Pagina 5 van 7

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 12:32
door Hans Eilander
FLITS34 schreef: 16.12.2024 - 11:35 Dat is geen bewijs, maar een bewering. Laat de uitdraai van de rollenbank maar eens zien……..
Lees het verslag van RZA, en bekijk de test eens van Autoblog..... ;)

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 12:35
door Hans Eilander
OGA244 schreef: 16.12.2024 - 12:25 Bij normaal gebruik is E5 weggegooid geld, dat haal ik eruit
Gelukkig is jouw mening niet bepalend voor autorijdend Nederland. Blijf jij dus maar lekker E10 tanken.
Bovendien kun jij gemakkelijker elke 3 jaar van auto wisselen, dan ik.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 13:46
door OGA244
Natuurlijk is mijn mening niet bepalend, verbrand jij je geld lekker

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 13:55
door Gouwe
Urb had eerder al een mooie samenvatting gepost als het gaat om prestaties:

"Alle moderne benzine-auto's hebben een pingelsensor. Die sensor kan het verschijnsel herkennen, en laat het motormanagement ingrijpen door het ontstekingstijdstip later te zetten. Op dat moment wordt schade voorkomen, maar zijn de prestaties van de motor wel minder. Omdat bij benzine met een hoger octaangetal de motor minder snel zal gaan pingelen, hoeft er door de computer minder snel worden ingegrepen, waardoor de motor in die situatie beter zal presteren.
Bij licht tot normaal belaste motor heeft het tanken van een hoger octaan benzine geen voordelen, maar als de motor flink aan de bak moet, kan je met een brandstof met hoger octaangetal dus betere prestaties verwachten.
Bron: ANWB"

M.a.w. woorden mijn take away: als men graag RON98/102 wil tanken, helemaal prima, maar voor "normale" gebruiksomstandigheden zal het geen voordelen bieden waar het gaat om prestaties. Wil je op het maximum rijden (zoals m.i. vooral thuishoort op het circuit en niet de openbare weg) en heb je de motor hiervoor laten tunen, dan is RON98/102 aanbevolen voor optimaal rendement.

Verder geloof ik persoonlijk niet zo veel van het verhaal dat RON98/102 zou leiden tot minder interne vervuiling. Vooral af en toe eens lekker gassen/in de toeren jagen helpt meer denk ik, maar heb daar geen bewijs voor, anders dan mijn eigen T8 en de Z4.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 14:22
door diesel01
Mja....nu ben ik afgelopen weekend samen met mijn vrouw even naar Oldenburg gereden.
Er stond file bij de grens en naar later bleek was de snelweg dicht tussen Leer en Oldenburg.
Dan hebben we de mogelijkheid om binnendoor naar Stadskanaal te rijden en via Bourtange de grens over waar je dan voor de autobahn of Bundesstrasse kunt kiezen.
Die Bundesstrasse is 100km/u maar het vrachtverkeer mag maar 60 en de bekeuringen voor chauffeurs die harder gaan zijn niet mals dus die houden zich aan de 60.
Die van ons krijgt 102oct en heb nu 3 tankjes van dat spul getankt á €1.90 per liter vanaf oktober.
Wanneer ik op de Bundesstrasse regelmatig die vrachtwagens inhaal verbaas ik mij keer op keer hoe snel dit blok oppakt en hoe horkerig hard die 2 ton snelheid maakt.
In een zucht ben je de truckers voorbij en kan de cruise weer op 105, ik blijf dus dit goedje tanken en ja ik geef toe, 2 jerrycans van elk 5 liter zitten ook vol.
Ik zou hem eigenlijk op moeten geven bij autoweek om hem te laten testen op vermogen, ben eigenlijk wel benieuwd naar het vermogen.
Het voelt namelijk heel veel sneller aan dan de V60 Polestar, het gaat iig met veel minder drama.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 14:28
door Gouwe
Helaas kan Autoweek jou auto niet testen Tom. Er zijn al meerdere pogingen gedaan met een Volvo PIH en elke keer schiet de Volvo in een beveiliging.....

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 14:34
door raspaardje
diesel01 schreef: 16.12.2024 - 14:22 Mja....nu ben ik afgelopen weekend samen met mijn vrouw even naar Oldenburg gereden.
Er stond file bij de grens en naar later bleek was de snelweg dicht tussen Leer en Oldenburg.
Dan hebben we de mogelijkheid om binnendoor naar Stadskanaal te rijden en via Bourtange de grens over waar je dan voor de autobahn of Bundesstrasse kunt kiezen.
Die Bundesstrasse is 100km/u maar het vrachtverkeer mag maar 60 en de bekeuringen voor chauffeurs die harder gaan zijn niet mals dus die houden zich aan de 60.
Die van ons krijgt 102oct en heb nu 3 tankjes van dat spul getankt á €1.90 per liter vanaf oktober.
Wanneer ik op de Bundesstrasse regelmatig die vrachtwagens inhaal verbaas ik mij keer op keer hoe snel dit blok oppakt en hoe horkerig hard die 2 ton snelheid maakt.
In een zucht ben je de truckers voorbij en kan de cruise weer op 105, ik blijf dus dit goedje tanken en ja ik geef toe, 2 jerrycans van elk 5 liter zitten ook vol.
Ik zou hem eigenlijk op moeten geven bij autoweek om hem te laten testen op vermogen, ben eigenlijk wel benieuwd naar het vermogen.
Het voelt namelijk heel veel sneller aan dan de V60 Polestar, het gaat iig met veel minder drama.
Met E10 zal je weinig tot geen verschil merken in de horkerig harde snelheid, schat ik zo in...:-)

