Volvo lijkt terug te komen op EV-belofte en blijft in hybrides investeren
- XC60silverdawn
- 3rd Gear member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
trekdrop schreef: ↑03.08.2024 - 16:37.
Je ziet het naar mijn mening verkeerd. Naar mijn mening was het besluit om te stoppen met brandstofauto's juist de verkeerde beslissing door korte termijndenken veroorzaakt. De EV is netto helemaal niet 'schoner' of 'beter' dan een IC.
Uiteindelijk gaat het hele spelletje over energieoverdracht. Accu's moeten geladen worden, en die stroom moet ook ergens vandaan komen. Enige wat men met EV's heeft gedaan, is de te vervoeren massa fors vergroten zodanig dat de eventuele marginale winst verloren gaat.
De oplossing is er al heel lang. Plantaardige brandstof. ALLE hedendaagse auto's kunnen lopen op een bio brandstof. Hoeft niets voor aangepast te worden in de bestaande infrastructuur. Dat was de enige duurzame optie geweest. EV's zijn niet duurzaam, want met de huidige accutechnieken is het aantal te maken accu's eindig, net als fossiele brandstof.
Je brengt hier je persoonlijke mening als feiten. Maar het zijn geen feiten, het is je mening
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 01.09.2023 - 17:58
Het zijn feiten. Feit is dat elke auto kan lopen op bio-brandstof. Feit is ook dat dat gedistribueerd kan worden via bestaande kanalen. Feit is dat EV's fors zwaarder zijn dan IC's.
Als dat geen feiten zijn, bewijs dan eens het tegendeel?
Overigens; NERGENS beweer ik dat alles wat ik schrijf, feiten zijn. Ik 'breng' dingen niet als feit. Het feit dat IK het hier post, geeft al aan dat het mijn mening is. Ik zeg nota bene in de 1e zin al 'naar mijn mening'. Je doet dus alsof ik iets breng als, terwijl ik dat niet doe.
NU, nu jij er wat van zegt, presenteer ik 3 dingen wel als feit, simpelweg omdat het feiten zijn.
Ik kan elke post wel om de 5 zinnen gaan zeggen 'naar mijn mening', dat lijkt mij vrij zinloos.
Als dat geen feiten zijn, bewijs dan eens het tegendeel?
Overigens; NERGENS beweer ik dat alles wat ik schrijf, feiten zijn. Ik 'breng' dingen niet als feit. Het feit dat IK het hier post, geeft al aan dat het mijn mening is. Ik zeg nota bene in de 1e zin al 'naar mijn mening'. Je doet dus alsof ik iets breng als, terwijl ik dat niet doe.
NU, nu jij er wat van zegt, presenteer ik 3 dingen wel als feit, simpelweg omdat het feiten zijn.
Ik kan elke post wel om de 5 zinnen gaan zeggen 'naar mijn mening', dat lijkt mij vrij zinloos.
Troll. Heeft het forum verlaten daar je hier alleen gesanctioneerde meningen mag hebben van de 'experts'.
- XC60silverdawn
- 3rd Gear member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
Dit was je stelling:
“De EV is netto helemaal niet 'schoner' of 'beter' dan een IC.”
Waar baseer je dat op? Feit of mening? Of loze kreet?
En ja, auto’s kunnen op biobrandstof rijden (feit). Maar waar wil je die biobrandstof voor het vervangen van alle fossiele brandstof die wereldwijd wordt gebruikt vandaan halen? Is dus theorie en geen oplossing.
“De EV is netto helemaal niet 'schoner' of 'beter' dan een IC.”
Waar baseer je dat op? Feit of mening? Of loze kreet?
En ja, auto’s kunnen op biobrandstof rijden (feit). Maar waar wil je die biobrandstof voor het vervangen van alle fossiele brandstof die wereldwijd wordt gebruikt vandaan halen? Is dus theorie en geen oplossing.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3746
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Biobrandstoffen gaan ten koste van voedselproductie. Zolang er honger is in de wereld is dat een heel slecht idee.
