"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
Geplaatst: 24.07.2025 - 14:21
door V60B5AGO
Henry82: Bedankt voor de tip. Ik heb hem bij een dealer gekocht en zal dat eens proberen...
Raspaardje: een second opinion ga ik zeker vragen. (En heb dat al van jullie, waarvoor dank) Als de turbo nog goed is moet daar toch een mouw aan te passen zijn.
EVV: Inderdaad een beetje off topic, mijn excuses, ik ben nog maar net lid en zal daar in het vervolg op letten. Bedankt voor de uitleg van de functie van de wastegate. De wastegate werkt dus ook al bij lage toeren. Daar zal ik de dealer eens mee om de oren slaan. Weet je wat is de oorzaak van de speling die er op de wastgate zit en leidt de speling tot schade aan de motor?
"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
Geplaatst: 31.07.2025 - 09:56
door raspaardje
V60B5AGO schreef: ↑24.07.2025 - 14:21
Henry82: Bedankt voor de tip. Ik heb hem bij een dealer gekocht en zal dat eens proberen...
Raspaardje: een second opinion ga ik zeker vragen. (En heb dat al van jullie, waarvoor dank) Als de turbo nog goed is moet daar toch een mouw aan te passen zijn.
EVV: Inderdaad een beetje off topic, mijn excuses, ik ben nog maar net lid en zal daar in het vervolg op letten. Bedankt voor de uitleg van de functie van de wastegate. De wastegate werkt dus ook al bij lage toeren. Daar zal ik de dealer eens mee om de oren slaan. Weet je wat is de oorzaak van de speling die er op de wastgate zit en leidt de speling tot schade aan de motor?
Al vorderingen gemaakt hier, V60B5AGO?
Garantiekwestie, garage gesproken?
"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
Geplaatst: 01.08.2025 - 00:20
door V60B5AGO
Niet echt Raspaardje,
Vandaag bij een dealer geweest bij mij in de buurt. (De dealer waar ik hem gekocht heb is in Duitsland). Volgens de baliemedewerker is de garantie maar 2 jaar geldig en voor coulance kom ik niet in aanmerking. Toen ik de situatie aankaartte van de riem van de oliepomp beaamde hij dat de riem inderdaad na verloop van tijd oplost. De kosten voor het vervangen van de riem van de oliepomp wist hij niet maar schatte hij op €3000,-. Toen ik zei dat dat samen met het vervangen van de turbo dus op €5700,- komt en ik daar niet blij mee was, bewoog hij geen millimeter mijn kant op. Helaas pindakaas. Dus dat kan ik vergeten. Verder zei hij nog dat de materialen van een nieuwe turbo beter tegen de enorme hitte kunnen en daarom een langere levensduur hebben en op de ketting van de nieuwe oliepomp zou een levenslange garantie zitten.
Misschien een verkeerde gedachte, maar je zou bijna denken dat Volvo niet alleen uit kostenbesparing voor goedkopere onderdelen bij de productie van de wastegate en oliepomp gekozen heeft. Als ze net even langer meegaan dan 2 jaar en de garantie eraf is, levert dat weer behoorlijk wat inkomsten op voor de dealers... Win win situatie! Voor de klant is het helaas wat minder. Maar goed, misschien laat ik me leiden door mijn frustratie en is dat te negatief gedacht.
Met een second, (third of forth ha ha) opinion ga ik volgende week mee aan de slag.
"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
Geplaatst: 01.08.2025 - 10:16
door raspaardje
V60B5AGO schreef: ↑01.08.2025 - 00:20
Niet echt Raspaardje,
Vandaag bij een dealer geweest bij mij in de buurt. (De dealer waar ik hem gekocht heb is in Duitsland). Volgens de baliemedewerker is de garantie maar 2 jaar geldig en voor coulance kom ik niet in aanmerking. Toen ik de situatie aankaartte van de riem van de oliepomp beaamde hij dat de riem inderdaad na verloop van tijd oplost. De kosten voor het vervangen van de riem van de oliepomp wist hij niet maar schatte hij op €3000,-. Toen ik zei dat dat samen met het vervangen van de turbo dus op €5700,- komt en ik daar niet blij mee was, bewoog hij geen millimeter mijn kant op. Helaas pindakaas. Dus dat kan ik vergeten. Verder zei hij nog dat de materialen van een nieuwe turbo beter tegen de enorme hitte kunnen en daarom een langere levensduur hebben en op de ketting van de nieuwe oliepomp zou een levenslange garantie zitten.
