Lees het verslag van RZA, en bekijk de test eens van Autoblog.....

Gelukkig is jouw mening niet bepalend voor autorijdend Nederland. Blijf jij dus maar lekker E10 tanken.
Met E10 zal je weinig tot geen verschil merken in de horkerig harde snelheid, schat ik zo in...diesel01 schreef: ↑16.12.2024 - 14:22 Mja....nu ben ik afgelopen weekend samen met mijn vrouw even naar Oldenburg gereden.
Er stond file bij de grens en naar later bleek was de snelweg dicht tussen Leer en Oldenburg.
Dan hebben we de mogelijkheid om binnendoor naar Stadskanaal te rijden en via Bourtange de grens over waar je dan voor de autobahn of Bundesstrasse kunt kiezen.
Die Bundesstrasse is 100km/u maar het vrachtverkeer mag maar 60 en de bekeuringen voor chauffeurs die harder gaan zijn niet mals dus die houden zich aan de 60.
Die van ons krijgt 102oct en heb nu 3 tankjes van dat spul getankt á €1.90 per liter vanaf oktober.
Wanneer ik op de Bundesstrasse regelmatig die vrachtwagens inhaal verbaas ik mij keer op keer hoe snel dit blok oppakt en hoe horkerig hard die 2 ton snelheid maakt.
In een zucht ben je de truckers voorbij en kan de cruise weer op 105, ik blijf dus dit goedje tanken en ja ik geef toe, 2 jerrycans van elk 5 liter zitten ook vol.
Ik zou hem eigenlijk op moeten geven bij autoweek om hem te laten testen op vermogen, ben eigenlijk wel benieuwd naar het vermogen.
Het voelt namelijk heel veel sneller aan dan de V60 Polestar, het gaat iig met veel minder drama.
Dat denk ik dus ook Hans. Mijn T3 ziet niet tot nauwelijks meer dan 3500 toeren. Ik ben een rustige rijder en maak zo optimaal mogelijk gebruik van het koppel. En inderdaad; de tijd zal het leren.Hans Eilander schreef: ↑16.12.2024 - 10:26Is dat niet puur afhankelijk van je rijstijl, en wat je vraagt/vergt van de 3 cilinder? Ik denk wanneer je er normaal mee omgaat, dit niet echt uitmaakt qua kortere levensduur. De tijd zal het leren.raspaardje schreef: ↑15.12.2024 - 19:09 Een 3-cilinder moet harder werken dan een motor met meer cilinders, komt doorgaans de levensduur niet ten goede.
Op 102 zou de motor meer vermorgen kunnen leveren.
Goed gebruik is alles idd.Stoyanov schreef: ↑16.12.2024 - 14:46Dat denk ik dus ook Hans. Mijn T3 ziet niet tot nauwelijks meer dan 3500 toeren. Ik ben een rustige rijder en maak zo optimaal mogelijk gebruik van het koppel. En inderdaad; de tijd zal het leren.Hans Eilander schreef: ↑16.12.2024 - 10:26Is dat niet puur afhankelijk van je rijstijl, en wat je vraagt/vergt van de 3 cilinder? Ik denk wanneer je er normaal mee omgaat, dit niet echt uitmaakt qua kortere levensduur. De tijd zal het leren.raspaardje schreef: ↑15.12.2024 - 19:09 Een 3-cilinder moet harder werken dan een motor met meer cilinders, komt doorgaans de levensduur niet ten goede.
Kanttekening: Toyota is destijds ook overgestapt op de driecilinder van Daihatsu. Geleverd in de Aygo en Yaris. Concept uit de jaren '80.
Check autotrader. Kilometerstanden tot 300000 km zijn geen uitzonderingen.
Het zal wel loslopen.
