Pagina 5 van 6

Toekomst somber V60/V90?

Geplaatst: 28.03.2025 - 10:03
door raspaardje
Mee eens. Er zou een stimulans moeten bestaan om hoge auto's te vermijden vanwege onnodig extra verbruik, extra ingenomen visuele ruimte en extra benodigde grondstoffen.

Toekomst somber V60/V90?

Geplaatst: 28.03.2025 - 10:12
door Urbexpeditie
raspaardje schreef: 28.03.2025 - 10:03 Mee eens. Er zou een stimulans moeten bestaan om hoge auto's te vermijden vanwege onnodig extra verbruik, extra ingenomen visuele ruimte en extra benodigde grondstoffen.
Vind het sowieso een kansloze discussie om te zeggen in een EV SUV te stappen voor het mileu.
Dit soort auto's zijn in productie en gebruik helemaal niet zo mileu vriendelijk.

Toekomst somber V60/V90?

Geplaatst: 28.03.2025 - 10:23
door raspaardje
Urbexpeditie schreef: 28.03.2025 - 10:12
raspaardje schreef: 28.03.2025 - 10:03 Mee eens. Er zou een stimulans moeten bestaan om hoge auto's te vermijden vanwege onnodig extra verbruik, extra ingenomen visuele ruimte en extra benodigde grondstoffen.
Vind het sowieso een kansloze discussie om te zeggen in een EV SUV te stappen voor het mileu.
Dit soort auto's zijn in productie en gebruik helemaal niet zo mileu vriendelijk.
Waarschijnlijk (op termijn) nog altijd milieuvriendelijker dan een nieuwe brandstofauto.
Maar deze zou zoveel milieuvriendelijker kunnen zijn als het een lage, minder zware auto was geweest.
EV's dus belasten op verbruik (kWh per 100 km), zoals de BPM dat ook bij brandstofauto's doet.

Toekomst somber V60/V90?

Geplaatst: 28.03.2025 - 11:14
door Fulaks
Ik ben ook niet zo van de SUV, wel van de V of estate, ik rij nu in mijn 5de estate. Fiscaal zal ik voor mijn volgende auto vermoedelijk wel in een EV worden gedwongen. Als Volvo dan geen passend aanbod heeft, dan kijk ik naar bijvoorbeeld de nieuwe Audi A6 Avant, de nieuwe Mercedes CLA komt wellicht ook in een breakversie (overigens best interessante auto), de VW ID7, BMW 3 of 5 Touring, ... we vinden wel wat. Momenteel vind ik de Polestar 4 ook best te pruimen, maar dat is natuurlijk geen break. Mijn ideaal zou een EV60 of 90 zijn, maar die is er vooralsnog niet. Een EX60 zal dan vermoedelijk 2de keus zijn. Maar ik wil ook wel leer onder de bips. Begrenzing op 180 zou ik nog wel mee kunnen leven.

Toekomst somber V60/V90?

Geplaatst: 28.03.2025 - 11:51
door diesel01
Gister weer een ritje gedaan in de V90, heerlijk na 20:00 in het noorden, bijna lege snelweg vanuit Dld naar huis.
Tankje weer vol, 2x 10 liter in jerrycan.
102oct was ook in prijs gestegen €2.05 maar goed, scheelt nog altijd met NL.
Dat hoger zitten vind ik ook niets en idd hoger rijden is hoger verbruik, maar de markt is er voor.

Toekomst somber V60/V90?

Geplaatst: 28.03.2025 - 12:35
door wasbeer2006
Daarom wordt ik ook altijd zo moe als ik mensen over kosten of miljeu hoor. Prima als je een SUV rijd, eigen keuze.
Zelfde met de fabrikanten.

Het enige wat we ons moeten beseffen is dat we hier met liefhebbers zitten en dat 90% het helemaal niets intresseert en alleen naar kosten of status kijkt. Mijn collega,s worden vaak enthousiaster over een software update van de auto dat bepaalde rijeigenschappen, stoelen oid.

Toekomst somber V60/V90?

Geplaatst: 28.03.2025 - 13:16
door OGA244
De ES90 is wel Volvo’s eerste grote hatchback

Toekomst somber V60/V90?

Geplaatst: 28.03.2025 - 13:35
door J33Bee
OGA244 schreef: 28.03.2025 - 13:16 De ES90 is wel Volvo’s eerste grote hatchback
Daarom had ik stille hoop op de ES/EV60 maar de S60 is (al) niet meer :(

Je zou zeggen dat de markt groter is in het D segment maar wellicht toch niet?

Toekomst somber V60/V90?

Geplaatst: 28.03.2025 - 15:25
door OGA244
Wat je niet levert verkoop je ook niet, de focus is op SUV’s en de wereld markt

Toekomst somber V60/V90?

Geplaatst: 28.03.2025 - 16:10
door wasbeer2006
Dat klopt, andere markten zijn misschien stabieler en/of groter. De europeesche regelgeving veranderd constant dat helpt ook niet.