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 14:42
door diesel01
Die 102 schijnt qua oppakken wel beter te zijn.
Verder gebruik ik zoveel mogelijk stroom maar op de stukken naar Dld zorg ik altijd dat ik stroom heb om in de steden te gebruiken en dus benzine op de autobahn.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 14:46
door Stoyanov
Hans Eilander schreef: 16.12.2024 - 10:26
raspaardje schreef: 15.12.2024 - 19:09 Een 3-cilinder moet harder werken dan een motor met meer cilinders, komt doorgaans de levensduur niet ten goede.
Is dat niet puur afhankelijk van je rijstijl, en wat je vraagt/vergt van de 3 cilinder? Ik denk wanneer je er normaal mee omgaat, dit niet echt uitmaakt qua kortere levensduur. De tijd zal het leren.
Dat denk ik dus ook Hans. Mijn T3 ziet niet tot nauwelijks meer dan 3500 toeren. Ik ben een rustige rijder en maak zo optimaal mogelijk gebruik van het koppel. En inderdaad; de tijd zal het leren.
Kanttekening: Toyota is destijds ook overgestapt op de driecilinder van Daihatsu. Geleverd in de Aygo en Yaris. Concept uit de jaren '80.
Check autotrader. Kilometerstanden tot 300000 km zijn geen uitzonderingen.
Het zal wel loslopen.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 14:55
door raspaardje
diesel01 schreef: 16.12.2024 - 14:42 Die 102 schijnt qua oppakken wel beter te zijn.
Verder gebruik ik zoveel mogelijk stroom maar op de stukken naar Dld zorg ik altijd dat ik stroom heb om in de steden te gebruiken en dus benzine op de autobahn.
Op 102 zou de motor meer vermorgen kunnen leveren.
Niet alleen piekvermogen maar door het gehele toerenbereik heen.
Met zoveel totaalpk's waarvan maar een deel door de ICE geleverd wordt ga je subjectief weinig tot geen verschil merken.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 14:57
door raspaardje
Stoyanov schreef: 16.12.2024 - 14:46
Hans Eilander schreef: 16.12.2024 - 10:26
raspaardje schreef: 15.12.2024 - 19:09 Een 3-cilinder moet harder werken dan een motor met meer cilinders, komt doorgaans de levensduur niet ten goede.
Is dat niet puur afhankelijk van je rijstijl, en wat je vraagt/vergt van de 3 cilinder? Ik denk wanneer je er normaal mee omgaat, dit niet echt uitmaakt qua kortere levensduur. De tijd zal het leren.
Dat denk ik dus ook Hans. Mijn T3 ziet niet tot nauwelijks meer dan 3500 toeren. Ik ben een rustige rijder en maak zo optimaal mogelijk gebruik van het koppel. En inderdaad; de tijd zal het leren.
Kanttekening: Toyota is destijds ook overgestapt op de driecilinder van Daihatsu. Geleverd in de Aygo en Yaris. Concept uit de jaren '80.
Check autotrader. Kilometerstanden tot 300000 km zijn geen uitzonderingen.
Het zal wel loslopen.
Goed gebruik is alles idd.
Teveel op koppel rijden is ook weer niet goed.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... ten-staan/

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 17:55
door Jers3n
raspaardje schreef: 16.12.2024 - 14:34 Met E10 zal je weinig tot geen verschil merken in de horkerig harde snelheid, schat ik zo in...
Snap datt je het zo brengt, en E10 is in NL normaalgesproken ook RON95, maar het staat in principe los van elkaar. In theorie mag er onder voorwaarden ook RON95 E5 aangeboden worden in NL.
RON gaat over het octaangetal.
E over het maximaal toegevoegde percentage bio-brandstof.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 17:56
door Stoyanov
raspaardje schreef: 16.12.2024 - 14:57
Stoyanov schreef: 16.12.2024 - 14:46
Hans Eilander schreef: 16.12.2024 - 10:26 Is dat niet puur afhankelijk van je rijstijl, en wat je vraagt/vergt van de 3 cilinder? Ik denk wanneer je er normaal mee omgaat, dit niet echt uitmaakt qua kortere levensduur. De tijd zal het leren.


