerp)
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Volvo-Forum Beheer
- 2nd Gear member
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 04.05.2008 - 11:59
- Contacteer:
Nee, dat is een discussie die niet in dit draadje hoort.
Terug ON TOPIC svp: Waar ben ik aan begonnen
Terug ON TOPIC svp: Waar ben ik aan begonnen
- AdB1955
- 2nd Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 21.12.2022 - 10:13
Ik weet van de statistieken wat betreft de betrouwbaarheid van verschillende automerken. Opmerkelijk dat ondanks die gegevens de merken die min of meer onderaan bungelen toch vaak goede tot zeer goede verkoopcijfers hebben, het ook zeer goed doen in het zakelijke segment en zelfs in de prijzen vallen zoals de XC40. Maandagmorgen-auto's bestaan kennelijk nog steeds ondanks de robotisering (??). Ik denk dat de rijstijl ook sterk van invloed is op de kosten. En vergeet ook niet het aspect van de afschrijving: helemaal onderaan de streep kun je dan óók flink in de buidel tasten bij inruil!
Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Statistieken & tests……



“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 06.08.2023 - 17:16
Ik ga af op mijn eigen ervaringen met de XC 40 en moet helaas constateren dat ik na 3,5 jaar wel heel problemen en kosten heb die absoluut niet horen voor te komen bij zo een jonge auto. Of je moet 7000 onkosten per jaar normaal vinden......
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 06.08.2023 - 17:16
Ik denk dat je de eerdere opmerkingen niet gelezen hebt..........AdB1955 schreef: ↑13.07.2024 - 21:26 Ik weet van de statistieken wat betreft de betrouwbaarheid van verschillende automerken. Opmerkelijk dat ondanks die gegevens de merken die min of meer onderaan bungelen toch vaak goede tot zeer goede verkoopcijfers hebben, het ook zeer goed doen in het zakelijke segment en zelfs in de prijzen vallen zoals de XC40. Maandagmorgen-auto's bestaan kennelijk nog steeds ondanks de robotisering (??). Ik denk dat de rijstijl ook sterk van invloed is op de kosten. En vergeet ook niet het aspect van de afschrijving: helemaal onderaan de streep kun je dan óók flink in de buidel tasten bij inruil!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1007
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31
Per jaar?!
Buiten de normale gebruikerskosten om???
Dan heb je in 3,5 jaar een halve XC40 betaald aan extra kosten. Lijkt me sterk.
- S80 Executive
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53
In 2020 een XC40 T5 hybride, 2022 C40 twin en nu een EC40 twin. 0,0 aan extra kosten buiten het reguliere onderhoud...
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 19.07.2023 - 01:47
Blijkbaar ben je in de gelegenheid om elke 2 jaar een nieuwe te kopen, dan heb je ook meestal geen problemen cq extra kosten. De problemen bij de diverse gebruikers komen ook na 3 a 4 jaar, dus die vergelijking gaat niet helemaal op……S80 Executive schreef: ↑14.07.2024 - 18:50 In 2020 een XC40 T5 hybride, 2022 C40 twin en nu een EC40 twin. 0,0 aan extra kosten buiten het reguliere onderhoud...
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
-
- 4th Gear member
- Berichten: 876
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
Stoyanov schreef: ↑14.07.2024 - 08:46BBQ KING schreef: ↑14.07.2024 - 01:28 Ik ga af op mijn eigen ervaringen met de XC 40 en moet helaas constateren dat ik na 3,5 jaar wel heel problemen en kosten heb die absoluut niet horen voor te komen bij zo een jonge auto. Of je moet 7000 onkosten per jaar normaal vinden......
Als je de auto nieuw kocht, werden die 7000€ kosten dan op anderhalf jaar tijd gemaakt, nadat de garantieperiode verlopen was?
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
-
- 4th Gear member
- Berichten: 583
- Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12
Diverse merken teren op een naam uit het verleden. Volkswagen, Volvo, Audi staan van oudsher bekend als zeer degelijke auto’s. Helaas kiezen sommige merken er dan voor om kosten te besparen en te vertrouwen op dat imago uit het verleden.
Het zakelijke segment is voor fabrikanten ook een trigger om mindere kwaliteit te leveren. De garantieregels voor een leasemaatschappij zijn soberder dan voor een consument. Op het moment dat de leasemaatschappijen de auto’s verkopen (na 4 jaar) heeft de fabrikant nauwelijks of geen verantwoordelijkheid meer voor gebreken.
Prijzen worden meestal niet uitgereikt op basis van kwaliteit maar op basis van innovatie en design en in het geval van Europees auto van het jaar gaat het gewoon om lobby.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 876
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
[Ik heb geknooeid bij het opmaken van een antwoord, het had er moeten uitzien zoals nu het geval is ]
Als je de auto nieuw kocht, werden die 7000€ kosten dan op anderhalf jaar tijd gemaakt, nadat de garantieperiode verlopen was?
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 06.08.2023 - 17:16
Helaas wel, de problemen begonnen tussen het derde en vierde jaar. Tijdens onze vakantie in Denemarken afgelopen voorjaar kwam daar ook nog een module bij die de injectie moet regelen. 3 dagen vakantie en 2000 euro armer konden we onze reis vervolgen.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 876
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
Da's echt wel heftig!
De alarm module van onze XC70 is ook een keer tureluurs geworden terwijl we in Denemarken waren.
De dealer had er (gelukkig) geen in voorraad, de rekening voor de diagnose en het van de CAN-bus halen
was zo al meer dan hoog genoeg. Het is een land waar je echt geen panne wil hebben (voor zover er
landen zijn waar je dat wel wil natuurlijk).
De alarm module van onze XC70 is ook een keer tureluurs geworden terwijl we in Denemarken waren.
De dealer had er (gelukkig) geen in voorraad, de rekening voor de diagnose en het van de CAN-bus halen
was zo al meer dan hoog genoeg. Het is een land waar je echt geen panne wil hebben (voor zover er
landen zijn waar je dat wel wil natuurlijk).
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2