Onlangs kreeg ik via een kennis het bericht dat Aramco voor 600 miljoen heeft geïnvesteerd in het bedrijf Horse Powertrain, een JV tussen Renault en Geely. Dit bedrijf houdt zich uitsluitend bezig met de productie van verbrandingsmotoren en hybride systemen. Mijn reactie toen: "Slim van die Saoedi's. Dat Geely in brandstofmotoren investeert zegt genoeg over de all-electric strategie van dochter Volvo. Dat wordt een fiasco en einde oefening van Volvo als zelfstandig opererend automerk".
Dat lijken ze bij Volvo nu zelf ook wel in te zien, als ik de berichtgeving van Ben mag geloven.
Interessant om hier te lezen dat 60% van de dealers geen EV wil inruilen. Bij Autoblog wordt het beeld trouwens wel genuanceerd: https://www.autoblog.nl/nieuws/68-van-d ... en-6925280
Maar misschien is dit nu wel de ultieme kans om zo'n EV te scoren? Ik zag een Mercedes B-klasse EV voor 13k in nieuwstaat. Tja, 200km actieradius is eigenlijk om te huilen maar gewoon als boodschappenkarretje voor erbij in het kader: niet omdat het moet maar omdat het kan? En dan de diesel houden voor de tandemassers, paardentrailers, caravans en de lange afstanden? Met een oudere EV is alle software-ellende wel boven water en heb je 1x per jaar de APK en verder geen onderhoud, dus tja, best aantrekkelijk.
Onlangs kreeg ik via een kennis het bericht dat Aramco voor 600 miljoen heeft geïnvesteerd in het bedrijf Horse Powertrain, een JV tussen Renault en Geely. Dit bedrijf houdt zich uitsluitend bezig met de productie van verbrandingsmotoren en hybride systemen. Mijn reactie toen: "Slim van die Saoedi's. Dat Geely in brandstofmotoren investeert zegt genoeg over de all-electric strategie van dochter Volvo. Dat wordt een fiasco en einde oefening van Volvo als zelfstandig opererend automerk".
Dat lijken ze bij Volvo nu zelf ook wel in te zien, als ik de berichtgeving van Ben mag geloven.
Interessant om hier te lezen dat 60% van de dealers geen EV wil inruilen. Bij Autoblog wordt het beeld trouwens wel genuanceerd: https://www.autoblog.nl/nieuws/68-van-d ... en-6925280
Maar misschien is dit nu wel de ultieme kans om zo'n EV te scoren? Ik zag een Mercedes B-klasse EV voor 13k in nieuwstaat. Tja, 200km actieradius is eigenlijk om te huilen maar gewoon als boodschappenkarretje voor erbij in het kader: niet omdat het moet maar omdat het kan? En dan de diesel houden voor de tandemassers, paardentrailers, caravans en de lange afstanden? Met een oudere EV is alle software-ellende wel boven water en heb je 1x per jaar de APK en verder geen onderhoud, dus tja, best aantrekkelijk.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8628
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Met een oude EV heb je de kinderziektes wel getackeld inderdaad. Maar daarna komt het vervangen van de batterijtjes welk kunnen oplopen tot €13.000. Enz enz...
Dan kost diezelfde Mercedes B ineens €26.000.
Wat betreft voedselproductie:
Ik schreef het al eerder. Men moet eens stoppen met al dat geneuzel over het perfectioneren van voedsel. Hoezo wil je geen kromme komkommers eten? Waarom zijn rodebieten welk iets kleiner zijn niet goed? Hoezo aardappelen een pepaalde maat?
Daarbij worden er meer varkens, kippen, koeien etc gefokt en uitgemoord dan noodzakelijk. Doek die megastallen op.
Wist je dat een derde van de Nederlandse voedselproductie rechtstreeks de container in gaat? Enkel omdat consumenten zeikers zijn.
....
Dan kost diezelfde Mercedes B ineens €26.000.
Wat betreft voedselproductie:
Ik schreef het al eerder. Men moet eens stoppen met al dat geneuzel over het perfectioneren van voedsel. Hoezo wil je geen kromme komkommers eten? Waarom zijn rodebieten welk iets kleiner zijn niet goed? Hoezo aardappelen een pepaalde maat?
Daarbij worden er meer varkens, kippen, koeien etc gefokt en uitgemoord dan noodzakelijk. Doek die megastallen op.
