Pagina 5 van 7
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 14.01.2025 - 10:16
door Gouwe
Hans oet Twent schreef: ↑14.01.2025 - 10:00
Gisteren zat er nog 8% lading in de accu bij aankomst. Op afstand de standkachel geactiveerd. Auto stond niet aan de laadpaal en moeders stapte na haar dienst een heerlijk verwarmde auto. Zowel aan de laadpaal als zonder bekabeling de standkachel werkt grandioos.
Hoe gaan jullie hier mee om en wat is jullie ervaring?
Ik gebruik de standkachel alleen als er ijs op de ruit zit en dat te ontdooien en verder schakel ik af en toe de extra verwarming in om er voor te zorgen dat de standkachel zo af en toe wat minuten maakt.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 14.01.2025 - 10:40
door E.T.
Hier staat hij op dit moment elke morgen standaard aan. Ook stekkerloos, auto is thuis voor het slapengaan volgeladen en dan gaat de stekker er hier uit.
Ik vind het totaal geen straf om in een voorwarmde auto de rit naar mijn werk te beginnen. Daarnaast heb ik gemerkt dat ik met een voor verwarmde auto net wel elektrisch op mijn werk kom (35 km) en als ik de standkachel niet gebruik bij dit koudere weer ik toch een km of 4 tekort kom.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 14.01.2025 - 12:22
door Gouwe
E.T. schreef: ↑14.01.2025 - 10:40
..... en dan gaat de stekker er hier uit.
Benieuwd naar waarom je dit doet?
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 14.01.2025 - 13:40
door E.T.
Bijladen doet hij niet meer als de accu vol is en 's-morgen geen vieze handen van het oprollen van de (natte) laadkabel
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 14.01.2025 - 13:55
door Gouwe
E.T. schreef: ↑14.01.2025 - 13:40
Bijladen doet hij niet meer als de accu vol is en 's-morgen geen vieze handen van het oprollen van de (natte) laadkabel
Check! Ik heb een "vaste" kabel aan de paal, dus na ontgrendelen van de auto hang ik die op de paal en klaar.... Snap je dan dus wel.
Voordeel van een aangesloten kabel is wel dat bij voorverwarmen je stroom uit het net gebruikt in plaats vanuit de HV accu met als gevolg (iets) meer range.....
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 14.01.2025 - 14:03
door Bart
Gouwe schreef: ↑14.01.2025 - 13:55
E.T. schreef: ↑14.01.2025 - 13:40
Bijladen doet hij niet meer als de accu vol is en 's-morgen geen vieze handen van het oprollen van de (natte) laadkabel
Check! Ik heb een "vaste" kabel aan de paal, dus na ontgrendelen van de auto hang ik die op de paal en klaar.... Snap je dan dus wel.
Voordeel van een aangesloten kabel is wel dat bij voorverwarmen je stroom uit het net gebruikt in plaats vanuit de HV accu met als gevolg (iets) meer range.....
Precies de reden waarom ik hem aan de paal laat hangen als ik wil voorverwarmen. Als de auto langer dan een dag thuis staat dan koppel ik hem wel af... maar koppel hem wel weer aan als ik de volgende ochtend (of wanneer dan ook) met een lekker warme auto weg wil.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 14.01.2025 - 14:21
door E.T.
Voorverwarmen doet die van mij via de brandstof kachel, volgens mij ook als die aan de stekker hangt (ik ruik en hoor de kachel dan ook werken) Dus die stekker heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Koelen kan die wel alleen met stekker of met draaiende ICE
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 14.01.2025 - 14:27
door Gouwe
E.T. schreef: ↑14.01.2025 - 14:21
Voorverwarmen doet die van mij via de brandstof kachel, volgens mij ook als die aan de stekker hangt (ik ruik en hoor de kachel dan ook werken) Dus die stekker heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Koelen kan die wel alleen met stekker of met draaiende ICE
Die standkachel heeft ook stroom nodig (o.a. aansturen van de ventilatie, kw pomp, etc) en bij mijn beste weten is dat stroom die uit de HV accu komt (en niet de 12V accu)?
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 14.01.2025 - 15:10
door E.T.
Gouwe schreef: ↑14.01.2025 - 14:27
Die standkachel heeft ook stroom nodig (o.a. aansturen van de ventilatie, kw pomp, etc) en bij mijn beste weten is dat stroom die uit de HV accu komt (en niet de 12V accu)?
Dat zou best kunnen dat hij dat uit de hybride accu pakt, maar mijn balkje in de app staat, ook na het gebruik van de kachel incl stoel en stuurverwarming, nog op 100% dus als die de HV Accu gebruikt dan is de hoeveelheid minimaal. En zoals ik al eerder aangaf rij ik beduidend meer km met een voorwarmde auto dan met mee koude auto bij de winterdag.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 16.01.2025 - 07:55
door Hans oet Twent
100% Volle accu en bij deze temperaturen 29km bereik