Dat denk ik dus ook Hans. Mijn T3 ziet niet tot nauwelijks meer dan 3500 toeren. Ik ben een rustige rijder en maak zo optimaal mogelijk gebruik van het koppel. En inderdaad; de tijd zal het leren.
Kanttekening: Toyota is destijds ook overgestapt op de driecilinder van Daihatsu. Geleverd in de Aygo en Yaris. Concept uit de jaren '80.
Check autotrader. Kilometerstanden tot 300000 km zijn geen uitzonderingen.
Het zal wel loslopen.
Goed gebruik is alles idd.
Teveel op koppel rijden is ook weer niet goed.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... ten-staan/


Aangezien ik niet zo technisch aangelegd ben, zou ik ook in dit geval graag willen weten waarom dit zo is.
Mogelijk kan ik dan mijn rijstijl daarop aanpassen.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 18:27
door raspaardje
Jers3n schreef: 16.12.2024 - 17:55
raspaardje schreef: 16.12.2024 - 14:34 Met E10 zal je weinig tot geen verschil merken in de horkerig harde snelheid, schat ik zo in...
Snap datt je het zo brengt, en E10 is in NL normaalgesproken ook RON95, maar het staat in principe los van elkaar. In theorie mag er onder voorwaarden ook RON95 E5 aangeboden worden in NL.
RON gaat over het octaangetal.
E over het maximaal toegevoegde percentage bio-brandstof.
Mij allemaal bekend en ik snap het quoten dan ook niet.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 18:33
door raspaardje
Stoyanov schreef: 16.12.2024 - 17:56
raspaardje schreef: 16.12.2024 - 14:57
Stoyanov schreef: 16.12.2024 - 14:46

Dat denk ik dus ook Hans. Mijn T3 ziet niet tot nauwelijks meer dan 3500 toeren. Ik ben een rustige rijder en maak zo optimaal mogelijk gebruik van het koppel. En inderdaad; de tijd zal het leren.
Kanttekening: Toyota is destijds ook overgestapt op de driecilinder van Daihatsu. Geleverd in de Aygo en Yaris. Concept uit de jaren '80.
Check autotrader. Kilometerstanden tot 300000 km zijn geen uitzonderingen.
Het zal wel loslopen.
Goed gebruik is alles idd.
Teveel op koppel rijden is ook weer niet goed.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... ten-staan/


Aangezien ik niet zo technisch aangelegd ben, zou ik ook in dit geval graag willen weten waarom dit zo is.
Mogelijk kan ik dan mijn rijstijl daarop aanpassen.
De motor niet teveel belasten wanneer deze met lage toeren draait.
Dus geen volgas bij 1000-1750 rpm.
Dan beter een versnelling terugschakelen en gas geven.
https://www.mvwautotechniek.nl/motorschades/

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 18:37
door OGA244
Doet een Automatische bak dat niet zelf?

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 18:40
door Stoyanov
raspaardje schreef: 16.12.2024 - 18:33
Stoyanov schreef: 16.12.2024 - 17:56
raspaardje schreef: 16.12.2024 - 14:57 Goed gebruik is alles idd.
Teveel op koppel rijden is ook weer niet goed.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... ten-staan/


Aangezien ik niet zo technisch aangelegd ben, zou ik ook in dit geval graag willen weten waarom dit zo is.
Mogelijk kan ik dan mijn rijstijl daarop aanpassen.
De motor niet teveel belasten wanneer deze met lage toeren draait.
Dus geen volgas bij 1000-1750 rpm.
Dan beter een versnelling terugschakelen en gas geven.
https://www.mvwautotechniek.nl/motorschades/
Tis een automaat. Ik heb daar niet zoveel invloed op. Maar ik heb wel gemerkt dat je verhaal klopt. De motor reageert dan net even smeuiger. De vraag is alleen hoe ik hem kan laten 'terugschakelen'. Vraag me af of de rijmodus daar nog invloed op heeft. Gaan we van de week proberen.
Dank u wel.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 20:00
door FLITS34
Als de automaat in de dynamische stand staat, schakelt hij sneller terug en trekt langer door in de versnellingen. Best wel goed om dat af en toe te doen.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 20:03
door FLITS34
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... ten-staan/
[/quote]

Duidelijk en ook zeer logisch verhaal!

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 20:53
door Hans oet Twent
raspaardje schreef: 16.12.2024 - 14:55
diesel01 schreef: 16.12.2024 - 14:42 Die 102 schijnt qua oppakken wel beter te zijn.
Verder gebruik ik zoveel mogelijk stroom maar op de stukken naar Dld zorg ik altijd dat ik stroom heb om in de steden te gebruiken en dus benzine op de autobahn.
Op 102 zou de motor meer vermorgen kunnen leveren.
Niet alleen piekvermogen maar door het gehele toerenbereik heen.
Met zoveel totaalpk's waarvan maar een deel door de ICE geleverd wordt ga je subjectief weinig tot geen verschil merken.
Tenzij de auto echt moet werken. Dan hangt hij toch fraaier aan het gas.