Wist je dat een derde van de Nederlandse voedselproductie rechtstreeks de container in gaat? Enkel omdat consumenten zeikers zijn.
....
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20806
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Hoeveel waarheid er ook in je woorden schuilt Urb. Het hoort hier niet thuis.
Graag weer On Topic.
Graag weer On Topic.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Almerev70
- 4th Gear member
- Berichten: 928
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Consumenten zijn geen zeikerds, ik heb nog nooit bij de supermarkt of groenteman gehoord dat iemand rechte komkommers wilt. Was tijdje terug op tv, weet je waarom komkommers recht zijn in NL?
Omdat het logistiek economischer is. Rechte komkommers passen er bijv. 20 in een doos, zodra er 1 kromme bij zit neemt die 2 plaatsen in, dus worden de komkommers duurder want transport etc....
Zo gaat dat met meer artikelen, ik zit nu in Italië en dat is wel leuk, want daar liggen de groentes is alle vormen en maten in de winkels, maar logistiek is dat een nachtmerrie.
Megastallen zijn ook logische redenen voor, helaas.
Maar terug, een kleine EV is voor stadsgebruik wel grappig, maar hoe zit dat met de accu, is die echt zo verschrikkelijk duur? Is daar geen aftermarket b-merk voor?
Omdat het logistiek economischer is. Rechte komkommers passen er bijv. 20 in een doos, zodra er 1 kromme bij zit neemt die 2 plaatsen in, dus worden de komkommers duurder want transport etc....
Zo gaat dat met meer artikelen, ik zit nu in Italië en dat is wel leuk, want daar liggen de groentes is alle vormen en maten in de winkels, maar logistiek is dat een nachtmerrie.
Megastallen zijn ook logische redenen voor, helaas.
Maar terug, een kleine EV is voor stadsgebruik wel grappig, maar hoe zit dat met de accu, is die echt zo verschrikkelijk duur? Is daar geen aftermarket b-merk voor?
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8628
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Dit zijn zo'n beetje de prijzen welk MB zelf opgeven
Dus of het nu erg verstandig is om een tweedehands EV aan te schaffen....
Ik snap daarom ook wel dat dealers de EV bijna niet willen inruilen.
En particulier een EV met wat jaartjes historie is ook gewoon een ramp. Die raak je aan de straatstenen niet kwijt.
Een van de redenen waarom ik geen EV rijd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9357
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
<70% SoH en je krijgt een nieuwe accu van Das Haus
En die garantie neem je als 2e en 3e eigenaar ook over?
Mijn Stromer fiets kent ook zoiets. Binnen 2 jaar <75% SoH en je krijgt zo onder garantie een nieuwe accu, zijn al genoeg die dat gehaald hebben.
Maar als dat binnen 2 jaar lukt heb je de accu gewoon mishandeld. Niet gehinderd door enige kennis.
Is bij auto's niet anders, misschien nog erger zelfs want auto van de bank dus 'niet mijn probleem'.
![:]](./images/smilies/w00t.png)
Mijn Stromer fiets kent ook zoiets. Binnen 2 jaar <75% SoH en je krijgt zo onder garantie een nieuwe accu, zijn al genoeg die dat gehaald hebben.
Maar als dat binnen 2 jaar lukt heb je de accu gewoon mishandeld. Niet gehinderd door enige kennis.
Is bij auto's niet anders, misschien nog erger zelfs want auto van de bank dus 'niet mijn probleem'.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 4129
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Wie heeft er al aandelen in een bedrijf dat echt goede info kan verschaffen over de staat van een EV/PHEV-accu?
Lekker duurzaam ook allemaal die accu's die snel vervangen moeten worden.
Lekker duurzaam ook allemaal die accu's die snel vervangen moeten worden.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- jalex_h
- 6th Gear member
- Berichten: 2769
- Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
- Locatie: Midden nederland
Inmiddels heeft Volvo bevestigd dat ze hun plannen wijzigen, 2030 is nu 2040 geworden. https://www.media.volvocars.com/global/ ... ric-future
Benieuwd wat dat gaat betekenen, want de huidige hybrides gaan dat niet zo lang vol houden, ook niet met een ander grilletje. Terwijl de concurrentie het modellengamma juist volop aan het vernieuwen is.