. Ben benieuwd of het over een paar weken wederom naar ‘normale’ waarden gaat. In de parking in Oostenrijk die niet was verwarmd, maar wel vorstvrij was het gelijk. Bij echt koudere temperaturen geeft hij 27 of 28 km aan bij volle accu. 17 - 22% capaciteit verlies.
Er zullen meer auto’s last van hebben…… toch?
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 16.01.2025 - 07:59
door S80 Executive
Dit topic maar weer eens gaan volgen. Binnenkort een V90 T8 op de oprit. Hybride is niet nieuw voor ons, we hebben al eens 2 jaar een XC40 T5 PHEV gereden.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 16.01.2025 - 08:14
door Hans oet Twent
S80 Executive schreef: ↑16.01.2025 - 07:59
Dit topic maar weer eens gaan volgen. Binnenkort een V90 T8 op de oprit. Hybride is niet nieuw voor ons, we hebben al eens 2 jaar een XC40 T5 PHEV gereden.
Hier idem, een V60 T6 recharge company car. Maar is ook al weer 2 jaar geleden. Vond het toen zeg maar zo stekker en beetje E10 er in en gaan. Had me er eigenlijk niet zo in verdiept. Nu is het een iets ander verhaal.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 16.01.2025 - 08:33
door Gouwe
Hans oet Twent schreef: ↑16.01.2025 - 07:55
100% Volle accu en bij deze temperaturen 29km bereik

. Ben benieuwd of het over een paar weken wederom naar ‘normale’ waarden gaat. In de parking in Oostenrijk die niet was verwarmd, maar wel vorstvrij was het gelijk. Bij echt koudere temperaturen geeft hij 27 of 28 km aan bij volle accu. 17 - 22% capaciteit verlies.
Er zullen meer auto’s last van hebben…… toch?
Denk dat je wel onderscheid moet maken in capaciteit- en range afname. 30% range of meer afname in de winter is redelijk gebruikelijk. 30% capaciteitsafname op zo'n jonge auto niet.
De mijne geeft nu (na 9 jaar en 300K plus, kleinere accu dan jij hebt) een startwaarde aan van 29. Praktijk haal ik een 18 km.
Volvo had vroeger op hun website per auto de e-DTE waarde opgegeven, zeg maar de startwaarde in Pure en Hybrid. Voor mijn auto was dat 40/35. In de praktijk was het met een 25 km range klaar.
Voor jou auto was de e-DTE volgens mij ook 40/35 maar zou je die in de zomer ook moeten halen in de praktijk als ik anderen mag geloven. Dus met 40-30% = 28 km range in de winter klopt dat volgens mij aardig met wat je opgeeft?
Wel apart dat jou auto bij volle accu maar 27/28 km aangeeft als startwaarde? In Pure of Hybrid? En is dat dan afgelezen in de app of in de auto? Dealer al gevraagd een SOH meting te doen?
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 16.01.2025 - 09:23
door Hans oet Twent
Gouwe schreef: ↑16.01.2025 - 08:33
Hans oet Twent schreef: ↑16.01.2025 - 07:55
100% Volle accu en bij deze temperaturen 29km bereik