Even heel eerlijk dat de T6 en 8 hier een succes zijn heeft met onze rare systeem te maken en niets anders.
Want als we ze reeel gaan belasten komt er 10K bij. Ik weet dat er heel veel met alle goede bedoelingen 3l/100km/h mee halen gemiddeld. Maar dat is nogsteeds geen 20gram Co2 maar gaat al richting de 80 a 90 en dan ben ik nog mild.

Op die manier zou Volvo veel minder succesvol zijn in NL net als veel andere hybrids overigens.

Toekomst somber V60/V90?

Geplaatst: 28.03.2025 - 16:22
door OGA244
Ook dat klopt

Toekomst somber V60/V90?

Geplaatst: 28.03.2025 - 16:31
door Ben
Om terug te gaan naar het topic ...

De markt blijft veranderen en zich ontwikkelen.
Vraag en aanbod zullen constant op elkaar worden reageren.

Wie weet hoe het autolandschap er op 5 of 10 jaar uit zal zien.

Toekomst somber V60/V90?

Geplaatst: 28.03.2025 - 16:41
door raspaardje
OGA244 schreef: 28.03.2025 - 15:25 Wat je niet levert verkoop je ook niet, de focus is op SUV’s en de wereld markt
Helemaal mee eens. Meer marge en het verkoopt ook nog.
Echter ben ik er wel van overtuigd dat als Volvo een meer betaalbare D-segment hybride/EV sedan en Estatezou leveren dat deze ook beter zouden verkopen (waarom geen PHEV met 200-250 pk voor minder geld?).
Maar ook de productiemiddelen zijn schaars natuurlijk; daarom lekker veilig en bijna alles op SUV's inzetten helaas.

Toekomst somber V60/V90?

Geplaatst: 28.03.2025 - 16:51
door OGA244
455 pk om 180km/uur te doen is natuurlijk belachelijk, een grotere accu en een kleinere 1.5 4 cilinder motor ivm met een elektromotor van 75 pk geeft een zeer rijdbare combinatie ..
VAG snapt dat i.i.g. beter

Toekomst somber V60/V90?

Geplaatst: 28.03.2025 - 18:40
door raspaardje
OGA244 schreef: 28.03.2025 - 16:51 455 pk om 180km/uur te doen is natuurlijk belachelijk, een grotere accu en een kleinere 1.5 4 cilinder motor ivm met een elektromotor van 75 pk geeft een zeer rijdbare combinatie ..
VAG snapt dat i.i.g. beter
Exact.

Toekomst somber V60/V90?

Geplaatst: 28.03.2025 - 21:49
door DB200
Ik zag vandaag de nieuwe Passat voor het eerst in het echt. Ik heb het niet zo op Volkswagen maar wat een mooie auto is dat zeg. Dan hoef je echt niet meer te kijken naar de grote 3.

Volvo is in Duitsland vrijwel non-existent, ik vraag me af of het merk nog wel toekomst heeft in Europa.

Hopelijk zie ik het fout want ik draag Volvo een warm hart toe.

Toekomst somber V60/V90?

Geplaatst: 28.03.2025 - 22:41
door diesel01
OGA244 schreef: 28.03.2025 - 16:51 455 pk om 180km/uur te doen is natuurlijk belachelijk, een grotere accu en een kleinere 1.5 4 cilinder motor ivm met een elektromotor van 75 pk geeft een zeer rijdbare combinatie ..
VAG snapt dat i.i.g. beter
Die 350pk van een T6 is meer dan voldoende.
Ik ben vandaag een regiobus voorbij gegaan in powerstand op de ruimte van postzegel.
60km/u bij vertrek, op het moment weer terug naar rechts 115 in het uur.

Toekomst somber V60/V90?

Geplaatst: 31.03.2025 - 11:05
door EVO500
Misschien toch een sprankje hoop, Jim eruit en Håkan er weer in:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... nieuw-ceo/

Toekomst somber V60/V90?

Geplaatst: 31.03.2025 - 11:22
door J33Bee
En Volvo heeft toch echt wel het estate imago (hoog te houden) dus zou mooi zijn...!

Toekomst somber V60/V90?

Geplaatst: 31.03.2025 - 12:08
door EVO500
Dat gevoel deel ik. Zelfde als de VAG, Mercedes en Stellantis. Deze zie ik dit soort beslissingen niet nemen.
Niet ondenkbaar dat Jim hierdoor zijn "nekslag" van het bestuur heeft gekregen. Wel opmerkelijk dat hij per direct is vervangen.
OGA244 schreef: 23.03.2025 - 12:06 geely bepaalt de richting, wat klanten vinden is n stuk minder relevant
Misschien dus niet helemaal, Geely bepaald wel de richting maar luistert misschien wel naar klanten, maar we zullen zien of dit ook zo is in de toekomst.