Benieuwd wat dat gaat betekenen, want de huidige hybrides gaan dat niet zo lang vol houden, ook niet met een ander grilletje. Terwijl de concurrentie het modellengamma juist volop aan het vernieuwen is.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30172
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Waarschijnlijk komen er nog opvolgers van de huidige PIH modellen.
Zoiets als met de XC90
Zoiets als met de XC90
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21261
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Zie hier waarom we van bezit naar huur moeten..
Wanneer het economisch niet verantwoord is om te vervangen wat gaat er dan mee gebeuren?
Wanneer het economisch niet verantwoord is om te vervangen wat gaat er dan mee gebeuren?
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8628
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
https://www.nu.nl/economie/6327131/volv ... maken.html
Volvo durft het toch niet aan om per 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto's te maken. Die ambitie lag op tafel, maar de markt is volgens de autofabrikant minder gunstig geworden voor de verkoop van deze wagens.
De Zweedse autofabrikant presenteerde drie jaar geleden de ambitie om in 2030 volledig elektrisch te zijn. Maar consumenten willen minder elektrische auto's dan verwacht, meldt het bedrijf.
Het wegvallen van subsidies voor elektrische auto's en de trage uitrol van de laadpaleninfrastructuur zorgen er volgens Volvo voor dat de automarkt er anders voor staat dan drie jaar geleden. Ook is er onzekerheid door de invoering van handelstarieven op in China gemaakte elektrische auto's.
In plaats van een volledig elektrisch wagenpark streeft Volvo er nu naar dat minstens 90 procent van de wereldwijde Volvo-verkoop in 2030 bestaat uit "alle auto's met een snoer". Dat kunnen volledig elektrische modellen zijn, maar ook hybride auto's.
Volvo durft het toch niet aan om per 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto's te maken. Die ambitie lag op tafel, maar de markt is volgens de autofabrikant minder gunstig geworden voor de verkoop van deze wagens.
De Zweedse autofabrikant presenteerde drie jaar geleden de ambitie om in 2030 volledig elektrisch te zijn. Maar consumenten willen minder elektrische auto's dan verwacht, meldt het bedrijf.
Het wegvallen van subsidies voor elektrische auto's en de trage uitrol van de laadpaleninfrastructuur zorgen er volgens Volvo voor dat de automarkt er anders voor staat dan drie jaar geleden. Ook is er onzekerheid door de invoering van handelstarieven op in China gemaakte elektrische auto's.
In plaats van een volledig elektrisch wagenpark streeft Volvo er nu naar dat minstens 90 procent van de wereldwijde Volvo-verkoop in 2030 bestaat uit "alle auto's met een snoer". Dat kunnen volledig elektrische modellen zijn, maar ook hybride auto's.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9357
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
De markt is minder gunstig geworden zegt Volvo.
En wanneer wss die markt wel gunstig dan? Of wie heeft gezegd dat er markt voor was?
En wanneer wss die markt wel gunstig dan? Of wie heeft gezegd dat er markt voor was?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13869
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Volvo nam aan dat er markt voor was en de politiek stond met geld te strooien om twijfelaars over de streep te trekken...
Geld is op en nu wordt het toch een heel ander verhaal..
Los van de hogere onderhoudskosten die eerst toch wat gebagatelliseerd werden
Geld is op en nu wordt het toch een heel ander verhaal..
Los van de hogere onderhoudskosten die eerst toch wat gebagatelliseerd werden
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1346
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Financieel schuift het EV gebeuren nogal in Nederland. Kopers hebben weinig zekerheid over langere termijn.
Over welke onderhoudskosten gaat het, ik neem aan voor de EVs.
Het geld is niet alleen op. De minister van financiën mist ook de houderschapsbelasting van 500.000 EVs.
Dat begint nu toch te wringen.
Over welke onderhoudskosten gaat het, ik neem aan voor de EVs.
Het geld is niet alleen op. De minister van financiën mist ook de houderschapsbelasting van 500.000 EVs.
Dat begint nu toch te wringen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.