Misschien een verkeerde gedachte, maar je zou bijna denken dat Volvo niet alleen uit kostenbesparing voor goedkopere onderdelen bij de productie van de wastegate en oliepomp gekozen heeft. Als ze net even langer meegaan dan 2 jaar en de garantie eraf is, levert dat weer behoorlijk wat inkomsten op voor de dealers... Win win situatie! Voor de klant is het helaas wat minder. Maar goed, misschien laat ik me leiden door mijn frustratie en is dat te negatief gedacht.
Met een second, (third of forth ha ha) opinion ga ik volgende week mee aan de slag.
Je zei eerder nog dat je de auto vorig maand in Duitsland gekocht had; heb je geen garantie bij de verkopende garage in Duitsland?
"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
V60B5AGO schreef: ↑01.08.2025 - 00:20
Niet echt Raspaardje,
Vandaag bij een dealer geweest bij mij in de buurt. (De dealer waar ik hem gekocht heb is in Duitsland). Volgens de baliemedewerker is de garantie maar 2 jaar geldig en voor coulance kom ik niet in aanmerking. Toen ik de situatie aankaartte van de riem van de oliepomp beaamde hij dat de riem inderdaad na verloop van tijd oplost. De kosten voor het vervangen van de riem van de oliepomp wist hij niet maar schatte hij op €3000,-. Toen ik zei dat dat samen met het vervangen van de turbo dus op €5700,- komt en ik daar niet blij mee was, bewoog hij geen millimeter mijn kant op. Helaas pindakaas. Dus dat kan ik vergeten. Verder zei hij nog dat de materialen van een nieuwe turbo beter tegen de enorme hitte kunnen en daarom een langere levensduur hebben en op de ketting van de nieuwe oliepomp zou een levenslange garantie zitten.
Misschien een verkeerde gedachte, maar je zou bijna denken dat Volvo niet alleen uit kostenbesparing voor goedkopere onderdelen bij de productie van de wastegate en oliepomp gekozen heeft. Als ze net even langer meegaan dan 2 jaar en de garantie eraf is, levert dat weer behoorlijk wat inkomsten op voor de dealers... Win win situatie! Voor de klant is het helaas wat minder. Maar goed, misschien laat ik me leiden door mijn frustratie en is dat te negatief gedacht.
Met een second, (third of forth ha ha) opinion ga ik volgende week mee aan de slag.
Je zei eerder nog dat je de auto vorig maand in Duitsland gekocht had; heb je geen garantie bij de verkopende garage in Duitsland?
Waarop zou er garantie gegeven moeten worden? De riem is niet stuk en preventie vervangen gaan ze ook niet doen. De rammelende wastegate zat er bij aanschaf al op en leidt niet tot problemen (dat heeft de dealer gezegd). Tot zover is er voor de dealer of verkoop geen enkele reden iets te vervangen onder garantie.
De riem vervangen omdat op internet geroepen wordt dat die stuk gaat is niet zo snel een reden. Ondanks dit topic heeft nog niemand hier een foto laten zien van een defecte riem.
Er rijden genoeg EcoBoost motoren rond met hogere kilometerstanden waarbij de riem nog heel is:
"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
Geplaatst: 01.08.2025 - 12:46
door raspaardje
EVV schreef: ↑01.08.2025 - 12:37
De rammelende wastegate zat er bij aanschaf al op en leidt niet tot problemen (dat heeft de dealer gezegd). Tot zover is er voor de dealer of verkoop geen enkele reden iets te vervangen onder garantie.
Nou, een rammelende wastegate is niet zoals het hoort. Of het nu zgn. wel of niet (mening garage) tot problemen kan leiden.
Dus zou je dit onder garantie moeten kunnen claimen.
"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
Geplaatst: 21.08.2025 - 10:16
door SAA
Afgelopen vrijdag stond ik met mijn Volvo V60 B3 uit 2021 helaas met pech langs de weg. De oorzaak: de tandriem van de oliepomp is gebroken.
Wat het extra wrang maakt:
- Een maand geleden is bij onderhoud de distributieriem vervangen, maar de riem van de oliepomp niet.
- De dealer bevestigt dat dit komt omdat er voor deze riem géén onderhoudsinterval geldt, in tegenstelling tot de distributieriem.
- Dat betekent dat dit onderdeel in de praktijk pas wordt aangepakt als het fout gaat – met alle gevolgen (en kosten) van dien.
Mijn vragen aan jullie:
Zijn er meer leden die dit hebben meegemaakt, misschien zelfs kort ná een distributieriemwissel?
Is er iemand die bij Volvo of de dealer coulance heeft gekregen?
Voor mijn gevoel is dit een ontwerpfout die onnodig veel risico én kosten bij de klant legt. Dit was voor mij de eerste keer een Volvo – maar ook de laatste keer.