. Ben benieuwd of het over een paar weken wederom naar ‘normale’ waarden gaat. In de parking in Oostenrijk die niet was verwarmd, maar wel vorstvrij was het gelijk. Bij echt koudere temperaturen geeft hij 27 of 28 km aan bij volle accu. 17 - 22% capaciteit verlies.
Er zullen meer auto’s last van hebben…… toch?
Denk dat je wel onderscheid moet maken in capaciteit- en range afname. 30% range of meer afname in de winter is redelijk gebruikelijk. 30% capaciteitsafname op zo'n jonge auto niet.
De mijne geeft nu (na 9 jaar en 300K plus, kleinere accu dan jij hebt) een startwaarde aan van 29. Praktijk haal ik een 18 km.
Volvo had vroeger op hun website per auto de e-DTE waarde opgegeven, zeg maar de startwaarde in Pure en Hybrid. Voor mijn auto was dat 40/35. In de praktijk was het met een 25 km range klaar.
Voor jou auto was de e-DTE volgens mij ook 40/35 maar zou je die in de zomer ook moeten halen in de praktijk als ik anderen mag geloven. Dus met 40-30% = 28 km range in de winter klopt dat volgens mij aardig met wat je opgeeft?
Wel apart dat jou auto bij volle accu maar 27/28 km aangeeft als startwaarde? In Pure of Hybrid? En is dat dan afgelezen in de app of in de auto? Dealer al gevraagd een SOH meting te doen?
Dat geeft de VOC app aan.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 16.01.2025 - 09:51
door diesel01
Die van mij staat nu vanaf zaterdagavond in een koude parkeergarage en die is van 48km range teruggelopen naar 19km!!.
Dat betekend zonder bijladen zaterdagochtend bij vertrek een koude auto, die 19km raakt hij met gemak over 2 dagen kwijt aangezien hij gistermiddag op 27km range stond.
Maar de tank zit vol met Vpower 100 racing dus die is zo warm, het is niet anders, ik haal hem niet op om te laden bij het appartement.
Mag na de piste niet meer rijden, dat doen we dus ook maar niet.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 16.01.2025 - 10:27
door Hans oet Twent
Dus de accu ontlaat ook bij stilstand. Dan is het evident dat deze huidige buitentemperaturen er voor zorgen dat de capaciteit minder groot is.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 16.01.2025 - 11:46
door E.T.
Hans oet Twent schreef: ↑16.01.2025 - 07:55
100% Volle accu en bij deze temperaturen 29km bereik

. Ben benieuwd of het over een paar weken wederom naar ‘normale’ waarden gaat. In de parking in Oostenrijk die niet was verwarmd, maar wel vorstvrij was het gelijk. Bij echt koudere temperaturen geeft hij 27 of 28 km aan bij volle accu. 17 - 22% capaciteit verlies.
Er zullen meer auto’s last van hebben…… toch?
Hier ook minder rijbereik in de app van VOC met deze temperaturen, vanmorgen toen ik (voorverwarmd) wegreed 100% en 31 km (hybride).
Op individuele stand (Pure met Eco-klimaat uit en power vering/demping) vanmorgen 34 km gereden en nog 4 km over in Pure en 1 km in Hybride. Brandstofverbruik 0,1 ltr volgens VOC
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 16.01.2025 - 17:16
door diesel01
Hans oet Twent schreef: ↑16.01.2025 - 10:27
Dus de accu ontlaat ook bij stilstand. Dan is het evident dat deze huidige buitentemperaturen er voor zorgen dat de capaciteit minder groot is.
Klopt, het is niet anders.
De locals rijden vaak met dikke 6 pitters, quattro en diesel, alhoewel wanneer er iets nieuws voor de deur staat ook steeds vaker hybride of full EV.
Afgelopen week polizei in het dorp met een Octavi RS in de kleuren.
Edit, net nog even gekeken en hij blijft na een dag op 19km range staan, blijft hij zo staan dan hebben we een voorverwarmde auto.
Bij vertrek mogen we eerst 1450m naar beneden en dan Recharge hij.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 16.01.2025 - 17:40
door Gouwe
Accu ontlaadt zeker bij stilstand, maar geen 29 km in minder dan een week. Beste kans dat wanneer diesel01 weer instapt hij gewoon weer 45 km range heeft na een tijd rijden.
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
Geplaatst: 16.01.2025 - 17:50
door Speedyace
Hans oet Twent schreef: ↑16.01.2025 - 07:55
100% Volle accu en bij deze temperaturen 29km bereik

. Ben benieuwd of het over een paar weken wederom naar ‘normale’ waarden gaat. In de parking in Oostenrijk die niet was verwarmd, maar wel vorstvrij was het gelijk. Bij echt koudere temperaturen geeft hij 27 of 28 km aan bij volle accu. 17 - 22% capaciteit verlies.
Er zullen meer auto’s last van hebben…… toch?
100% is met deze temperaturen bij mij momenteel 40km in stand hybride en 45/47km in de pure stand.