Snap datt je het zo brengt, en E10 is in NL normaalgesproken ook RON95, maar het staat in principe los van elkaar. In theorie mag er onder voorwaarden ook RON95 E5 aangeboden worden in NL.raspaardje schreef: ↑16.12.2024 - 14:34 Met E10 zal je weinig tot geen verschil merken in de horkerig harde snelheid, schat ik zo in...
raspaardje schreef: ↑16.12.2024 - 14:57Goed gebruik is alles idd.Stoyanov schreef: ↑16.12.2024 - 14:46Hans Eilander schreef: ↑16.12.2024 - 10:26 Is dat niet puur afhankelijk van je rijstijl, en wat je vraagt/vergt van de 3 cilinder? Ik denk wanneer je er normaal mee omgaat, dit niet echt uitmaakt qua kortere levensduur. De tijd zal het leren.
Dat denk ik dus ook Hans. Mijn T3 ziet niet tot nauwelijks meer dan 3500 toeren. Ik ben een rustige rijder en maak zo optimaal mogelijk gebruik van het koppel. En inderdaad; de tijd zal het leren.
Kanttekening: Toyota is destijds ook overgestapt op de driecilinder van Daihatsu. Geleverd in de Aygo en Yaris. Concept uit de jaren '80.
Het zal wel loslopen.
Teveel op koppel rijden is ook weer niet goed.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... ten-staan/
Mij allemaal bekend en ik snap het quoten dan ook niet.Jers3n schreef: ↑16.12.2024 - 17:55Snap datt je het zo brengt, en E10 is in NL normaalgesproken ook RON95, maar het staat in principe los van elkaar. In theorie mag er onder voorwaarden ook RON95 E5 aangeboden worden in NL.raspaardje schreef: ↑16.12.2024 - 14:34 Met E10 zal je weinig tot geen verschil merken in de horkerig harde snelheid, schat ik zo in...
RON gaat over het octaangetal.
E over het maximaal toegevoegde percentage bio-brandstof.
De motor niet teveel belasten wanneer deze met lage toeren draait.Stoyanov schreef: ↑16.12.2024 - 17:56raspaardje schreef: ↑16.12.2024 - 14:57Goed gebruik is alles idd.Stoyanov schreef: ↑16.12.2024 - 14:46
Dat denk ik dus ook Hans. Mijn T3 ziet niet tot nauwelijks meer dan 3500 toeren. Ik ben een rustige rijder en maak zo optimaal mogelijk gebruik van het koppel. En inderdaad; de tijd zal het leren.
Het zal wel loslopen.
Aangezien ik niet zo technisch aangelegd ben, zou ik ook in dit geval graag willen weten waarom dit zo is.
Mogelijk kan ik dan mijn rijstijl daarop aanpassen.
Tis een automaat. Ik heb daar niet zoveel invloed op. Maar ik heb wel gemerkt dat je verhaal klopt. De motor reageert dan net even smeuiger. De vraag is alleen hoe ik hem kan laten 'terugschakelen'. Vraag me af of de rijmodus daar nog invloed op heeft. Gaan we van de week proberen.raspaardje schreef: ↑16.12.2024 - 18:33De motor niet teveel belasten wanneer deze met lage toeren draait.Stoyanov schreef: ↑16.12.2024 - 17:56raspaardje schreef: ↑16.12.2024 - 14:57 Goed gebruik is alles idd.
Aangezien ik niet zo technisch aangelegd ben, zou ik ook in dit geval graag willen weten waarom dit zo is.
Mogelijk kan ik dan mijn rijstijl daarop aanpassen.
Dus geen volgas bij 1000-1750 rpm.
Dan beter een versnelling terugschakelen en gas geven.
https://www.mvwautotechniek.nl/motorschades/
Tenzij de auto echt moet werken. Dan hangt hij toch fraaier aan het gas.raspaardje schreef: ↑16.12.2024 - 14:55Op 102 zou de motor meer vermorgen kunnen leveren.
Niet alleen piekvermogen maar door het gehele toerenbereik heen.
Met zoveel totaalpk's waarvan maar een deel door de ICE geleverd wordt ga je subjectief weinig tot geen verschil merken.