SAA
"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
Geplaatst: 21.08.2025 - 10:52
door raspaardje
Vervelend voor je en dit zou toch wel een ding voor me zijn als ik er vanaf zou weten en ik een dergelijke motor zou rijden...
Distributieriemwissel heeft iig niets te maken met de oliepomptandriem, dat is echt puur toeval.
Hopelijk kan je met dit topic (en op andere internationale fora zal er ook vast iets over te vinden zijn) naar de dealer toestappen en coulance afdwingen. De dealer weet gewoon van dit issue en verschuilt zich erg gemakkelijk achter het feit dat er geen onderhoudsinterval voor de tandriem geldt. Proberen straatje schoon te vegen, heet dat.
Hopelijk is de schade te overzien en heb je de motor op tijd uit gezet?
"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
Bij melding ben je al te laat, de motor en turbo draaien dan al even zonder olie
"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
Geplaatst: 22.08.2025 - 12:38
door JohnW
SAA schreef: ↑21.08.2025 - 10:16
Afgelopen vrijdag stond ik met mijn Volvo V60 B3 uit 2021 helaas met pech langs de weg. De oorzaak: de tandriem van de oliepomp is gebroken.
Wat het extra wrang maakt:
- Een maand geleden is bij onderhoud de distributieriem vervangen, maar de riem van de oliepomp niet.
- De dealer bevestigt dat dit komt omdat er voor deze riem géén onderhoudsinterval geldt, in tegenstelling tot de distributieriem.
- Dat betekent dat dit onderdeel in de praktijk pas wordt aangepakt als het fout gaat – met alle gevolgen (en kosten) van dien.
Mijn vragen aan jullie:
Zijn er meer leden die dit hebben meegemaakt, misschien zelfs kort ná een distributieriemwissel?
Is er iemand die bij Volvo of de dealer coulance heeft gekregen?
Voor mijn gevoel is dit een ontwerpfout die onnodig veel risico én kosten bij de klant legt. Dit was voor mij de eerste keer een Volvo – maar ook de laatste keer.
SAA
Hoeveel kilometer heb je op de teller? Ikzelf rij ook al weer geruime tijd een V60 B3 uit 2021 met 147000 kilometer op de teller. Fantastische wagen, maar hier word ik niet blij van en heb het gevoel in een tikkende tijdbom te rijden.
"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
SAA schreef: ↑21.08.2025 - 10:16
Afgelopen vrijdag stond ik met mijn Volvo V60 B3 uit 2021 helaas met pech langs de weg. De oorzaak: de tandriem van de oliepomp is gebroken.
Wat het extra wrang maakt:
- Een maand geleden is bij onderhoud de distributieriem vervangen, maar de riem van de oliepomp niet.
- De dealer bevestigt dat dit komt omdat er voor deze riem géén onderhoudsinterval geldt, in tegenstelling tot de distributieriem.
- Dat betekent dat dit onderdeel in de praktijk pas wordt aangepakt als het fout gaat – met alle gevolgen (en kosten) van dien.
Mijn vragen aan jullie:
Zijn er meer leden die dit hebben meegemaakt, misschien zelfs kort ná een distributieriemwissel?
Is er iemand die bij Volvo of de dealer coulance heeft gekregen?
Voor mijn gevoel is dit een ontwerpfout die onnodig veel risico én kosten bij de klant legt. Dit was voor mij de eerste keer een Volvo – maar ook de laatste keer.
SAA
Hoeveel kilometer heb je op de teller? Ikzelf rij ook al weer geruime tijd een V60 B3 uit 2021 met 147000 kilometer op de teller. Fantastische wagen, maar hier word ik niet blij van en heb het gevoel in een tikkende tijdbom te rijden.
Wellicht een mail naar je dealer sturen t.a.v. Volvo waarin je advies vraagt gezien er diverse praktijk voorbeelden zijn uit de markt, de vraag is of deze klacht erkend wordt, en of hier dan aanspraak op gedaan kan worden als dit fenomeen voorkomt op een termijn x?
"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
Geplaatst: 22.08.2025 - 16:43
door RZA
Kan me dat gevoel van een tikkende tijdbom wel voorstellen (want lijkt ook terecht), zou ik denk ik ook hebben.
"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
Geplaatst: 22.08.2025 - 21:05
door The Mechanic
Ik ben van mening dat hier toch wel degelijk sprake is van een non-conformiteit kwestie. Volvo zou klanten moeten compenseren en hier gewoon een terugroepactie van maken.
Dit zou misschien eens wat meer onder de aandacht gebracht moeten worden bij de ANWB of een programma zoals Kassa.
"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
Geplaatst: 25.08.2025 - 14:50
door raspaardje
The Mechanic schreef: ↑22.08.2025 - 21:05
Dit zou misschien eens wat meer onder de aandacht gebracht moeten worden bij de ANWB of een programma zoals Kassa.
Dit issue leent zich hier idd prima voor; de gevolgen kunnen groot zijn en Volvo weet ervan.
"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
Geplaatst: 25.08.2025 - 15:36
door Fredhead
JohnW schreef: ↑22.08.2025 - 12:38
Hoeveel kilometer heb je op de teller? Ikzelf rij ook al weer geruime tijd een V60 B3 uit 2021 met 147000 kilometer op de teller. Fantastische wagen, maar hier word ik niet blij van en heb het gevoel in een tikkende tijdbom te rijden.
Je kan de riem tussentijds altijd laten vervangen voor de gemoedsrust.
"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
Geplaatst: 27.08.2025 - 09:58
door BlackSapphire
Tsjonge, deze verhalen schrik ik van. Ben aan het nadenken over het vervangen van mijn V60 (2011) voor een 'nieuwere', maar deze verhalen maken mij niet erg gerust. Ik had al gehoord dat de riem door de olie heen loopt, maar dat het daadwerkelijk voor zulke grote problemen zorgt als hier beschreven is nieuw. Ben benieuwd hoe dat bij andere merken zit als BMW.
"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
Geplaatst: 27.08.2025 - 10:12
door EVV
BlackSapphire schreef: ↑27.08.2025 - 09:58
Tsjonge, deze verhalen schrik ik van. Ben aan het nadenken over het vervangen van mijn V60 (2011) voor een 'nieuwere', maar deze verhalen maken mij niet erg gerust. Ik had al gehoord dat de riem door de olie heen loopt, maar dat het daadwerkelijk voor zulke grote problemen zorgt als hier beschreven is nieuw. Ben benieuwd hoe dat bij andere merken zit als BMW.
Bij BMW heb je kettingen die uitrekken, geleiders die breken, kettingen aan de kant van de versnellingsbak waardoor je voor vervanging de bak er af moet halen, dus niet heel veel rooskleuriger.
"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
Geplaatst: 27.08.2025 - 10:24
door raspaardje
BlackSapphire schreef: ↑27.08.2025 - 09:58
Tsjonge, deze verhalen schrik ik van. Ben aan het nadenken over het vervangen van mijn V60 (2011) voor een 'nieuwere', maar deze verhalen maken mij niet erg gerust. Ik had al gehoord dat de riem door de olie heen loopt, maar dat het daadwerkelijk voor zulke grote problemen zorgt als hier beschreven is nieuw. Ben benieuwd hoe dat bij andere merken zit als BMW.
Een iets jongere B-motor heeft deze problemen niet, verder zijn de de T4 en T5 motoren een stuk minder complex maar ook iets onzuiniger.
Dus wellicht is een auto met één van die twee motoren een optie?
"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
BlackSapphire schreef: ↑27.08.2025 - 09:58
Tsjonge, deze verhalen schrik ik van. Ben aan het nadenken over het vervangen van mijn V60 (2011) voor een 'nieuwere', maar deze verhalen maken mij niet erg gerust. Ik had al gehoord dat de riem door de olie heen loopt, maar dat het daadwerkelijk voor zulke grote problemen zorgt als hier beschreven is nieuw. Ben benieuwd hoe dat bij andere merken zit als BMW.
Een iets jongere B-motor heeft deze problemen niet, verder zijn de de T4 en T5 motoren een stuk minder complex maar ook iets onzuiniger.
Dus wellicht is een auto met één van die twee motoren een optie?
Ik blijf het wel bijzonder vinden dat Volvo voor de B varianten blijkbaar een compleet nieuwe motor gemaakt hebben, en nu beiden varianten nog produceert . Je zou denken dat de motor niet veel zou hoeven verschillen tussen mild en full hybrid.
"B3, B4 en B5 motoren uit 2020 en 2021: kans op breken van de tandriem van de oliepomp
Geplaatst: 27.08.2025 - 10:39
door diesel01
Dit is zo'n gevalletje van distributieriem vervangen maar de waterpomp niet omdat hij pas bij 10 jaar of 250k km moet.
En Volvo vervangt hem dus ook niet als je er niet expliciet om vraagt, terwijl die pomp maar 5 tientjes doet, loopt hij stuk kost het een "beetje" meer.
In het geval van nieuwe distributie riem en de boel ligt los dan neem je toch ook direct riem van de oliepomp mee.